Zo, af.
Vanuit Nederlands perspectief is het misschien wel het belangrijkste issue uit de wereld van de F1 dit jaar: komt er een Nederlandse GP hoe goed wordt de Honda motor? Want oké, Max op volle polle door de duinen zien crossen zou tof zijn, maar we zouden dat met zijn allen graag inruilen voor een heuse wereldtitel voor de scheurneus uit Limburg, toch? Of die droom werkelijkheid kan worden hangt vooral af van een zwikje Japanners, die desperate pogingen doen om de magie van eind jaren ’80 – begin jaren ’90 terug te vinden.
Afgelopen week gaf Christian Horner al te kennen dat hij er vertrouwen in heeft dat het allemaal goed gaat komen. Volgens de man van Geri Halliwell heeft Honda een ‘puike winter’ gehad en veel vooruitgang geboekt, iets wat Red Bull nu goed kan inschatten daar ze via Toro Rosso al een jaartje samenwerken met de Japanners. Of het voldoende is, zal volgens Horner vooral afhangen van de vooruitgang die de andere fabrikanten geboekt hebben. Daar heeft de teambaas uiteraard geen zicht op.
De eerste voorzichtige indicaties over hoe het nieuwe seizoen zich zal ontvouwen krijgen we vanaf maandag 18 februari, de datum waarop de eerste wintertest gepland staat op het circuit de Catalunya. Een weekje voor de deadline heeft Honda de nieuwe krachtbron echter al klaar, zo blijkt uit een filmpje dat Toro Rosso afgelopen nacht deelde op haar sociale media kanalen.
Het filmpje weet in ieder geval sowieso de jaren ’80 en ’90 magie te grijpen, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat de PU helemaal gezond is. Ik zie toch een wat onregelmatig sinusritme en hier en daar wat S-T elevatie. Maar goed, het ding pruttelt er wel lustig op los en het karakteristieke ‘geratel‘ dat alleen de Honda-PU heeft is ook goed hoorbaar, al klinkt het allemaal uiteraard niet meer zo episch als de oude V10’s. Hoeveel pk’s denk jij te horen, afgaande op deze soundbyte?
Image-Credit: Max Emilian via de gramz
keeper1 zegt
100 miljoen miljard pk!
schoen85 zegt
@keeper1: TurboTurbo!!
viezefreddyw zegt
Het is dan wel geen V12/10/8 maar de Honda blokken klinken toch wel het lekkerst van allemaal. Dat geknetter onboard klinkt best goed.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: nee dat is Max zelf na een goede Chinese maaltijd
Dutchdriftking zegt
Binnenkort is de titel : Max helemaal klaar met Honda motor….
jaapiyo zegt
@dutchdriftking: verdorie, je hebt me door.
Joost zegt
@dutchdriftking: of: Honda helemaal klaar met Max Verstappen.
harrie zegt
Zo te horen mogen de contactpuntjes iets krapper.
barry355gtb zegt
Klinkt naar meer….
VeniVidiVici zegt
Ik hoor helaas 70pk te weinig op Mercedes en Ferrari
enjoypunani zegt
Het is in ieder geval nooit genoeg voor een coureur. #rupsjenooitgenoeg
jbkleyn zegt
Klinkt stationair als een Honda MB!
agdesigns zegt
Hopelijk word het niet de -owow- zoals de headerfoto.
dirkv zegt
Voor een Honda CRX klinkt het niet verkeert maar als F1 motor… daar hoor je eigenlijk kippenvel van te krijgen en daar ontbreekt het bij dit torretje aan.
HzR zegt
500 Byte!
HzR zegt
Klinkt als een GP2 motor ;-)
utregcity zegt
Waar is de VTEC just kicked in, yo?
ghost zegt
Klinkt lekker RAW ! Ik snap nu Max zijn nieuwe mode lijn.
wernerv8 zegt
Was afgelopen jaar bij de race op spa en vond die honda toch wel erg lekker klinken
mansory65 zegt
Max moet gewoon tot 2020 wachten op de mercedes project one, motor eruit lepelen en hij is wereldkampioen.
jprc zegt
Jaa je hoort echt duidelijk het verschil t.o.v. het geluid van vorig jaar…….
Alleen het vastlopen hebben ze ons onthouden.
martvvliet zegt
Ben ik nu de enige die vindt dat een race motor helemaal ruk moet stationair lopen wil die lekker klinken?
lekbak zegt
@martvvliet: Elke motor klinkt lekkerder als deze stationair onregelmatig loopt.
e90320d208pk zegt
Tussen de 700 en 1300 pk denk ik.