Het blijft toch kriebelen bij Honda en ze voeren op dit moment gesprekken met McLaren.
Formule 1 blijft toch de heilige graal. Elk gerenommeerd automerk zou er toch wel in willen meedoen. Het kan een logische keuze om het niet te doen, maar toch blijft het bij veel meer merken kriebelen. Zo ook bij Honda. Zij hebben nog geen concrete plannen om terug te keren in de F1, maar ze voeren wel gesprekken met McLaren.
Honda met Mclaren terug in de Formule 1?
Het zou zomaar kunnen. Honda heeft zich namelijk ingeschreven als motorleverancier voor het 2026-seizoen. Toch hoeft dit niet te betekenen dat ze terugkeren, er is nog veel twijfel. Met name over de nieuwe regels, daarom wacht Honda nog geduldig op het vaststellen van de reglementen. Daarna zal het bedrijf de knoop doorhakken, dat zal dit jaar nog gebeuren.
Honda Racing CEO Koji Watanabe zegt tegen Formula1.com dat er op dit moment nog geen duidelijkheid is over de terugkeer. Hij zegt dat hij nog eerst wat meer van de regels zou willen zien. Die regels, over onder andere de motoren, zijn natuurlijk heel belangrijk en Honda moet daaraan kunnen voldoen.
Watanabe heeft wel bevestigd dat het gesprekken voert met McLaren Racing. Een bak koffie is altijd een goed idee om te peilen hoe een mogelijke samenwerking eruit zou kunnen zien. Alleen is Watanabe niet zo happig. Hij zegt dat het ‘normaal is om met elkaar te communiceren en dat het een informeel gesprek was’. Voor Honda is het kiezen van een team nu geen topprioriteit, omdat het nog tot het einde van dit jaar heeft.
Andere teams
Eerder waren er gesprekken met bijvoorbeeld Red Bull Racing, maar dat liep tot niks uit. Zij kozen voor een samenwerking met Ford. Vermoedelijk zullen andere teams ook wel interesse hebben in een samenwerking met Honda. Ze hebben inmiddels wel bewezen goede motoren te kunnen leveren.
Het is dus nog even wachten, maar eind dit jaar weten we het zeker of ze terugkeren of niet.
verplicht zegt
Honda heeft vooral bewezen legendarisch onbetrouwbaar te zijn.
En toch heeft die ‘H’ iets magisch op zo’n auto …
berlinetta zegt
Waarom zou je terug naar McLaren willen? Dat team is helemaal afgegleden naar de achterhoede. Daar gaan een paar Honda-blokken niks aan veranderen. Dat is toch niet de reclame die je wil hebben voor je motoren.
mashell zegt
McLaren is afgegleden door het Honda debacle. Dat diezelfde doorontwikkelde Honda motoren nu de snelste zijn is erg ironisch.
Joost zegt
Lag dat helemaal aan Honda? De PU zal echt niet fantastisch geweest zijn, maar het is ook een samenspel tussen PU en chassis. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat McLaren geen concessies wilde doen m.b.t. het chassis omwille van de motor en daardoor kon die laatste zijn warmte niet kwijt.
Met de Renault motoren ging het iets beter met McLaren en nu is het weer huilen met de pet op…terwijl de Benzen wel snel zijn, zelfs een Williams was vorig jaar op rechte stukken nauwelijks bij te houden!
mashell zegt
McLaren had een smal concept, Honda zei dat ze dat konden, geen reden om Honda niet te geloven. Maar in die jaren kreeg Honda er geen power uit en was de motor ook nog eens zeer onbetrouwbaar.
De slechte prestaties deed McLaren haar sponsoren verliezen en daarmee is ook de weg terug omhoog zeer moeilijk, zie je ook bij Williams.
berlinetta zegt
In mijn ogen is McLaren vooral afgegleden door McLaren zelf. Ze doen al meer dan een decennium niet meer mee aan de top. De samenwerking met Honda pakte toen wel rampzalig uit ja, dat klopt. Maar er zijn genoeg partijen die beweren dat dat niet alleen aan Honda lag. Na de overstap naar Renault en Mercedes werd McLaren weer een subtopper, maar nu zijn ze weer helemaal terug bij af. Ik zie McLaren nog eerder de stekker uit het team trekken dan dat ze weer de weg omhoog vinden.
sanderdenhaag zegt
Onzin. In 2012 deden ze nog mee om de titel, vanaf 2013 (toen Hamilton z’n overstap maakte naar Mercedes), deden ze niet meer mee om de prijzen. Geen wins, P9 voor Button en P11 voor Perez in de eindstand. 5e als Constructeur. In 2014, met verreweg de sterkste (Mercedes) motor van het veld, waarmee Williams van P9 als constructeur in 2013 naar P3 in 2014 ging, werd McLaren 5e en werd er echt niet meegedaan om wins of de prijzen.
Zal nooit ontkennen dat er problemen met de motor waren, maar in het jaar voor ze overstapte naar Renault waren er meer problemen met de auto dan met de motor. McLaren doet al jaren niet meer mee, en dat kan al jaren niet meer toegeschreven worden aan de motor. Kijk maar naar Aston Martin dit jaar.
Jozo zegt
Een team dat vooraan meedoet zit waarschijnlijk niet op andere motoren te wachten.
berlinetta zegt
Honda was leverancier van een team dat vooraan mee doet. En dat zijn ze in feite nog steeds. Ze hebben er gewoon te vroeg de stekker uitgetrokken en komen er nu achter dat het allemaal toch niet zo slim was. Maar om dan nu bij een achterhoede team in te stappen, lijkt me ook niet de slimste keuze.
mark997gt3 zegt
Epische blunder van het hoger Honda management. Ruim 1 miljard in het motoren projekt gestoken. Vervolgens plakt Ford er een embleempje op en maakt er de blits mee.
Snap RB ook wel. Honda heeft al 3 keer in de laatste 30 jaar de stekker uit de F1 getrokken. Dus geen betrouwbare partner.
mashell zegt
Epische blunder van Red Bull zou ik zeggen. Hebben een grote gok genomen met Honda, dat heeft groot succes gebracht. Honda wilde stoppen, na het succes toch niet meer en dan gaat Red Bull hooghartig doen en geeft de motorenfabrikant waarmee ze winnen geen tweede kans maar denkt het zelf beter te kunnen. Hoogmoed komt voor de val.
rwdftw zegt
Honda kondigde het al aan in 2020. Toen was er nog geen zicht op het succes wat ze in 2021 en 2022 zouden hebben. Je moet wat als je motorenpartner vertrekt. Mercedes levert niet, net als Ferrari. Dan moet je terug naar Renault……
De enige optie was een eigen motor maken en dat hebben ze in gang gezet. Dat Honda spijt heeft is logisch. Ze hadden enorm kunnen meeliften op het succes van een F1 wereldkampioenschap. Win on sunday. sell on monday. Ik snap dat Red Bull op koers blijft en dat Honda voor deelname ergens anders moet aankloppen.
Edge zegt
Vergeet ook het financiële aspect niet. De eerste berichten dat Honda een terugkeer/langer verblijf in de F1 overwoog kwamen pas nadat Red Bull achterlijk veel geld had geïnvesteerd in het optuigen van een gebouw voor Red Bull Powertrains, het voor de neus wegkapen van testbanken die eigenlijk naar Audi zouden gaan en het aantrekken van personeel van o.a. Mercedes. Nogal logisch dat Red Bull dan op de ingeslagen weg door wil gaan.
Richmond zegt
Zo ging het met Renault toch ook
Richmond zegt
Zo ging het met Renault toch ook
mark997gt3 zegt
Honda stopte ermee, daarna heeft RB zijn eigen motoren afdeling opgetuigd. Vervolgens maanden later bedenkt Honda zich. Dat is niet hooghartig van RB. Ze hebben bij RB zo ongeveer elke motorfabrikant gehad. Het is een strategie en visie om niet meer afhankelijk te zijn van de waan van de dag van een fabrikant. Dat heeft niets met hooghartig te maken.
Robert zegt
Spijker. Kop. Raak.
Het is ook huichelarij van de buitencategorie.
Honda: “We verlaten de Formule 1 omdat het leveren van hybride V6 motoren aan de Formule 1 niet strookt met onze milieudoelstellingen”.
Eveneens Honda: “wij zijn er trots op dat we ons contract met de IndyCar kunnen verlengen, voor het leveren van hybride V6 motoren, vanaf 2023”.
https://www.racefans.net/2020/10/09/honda-explains-why-it-committed-to-indycar-after-announcing-f1-exit/
Edge zegt
@Robert: Dat is minder huichelarij dan je zou verwachten. De F1-motoren zijn een project van Honda Racing in Japan. De IndyCar motoren (en de Acura ARX-06 LMDh) zijn een project van HPD, een dochterbedrijf van American Honda Motor dat zo goed als volledig autonoom mag opereren.
harrie zegt
Eens, Red Bull wilde in eerste instantie dolgraag door met Honda.
Ik snap daarom goed dat ze nu op zoek zijn gegaan naar een betrouwbare lange termijn partner.
Honda was een gok, een last resort die goed uitgepakt heeft.
Maar Red Bull heeft ondertussen zelf de middelen om dit (op termijn) tot een succes te maken. Dat is een strategie, geen gok.
Richmond zegt
Schijnt dat ford het elektronische deel gaat leveren, denk niet dat ze alleen maar voor badge engineering gaan mee doen.
flyerbunch zegt
Williams heeft naar het schijnt ook interesse..
Edge zegt
“Voor Honda is het kiezen van een team nu geen topprioriteit, omdat het nog tot het einde van dit jaar heeft.”
Sterker nog, volgens Watanabe heeft Honda tot het eind van het jaar om te kiezen of ze überhaupt doorgaan met hun F1 project. Persoonlijk geloof ik daar vrij weinig van. Alle andere fabrikanten zijn al bezig aan hun motoren. Alle fabrikanten, inclusief Honda, zijn ook onderhevig aan een budgetcap en testrestricties. Dit jaar rustig aankijken en dan volgend jaar dubbel zo hard werken kan en mag niet. Realistisch gezien moet Honda allang een beslissing hebben genomen, want je bent wel gek als je meer dan 100 miljoen euro gaat uitgeven en een complete F1-afdeling herstelt terwijl je nog niet eens weet of je mee wil doen.
oetelaar zegt
Of alle details mbt de motoren deal tussen RB en Honda openbaar zijn weet ik niet, uit de media maak ik op dat het een gelukkig huwelijk was. Zelfs Max was voor zijn doen altijd erg diplomatiek in zijn uitlatingen over Honda. Des te opmerkelijker dat RB met Ford het volgende PU tijdperk ingaat en Honda nog zoekende is naar een klant.