Maar elektrisch rijden was toch de toekomst?
De verkopen van de elektrische auto zitten in de lift, maar in absolute aantallen is het nog en relatief kleine groep auto’s. Natuurlijk, de Tesla Model 3 is de best verkochte auto van het afgelopen jaar, maar de andere EV’s doen het op het moment maar ‘zo-zo’.
Uiteraard groeit het aanbod volgend jaar enorm en wordt de infrastructuur telkens beter. Een van de auto’s waar we erg naar uitkijken volgend jaar is de Honda e, de kleine elektrische stadsrakker van Honda. Je zou kunnen denken dat de Honda e het startschot is voor vele nieuwe elektrische Honda’s, maar het ligt iets genuanceerder dan dat.
Honda CEO Takahiro Hachigo vertelt in een interview met Autonews Europe dat juist de hybride een veel grotere rol zal spelen. Om aan de constant strengere eisen te voldoen, ziet Meneer Hachigo meer potentieel voor hybride. Volledig elektrische auto’s zijn volgens de Honda-baas helemaal niet zo ideaal en op een paar Early Adopters na, zijn er maar weinig mensen die echt daadwerkelijk een elektrische auto willen hebben.
Daarbij kijkt Takahiro Hachigo natuurlijk niet alleen naar de Nederlandse markt, maar wereldwijd. Hij voorziet nog behoorlijke uitdagingen op het gebied van laadinfrastructuur en de hardware van de EV’s. De uitspraken van Hachigo zijn opmerkelijk. De meeste fabrikanten zetten natuurlijk vol in op elektrische auto’s.
Een groot verschil is dat Honda een wereldmerk is dat Azië en de Verenigde Staten enorm groot is en de merken die inzetten op BEV (elektrische auto’s met een accu) voornamelijk inzetten op verkoop in Europa en in dichtbevolkte steden. Daar voldoet de Honda e voorlopig uitstekend, lijkt de gedachtegang te zijn.
Van boven naar onder:
Honda NSX (JP-Spec) ’19
Honda e ’20
Honda eJazz Hybrid ’19
Honda Shuttle Hybrid ’19
Honda Freed Hybrid ’19
acakoning zegt
Is jullie wel eens opgevallen hoe idioot prijs verschil er is tussen UK en Europa qua prijs van de NSX? Beetje zoeken op pistonheads en je kan voor 100k een NSX RIJDEN..
thomassnelweg zegt
@acakoning: Klopt en voor nog minder haal je een topper uit de US met stuur aan de meest praktische kant. Prijsverschil heeft te maken met meer / minder aanbod van occasions.
stationcar zegt
@acakoning:
Jij zag de afbeelding en daarna ging het helemaal op zwart?
koeberg zegt
Ja, me dunkt dat hybride een betere optie is dan EV. Een hybride heeft een verbrandingsmotor en zit dus barstensvol bewegende onderdelen. Daar heeft Honda na verkoop nog jarenlang een stabiele inkomstenbron aan in de vorm van onderhoud. Dealers zijn helemaal niet blij om een EV te verkopen.
thomassnelweg zegt
@koeberg: Terecht punt over het algemeen hoor, maar in mijn 450k km Honda ervaring is er maar erg weinig kapotgedraaid. Geldt meer voor de andere merken.
frank2b zegt
@thomassnelweg: Het gaat ook niet om kapotdraaien. Honda maakt inderdaad al sinds jaar en dag de betrouwbaarste verbrandingsmotoren. Het is geen Duitser!
Het punt is inderdaad gewoon regulier onderhoud, wat voor de garages een gestage en gegarandeerde inkomstenbron is en welke voor een groot deel wegvalt bij de EV.
thomassnelweg zegt
@frank2b: Haha ja scheelt natuurlijk wel met oliefilter bijvoorbeeld.
flutterby zegt
Neem bij elke informatie de bron in overweging. Tuurlijk wil Honda hun brandstofmotor blijven verkopen. Ze hebben miljarden geïnvesteerd in het produceren hiervan. Als de overgang té snel gaat zullen enkele grote auto fabrikanten omvallen. Zie ook de recente fusies en samenwerkingen om de overgang te financieren.
Pas als onafhankelijke onderzoekers zeggen dat de EV niet de toekomst is ga ik het geloven en dan geen “onafhankelijke” onderzoekers die op enige vorm binding hebben met de olie of big auto zoals die Belg eerder dit jaar.
utregcity zegt
Tja, Honda was één van de eerste met een hybride (de oer-Insight) en hebben de techniek prima onder de knie. Hybride is natuurlijk praktischer in de U.S. of A met z’n giga-afstanden. Trouwens, heb de Honda E al van dichtbij mogen bekijken tijdens een dealer voorpremière en ‘t ziet er goed uit allemaal. Had bijna m’n handtekening gezet, want er komen er niet veel, maar wil toch eerst rijden. Ben geen RWD gewend. ?
pomoek zegt
Autofabrikanten worden in Europa ook beoordeeld op de hoeveelheid CO2 die alle modellen samen uitstoten. Dat moet over een paar jaar geloof ik 95 gram per kilometer zijn. Het zou best eens kunnen zijn dat inzetten op hybride auto’s het makkelijker maakt om dat doel te behalen. Maar goed een beetje minder extra CO2 is nog altijd extra CO2. Dat mensen geen elektrische auto willen is wel de grootst mogelijke onzin. Je struikelt op dit moment over de elektrische auto’s.
launchcontrol zegt
@pomoek: mensen willen tot nu toe alleen maar elektrische auto’s vanwege de financiële voordelen, haal deze weg en de verkopen storten gelijk in.
martijn_vangammeren zegt
@launchcontrol:
Ja het zal vooral niet komen door de soepelere, stillere rijervaring met toch best wat pit. Nee dat zal het zeker niet zijn. ?
launchcontrol zegt
@martijn_vangammeren: tuurlijk rijden ze lekker stil en trekken ze leuk op, weet er alles van, ik heb er eentje naast het huis staan, ik zeg ook nergens dat die feiten niet leuk zijn, maar….
nissanfairladyz zegt
@launchcontrol: Als je een tijdje in een elektrische auto heb gereden. En dan in een benzine auto of diesel stapt. Ruik je ineens de brandstof die ik eerder nooit rook, omdat ik er gewend aan was. Dat vond ik wel vreemd.
Ik weet niet. Als de kosten hetzelfde waren zou ik nu alsnog voor de elektrische auto kiezen. De nadelen zijn er bijna niet meer. En er zijn echt heel veel voordelen.
pomoek zegt
@launchcontrol: als iemand roept “de mensen willen”, dan ben ik op mijn hoede.
launchcontrol zegt
@pomoek: kijk naar de verkoopverschillen (2018 tov 2019) van de Model S/X en I-Pace nadat de grote voordelen wegwaren, dus dat is wat “de mensen willen”….
pomoek zegt
@launchcontrol: dat zegt niets. “Mensen” willen er misschien nog steeds maar kunnen ‘m nu niet betalen. Volgens de ANWB overweegt bijna 40% een elektrische auto en verwacht de helft van de Nederlanders in de toekomst elektrisch te gaan rijden. Dat de mensen niet elektrisch willen rijden is gewoon niet waar.
launchcontrol zegt
@pomoek: ja, als het goedkoop is/blijft (financiële voordelen), de range gigantisch is, je overal kan laden enz. enz. maar zoals het er nu naar uitziet is dat er de komende jaren echt niet.
utregcity zegt
@pomoek: Dat is vlgde jaar al, vandaar dat er vlgd jaar zoveel EV’s op de markt komen.
Dutchdriftking zegt
Tja, we zitten in een transitie periode, en we hebben eigenlijk nog geen goede totaal oplossing. Niemand kan op dit moment zeggen wat het beste is. Feit is wel wat duurzaam opwekken van energie (waterkracht, zon en natuurlijk kernenergie) met de stijgende vraag naar energie zinvol is. Windenergie is dat natuurlijk niet. Dat is alles behalve duurzaam.
screwloose zegt
Wij rijden nu al een tijdje een Honda CR-z, de sport-hybride van Honda en en ik snap niet waarom deze techniek niet aanslaat in Nederland. Een zesbak met ondersteuning van een elektromotor. Je kan op 1100 toeren in z’n vijf rijden en nog steeds heb je koppel op te accelereren, je kan doortrekken tot zo’n 6500 toeren dus in principe heb je bijna het bruikbaar toeren bereik van een motorfiets!
Ik hoop dat Honda weer wat meer aan de weg gaat timmeren in Nederland en meer van dit soort wagens deze kant op komen ..
utregcity zegt
@screwloose: Hey wat leuk, ik ook! Heb dit ook al eens aan Honda aangegeven, dat die IMA met handbak perfect werkt en vlgs mij is die techniek niet duur. Hadden ze zo kunnen uitrollen over hun gamma. Heb er nu 55.000 km met heel veel fun op zitten.
nissanfairladyz zegt
@utregcity: Probleem was de Honda Civic 1.3 met IMA die de reputatie omlaag gegooid heeft. In combinatie met de hoge aanschafprijs van een Honda.
Waarom denk je dat die nog heel goede Honda civics 1.3 IMA zo spotgoedkoop zijn? Eenmaal de hybride accu stuk die geen lange levensduur heeft is je auto waardeloos.
auto62 zegt
Bill Gates dacht ook zoiets toe Apple met de iPhone kwam.
Robert zegt
De Honda FCX Clarity. Een hybride aandrijving met een waterstof gevoedde brandstofcel. Honda had deze al in 2008 op de weg. Fantastische auto was dat. Aldus Captain Slow:
https://topgear.nl/video/s12-e07-c03-honda-fcx-clarity/