Parkeerde de Spaanse kampioen afgelopen zondag zonder reden zijn MCL32 in de pits?
Zondag tijdens de race kregen we al de indruk dat Alonso er op een gegeven moment niet meer veel zin in had. De Spanjaard lijkt zich de laatste tijd een houding van learned helplessness aangemeten te hebben over de situatie rondom zijn Honda-krachtbron. Hij kan moeilijk zelf met een stofbril naast de testbank in Japan gaan staan om een en ander te verbeteren, dus ‘moet’ hij zijn contract gewoon uitzingen. En gezien de onmogelijkheid om volgend jaar een overstap te maken naar Mercedes of Ferrari, is zijn F1-lot misschien zelfs langer verbonden aan dat van de Japanse fabrikant.
Af en toe kookt de frustratie echter over en laat de tweevoudig kampioen zich even gaan. Dat doet hij dan doorgaans op zijn inmiddels kenmerkende passief aggresieve wijze en op een zorgvuldig uitgekozen moment. Het was geen toeval dat de bekende uitspraak ‘GP2-engine’ over de radio tijdens de Grand Prix van Japan kwam. De aanwezige Honda-honcho’s konden ervan meegenieten voor eigen publiek.
Ook afgelopen weekend speelde er weer het een en ander rondom ALO. Hij werd namelijk opeens in verband gebracht met een overgang naar Williams. Het Britse team heeft inmiddels Paddy Lowe binnen de gelederen en rijdt met Mercedes-motoren. Zoals eerder vermeld zijn Ferrari en Mercedes al afgevallen als mogelijke bestemmingen voor Alonso en inmiddels heeft ook Cyril Abiteboul van Renault aangegeven dat hij een (tweede) terugkeer van de Spanjaard bij zijn team niet direct ziet zitten op korte termijn. Het volgende team op de lijst: Williams. De geruchten werden nog eens gevoed doordat Williams via Twitter opeens dit naar buiten bracht:
Of dit heeft meegespeeld of niet: Alonso reed behoorlijk gefrustreerd rond in Spa deze zondag. Het was ook wel te begrijpen. Op zaterdag probeerde hij een heldendaad te verrichten door de McLaren de top-10 in de rijden tijdens de kwalificatie, toen een idiote computerfout daar een stokje voor stak.
Op zondag beleefde hij echter een superstart en reed hij kortstondig rond op P7, voordat zo’n beetje iedereen hem puur op motorvermogen voorbij reed. Na enkele geprikkelde uitspraken over de radio parkeerde Alonso in ronde 25 zijn auto in de pits met de mededeling dat deze een ‘engine problem’ zou hebben. Het zoveelste technische probleem dus, zo heette de lezing. Maar Honda’s head motoren-honcho Yusuke Hasegawa heeft die claim nu in twijfel getrokken:
We thought we had the possibility of scoring some points here in Belgium today, so it was disappointing that we finished the race outside of the top 10. After starting brilliantly, Fernando then had a tough race overall. He radioed in with what he thought was a problem with the car. Although there was nothing showing in the data, we decided to stop the car as a precaution.
Tsja, het is maar wat je verstaat onder een ‘engine problem’ natuurlijk…
trustmeiamanengineer zegt
Gewoon sparen voor Monza, mag ‘ie eens starten waar hij kwalificeert. En hij had er natuurlijk gewoon geen lol meer in, na door elke prutser ingehaald te zijn.
Wat me wel opvalt is dat hij op sociale media direct na een race altijd positief is en weer klaar voor de volgende race…
Williams moet hij sowieso niet heen, dat is misschien wel het slechtste team op dit moment.
vtechlover zegt
@trustmeiamanengineer: is sauber gestopt?
trustmeiamanengineer zegt
@vtechlover: Die rijden met een Ferrari blok uit het jaar kruik en amper budget… Williams is een “topteam” met de beste powerplant, die moeten echt veel beter kunnen.
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Misschien kan Alonso naar Force en Perez naar McLaren. Die roze zeepkisten doen het behoorlijk goed. Ben benieuwd wat ze kunnen met Alonso in het team.
deuxani zegt
Waarom is Force India geen optie? Ik kan mij niet voorstellen dat ze met hetzelfde rijders duo door gaan daar. Maar overal wordt er alleen maar over Williams gesproken terwijl zij op sommige circuits nog slechter dan McLaren presteren.
sjeppie156 zegt
@deuxani: kunnen dat salaris niet ophoesten en dat is ook maar een gok…
cpp1 zegt
Dat had ik 10 races geleden al gedaan, die auto terug de pit in gestuurd. Wat een aanfluiting die waardeloze auto!
stigspielberg zegt
Zuur voor zo’n goede coureur om vaak materiaalpech te hebben. (Waar hebben we dat vaker gezien?) Aan zijn rijkwaliteiten zal het niet snel liggen. Hopen voor hem op verbetering.
mashell zegt
Er is inderdaad niks mis met Alonso’s motor. Die levert gewoon precies dat wat Honda gespecificeerd heeft. Kijk maar na, de HRX 426 PD levert 2,8 kW bij 2900 toeren.
HZW zegt
Zijn auto is onwaardig voor hem, geef hem een top auto en hij wordt gewoon wereld kampioen.
snorrewietskie zegt
Ge mot zijn gewon in ne truttenschudder meej zjaaretelaondrijving zetten! Dan rijdt ie aalus stront!
Jer zegt
Alonso heeft aan het begin van het seizoen gezegd dat hij de ballen uit z’n broek gaat rijden voor McLaren, maar dat als hij tegen het einde van de wedstrijd kansloos is voor punten hij de auto in de pitstraat parkeert en uit laat vallen.
Dat heeft hij nu ook een paar keer gedaan, en dit was er gewoon weer een voorbeeld van.
Op de radio ook;
ALO: Komt er nog regen?
MCL: Nee
ALO: Ik heb een probleem met de motor.
bmwfreak038 zegt
Nee niks mis met de motor hij ging vrijwillig aan de kant staan want hij had geen zin meer.