Eind 2022 wil Honda stoppen met de Europese verkoop van benzine- en dieselauto’s zonder elektromotoren, vanaf 2023 verkopen ze dus alleen hybrides en EV’s.
Goed nieuws voor de autoliefhebber, eerder deze week. Honda zou de 25ste verjaardag van de S2000 willen vieren met een opvolger. Een lichtgewichte auto met een bak pk en achterwielaandrijving. Perfect, toch? Het gaat vooralsnog om een gerucht, maar wel eentje die ons heel blij maakt.
Deze week geeft Honda ons helaas ook slecht nieuws. En deze keer is het geen gerucht, maar de woorden van een hooggeplaatste. Volgens Autocar heeft senior vicepresident Ian Howells namelijk gezegd dat ze per 2022 stoppen met benzine- en dieselauto’s zonder elektromotoren. Vanaf 2023 verkoopt Honda dus alleen maar hybrides en elektrische voertuigen.
Howells benadrukt wel dat het hier alleen om de Europese markt gaat. Het zou dus zomaar kunnen dat Honda alsnog zo’n nieuwe S2000 maakt, maar dan lijkt de kans klein dat deze naar Europa komt. Volgens de geruchten krijgt die nieuwe sportauto immers de 2,0-liter VTEC uit de huidige Civic Type-R. Deze motor heeft geen hybrideondersteuning. Tenzij Honda dus voor de Europese markt een elektromotor aan die VTEC wil schroeven, lijkt de komst van die S2000 naar onze markt uitgesloten.
Waarom Honda de verbrandingsmotor per 2023 niet meer zonder elektro-ondersteuning wil verkopen, zegt Howells niet. Wel geeft hij aan waarom ze niet meteen overstappen op volledige elektrische auto’s. Hij zegt dat EV’s nu dertig tot vijftig procent duurder zijn dan een hybride-, benzine- of dieselauto. Daarom zou een hybrideauto een mooie tussenstapauto zijn. Om zo te wachten tot de accutechnologie en infrastructuur ‘rijp genoeg is’, aldus Howells.
Foto: Honda NSX van @HarmenGerritsen, via Autojunk.nl.
hondafiel zegt
Nu maar hopen dat ze met een aantal leuke modellen komen en niet het aanbod voor Europa verder gaan uitkleden. De afzetmarkt voor Honda ligt immers ver buiten Europa waar normale verbrandingsmotoren langer geaccepteerd zullen blijven
Voorlopig zie ik het positief en zie het als een kans op een paar mooie modellen die technologisch vooruit lopen.
vbarchetta zegt
Is er überhaupt weleens 1 nieuw model NSX in NL verkocht..? Vind dat persoonlijk echt een topper..
Lekker Makkelijk zegt
En degene die echt iets aan het klimaat kan doen – De Industrie – wordt niet aangepakt…nee op deze manier zet het totaal geen zoden aan de dijk en de meeste komen daar pas achter als het echt te laat is…oh wacht dat is het al… de zoveelste manier van geldklopperij en uiteindelijk maakt het allemaal geen ruk meer uit!
leaper035t zegt
Zou door de massale omschakeling naar EV’s mijn 3 liter diesel veel waard worden in de toekomst? Binnen 40-tal jaar b8jvoorbeeld?
maotje zegt
@leaper035t: ?? denk
Dat je zelf die vraag wel kan invullen.
Richmond zegt
@leaper035t: denk het niet. Over 100 jaar ook niet
dalmore zegt
Komt wel heel dichtbij zo..
Robert zegt
Och, feitelijk verkocht Honda de laatste jaren nog maar amper benzine- en dieselauto’s meer in Europa. Want hoe vaak (of beter gezegd: weinig) zie jij bijvoorbeeld de nieuwe Civic van ze nou nog rijden? Op dat vlak verandert er dus maar bar weinig.
kevertje zegt
Op een dag ontdekte iemand dat spaarlampen vol kwik zaten. Dat kwam na jaren campagne voeren van overheid en energieleveranciers. Men had zelfs massa’s spaarlampen als nieuw ‘groene ideaal’ aan de burger cadeau gegeven, subsidies alom, tot idd. op één dag alle ogen open gingen. De nefaste gevolgen werd weggestopt onder extra bijdrages en een zeer twijfelachtige recyclage. De ganse elektrische golf is heel gelijkaardig. Ze wordt gedreven door overheid – die zich op hun beurt laten inpakken door allerlei lobbies, niet in het minst de energiesector zelf. Als je de echte ecologische voetafdruk van deze ’transitie’ gaat bekijken zijn noch hybrides, noch EV’s echt een zege, alleen als je deze oplossingen heel opportunistisch vanuit een veel te kleine bril bekijkt. We zijn ternauwernood in staat om een beperkt gedeelte van onze energie via wind of zon op te wekken, dat kost megalomane bedragen en wat doen we met de rest? Gascentrales? Er is iets bezig dat op dezelfde manier zal aflopen als de spaarlampen. Ik ga niet beweren dat we zomaar terugkeren naar klassieke verwarmingstechnologie ende motoren van nu, maar ik denk ook niet dat de ‘alles electrisch’ droom ook maar enige realisme heeft tenzij we terug inzetten op kerncentrales, die niemand wil. En ook rond het wonderwoord ‘waterstof’ heb ik heel wat vragen. Het lijkt iets, maar als je genetisch helemaal blootlegt, wordt het een bijzonder energie-intensief proces om dat aan te maken.
faalhaas zegt
@kevertje: In plaats van te zoeken naar alternatieve brandstoffen, kunnen we niet kijken naar het voorkomen van verbruik?
kevertje zegt
Hoeveel energie denk je dat onze overheden zelf verspillen? Van het nog steeds eindeloze gestoei met militair materiaal tot het open houden van zwaar verouderde gebouwen? Is het openbaar vervoer waarop ze aansturen echt zo’n zege? In mijn eigen stad heb ik gezien wat voor devasterende civiele ingrepen nodig waren om het tramnet tot de periferie uit te breiden, inclusief de benodigde ondergrondse en bovengrondse parkings, gebouwen, aanleg electro enz.. – dat haal je volgens mij in CO2 niet in een paar decennia terug. Een spoorvoertuig zelf weegt tussen de 40-60Ton, de elektricsche vermogens zitten rond de 600-800kW in normaal bedrijf. Op elke betreffende tram zie je overdag en ’s avonds hooguit een paar mensen zitten, tenzij misschien in de spits. Ik geloof absoluut in de efficiënties die de burger voorgehouden worden rond openbaar vervoer annex de verschrikkelijke investeringen die nodig zijn, ook in het opwekken van electriciteit zelf. Die 3 reizigers ’s avonds vervoeren in een Hummer is echt vele malen efficiënter dan die tram hoor.
leonlampe zegt
@kevertje: Het ding is dat elektrische auto’s op dit moment al beter zijn voor het milieu omdat de elektrische motor zoveel efficiënter is dan de brandstofmotor (95% vs 35%). Ook is er bij elektrisch de mogelijkheid om later de energie schoon op te wekken, die is er sinpelweg niet voor de brandstofauto.
kevertje zegt
Schoon? Alleen met een heel opportunistische bril op hoor. Het lithium, nikkel, kobalt, neodymium en ook veel aluminium en andere chemie die nodig is als grondstof voor de batterijen en motoren zijn zeer toxische ontginningen, die reusachtige gebieden tot één grote ecologische ramp maken, tot zelfs in Europa toe. Het wordt alleen verborgen gehouden, net zoals de inefficiënties in het opwekken en transport van elektrische stroom, die rendementen die kan je er best niet bijtellen of Uw 95% zakt ver beneden de 35%. En ook wetende dat daarvoor alsmaar meer uranium, gas, bruinkool enz. voor nodig is, een netverdeling die overal een serieuze aanpassing gaat vragen met zeer CO2-ongunstige grondwerken, enz. enz. – vrees ik al lang dat hier een zeer opportunistisch verhaal verteld wordt aan de massa. Geloof de zege van ‘groene energie’ vooral niet te hard, want dat is maar een fractie van wat we straks nodig hebben, dus op naar de volgende lichting kerncentrales?
maotje zegt
@kevertje: het kan inderdaad dat ontginningsgebieden ecologisch gezien zwaar getroffen worden. Daar staat wel tegenover dat de luchtvervuiling in grote drukke steden aanzienlijk afneemt. In die grote drukke steden wonen de meeste mensen. De vervuiling in de ontginningsgebieden blijft beperkt bij die gebieden en die vervuiling is lokaal. Daar wonen vrijwel geen mensen. Als je dan kijkt naar gezondheid gaat de gezondheid er voor de aller grootste meerderheid van de wereldpolpulatie er juist op vooruit. Dat is nu juist de insteek ervan.
brera22 zegt
Die Honda NSX is wel erg exclusief,heb er nog nooit 1 zien rijdn in Nederland,ooit 1 in Dusseldorf
Ze worden heel weinig verkocht in Europa heb ik het idee..
screwloose zegt
Nou rijden wij al een paar jaar een Honda CR-z Maar dat is dus een handbak!
en als ze daar wat meer pk en wattages in proppen is het verrekte leuk rijden met een hybride!
Ik ben wel voor maar dan wel met keuze voor een handbak. Het kan héél leuk uitpakken!
auto62 zegt
Groene stroom is voor de datacenters. Zie Lubach op zondag. Maar gelukkig hebben we hier ? die ons zal leiden naar een mooi uitzicht.