Honda heeft Red Bull naar verluidt een fors aanbod gedaan voor 2026.
Zoals we eerder vandaag al aanhaalden: als je wint heb je vrienden. Geen wonder dus dat Red Bull de bedrijven die met hen in zee willen voor het uitkiezen heeft momenteel. Dikke sponsors als Oracle leggen megabedragen neer voor een plekje op de auto van Max Verstappen. Maar ook heuse autofabrikanten staan nu kennelijk in de rij om Red Bulls levenspartner te worden/te blijven.
Want waar andere teams ettelijke miljoenen moeten betalen om ergens een power unit te kopen, zit Red Bull nu in de maag met een heel ander dilemma. Moeten ze nou (eindelijk) gewoon in zee gaan met Porsche? Of toch maar voormalig partner Honda terugnemen? Volgens betrouwbaar F1 journalist Michael Schmidt van kwaliteitspublicatie Auto-Motor-und-Sport, heeft naast Porsche namelijk ook Honda wel degelijk een aanbod neergelegd bij Red Bull. Dit om na 2026 weer innig samen te gaan werken, dan wel zelfs een deel van de toko over te nemen. Hoewel Schmidt de details niet noemt, zou het om een ‘aanzienlijk’ bod gaan.
Om de zaken nog wat sappiger te maken, stelt de Duitse journalist namelijk dat men bij Red Bull vermoedt dat het ‘Marokko-lek’ uit de koker van de een van de concurrenten komt. Dat moeten we wellicht even uitleggen. Met het ‘Marokko-lek’ bedoelen we in deze de informatie dat Porsche 50 procent van Red Bull Racing wil kopen. Dit werd afgelopen week duidelijk via baken van transparantie Marokko. In dat land moeten grote bedrijven die binnen de landsgrenzen opereren namelijk openheid van zaken geven over grote overnames die ze plannen te doen. Het is gewoon regelgeving…Maar wie spit dit soort stoffige zaken nou door…
Enfin, of dat inderdaad het werk is van Toto Wolff om Red Bull een hak te zetten of niet, Red Bull zit nu wel in een ongemakkelijke situatie. Er gaan werkelijk al sinds het stenen tijdperk geruchten dat Red Bull samen zou gaan werken met (een divisie van) Volkswagen. Aan de andere kant weet men nu precies wat men aan Honda heeft. Voor de hand ligt dat het team van twee walletjes wil eten. Sowieso de komende drie seizoenen is men immers nog afhankelijk van de goede wil van Honda en zou Honda als ‘grote sponsor’ meer dan welkom zijn. Aan de andere kant is samenwerking met Porsche natuurlijk ook een tot de verbeelding sprekend vooruitzicht. Zelfs als daarvoor de zeggenschap over het eigen team enigszins in het geding komt bij een fifty-fifty eigendomsstructuur.
Naar verluidt slaat de balans voorlopig uit in het voordeel van Porsche. Maar Red Bull zou het bijvoorbeeld wel zien zitten om Honda te overreden met Alpha Tauri samen te blijven werken. De Japanners zouden op hun beurt echter begrijpelijkerwijs daar niet zo warm voor lopen. Zij willen natuurlijk de hoofdprijs en onze held Max Emilian in de auto.
Het wordt dus een mooie balanceeract die Red Bull de komende jaren zal moeten uitvoeren. Nu zitten ze nog goed en zijn er alleen maar goede keuzes. Maar voor dat je het weet, blaast zoiets op in je gezicht. Vraag dat maar aan Alpine…Waarvan akte.
Design_Driven zegt
“Aan de andere kant weet je wat je aan Honda hebt” Ja dat ze altijd opstappen als ze succes dreigen te hebben.
Honda heeft het natuurlijk fantastisch gedaan maar ik zou wel garanties over meerdere jaren willen hebben als Ik RedBull was van Honda. Porsche schijnt dat wel gedaan te hebben.
Geen garanties voor wie de beste motor levert voor 2026 maar ik denk dat Honda wel de beste papieren heeft.
pomoek zegt
Het blijft wel een bijzondere club Honda. Fomo, keuzestress? Met Brawn GP natuurlijk al een flinke mispeer gemaakt. En nu, mogelijk, weer.
Aan de andere kant Porsj. De hele tijd op het vinkentouw.
Wat te kiezen…
linkador zegt
Met een hoofdsponser-50%eigenaar is Red Bull geen eigen baas in eigen huis. Doet denken aan het McLaren Mercedes huwelijk… Ze moesten zelf een productie wagen tegen hun zin maken.
berlinetta zegt
Ik neem aan dat RB ervoor gezorgd heeft dat ze toch meer dan 50% in eigen handen houden, anders ben je inderdaad geen baas in eigen huis meer zoals jij zegt. Bovendien, 50% maakt je nog altijd geen eigenaar. Dat ben je pas bij meer dan 50%.
PunicaOase zegt
Voor langere tijd commitment vragen van Honda en dan daar blijven, dan blijven ze nu ook hard werken voor Red Bull. Porsche lijkt me niet zo fijn: ze raken zeggenschap kwijt en bewezen techniek..
ArnoldH zegt
De 50% die Porsche wilt kopen gaat alleen over Red bull Powertrains, niet de gehele toko.
Red bull zal wijs genoeg zijn om een goede keuze te maken. Na jaren van zoeken hebben ze het nu voor het kiezen.
Of zou een dubbele samenwerking geen oplossing zijn. Redbull Porsche Honda, een soort mclaren Mercedes
mashell zegt
Red Bull powertrains is een lege huls (hebben nog geen motor gebouwd, niks ontwikkeld). Uiteraard zal Porsche niet de helft van Red Bull kopen (wat moeten ze nu met ongezonde mierzoete energie drankjes) maar wel van Red Bull racing.
mark997gt3 zegt
Porsche is wel een fabrikant met meer race dna. Honda was met McLaren natuurlijk in de tijd van Senna natuurlijk zeer succesvol. Maar die periode was maar kort. Porsche heeft veel grotere autosport geschiedenis. F1, Le Mans, Porsche Cup etc.
Ik denk dat Porsche de beste keuze is. Bij Honda hebben ze een geweldige misser gemaakt. Dat gaat ze nu veel geld kosten. Ze hebben de kans gehad om een zeer langdurige deal met RB te maken.
mashell zegt
Porsche heeft niet zo’n goed track record in de F1. Honda wordt als ze niet wispelturig zijn en doorzetten altijd kampioen. Ik zou op Honda inzetten.
mc96 zegt
Precies wat ik dacht! Porsche heeft één keer succes gehad met de in opdracht van TAG ontwikkelde turbomotor. Maar Porsche heeft in F1 en Indycar ook echte mislukte projecten gekend.
Mathy zegt
Ik zou je dan maar eens verdiepen in de racegeschiedenis van Honda. Ik denk eerder dat het andersom is.
tweekoplampen zegt
Honda heeft de schijn tegen, want die stoppen elke 3 jaar ongeveer met hun F1 ambities om ze dan 2, 3 jaar later toch weer uit de hoge hoed tevoorschijn te toveren.
Ik zou zeggen, ga, als je dan toch persé met een grote fabrikant in zee wilt, dan met Porsche in zee (Volkswagen). Past qua cultuur ook beter bij Red Bull hoewel zoiets natuurlijk te overbruggen valt.
Gegadigden weten natuurlijk ook dat Helmut Marko en Dieter Mateschitz niet eeuwig leven. Natuurlijk proberen ze dan nu om meer invloed te krijgen binnen RBR zodat ze op termijn eventueel de tent overnemen. Zou daar wel voorzichtig in zijn, aangezien de coureurs een contract hebben bij Red Bull Racing. Neemt iemand anders de tent over dan kan een coureur zomaar vrij zijn om elders te racen.
berlinetta zegt
Ik zou in dit geval eerder inzetten op Honda en verlangen dat ze garanties afgeven voor een langere periode dan het risico nemen om met Porsche in zee te stappen en de gok te nemen. Bij Honda weet je nu dat het goed zit, bij Porsche weet je dat nog niet. Bovendien wil Porsche instappen vanwege de intrede van synthetische brandstoffen. Als dat allemaal niet zo blijkt te worden zoals Porsche hoopt en de toepassing daarvan in straatauto’s geen succes gaat worden, zie ik Porsche ook snel haar biezen pakken.
flyerbunch zegt
Honda zou keiharde garanties op tafel moeten leggen en dat kunnen ze voorlopig niet. Het lijkt erop dat Red Bull een ‘nee’ heeft verkocht aan Honda, want Christian Horner onthulde onlangs dat de eerste stappen richting een transitie richting Porsche al gezet zijn. Dat Honda eventueel aan de slag mag met AlphaTauri is pleister op de wonde, maar daar hebben ze in Japan inderdaad geen zin in. Helmut Marko heeft trouwens zelf al bevestigd dat AlphaTauri ook met de Porsche motor zal rijden.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/123261/marko-bevestigt-dat-ook-alpha-tauri-met-porsche-motor-zal-rijden.html
supertjeduc zegt
Het is een betere positie dan te moeten bedelen om een Renault motor omdat Ferrari en Mercedes er geen willen leveren
Lijkt me wel een mooi merk Porsche in de F1
En Max krijgt een mooie company car ( beter dan een Civic)