Honda gaat motoren doorontwikkelen voor het komende seizoen, ook al doen ze dan niet meer mee.
Het is een lekker F1-seizoen tot nu toe. We hebben nog maar twee races gehad en de derde staat alweer voor de deur. Dit weekend gaat er gereden worden op Portimao in Portugal. Uiteraard is de hoop op spektakel gericht op Lewis Hamilton en Max Verstappen.
Van Lewis Hamilton weten we dat hij de beste auto heeft. De oude technische baas van Mercedes, Paddy Lowe, liet al weten dat ze vroeger moesten sandbaggen zodat de regels niet aangescherpt zouden worden. Voor het eerst lijkt Mercedes (niet helemaal) de overhand te hebben.
Honda gaat motoren doorontwikkelen
Dat komt mede door het puike werk dat Honda geleverd heeft. natuurlijk helpt het ook dat de coureurs (Verstappen en Pérez) vrijwel direct uit de voeten kunnen met de R16B. Maar toch, de Honda-power helpt ook zeker mee. Zoals bekend is dit het laatste seizoen dat Honda officieel meedoet als motorenleverancier. Maar Honda helpt ook mee voor het volgende jaar.
In het F1-seizoen van 2022 wordt er namelijk gereden met een andere brandstofsamenstelling: E10. Dat betekent 90% heerlijke benzine en 10% duurzame ethanol. De motoren moeten hierop worden aangepast om goed te lopen en maximale prestaties te leveren.
Christian Horner
Aan het Britse Autosport laat Red Bull Racing teambaas Christian Horner het volgende weten:
De grootste uitdaging voor alle fabrikanten is de introductie van de nieuwe brandstof. Nu Honda nog de middelen heeft, zorgen ze ervoor dat we op de best mogelijke wijze de ‘engine freeze’ ingaan. Op dit moment zijn ze al met de ontwikkeling aan de slag in Sakura in zullen ze het overdragen wanneer het moment daar is.
Christian Horner
De komende jaren zal Red Bull rijden met een aangepaste Honda-motor. Vanaf 2025 wordt er gereden met een compleet nieuwe motor die in eigen beheer wordt gebruikt. Mede daarvoor werd Ben Hodgkinson binnen gehengeld (ten koste van Mercedes). Ook zullen diverse technici van Honda overstappen naar Red Bull Racing.
ericd zegt
Hè lekkerrr, er wordt weer geraced dit weekend.
sportabgasanlage zegt
Dat hele E10 verhaal is ook een wassen neus. Door minder efficiëntie en dus hoger verbruik is de CO2 uitstoot per km hoger dan bij gewone benzine.
e38ossie zegt
@sportabgasanlage: NOOIT E10 tanken!
sportabgasanlage zegt
Dat deed ik toch al niet.
elemento zegt
@e38ossie: idd hele auto gaat kapot aan lange termijn. Ik denk meestal 98 benz
mashell zegt
Ik denk meestal aan seks maar aan een 1998 Mercedes Benz mag natuurlijk ook.
tysson zegt
@e38ossie: ik gooi er als het kan Aral Ultimate 102 of V-Power 100 in. Daar loopt die zoveel mooier op.
motorhead zegt
@sportabgasanlage: je bedoelt Meer efficiëntie. Hoger octaangetal maakt hoger rendement mogelijk. Dat er minder energie in een liter zit heeft verder niets met efficiëntie te maken. Mooie racebrandstof!
sportabgasanlage zegt
@motorhead ethanol bevat circa 30 procent minder energie dan Euro95-benzine, dat betekent dat je meer brandstof nodig hebt om dezelfde afstand af te leggen = minder efficiënt = een lager rendement per liter.
Dat het een hoger octaangetal heeft betekent alleen maar meer dat het meer klopvast en een kleinere kans op zelfontbranding (pingelen) heeft. Moderne (geblazen) motoren zullen hierop reageren door de laaddruk te verhogen, waardoor er meer vermogen vrijkomt. Dat ethanol voor meer efficiëntie zorgt, omdat het voor meer vermogen zorgt, is een fabeltje
Dus onder de streep is E10 niet efficiënter, niet beter voor het milieu, en ook niet beter voor je auto. Ik laar het daarom lekker in de pomp.
motorhead zegt
Je haalt een paar zaken door elkaar. Bij rendement gaat het niet om de liters, maar om de hoeveelheid energie die je er in stopt, in verhouding tot wat een motor daarvoor levert. Dus met 30% minder energie in je branfstof, en 30% meer verbruik, zal het rendement nog steeds hetzelfde zijn. Doorgaans is dat rendement bij een NA motor al net iets hoger op ethanol. Scheelt niet veel, maar meestal wel meetbaar op een motortestbank. Dat zit ‘m een beetje in de verbrandingssnelheid, en een beetje in het koelend vermogen van alcohol.
Bij een turbomotor is er meer winst te halen, vanwege de klopvastheid. Niet zozeer vanwege verhogen van vuldruk, maar wel vanwege ontstekingstiming. De meeste turbomotoren draaien in heel veel gebieden niet op hun optimale ontstekingstijdstip (gezien de taalvoorkeur in je naam: zw_opt ;) ) in verband met kloppen. Dat gaat ten koste van het motorrendement. Met een betere brandstof kan je vaak een paar graden vroeger, en meer koppel uit dezelfde hoeveelheid brandstof halen; meer rendement dus.
Over je afkeer van E10; hernieuwbare brandstoffen zijn het enige mogelijk geaccepteerde alternatief tov elektrificeren. Zelf geef ik duidelijk voorkeur aan een toekomst met gave motoren op hernieuwbare brandstoffen (zoals Ethanol), dan aan eentje met alleen maar elektromotoren, maar dat is persoonlijk. Dit zowel op de weg als op het circuit.
vaakbenjetebang zegt
@motorhead: Aan je verhaal kan ik weinig afdoen, want dat klopt wel. (haha, klopt….). Maar één aspect neem je niet mee: de E10 zoals wij die kunnen tanken is geen fijn goedje. Laat het maar eens een paar weekjes (of maandjes) in een transparante fles staan. Je schrikt je de bloemetjes van wat je ziet. Je merkt het ook wel, als je een auto wegzet met E10 in de tank en na een maandje of wat weer start. Als-ie dan al start. Want ethanol trekt water aan uit de lucht, en het water-ethanol-mengsel mengt niet met benzine en zakt naar de bodem van de tank (want is zwaarder dan benzine). En dat is waar je brandstofpomp aanzuigt…. nee, ik ben geen fan. Niets mis met het principe van hernieuwbare brandstof, integendeel, maar E10 vind ik een naar en gemankeerd goedje.
Nanning zegt
“(Motor) die in eigen beheer wordt gebruikt”. Dit moet toch ‘ontwikkelt’ zijn neem ik aan of heb ik iets gemist?
mrbasa zegt
Huidige motoren worden aan het eind van dit seizoen bevroren. Geen aanpassingen mogelijk tot 2025.
In 2025 komen er ‘geheel nieuwe’ motoren. Maar de specs zijn nog niet onthult. Verwacht meer nadruk op electro motoren (tot 50%), ander soort (Carbon neutral) brandstof, wellicht awd met electro brake re-gen op de vooras(!). Deze motoren gaat Red Bull zelf bouwen en ontwikkelen, zonder hulp van Honda
sam11 zegt
Vanwege mijn voorliefde voor Japanse techniek dus ook Honda ben ik blij dat Honda dit heeft besloten.