Er is een nieuwe deal tussen Honda en Red Bull!
De samenwerking tussen Honda en Red Bull is een succesvolle geweest. Zowel voor Red Bull als voor Honda. Red Bull had al sinds 2013 geen kampioenschap meer gewonnen. Honda maakte in 2014 een extreem slechte rentree met McLaren (GP2 ENGINE, GP2 ENGINE!).
Dat lag overigens aan beide partijen. McLaren had een zeer compacte auto getekend waar Honda lastig omheen kon werken. Toen McLaren overstapte naar Renault ging het nauwelijks beter met het team uit Woking. Naar Mercedes eveneens, overigens.
Nieuwe deal Honda en Red Bull!
Enfin, Honda en Red Bull hebben een nieuwe deal getekend! Jazeker! We moesten er heel eentjes induiken, want het kan zijn dat het iets onduidelijk is. Honda stopte in 2021 met het Formule 1-project. Het viel namelijk niet te rijmen met de nieuwe duurzame weg die het merk wil ingaan.
Maar ja, na jaren lang hard werken wil je wél de vruchten van het succes plukken. Dat kunnen ze nu min of meer doen. 2022 zou een soort tussenjaar zijn. Honda bouwt de motoren voor RBPT (Red Bull Powertrains) die ze levert aan AlphaTauri en Red Bull. In 2023 zou RBPT zélf de motoren gaan bouwen. Men was al bezig met de bouw van een complete fabriek in Milton Keynes.
Nu is bekend geworden dat ze daar een conferentiezaaltje van kunnen maken. Honda zal namelijk de V6 motoren in Japan blijven bouwen tot en met 2025. Daarna zijn er nieuwe motorreglementen; Red Bull zal dan met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid verdergaan met Porsche als motoren-partner. Porsche koopt de helft van Red Bull.
Synthetische brandstoffen
Voor Porsche is Formule 1-deelname erg belangrijk om de synthetische brandstoffen te kunnen promoten. Met die synthetische brandstoffen hoopt Porsche zolang mogelijk de 911 te kunnen voorzien van een verbrandingsmotor.
Op zich is het wel logisch dat Honda zijn naam er nog eventjes aan verbind. De kosten zijn voor nu vele malen lager dan voorheen. De reglementen zijn bevroren. Er mogen alleen modificaties worden aangebracht ter vergroting van de betrouwbaarheid. In 2008 stopte Honda met het F1-team dat een jaar later onder Brawn GP beide titels binnenhaalde.
Edge zegt
Slimme zet van Red Bull. Nu zijn zij (en Porsche) er straks zo goed als van verzekerd dat Red Bull Powertrains in 2026 als nieuwe motorfabrikant geldt, en dus een aantal zéér handige voordelen krijgt, waaronder één extra gratis motorwissel in het eerste jaar.
Poulusma zegt
@edge
Dat is inderdaad een hele interessante zoals je dat zo schetst!
berlinetta zegt
RB heeft het wel goed voor elkaar. De sprong in het diepe met Honda was een gok, maar achteraf bleek het wel de juiste gok te zijn. Door nu nog 3 jaar langer de steun van Honda te krijgen, hoeven ze zich in ieder geval geen zorgen meer te maken over de motor de komende jaren. Daarna wacht er opnieuw een sprong in het diepe, maar wel met een fabrikant die alles op alles wil zetten om een kanon van een motor te bouwen en die daar ook de kennis en kunde voor zou moeten hebben.
ghini zegt
Blijft een vreemde zet van Honda, pakt goed uit voor RB. Ze zullen wel doorgaan met die fabriek maar die wordt dan voor Porsche? Een beetje vreemd en ingewikkeld is het allemaal wel..
Poulusma zegt
-EDIT: Oh ja! thanks ;-) –
JelleEp3 zegt
Komt er nu weer Honda op de auto te staan?
mashell zegt
Het gaat om veel geld en Red Bull Powertrains was gewoon een te grote gok.
rollingstoned zegt
Nee, dat is onjuist. Red Bull Powertrains is opgezet om het motorconcept voor 2025 op te zetten, en dat willen ze dus samen met Porsche gaan doen.
“F1 is nog steeds bezig met het ontwikkelen van een motorconcept vanaf 2025. Onder meer een toenemende mate van elektrische energie, evenals biobrandstof liggen als mogelijke vernieuwingen op tafel.”
flyerbunch zegt
Honda is eigenlijk nooit weggeweest in essentie met HRC. Het internet reageert kritisch op deze Honda deal. Fans hekelen de bevriezing van de ontwikkeling van de motoren. Dit was namelijk een vurige wens van RB zodat ze de komende seizoenen met de motoren van Honda konden blijven rijden. Nu het Japanse merk tot en met 2025 toch in de sport blijft, zijn veel fans niet meer blij met die regel.
royaledeluxe zegt
Het is juist super dat de motor freeze er is. Laat ze maar werken aan de betrouwbaarheid. Iets waar alle teams nog iets aan kunnen doen en waar ze dit seizoen nog de nodige problemen mee hebben. 100% power ten alle tijden is beter dan elke 2 à 3 aantal weken een nieuwe motor erin te ploppen.
De seizoenen in 2024 en 2025 gaan super spannend worden als iedereen zijn betrouwbaarheid en aero beter onder controle heeft.
Robert zegt
Ik vond het argument “niet te rijmen met de nieuwe duurzame weg die het merk wil ingaan” al volkomen flauwekul, in de wetenschap dat Honda ondertussen doodleuk verder ging met ontwikkelen en bouwen van hybride V6 motoren voor gebruik in de IndyCar…