Tja, als je in Europa al niet kan slagen, waar dan wel? De Honda e is gecanceld in Europa.
Nou dames en heren, pak er maar een kop koffie, jonge klare en plak natte droge cake bij. We moeten je namelijk helaas informeren dat de Honda e per direct uit het leveringsprogramma is geschrapt. De auto staat niet meer op de Honda website.
De Honda e is de eerste elektrische auto van Honda in Nederland. Net als wel meer Japanse fabrikanten hebben ze het EV bouwen niet helemaal onder de knie, waardoor de Honda e zijn carrière in Europa vroegtijdig moet staken.
Het begon zo goed
De Honda e is een bijzonder geval. De auto creëerde een enorme buzz. Dat kwam door een waaniznnig briljante concept car, de Honda Urban EV Concept. Die auto stond op de IAA in 2017 te schitteren en bewees dat een kleine elektrische auto heel erg tof kon zijn.
Uiteraard wist Honda met talent ALLE gave dingen van de Honda Urban EV Concept eruit te distilleren. De ‘Honda e Prototype’ was ineens een stuk hoger en logger. Echt, alle toffe proporties waren verdwenen. Een beetje het verschil tussen een potentiële partner op Tinder en wanneer het dan wakker wordt naast je een ochtend later. Ja, ergens zie je dat het erop moet lijken, maar het is toch iets anders dan je je had voorgesteld.
Honda elementen
De Honda e combineerde typische Honda-elementen (IYKYK), maar dan elektrisch. En die elementen zijn niet allemaal positief. De Honda e was namelijk schreeuwend duur. Je moest minimaal 35 mille neertikken en als je een leukere variant wilde, was je nog meer kwijt.
Het grootste probleem is dat Honda nog niet goed was in het bouwen van elektrische auto’s. De range was namelijk abominabel. Op een volle accu haal je volgens de WLTP slechts 220 km. Dus op en neer van ons redactiekantoor naar Lelystad was iets waarbij we een paar keer moesten laden.
Honda e gecanceld door concurrentie
Ondanks dat Honda een van de eerste merken was in deze klasse, kwamen er in rap tempo concurrentie bij. Met name uit die uit de Stellantis-hoek (Peugeot e-208 en Opel Corsa-e) bleek dat een gunstigere prijs én grotere range gewoon kon.
Ook de in de tussentijd ingrijpend verbeterde Renault Zoe was goedkoper en voorzien van een betere range. En als je dan toch te veel geld uit wilde geven voor een kleine chique stadsvlo, was door ook nog de elektrische Mini Cooper.
De Honda e is drie jaar oud geworden.
Fotocredit header: Groene Honda e haalt Noorwegen door @utregcity via Autoblog Spots.
Meer lezen? Deze 9 kleintjes faalden jammerlijk!
DeWitteCondor zegt
Ja, dat, maar ook omdat hij volgens mij >35k nieuw kost. Dat is moeilijk veel geld voor 220 km range en een auto die veel mensen toch als 2e auto voor erbij zouden kopen. Dan prijs je jezelf sowieso al uit de markt.
Herstel: die prijs staat inderdaad al in het artikel.
PunicaOase zegt
De MINI SE heeft ook in de praktijk ongeveer een range van 200 km en kost ook dik EUR 35K en ging/gaat als warme broodjes.. Denk dat Honda ook inmiddels een vergeten merk is in NL en dit ding zag er ook wel heel suf uit.. aldus mijn vrouw die voor de MINI ging..
DeWitteCondor zegt
Mja, dat kan liggen aan het imago van Mini als hipstermobiel. Ik zou ook voor de Mini gaan als ik voor die keuze stond (godzijdank niet). Ik denk dat het ook angst is voor restwaarde en wat de boer niet kent eet hij niet. Overigens vind ik de Mini SE ook niet bepaald de deal van de eeuw …
Robert zegt
Ik ken één persoon die een Honda e (wat een afschuwelijke naam/aanduiding trouwens) als occasion heeft aangeschaft. Die is er uitermate tevreden mee, behalve als het op die range aankomt. Bij de huidige weersomstandigheden haalt hij net aan de 100 kilometer op één acculading. En voor z’n werk moet hij regelmatig méér dan die afstand afleggen (hij pendelt tussen meerdere werklocaties), dus moet hij telkens weer een uur extra inplannen om tussentijds ergens te gaan laden, als dat bijvoorbeeld op de plaats van bestemming niet mogelijk is.
Dutchdriftking zegt
Dat lijkt mij wel een enorme belemmering. Als tweede auto moet dit wel ideaal zijn. Alle korte stukjes in en rond de stad lekker elektrisch. Nu nog wat lagere occasion prijzen.
utregcity zegt
Wat een onzin, zelfs nu haal ik meer dan 180 km op een volle accu. Rijdt hij/zij constant 140 km/u of zo? 🤪
Edge zegt
Door die lage range en hoge prijs was deze auto vanaf dag 1 gedoemd te mislukken. Jammer, want de Honda e ziet er gewoon heel leuk uit en de concurrenten van Peugeot en Opel tonen aan dat er ook echt wel een markt is voor kleine elektrische hatchbacks.
Als Honda het voor elkaar had gekregen om de e een range mee te geven van WLTP rond de 300km en de prijs wat lager had gehouden door bijvoorbeeld conventionele spiegels toe te passen, normale deurgrepen te gebruiken, geen drie schermen in het interieur te gebruiken (los van de spiegelschermen) etc. had dit best een succes kunnen worden.
O plaat zegt
Ik weet van een kennis die bij een Honda dealer werkt dat hun garage hem al 2j niet meer verkoopt na dat het klachten regende over de range. Die 200km is zeer optimistisch als ik de verhalen hoor.
utregcity zegt
Hoezo klachten regenen over de range? Dat wist je toch van te voren? 🤪
Gulli zegt
Concept: Nigiri sashimi met verse wasabi
Productiemodel: Kibbeling met joppiesaus voor de prijs van Nigiri sashimi met verse wasabi.
Vraag me af waarom niemand dat wil?
simonbv zegt
Iedereen van Honda woont waarschijnlijk in Tokyo en komt nooit uit de stad. Want als ze zelf eens ervaren hoe irritant het is om met een auto met zeer beperkte range te rijden zouden ze deze nooit op de markt brengen.
pomoek zegt
Ik vermoed dat de Honda E als een soort schaamlapje werd gebruikt door Honda als in: Wij hebben ook een EV. Nu er een nieuw model is (de NY1) kan de E uit zijn lijden worden verlost.
Overigens is de NY1 ook niet echt een game changer. Vrij prijzig en niet echt een flink bereik.
Edge zegt
Wat een onhandige naam ook weer. Een elektrische HR-V die NY1 heet.
hondafiel zegt
De E staat nog steeds op de Japanse website en is recent geïntroduceerd in een ander groot Aziatisch land waar een enorme afzetmarkt voor Honda is.
ty5500 zegt
Hebben hier thuis als tweede auto een mini Cooper se van de eerste generatie. Heeft ook een 200 km max rijbereik en laden gewoonlijk zelfs maar tot 80% opdat de batterij amper slijt. Als tweede auto voldoet dit voor veel mensen prima en zou ook totaal niet inzien waarom er een grotere batterij zou in moeten met een veel zwaardere, minder leuke en duurdere auto tot gevolg. Ik denk eerder dat de prijs te hoog is voor het cliënteel dat ze normaal aantrekken.
ttr6 zegt
“De Honda e is drie jaar oud geworden.”:) Humor!!
potver7 zegt
Ik vraag me toch serieus af waarom ze dit model dan niet upgraden naar moderne(re) EV-technieken, met betere range enzo. Er zijn genoeg fabrikanten (Stellantis, Tesla) die laten zien dat dat prima kan – mits daar in de architectuur rekening mee gehouden is natuurlijk.
Daarnaast: als alternatief op het volledig saneren van het model, hadden ze ook een afschrijving kunnen doen op de R&D die ervoor gedaan is (die is namelijk inmiddels toch al outdated, voor zover het de techniek betreft). Dan had de auto voor een lagere prijs kunnen worden aangeboden. Het uiterlijk een beetje aanpassen zodat het optisch meer in de buurt van de concept komt, hoeft de wereld niet te kosten en had ook veel geholpen.
Kortom, ik snap deze keuze niet zo goed.
utregcity zegt
Omdat dat ding te duur was om te produceren (hun eigen schuld), moesten per verkocht exemplaar duizenden euro’s op toeleggen. Stekker eruit is/was goedkoper. 😳
pomoek zegt
Heeft de Honda-E nu wel of niet V2G technologie?
utregcity zegt
In Japan wel, want CHAdeMo, hier niet.
Design_Driven zegt
Ik was ook wat teleurgesteld toe het productie model kwam maar op zich is het best een leuk ding. Alleen veel te duur (geldt vaak voor Honda) voor wat je er voor terug krijgt, daar weegt een leuk design net genoeg tegen op.
utregcity zegt
Die foto, dat is mijn e. 🥳
pomoek zegt
@utregcity: ben je nog terug in Utrecht gekomen die dag?
utregcity zegt
Was op vakantie dus geen haast. 3 weken getoerd door Noorwegen. Ging prima. Vlgd jaar naar Wales.
mustang750supersnake zegt
zonde….vond em erg tof uitzien…ook zeer door het interieur met dat fraaie dashboard…
goodvibrations zegt
Ach.. als je een caravan hebt, ieder jaar op wintersport wil of vertegenwoordiger bent die veel kms maakt.. ja, dan is een EV en zeker zo’n honda niet handig.
Maar in alle andere gevallen… Heb je een unieke auto met prachtige styling!
De focus leggen op die paar dagen per jaar (voor velen) dat je er echt last van hebt is niet echt rationeel…