
Een lieftallige “sportcoupé” met hybride-aandrijving, Honda denkt er met de CR-Z wel mee weg te komen. Toch wordt deze muesli-Jap met zijn 124 pk nooit een volwaardige GTI-killer. Zoals aangekondigd wil Honda’s favoriete tuner Mugen daar wel verandering in brengen. En de eerste specs zijn al naar buiten komen rollen: de Mugen Euro CR-Z krijgt ongeveer 200 pk, inclusief supercharger!
Onder de kap van de CR-Z, die de taak heeft de roemruchte CR-X op te volgen, huist een 1.5-liter VTEC die wordt bijgestaan door een elektromotor. En laat het fröbelen aan VTEC blokjes nou net iets zijn wat de technici van Mugen Euro zeer aardig onder de knie hebben. Daarnaast leggen ze het inlaattraject aan de beademing door er een supercharger op te schroeven. En natuurlijk blijft het elektromotortje zijn werk gewoon doen, waardoor we hier wel eens met zeer rappe 0-naar-honderd-tijden te maken kunnen krijgen. Iets met koppel en zo.
Dit is wat Mugen-bobo Colin Whittamore er over te zeggen heeft: “The idea was to use the significant advantage of the early torque provided by the Honda IMA electric motor, then increase the torque available from the petrol engine gradually, to first maintain and then increase this. A supercharger and complementary electronics allow us to very neatly map the IMA to the extra power and torque of the engine in a unique package, giving a smooth, integrated and powerful driving experience.”
Qua uiterlijke opsmuk heeft Mugen al het een en ander klaar staan voor de CZ-R, zoals we al verschillende keren hebben kunnen zien. Verdere ingrepen zullen bestaan uit grotere remmen, andere en instelbare dempers en nieuw lichtmetaal in de maat 17 inch. Op het Goodwood Festival (juli) zal de wagen worden onthuld en horen we wat verder de bedoeling is.
Hieronder de motorblok-pics die Mugen Euro eerder heeft vrijgegeven.
ik hoop dat ze m zo dik maken als op het plaatje
Ik hoop dat ze de supercharger vervangen voor een turbo, die is tenminste zuinig als je niet op de boost zit.
@Jochempie: er zal een idee achter zitten… Waarschijnlijk een soort slipkoppeling op de supercharger die bij een relatief hoog toerental pas mee gaat doen. Zelfde idee maar waarschijnlijk een nog mooier lineair oplopende vermogensafgifte. De lage toeren worden meer dan voldoende afgedekt door de electromotor maar een laat oppakkende supercharger kan ook mooi gelijkmatig vermogen geven tot een hoog toerental.. 7500toeren limiet? Sounds like a good plan
Dit ding is netzoals die adere hybride ding, die alsnog beter is dan die kut prius, nooit los gekomen.
Hmm, waarom niet gewoon een turbo als je toch dat koppel onderin van die elektromotor al hebt (wat me trouwens sowieso wel een lekkere combo lijkt). Lijkt me wat makkelijker om meer vermogen uit te halen.
@Lan_Evo: zie boven en… ik bedacht me nog iets.. een Turbo moet aan je uitlaatspruitstuk maar ook verbonden met het inlaatspruitstuk. Dus misschien is de ruimte rond het blok ook wel een probleem…Een turbo vrij ver van het blok weg kan natuurlijk ook, maar zo’n systeem is ook relatief zwaar.
@w0o0dy:
Hehe, ja snap ik ook wel, grootste voordeel is natuurlijk een vlakkere vermogenscurve. Alleen ik vind superchargers altijd een stuk slechter klinken t.o.v. een turbo. Ruimte zal inderdaad wel tricky zijn in die CR-Z, heb wel al genoeg turbo-projecten daarvan voorbij zien komen, maar heb me er niet echt in verdiept voor de rest hoe die setups waren.
Ter informatie: bij mij staat er bij dit artikel een Aventador als foto. (iPad app)
Wat ziet dat blok er toch vet uit. Wat dat betreft vind ik Honda toch wel helemaal de bom hoor. Die bouwen zulke mooie motoren. En de pk’s die Mugen er uit haalt zegt niet zoveel.
Tuning is natuurlijk gewoon een kwestie van hoe ver wil je gaan en wat mag het kosten. Ik ben helemaal gek van deze. Een redelijk “stealth” Shuttle-tje (ze hadden hem niet moeten bestickeren..) maar wel een enorme 700 PK op de wielen.
http://youtu.be/NAl180zN3Z0