BEV of FCEV is een keuze, maar moet dat wel een keuze zijn? Honda presenteert een auto die het beide kan.
Je kan tegenwoordig van alles een tweestrijd maken. Max of Lewis, FC Twente of PEC Zwolle, is friet of patat de correcte term, et cetera. De tweestrijd ‘wat is de beste manier om een elektrische motor van voeding te voorzien in een auto’ gaat al jaren tussen accu’s (in een Battery Electric Vehicle of BEV) of een brandstofcel (Fuel Cell Electric Vehicle of FCEV). Aangezien vrijwel elk merk één of meerdere BEV’s verkoopt en de enige FCEV’s van het moment de Hyundai NEXO en Toyota Mirai zijn, kun je concluderen dat het eigenlijk geen tweestrijd meer is.
FCEV
Er zijn echter merken die doorploeteren met FCEV’s. Toyota gelooft erin, BMW eveneens (maar een BMW op waterstof duurt nog even), Hyundai en een handjevol merken dat er ooit in geloofde maar nu niet meer. Tenminste, één merk dat ooit stellig geloofde in waterstof is nu terug met een FCEV. Honda geeft ons na de FCX en FCV Clarity nu de CR-V eFCEV.
Honda CR-V eFCEV
Wordt een lekker zooitje zo qua namen daar bij Honda, daar de CR-V eFCEV nu toegevoegd wordt aan het gamma waar van alles e:HEV en e:NY1 heet. Maar laten we niet té sceptisch zijn over de Honda CR-V eFCEV. De techniek is namelijk best interessant, in ieder geval vernieuwend. Dit is namelijk de allereerste waterstof-PHEV. Het werkt net als een ‘normale’ PHEV: een gedeelte van de energieopslag is een accupakket en er zitten twee waterstoftanks in. Waarom kiezen tussen accu’s of brandstofcellen wanneer je ook beide kan hebben?
Specs
Het is wel zo dat de Honda CR-V eFCEV qua verdeling gelijkwaardig is aan een ‘normale’ PHEV. De accu is met 17,7 kWh maar goed voor 29 mijl (47 km) rijden. Net als bij een PHEV met ontbrandingsmotor is het dus de andere aandrijving die het meeste werk moet doen. In dit geval dus de brandstofcel die je nog eens 270 mijl (435 km) verder krijgt. Al lijkt het erop dat dit een gecombineerd getal is, dus daar zit dan die 30 mijl van de accu bij in. Ook al is het een wat nietszeggend getal (waterstof wordt per kg berekend): er past 4,3 kg waterstof in de CR-V eFCEV. Ter context: de Mirai heeft een capaciteit van 5,65 kg.
Beste van beide?
Honda hoopt met de CR-V eFCEV het beste van twee werelden te combineren. De applicatie van de inmiddels al zeer populaire accu EV’s combineren met de nog ietwat geplaagde waterstofaandrijving. Eén van de grootste uitdagingen van waterstof is en blijft de beschikbaarheid van tankstations. Als je elke keer (te) ver moet rijden om te tanken, is de lol er snel af. Wat dat betreft ideaal dat je de CR-V kan pluggen en zo kleine stukjes gewoon op de accu kan doen. Dan is het zoeken naar waterstofstations enkel een uitdaging voor langere stukken.
CR-V
Zo fascinerend als de technologie is, zo normaal is de auto waarin het verpakt is. De Honda CR-V eFCEV is verder gewoon een CR-V, de nieuwste generatie die je sinds recent kan kopen in de VS (en hier nu ook). Honda bouwt de eFCEV in Ohio in de VS, waarmee dit de enige waterstofauto is die wordt gebouwd in de VS. Tsja, je eigen niche uitvinden en dan de enige zijn in die niche is niet moeilijk. Net als de Honda Prologue overigens deelt Honda de technologie met GM, waarmee die laatste waarschijnlijk binnenkort ook iets met waterstof bekokstooft.
Honda kondigt aan dat je de CR-V eFCEV binnenkort kan leasen in California, of de auto zich uitbreidt naar andere staten en/of werelddelen is nog niet bekend.
Robert zegt
De Honda FCX Clarity was z’n tijd ver vooruit. Moet je voor de gein de carrosserielijn van die auto eens goed bekijken en daarna die van de Mercedes EQE:
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Clarity#/media/File:FCX_Clarity.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_EQE#/media/File:Mercedes-AMG_EQE_53_(V295)_1X7A7355.jpg
Hier zit dus 15 jaar verschil tussen, hè.
En dan schreeuwt men moord en brand als de Chinezen zich ‘weer’ schuldig maken aan schaamteloos kopieergedrag.
hondafiel zegt
Innovatie en Honda dus altijd goed.
utregcity zegt
Alleen het daarna vermarkten, daar zijn ze niet zo goed in. Helaas.
hondafiel zegt
Maakt het exclusief; denk aan de NSX, S2000 maar ook eerste generatie Insight.
Flutterbear zegt
Wil je 1 of 3 windmolens in je achtertuin? FCEV is niet (economisch of ecologisch) haalbaar. Kansloos dat hier nog in geïnvesteerd wordt, dan nog beter door dieselen. Waterstof heeft echter wel degelijk toepassingen in bijvoorbeeld staalproducentie, maar in de transportsector voegt het niets toe.
Robert zegt
Waterstof is een prima oplossing zijn om groene stroom in op te slaan, in de vorm van een waterstofbromide batterij. Google maar eens op die term, of kijk eens op de site van de firma Elestor in Arnhem.
Flutterbear zegt
Voor de transportsector?
pramm zegt
Dat moet je alleen doen, als je die groene stroom niet kan opslaan in accu’s. Waterstof is namelijk niet zo schoon als de meeste hier denken en heeft een CO2 equivalent van 11. Met andere woorden, waterstof heeft 11x meer effect als broeikasgas dan CO2. En omdat het een vrij klein molecuul is (understatement), ontsnapt het vrij gemakkelijk.
Daarom is een auto op waterstof in theorie wel duurzaam, en vanuit de auto bezien ook, maar wanneer we de gehele keten meenemen totaal niet, ondanks dat de oliebedrijven enorm hebben gelobbyd om de wereld dat te doen geloven.
Robert zegt
Zoals ik al zei, ‘waterstofbromide batterij’ en ‘Elestor’, google het eens. En trek dan pas je conclusies.
potver7 zegt
Volgens mij is het de bedoeling dat een voertuig op waterstof geen waterstof uitstoot, maar waterdamp.
Waar in de keten ontsnapt er volgens jou veel waterstof? Dat mag je wel even duiden denk ik.
En oliebedrijven zijn heus niet zo actief op waterstof aan het lobbyen. Ja ze lobbyen wel wat (of zeggen dat ze dat doen) om hun imago schoon te poetsen en omdat ze denken aan waterstof meer te kunnen verdienen dan aan stroom. Maar verreweg de meeste lobby-effort van oliebedrijven gaat toch echt naar alles wat de olie-afzet bevordert,
Richmond zegt
hoe wil jij waterdamp uitstoten? Bij een verbranding heb je altijd ook nog andere uitstoot
p993 zegt
De ontbrandingsmotor….serious?
audirs3 zegt
Stop trying to make hydrogen happen. It’s not going to happen.
Polo Fun zegt
Voel me niet veilig in zo;´n rijdende labrtorium. Mij iets te risky.
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat de basis van deze auto een Outlander is? Hoe gek het ook klinkt, ik denk dat Honda hier de toekomst heeft. Een plug-in hybride waarmee je dagelijkse ritjes elektrisch doet, en de langere afstanden schoon op waterstof. Nu nog een netwerk.
tjorque zegt
Netwerk, én productie…
Vooral dat laatste lijkt me moeilijk als je weet dat er 3x meer stroom nodig is voor groen waterstofgas in vergelijking met eh stroom om een batterij te laden….
V8Vantage zegt
Dat waterstof kan nog wel eens een dingetje worden. Ik hoorde dat er waterstof velden gevonden zijn. Dus even opboren en klaar is klare, 100% natuurlijke waterstof.
https://www.ft.com/content/81819f64-1025-489b-959a-c3d9b14cc77a
Kan wel eens een gamechanger worden dit.
steephh zegt
@vantagev8
Witte waterstof wordt tot nu toe alleen nog maar in West-Mali gewonnen: deze put levert jaarlijks 5 ton waterstof op. Dat is 12,5 tube-trailer vol.
In Frankrijk is nu het allergrootste ondergronds reservoir ter wereld gevonden met in totaal 46 miljoen ton waterstof. In totaal kan je daar (mits je het in een FCEV stopt en niet in een H2-ICE voertuig) 4600 miljard km in totaal mee rijden.
Maar goed, laten we aannemen dat H2-ICE net zo zuinig is als de FCEV en kijk je naar alle auto’s op de wereld (~1,4 miljard, https://topgear.nl/autonieuws/hoeveel-autos-op-de-wereld/) dan kunnen we allemaal 3200 km rijden en dan is die grootste put al weer leeg. Alleen al in Nederland rijden we 11000 km gemiddeld per jaar.
Moet je wel zorgen dat er geen waterstof vrij komt bij het winnen, want dat zorgt ook voor problemen: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/waterstof-wat-doet-dat-met-het-klimaat
Neem niet weg dat ik die gevonden witte waterstof mooi vind om onze energietransitie flink aan te zwengelen, maar om dit dan gelijk groottschalig te “verspillen” tot we voldoende waterstof opwek hebben voor belangrijke industriëen die niet anders kunnen, zou zonde zijn.
https://natuurenmilieu.nl/themas/energie/waterstof/waterstof-de-waterstofladder/
V8Vantage zegt
Één oplossing is ook géén oplossing. Het zal een zwengel geven idd. Een zwengel zodat er een goede mix komt qua aanbod. Ieders persoonlijke (persoon/organisatie) situatie zal dan beter bediend kunnen worden.
herve11f zegt
Samen ontploft het beter
steephh zegt
@herve11f
Waterstof vervliegt juist heel snel, batterijpakketten branden vooral langdurig (compartiment na compartiment, maar juist niet explosief).
In een parkeergarage is waterstof overigens wel een ander verhaal. Zelfde geldt natuurlijk voor LPG. Neemt niet weg dat het niet veilig kan, maar parkeergarages moeten daarvan wel aan strikte veiligheidseisen voldoen.
V8Vantage zegt
Verschil is wel dat lpg op de grond blijft hangen itt waterstof dat met ca 20m/s opstijgt. In een parkeergarage heb je daar wel minder aan gok ik zo.
steephh zegt
@vantagev8 Scherp, dank!
pomoek zegt
Waterstof heeft zeker wel een functie als energiedrager binnen de energie transitie. Maar niet voor woon werkverkeer. De voorsprong van de batterij EV is gewoon te groot. De genoemde range is een afstand die de batterij EV in 2012 al haalde. Tenslotte is het op een groene manier produceren van waterstof lastig. En het produceren van waterstof dmv fossiel is gewoon dom.
appiejappie zegt
Tja leuk, ik had zin in een gebruikte Mirai, jarenlang kostte een kilo waterstof €10,- kon uit, nu €25,- per kilo. Doei waterstof.
V8Vantage zegt
https://newatlas.com/energy/geologic-hydrogen-gold-rush/
Eerder linkje zit achter een betaalmuur. Dus bij deze een ander.
De gamechanger? https://newatlas.com/energy/geologic-hydrogen-gold-rush/
pomoek zegt
@v8vantage: kijk dat is dus gewoon een erg interessant nieuwtje! Ik dacht altijd dat waterstof op de aarde niet voorkwam. Weer wat geleerd, dank!