Ja, zo koopt niemand de Honda Civic vijfdeurs.
Honda en Europa is niet zo’n succesformule de laatste tijd. Ondanks dat de Japanners puike auto’s bouwen (die hun meerprijs vaak gewoon waard zijn), worden ze maar mondjesmaat verkocht. Vaak krijgen wij de vraag: “Hoe kan dat eigenlijk?”
Wellicht dat ze even een Marketing & PR bureau moeten inhuren. Want net als met de Honda Jazz enkele maanden terug is het nieuwsbericht flinterdun. Er is één afbeelding en een paar zinnen aan tekst. Ja, jongens: dat schiet niet op. Gelukkig is Honda ook actief in Japan en in de VS. Ook daar is de Civic vijfdeurs onthuld. Dus hebben we meer afbeeldingen en info voor je.
Kloeke auto
Voor zijn klasse is het een bijzonder kloeke auto. De lengte is 4,55 meter en de wielbasis bedraagt 2,74 meter. Dankzij de kleinere overhang aan de achterzijde ziet de Civic vijfdeurs er een stuk compacter uit dan de sedan. Ook handig: de laadopening is 4 centimeter breder dan voorheen. De kofferbak is ietsje kleiner dan voorheen, maar met 33 liter valt dat mee.
Het interieur van de nieuwe Honda Civic vijfdeurs is net als de sedan een stuk strakker dan voorheen. De afgelopen generaties waren hilarisch. Absoluut niet saai. Maar ondanks dat het absoluut functioneel was, wenst men tegenwoordig een fraai dashboard, niet zozeer een afwijkend dashboard.
Motoren Honda Civic vijfdeurs
Qua techniek gaat de Europese Civic afwijken van de andere Civics. In de VS is de auto leverbaar met een atmosferische tweeliter viercilinder met 160 pk. Een stap hoger staat een 1.5 Turbo met 182 pk. In Europa zal de Civic alleen leverbaar zijn als e:HEV, een hybride dus. Daarbij doet Honda ook de ‘belofte’ dat de meeste modellen voor 2022 geëlektrificeerd zijn. Heel erg nobel, maar het merk voert maar een paar modellen modellen: de Jazz, Civic, HR-V, CR-V en de elektrische Honda e. De NSX is sinds kort niet meer te verkrijgen in Europa.
Een ‘warme’ Civic Si en ‘hete’ Civic Type-R op basis van de Honda Civic vijfdeurs zijn al bevestigd, maar we weten niet of deze naar Europa komen. Dat zal afhankelijk zijn of de auto beschikbaar komt met die beloofde geëlektrificeerde aandrijflijn. Waarschijnlijk niet, want Honda heeft in beide gevallen ook al aangegeven dat ze een handbak meekrijgen.
Stormtrooper-helm
Tot slot: wat ons betreft mag Honda wel meer zijn best doen om de Honda Civic in de markt te zetten. De vorige generatie was hilarisch, maar ook episch lelijk. Veel mensen haakten af op het lijnenspel. Nee, niet iedereen wil in een rijdende Stormtrooper-helm rondrijden. De nieuwe Honda Civic vijfdeurs is véél strakker vormgegeven en met de juiste techniek moet een kansje in Europa tot de mogelijkheden behoren.
De nieuwe Honda Civic vijfdeurs arriveert in de herfst van 2022 in Europa. Ja, 2022.
potver7 zegt
De vorige Civic viel nog best mee eigenlijk, met wat tammer vormgegeven bumpers is dat stormtrooperhelm-uiterlijk zo weg. Afgezien daarvan vond ik dat best een fraaie auto.
Deze nieuwe is ook niet lelijk, maar misschien iets té tam? Civic’s zijn altijd een beetje tegendraads vormgegeven auto’s geweest, en dat mis ik een beetje bij deze.
Loek zegt
@potver7: ik heb precies hetzelfde. Men klaagt altijd dat alle hatchbacks eenheidsworst zijn, de Civic doorbreekt dat en dan is ‘ie ‘te lelijk’, ‘wel heel erg opvallend’ en ‘cartoonesque’. Resultaat: Honda maakt er weer een nietszeggende Accord-kloon van die je niet kan onderscheiden van de sedan die er naast staat.
Ik vond de vorige erg mooi en gewaagd, helemaal de Type R: gewoon een lekker over-the-top hete hatchback, ik vind het helemaal prima.
mashell zegt
Het probleem was niet de Type-R maar de gewone, die had ook luchtinlaten en diffusors alsof je er elke dag de Nurburgring mee ging rijden. En dat wil de man van iets meer dan middelbare leeftijd die ook echt zo’n Honda Civic Koopt(Japans dus betrowubaar…) koopt niet,
Joseppe zegt
Volgens mij al jaren een trend. Zag van het weekend een BMW met twee keer twee uitlaten die electrisch aangedreven was. Hilarisch en gewoon zielig om te zien…
bernoulli zegt
Hij heeft een beetje het silhouet van een Model3.
marcomanta zegt
Een Honda, ik zou niet weten wie er in mijn ruime kennissenkring of buurt in een Honda rijdt.
87sandyd zegt
Als ik deze Civic ook weer zie snap ik dat weinig mensen dit zullen kopen. Het lijkt wel een auto van eind jaren 80/begin jaren 90 maar dan voor de 18e keer gefacelift.
mashell zegt
Zullen we het maar hardop zeggen, Honda dealers zijn behandelcentra voor overspannen autoverkopers. Daar kan de autoverkoper weer op krachten komen. De importeur doet er dus alles aan om te zorgen dat het er niet te druk wordt. Soms maakt Honda Japan het hen gemakkelijk door spuuglelijke auto’s die niemand wil te brengen, soms moet de importeur de boel afremmen door een prima auto slecht te vermarkten.
ttr6 zegt
Het zal technisch wel zwaar in orde zijn, maar qua vormgeving toch zaaddodend saai…..
lekkerlinksrijden zegt
Ze zijn op stage geweest bij Mazda voor het interieur.
PunicaOase zegt
Bestaat dat merk nog?! Al jaren niks nieuws meer van zien rijden.. dit gaat geen verandering brengen.. wat een saai en lelijk ding!