Honda heeft in Japan een nieuwe reeks turbomotoren onthuld en trok daarbij meteen het laken van de Civic Type R VTEC Turbo. Althans, een prototype waarop het productiemodel moet gaan lijken. Dames en heren, maak kennis met de revival van de Type R!
Ringrecord
Honda’s nieuwste hothatchvertier moet de snelste productieauto op de Nürburgring met voorwielaandrijving worden, zo dagdroomde CEO Takanobu Ito laatst hardop. Dat betekent dat ze onder de 8:07.97 van de Renault Mégane RS 265 Trophy moeten duiken. Hiervoor zetten ze een nieuwe 2.0-liter viercilinder benzinemotor in. Voorzien van directe injectie, Honda’s befaamde VTEC kleppentechniek én een turbo, waardoor het vermogen op ‘meer dan 280 pk zal uitkomen‘ en er minimaal 400 Nm aan koppel wordt geleverd. HIER zie je hem gecamoufleerd over de ‘Ring denderen.
Maar Honda is niet het merk dat het louter van brute kracht laat afhangen. Integendeel. Daarom krijgt de Civic Type R VTEC Turbo een nieuwe vering en dempers, is de auto dichter bij het asfalt gezet alsook stijver gemaakt en nam de spoorbreedte toe. Achter de verbrede wielkasten gaan 19 inch velgen schuil, die plaats bieden aan nieuwe rem-hardware van Brembo. Wat verder opvalt zijnd e gewijzigde voor- en achterbumper en een kwartet aan forse uitlaatuiteinden.
Handbakpr0n
Schakelen gaat met een good ol’ handbak met zes versnellingen. Op de vraag of Honda’s nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling of de achttraps automaat met kopppelomvormer ook hun weg naar de nieuwe Type R zouden vinden kregen media die in Japan alvast met het prototype mochten rijden steevast “no!” te horen. Goed nieuws.
Het duurt echter nog even voordat deze nieuwe Civic Type R op de markt komt. De lancering staat gepland voor ergens in 2015, daarnaast zegt Honda openlijk dat het beslist geen prijspakker zal worden. Desalniettemin is er reden voor feest, want de Honda Civic Type R is definitief terug van weggeweest. En hoe!
Video waarin WTCC-coureur Gabriele Tarquini het testmodel over de ‘Ring hoekt en hem bedelft in lovende woorden op Autojunk.
Verder maakte Honda bekend dat ze werken aan een hele familie van turbomotoren met een inhoud van 1.0-liter, 1.5-liter en 2.0-liter. Alle details hierover kan je lezen op Groen7.
AMV8Bart zegt
‘The power of dreams’
Eerst zien, dan geloven dat ‘ie sneller is dan de Megane
ej20g zegt
@AMV8Bart: het is natuurlijk wel Honda, het merk dat een jaar of 18 geleden de best sturende voorwielaangedreven auto ooit maakte met de komst van de Integra Type R.
dotternetta zegt
Lekkere kont! Maar geef me maar de neus van de 2006!
bsxc2 zegt
Hij zit met min. 280 pk en 400 nm verdacht veel in het vaarwater van de Astra OPC.
mashell zegt
Het ziet er naar uit dat die wielkast verbredende aanplak stukken helemaal niet nodig zijn, die zouden de mensheid dus op de productie versie bespaard kunnen blijven. Lijkt me een goede zaak.
pancake82 zegt
Zo hoort elke Honda te zijn!
Body kitje, uitlaten en knap vermogen.
Als een 200pk Civic al genadeloos hard rijd ben ik benieuwd hoe een 280pk geblazen v-tec rijd! Ik denk dat de gevestigde orde (denk aan: Megane RS, Focus RS, WRX, EVO) een nieuwe rivaal erbij hebben!
tweede_woning zegt
@pancake82: als je opgevoed bent door Autoblog en pk”s als ultiem ervaart ok , de meerderheid die een Honda op waarde kan schatten zal neigingen hebben de turbo eruit te slopen.
nasty zegt
@tweede_woning: dat klopt, en dat heeft honda zolang mogelijk weten te doen. Daarmee dat ze de laatste jaren volledig weggevaagd werden door de concurrentie die veel mooiere cijfers kwa uitstoot en verbruik konden laten zien. Qua prestaties zaten ze altijd bij de top in hun klasse. 6,6 seconden naar de 100 is nu nog steeds niet verkeerd voor 200pk.
toroloco zegt
Wat lelijk ding!
escort77 zegt
@toroloco: inderdaad, ik zou liever een nieuwe variant op de Integra type-R zien.
ds3thp zegt
Honda kennende zal het best een fijne bak zijn!
Feit blijft, de Megane is nu al wat jaartjes oud, maar nog steeds de best sturende FWD
Klinkt mij dus een beetje als dat de concurrentie achter de feiten aanloopt!
Op het moment dat er een nieuwe Megane komt zal deze weer (een stuk) sneller zijn!
lamdi zegt
V-Tech was altijd al een manier om anderen te vertellen dat je auto pas bij 4000+ toeren vermogen begint te krijgen.
Een turbo zal dit niet bepaald verbeteren, denk ik zo.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@lamdi: Je mist totaal het punt van Vtec. Het is om kracht in hoge toeren te hebben zonder efficiëntie in lage toeren op te offeren.
tmenges zegt
@lamdi: v-tech was die kinderlaptop eind jaren 90 ;)
nasty zegt
@lamdi: het gaat hier niet over speelgoed. 2 fouten in 1 woord. Het is vtec, en niet v-tech
Simpson zegt
7-traps dubbelkoppelingen-automaat? 8-traps met koppelomvormer?
Heb ik wat gemist?
Ohja, snelle honda, woohoo! Ik vind hem sowieso wel mooi, ook zonder snelle versie.
(en die snelle varianten koopt toch niemand, voor dat geld koop je een tesla, mercedes, bmw of desnoods een audi)
nasty zegt
@Simpson: in Nederland misschien niet. In België krioelt het van de Type R’s. civic’s, Integra’s en zelfs een paar Accords!
Simpson zegt
@nasty: Hier niet zo, idd. Zal wel iets met de benzineprijs zijn oid. Zuunige ‘ollanders he :)
Ik heb 3 jaar in een civic diesel (2008) gereden en dat was feest. Lekker vlot, ruim, misschien een beetje zwaar voorin (o.a. hard remmen op hoge snelheid kon wat spannend zijn) maar ik heb geen moment de extra pk’s gemist.
406_v6 zegt
@Simpson: Had ook nog niet van die nieuwe versnellingsbakken gehoord… Autoblog graag meer info !!
numpty zegt
Het zal best een lekker stuurmans-auto worden… Maar máááán wat is die Civic een lelijk gedrocht. Apart, dat wel… maar lelijk, dat ook.
Simpson zegt
@numpty: Dat krijg je als Engelsen zich met vormgeving bezighouden (en ook nog eens rekening moeten houden met de amrikaanse markt)
Ik vind hem wel mooi trouwens, vele malen spannender dan wat voor europese concurrent dan ook.
numpty zegt
@Simpson: Z’n kop te klein en z’n kont te dik (obesitas-dik, niet te verwarren met mooi-dik).
Nee, sorry, dan mag’ie “spannender” zijn, maar doe mij dan toch maar de “saaie” Focus RS of Mégane RS. Zelfs de Golf R heeft meer uitstraling in mijn optiek. Gelukkig moet de Honda het hebben van z’n techniek, dus ben benieuwd.
Simpson zegt
@numpty: Net als ik! Misschien hou ik er daarom ook wel van :D
En het interieur is vele malen mooier en praktischer. Maar het zicht naar achteren is waardeloos, dus je ziet nooit bewonderende blikken :)
berlinetta zegt
Pfff hoe lelijk kan een auto zijn?
mistique zegt
Vtec geluid dmv een open luchtfilter + HKS blowoff valve = tunnel porn
jeffreym3 zegt
@mistique: ik noem dat eerder sjonnie..
burninrubber zegt
Lekker! Er zouden meer van dit soort auto’s moeten zijn. I’m looking at you, Nissan, subaru, toyota, Kia?
SoFriPa zegt
Aai, zo enorm lelijk.
jeffreym3 zegt
Als ze dan toch die uitgeklopte wielkasten willen gebruiken. Zorg er dan voor dat de wielen het geheel goed vullen. Dit zijn ze bij de megane rs ook vergeten.
toyotafortuner zegt
K weet zeker dat Honda er weer net zo’n tof apparaat van gaat maken als de vorige generaties! Het uiterlijk is zeker niet verkeerd: velgen zijn lekker dik, de spoilert staat ook wel of ietwat kleiner mag ook. En de nieuwe Type-R wordt een 5-deurs? Erg nice! Maar 1 punt van kritiek totzover: waarom nou weer quadpipes???
Hopelijk zal de nieuwe Type-R zich vaker spotten. De vorige generaties lieten zich niet vaak spotten. Zelf kom ik vooral de laatste tegen. De 2de en 1ste gen. Type-R nauwelijks…
Edge zegt
@toyotafortuner: Omdat dat v3t kick0n is jonguh, dat weet je toch! Haha, nee geef mij maar gewoon dubbele uitlaten of een gecentreerde uitlaat. Vier pijpjes is mij ook iets teveel van het goede op zo’n karretje, tenzij die quadpipes het geluid enorm ten goede komen.