Wie anders kan de Civic Type R beter onder handen nemen dan Mugen?
Anders dan je misschien zou verwachten, is Mugen nooit onderdeel geweest van Honda Motor Company. Verwarrend, omdat het bedrijf is gestart door de zoon van Soichiro Honda, de oprichter van Honda. Vooral omdat deze Hirotoshi Honda sinds de dood van zijn vader ook aan het roer staat van Honda zelf. Anyway, de banden zijn nauw en dat blijkt maar weer aan de concepts die ze meenemen naar Tokyo.
De heetste daarvan is onder twijfel de door Mugen aangepakte Civic Type R. Teasen op zijn Japans gaat anders dan hier in Europa, ze dumpen twee weken voor de beurs gewoon alle plaatjes online, maar houden verdere informatie achter tot aan de start van de beurs op 15 januari. We moeten het dus even houden bij de uiterlijke verschillen en die zijn er gelukkig legio.
Wat te denken van een heel andere bodykit. Zo krijgt de Mugen Type R onder andere nog heftiger bumperwerk, met grote splitters, een andere grille, maar ook andere welvingen rondom het achterwiel. Het luchtroostertje in het voorscherm komt te vervallen, daarvoor in de plaats is de motorkap anders gevormd, waardoor er aan beide kanten uitstroomopeningen ontstaan.
Aan de achterzijde is niet zozeer de andere, verstelbare, spoiler het meest opvallende, maar het gebrek aan uitlaten. Doet de sinds dit jaar leverbare Type R het met liefst vier orgeltjes, de Mugen-variant heeft slechts één dikke afvoerpijp. Vooralsnog gaat het om een concept, maar wel eentje met de intentie om het tot productie te schoppen.
Honda S660 Mugen
Het Mugen-geweld blijft overigens niet beperkt tot de Civic, ook de S660 kon er niet aan ontkomen. De tuner neemt een tweetal varianten mee naar de Tokyo Auto Show, waarvan onderstaande de heftigste is. Wederom geen technische details, dus die houd je nog even tegoed.
norge zegt
Te “cool” voor Nederland…. Next.
Dizono zegt
@norge: dat was jij ook toch? ;)
norge zegt
@Dizono: Not sure if positiv or….. ;)
borrelnoot zegt
Petjesbak. Nee, ik vind het niks. Motorisch zal het allemaal dik in orde zijn, qua betrouwbaarheid en vermogen. Maar het design :’)
Maar smaken verschillen gelukkig.
nasty zegt
@borrelnoot: maar goed dat we niet allemaal een saai ogend strijkijzer rijden zoals de megane rs of leon cupra
Frenkyboy zegt
@nasty: ik moest gelijk aan een strijkijzer denken toen ik deze bak zag
rufctr01 zegt
@nasty: Megane RS saai ogend??
simsation zegt
@borrelnoot: wat is een petjesbak? Ik wil je er graag op wijzen dat er niks normalers is dan een petje in vele sporten. Ik noem autorace, golf, polo, beachvolleybal en ga zo maar door. Niet alleen is de pet een prima middel tegen een koud, kaal hoofd, bij veel mensen staat het ook gewoon goed. Het is gewoon net zo’n discutabele opmerking als zeggen dat bmw’s voor drugsdealers en rappers zijn. Terwijl als je de garage van bv Rabobank in loopt minimaal 70% van de auto’s daar een bmw is.
borrelnoot zegt
@simsation: Ik hoef, mag ik hopen, toch niet uit te leggen wat een petjesbak is? Het gedrocht zit onder de spoilers, flapjes, achterlijk grote bumpers, overbodige luchtinlaten enz enz. Het lijkt eerder een mislukt tuningprojectje van Gerano van de hoek, dan een serieuze poging om een fatsoenlijk ogende wagen op de markt te zetten.
simsation zegt
@borrelnoot: ik vind die auto ook vreselijk. Maar met mij in de auto is elke auto een petjesbak. Ik ben gek op petjes.
borrelnoot zegt
@simsation: dan sorry voor de generaliserende opmerking mijnerzijds ;-)
simsation zegt
@borrelnoot: LOL
simsation zegt
@borrelnoot: er mag blijkbaar niet gelold worden. Hoe dan ook. No offense taken and moving on:-)
boogieman zegt
@borrelnoot: ik vind dit persoonlijk geen “petjesbak” omdat het geen onnodige onderdelen heeft, mijn definitie van de petjesbakken is een goedkope auto bewerkt tot een “monster” wat niks laat zien qua wegligging, vermogen en alle andere belangrijke punten. Deze civic (met name het origineel) heeft dat allemaal met een reden.
borrelnoot zegt
@boogieman: Ik betwijfel oprecht of die spoiler achterop veel ‘nut’ heeft. Maar aan de andere kant; er zal best wel over nagedacht zijn… Tis gewoon mijn ding niet.
Vind het eruit zien als een goedkoop houtjetouwtje tuningproject.
boogieman zegt
@borrelnoot: daarom is het maar goed dat er meer auto’s zijn met verschillende looks en prestaties zodat er voor iedereen iets is! ;) ieder z’n ding toch haha
sel777 zegt
Kan de bestuurdersstoel helemaal naar achter? Dan kan het petje op de hoedenplank te rusten worden gelegd.. Ik zeg nee
theyoungsaablover zegt
Neh
berlinetta zegt
Het plaatwerk mag in Japan blijven wat mij betreft, maar de motorische upgrades ben ik erg benieuwd naar. Mugen weet wel van aanpakken.
rob5nismo zegt
Laat ze maar komen
Dutchdriftking zegt
Ik vind het wel dik. Een auto als de Civic kan dit wel hebben.
cpp1 zegt
Altijd irritant die muggen…vooral in de zomer.
Floris9 zegt
Lillik…!
yipikaye zegt
AB, bedankt, ik heb net mijn ontbijt op ?
potjak zegt
Past prima in het rijtje van de Hyundai thuis, die hier een paar dagen geleden voorbij kwam. Ziet er niet uit.
Daarbij vraag ik me af of de auto in de huidige vorm in Nederland op de markt kan/mag met de uitstekende delen (spoilerwerk).
pilz zegt
Kan maar niet aan het model wennen. Zelfs met spoilers ziet ie er uit als een Prius na een aardbeving.
Design_Driven zegt
Super laat maar komen, brengt een beetje kleur. Sowieso een apart model die Civic, leuk dat er nog merken zijn die nog iets anders durven te doen dan een Golf of Astra kopie.
vonklausenburg zegt
Nee, nee, nee.
utregcity zegt
@vonklausenburg: Ja, ja, ja.
Design_Driven zegt
Overigens vind ik de lucht koeling in de kap wel leuk gevonden maar het ziet er toch een beetje uit alsof ie al een tik heeft gehad en een beetje opgekruld is.
xiran zegt
Ja ja ja in het rood graag
vetnek zegt
Vind dit nieuwe Type R persoonlijk niet fijn rijden.. Focus ST doet het op dat vlak beter.
berlinetta zegt
@vetnek: Je hebt ze allebei al onder je kont gehad?
vetnek zegt
@berlinetta: Ja, vrij recent de Type R nog. Vond ‘m persoonlijk erg zenuwachtig.
Michiel1 zegt
@vetnek: vergelijk hem dan ook met de focus RS…
maar in R stand is de type R wel lichtelijk zenuwachtig dat klopt, maar het gaat wel hard!
vetnek zegt
@michiel1: eens, maar waar kan ik een nieuw Focus RS testen. Naar mijn weten pas vanaf februari ’16
Michiel1 zegt
@vetnek: dat is inderdaad lastig, maar nu is het een beetje appels en peren vergelijken he!
Rick-dos zegt
Petjesauto? Dat woord behelst een veronderstelling dat iemand met een petje deze auto zou willen hebben.
Ik denk echter dat zelfs iemand met een petje niet in zo’n lelijk hondenhok gezien wil worden.
Blijft de vraag of dat dan meer zegt over de persoon met het petje of over deze auto…
Robert zegt
Ligt het aan mij of heeft deze Civic van die absurd kleine wielen? De verhouding lijkt compleet zoek.
toyotafortuner zegt
Oei, heerlijk dit soort Japanse tuningnieuws als ik net wakker word! Erg dik! Hebb0n
clarkson zegt
Jammer dat we beide auto’s hier niet in de showroom zullen zien.
begbers zegt
Mugen Altijd +1
baardmijt zegt
Ben blij dat er mensen zijn die dit design waarderen. Ik draag Honda nog altijd een warm hart toe. Ze waren wel vaker niet de allerfraaiste, ooit oogden de meeste Honda’s vooral wat stoffig, maar ze rijden vaak erg fijn.
Het design van deze is zeker niet stoffig. Maar meer positiefs kan ik er helaas niet in zien. Wát een rommel… :'(
s50b32 zegt
Nog steeds een verschrikkelijk lelijke auto, maar mugen heeft m wel net iets beter gemaakt dan de ‘gewone’ type r
Rob zegt
Tsjoh, wat hebben ze met de Civic gedaan joh?!
Dit was zo’n ijzersterk ontwerp!
http://www.autoblog.nl/gallery/Honda/Civic_Type-S/Honda_Civic_Type-S_6.JPG
Die zouden ze zo weer in productie kunnen nemen. Weinig ontwerpen die zo ‘af’ zijn als die Civic….
poes zegt
@Rob:
Het is inderdaad een ongekend lelijk hok geworden. Proportioneel gezien klopt de wagen van geen kanten.