Op de 2008 autoshow van Tokyo zal Honda een spannende concept onthullen: de Civic Type-R Modulo.
De Modulo is een street-legal, op het circuit geënte versie van de Type R. Aan de buitenkant zien we dan ook (vrij lelijke) 19″ lichtmetalen velgen met 225/35 R19 banden, een spoiler op de achterklep en “Lexus-style” achterlichten. Binnenin is het veel spannender: daar laat Honda zien dat ze serieus hebben gepoogd om gewicht te besparen. De deurpanelen zijn vervangen door carbon exemplaren en de deuren zelf open je met een touwtje. Ook de standaard voorstoelen waren niet goed genoeg en zijn vervangen door lichtgewicht Recaro exemplaren. (via carscoop)
DJD zegt
da’s pas bruut
Trobken zegt
Not my kind of taste, maar er zullen wel mensen zijn die ’t geweldig vinden…
Ah, zolang het ding maar goe vooruit gaat en de wegligging en betrouwbaarheid ok is…
mats89 zegt
lelijke kleur interieur en waarom die goedkope pauperachterlichtjes. oowja die bestikkering is ook lelijk en de velgen ook.
uhm….pluspunten….tja…het is een concept
DaBlanco zegt
Een dergelijke, “normale”versie, Civic type R is al eens door Fifth Gear getest. Deze is exclusief voor de Japanse markt, dus de vraag is waar deze ‘gestripte’ versie zal worden geleverd.
Ik vind deze versie van de type R toch iets mooier dan de huidige Europese versie. De velgen zijn op zich niet lelijk, echter het vage zwarte plastic wat er tussen de spaken gestoken is is afgrijselijk.
Fifth Gear al hier –> http://www.youtube.com/watch?v=orHB1tFGRfg
Japanse TV al hier –> http://www.youtube.com/watch?v=nELM-Vgp1ks&feature=related
DJD zegt
na okee het interieur kan beter
STJ zegt
Dit is een type R en niet die fake ding die wij krijgen.
Phils zegt
Kleur van de binnenkant en de lay-out van het dashboard is duidelijk geïnspireerd op de Lamborghini Reventon
ErikV zegt
Tis een concept, vandaar de typisch Japanse ‘overdreven’ styling. De achterlichten hoeven van mij niet zo, is nutteloze overkill.
Het interieur is qua gewichtsbesparing (Carbon Fibre!) wel erg stoer! Ook kan ik me voorstellen dat de velgen en de diffusor achter meehelpen met het verkleinen van de CW-waarde.
Keep in mind, deze auto is voor Japanse markt gemaakt… Daar is het normaal om een wagen te kopen om wekelijks op een van de vele circuits te rijden.
Voor een markt zo als NL is deze wagen compleet niet geschikt, omdat men hier vaak alleen kijkt naar zaken zoals leer, climatecontrol, metallic lak, 20″ wielen enz, omdat het toch 99% een dagelijkse auto voor woon-werk is.
Zaken als weggedrag en rijbelevenis zijn dan minder belangrijk.
Verder zullen we deze Civic (de Sedan-versie) niet in Nederland als Type R zien. Wij moeten het doen met de mildere Hatchback helaas! Het is ook een schande dat de Coupe niet naar Europa komt, de Si met 198BHP (US markt) is gewoon een zeer stijlvolle wagen.
Wederom erg jammer dat Honda EU/NL dit niet oppakt! Net zoals de laatst Integra Type R/RSX! Schande.
bramwillemse zegt
Ook al draagt een Civic Sedan een Carbon ring, het is en blijft een lelijk ding.
ErikV zegt
@bram,
Geniale onderbouwde reactie, bravo!
Eddy zegt
Ik wil niet vitten, maar eigenlijk betreft de plaats van openbaring, het Tokyo Auto Salon, kortweg TAS. Ter info.
mashell zegt
En? Is deze voorzien van een hybride module? Ik bedoel de Civic sedan is bij ons de hybride variant, en ik kan me niet voorstellen dat Honda Nederland naast de hybride Civic Sedan een klimaatverandering aanjagende niet hybride Type-R versie van diezelfde Civic sedan gaat zetten.
Frank zegt
Kleuren + stickers -4 punten, stuurtje +1 punt…
plakplaatjes velgen, nog minder luchtweerstand?
2.0 Vtec motor + 4 punten
Snap alleen niet dat ze dit bij een sedan doen, wat heb je in godsnaam aan die achterste deuren met ergo ruimte?
Ik kom er graag 1 tegen bij het stoplicht niet te min, sta je best voor lul met je straatlegale race auto en 30 knipperlichten in de cockpit, ik wil dat gezicht in mijn achteruitkijk spiegel wel zien :)
ErikV zegt
@Frank,
Zou wel eens vies tegen kunnen vallen, vooral op het circuit.
In Japan is de Type R niet in Hatchback formaat leverbaar, volgens mij is de Hatchback voorbehouden aan de Europese markt, net zoals de Coupe alleen leverbaar is in Noord-Amerika.
Verder heeft de Type R Sedan in Japan iets meer vermogen, 225PK uit de 2.0 i-VTEC en een LSD (Limited Slip Differential). Doe mij de Sedan Type R maar tov de EU Hatchback Type R!
ErikV zegt
@mashell
De Hatchback Type R in Nederland heeft op zich dezelfde 2.0 i-VTEC motor, welke aan alle huidige en toekomstige milieu-eisen voldoet, dus jouw verhaal mbt de Sedan Type R gaat niet op.
Verder is Hybride zwaar overhyped. De Prius haalt slechts met moeite 1 op 18 en dan moet je niet op de snelweg rijden. Die 200 kg aan accu’s meezeulen helpt dan niet.
Rik zegt
@ Bram: keigoed!
Als die velgen nou open waren geweest was er nix mis mee. Maar die dichte zwarte stukken; Blèèèèèègh!
Het stuur daarentegen: PRACHTIG!
Apache zegt
Zelfde vermogen als de gewone Type-R?
jimmy zegt
jongens kom op, wat een lelijke strontbak is dit zeg!
Lout zegt
Leuke wagen voor een japanner!
Frank zegt
@erik… ik ken de type-r’s ook op het circuit. Vooral de type-r’s die nog duurdere remmen hebben als de aanschafwaarde van hun auto doen het echt prima.
Serieuze leuke jongens en tot aan het racistische fanatiek aan hun type-r. :)
Begrijp wel wat je beter aan deze type-r vind als de hatchback.
Ook al trekken ze 230 pk uit een 2 liter,
Deze concept is en lelijk en op straat wordt ie door iets teveel auto’s zoek gereden.
En dan sta je best voor aap met je stickervelgen en kerstboom verlichting, ik kan alleen maar hopen dat ze dan geen helmen ook nog gaan dragen anders is de vergelijking met die japannertjes in de “Cannonball Run” snel gemaakt :)
daytona zegt
echt toffe vormgeving
daytona zegt
aleen als ik een auto koop moeten er natuurlijk wel kopjeshouders inzitten
Citrofiel zegt
Die velgen zijn dus dicht gemaakt voor stroomlijn, neem ik aan. Waarom hebben ze ze dan niet helemaal dichtgemaakt, in plaats van er een paar plastic klepjes op te plakken? Is dit alleen voor het geval dat je alleen een hoge snelheid wil racen? Het lijkt me dat als je gaat remmen met die klepjes, de remmen oververhitten. Dus voor een topsnelheidrun (dragrace?) klepjes erop, bij meer remmen (circuit) klepjes eraf, denk ik.
Robin zegt
@Citrofiel: helemaal dichte wielen kan niet, dan koelen je remmen niet meer. Deze dingen zijn zo gemaakt dat ze maximale koeling aan de remmen geven, tegen een minimale luchtweerstand.
Citrofiel zegt
@ Robin; Dat snapte ik ook, daarom vroeg ik me de reden van deze dingen af. Het is dus een compromis, met volgens mij een verschuiving naar luchtweerstand ipv koeling. Er lijkt weinig opening te zijn…
Mustang zegt
Dat stuurtje is een beetje bij ferrari af gekeken? of niet?
Voor de rest wel een mooie auto!
Rick dos zegt
Mensen……..zien jullie het ook? Ja hoor, het gaat er zeker wel aankomen na het zien van deze foto’s! The fast and the furious part zusenmezo………Hoeveel delen zijn er eigenlijk?
johan zegt
de Type R uitvoering in japan heeft dezelfde motor als de Type R uitvoering in Nederland.
alleen heeft de uitvoering in Japan 225 pk. En zeg je wel van 0-100 in 6,2 seconden….
volgens mij zijn er weinig autos in dezelfde prijsklasse te vinden die dezelfde prestaties leveren en dat ZONDER turbo ;-)
verder zijn sommige zaken aan deze Type R beetje te overdreven, ook niet mijn smaak…maarja dat is bij de meeste Concept Cars zo….en Japanners houden daar ook wel van!!!
Juppe zegt
Dat de Type-R in Japan meer vermogen heeft komt voornamelijk doordat ze in Japan benzine met een octaangetal van 100 hebben. Dan kun je net ff wat verder gaan.
Dit Modulo concept is niks voor mij trouwens. Vind geen van die opgeplakte onderdelen recht doen aan de auto.
johan zegt
@ juppe….
dat is niet de hoofdreden, maar:
simpelweg is de motorruimte van de hatchback versie in nederland te klein (en dus kleiner van de sedan versie) om nog meer vermogen uit de motor te halen.
Bij meer vermogen zou de koeling nog groter moeten zijn bij een dergelijke hoogtoerige motor en daarvoor is de ruimte onder de motorkap van de hatchback nodig, en die ruimte is er dus niet…..
Juppe zegt
@Johan,
Oke, dat zou idd best kunnen. Maar vrijwel alle motoren in Japan (of igg de Honda vtec’s) hadden meer vermogen dan de Europese tegenhangers, en dit kwam door het soort benzine. Bij deze type-R zou er idd best meer verschil in kunnen zitten.
sjonnie zegt
Dit mormel is nog lilleker dan het kapsel van wilders…..
bah!
Robin zegt
Verschil in vermogen komt niet door octaan gehalte. Verschil in vermogensgetallen komt door een andere methode van het vermogen meten (en de correctie’s daarover).
johan zegt
@juppe
dat klopt ook wel wat je zegt…er zal beste een paar pk’tjes meer uit kunnen komen door het octaangehalte, maar als je dezelfde benzin in de hatcback versie doet dan haalt deze bij echt de 225 pk niet…
ErikV zegt
@Robin & @Juppe
Aha, dat is dus de reden waarom de Japanse Sedan Type R in Fifth Gear compleet de vloer aanveegde met de Europese Hatchback Type R.
Puur verschil van meten en een hoger octaangetal. Sure.
Ding heeft gewoon een wildere spec motor en betere goodies, zoals LSD. Klaar.
ErikV zegt
Ter info : http://www.youtube.com/watch?v=0Zss-aVRvpo
Enjoy. Sedan Type R (geen concept) is echt wel een bruut ding!
Juppe zegt
@Johan,
Als je octaan 100 in een motor doet die ontworpen is voor octaan 95, zal dat niet veel helpen idd. Uiteindelijk zit er meer verschil in de motoren.
Wat Robin zegt klopt ook (meting), maar van dezelfde auto’s waren de Japanse sneller. Werkelijk pk verschil zal door de afwijkende meting idd minder groot zijn.
@ErikV,
De sedan type R staat ook op een ander chassis (stijver), met double wishbone achter, waar de europese hatchback een torsie as heeft. Er zitten idd meer verschillen in de modellen. Zoals gewoonlijk komt het leukste spul hier niet naartoe.
Maar bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien.
jasper zegt
onee nu krijgen we de civic war
ELB zegt
Daar zitten lekkere gadgets op!! Beetje straattuner, maar dan netjes.
GRE zegt
die wielen lijken wel klein vinden jullie niet?
johan zegt
19 inch klein :D
wat heb jij 26 inch? op je fiets… ;-)
MRTN zegt
ik hoop dat hij snel is, want van zijn looks moet hij het niet hebben
Chief_S5 zegt
Ziet er stoer uit, een echte Type-R. Alleen die witte achterlichten moeten weg, dat ziet er zo sjonnie uit.. Maar voor de rest doet het z’n naam eer aan. :)
@ Johan: Ik heb lekker 28″ :D