Het kon wat de Japanners betreft nog een tandje strakker. Hier is de nieuwe Honda Civic Type R Limited Edition.
Hier in Nederland lopen we, mede door zijn hoge prijs, niet echt warm voor de Civic Type R. Dat is jammer, want in Duitsland zie je ze nog zo nu en dan rijden. Honda heeft nieuwe varianten gepresenteerd van de Civic Type R. Het gaat hier onder meer om de Type R Line en de Type R Limited Edition. Eerstgenoemde is een variant met wat meer donkere details. Laatstgenoemde is wel de moeite van het bespreken waard. De introductie van deze varianten gaat gepaard met een facelift voor het model.
Facelift
Onderdeel van de facelift zijn nieuwe LED-koplampen, een nieuwe luchtinlaat, een nieuwe radiator, aangepakte ophanging voor nog beter rijgedrag, een nieuw remsysteem inclusief een directer gevoel in het rempedaal. Ook nieuw is de Honda LogR, waarmee je in de auto allerlei informatie kunt opvragen met betrekking tot de performance.
Honda Civic Type R Limited Edition
De Honda Civic Type R Limited Edition komt, zoals zijn naam al doet vermoeden, in een gelimiteerde oplage op de Europese markt. De Japanse autofabrikant zegt 100 stuks in ons continent op de markt te brengen. Enkele belangrijke kenmerken zijn het aangepakte interieur, 20-inch BBS velgen en Michelin Cup 2 banden.
Verder is de demping aangepast zodat de Honda nog beter zijn mannetje staat op het circuit. Exclusief voor de Civic Type R Limited Edition heeft Honda de kleur Sunlight Yellow geïntroduceerd. De auto is verder te herkennen aan het zwarte dak, de zwarte spiegels en de zwarte luchtinlaat op de motorkap.
In het interieur zijn de iconische rode Type R stoelen te vinden. Ook is er een Alcantara stuurwiel gemonteerd. Om gewicht te besparen is isolatiemateriaal op een paar punten verwijderd. Ook een infotainmentsysteem en airco ontbreken op deze auto. Al met al weegt de Civic Type R Limited Edition 47 kg minder in vergelijking met een Type R GT.
Prestaties
Onder de kap huist de 2.0-liter VTEC Turbo viercilinder van Honda. Het blok perst er 320 pk en 400 Nm koppel uit. De snelle hatchback accelereert in 5,7 seconden naar 100 km/u. Dat klinkt misschien niet heel rap voor een auto met meer dan 300 pk, maar vergeet niet dat de Honda een voorwielaandrijver is.
De verkoop van de Honda Civic Type R Limited Edition gaat deze zomer van start. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Verwacht een pittige prijs. Een ‘gewone’ Civic Type R van voor de facelift kost minimaal 65.000 euro.
Dizono zegt
Tja, het zal een fantastisch ding zijn om te rijden, maar die looks… Alleen daarom al de Megane…
@rubenpriest: volgens mij klopt je titel niet helemaal, ik hoopte op een Le Mans Civic ?
niex zegt
@Dizono: ik vind de civic steeds mooier gek genoeg, echt een verschijning, de laatste megane rs vind ik niks en renault dat staat kwalitatief gewoon niet in de buurt van honda.
techniekmeneer zegt
@Dizono: Doe mij de Civic maar, alleen om de looks al..
mwti zegt
Ik vind deze juist veel stoerder dan de Mégane. Als je dan toch een hothatch wilt – doe het dan meteen goed. Zo’n Renault is het net niet helemaal.
ghost zegt
Leuk! Maar helaas in NL kansloos geprijsd met dank aan de BPM. Afschaffen die domme maatregelen.
Dutchdriftking zegt
Ongelofelijke kleur is dat geel toch. Zelfs een Civic wordt er mooi van! En ik zal vast een beetje raar zijn, maar de auto doet mij ineens denken aan de Lamborghini Urus!
sntial zegt
@dutchdriftking: of aan de eerste Renault Kangoo ¯\_(ツ)_/¯
RiKe zegt
Nog even buiten het feit om dat de auto dood belast is, de achterkant zorgt er ook wel voor dat men weg loopt van deze auto
sntial zegt
@rike: haha that’s one ugly ass booty right there
santheman zegt
De line-up is: sport, GT en limited edition. In het persbericht van Honda staan ze gewoon alle drie ook. De sport is nieuw en heeft oa een kleine achterspoiler, de gt is zoals die was (alleen gefacelift natuurlijk) en de limited is erbij gekomen. Er is dus geen type r line versie ofzo.
porker zegt
Geen airco. Slaat nergens op. Airco wordt niet meer aangedreven door een v snaar als het modern is. Ok scheelt paar kilo gewicht maar meeste power toch wel weg door voorwielaandrijving.
dper4mance zegt
Oprecht knap dat ze bij Honda kans hebben gezien om nog meer nutteloze lipjes en vleugeltjes op dit ding te schroeven. Een van de weinige auto’s waarbij het me niet interesseert hoe goed het rijdt puur door hoe lelijk het ding is.
baklava zegt
Wat een prachtige bak. Heerlijk puur
sanderz28 zegt
Ik heb dezelfde kleur maar helaas geen type r
none zegt
Wie koopt er nu nog een limited edition? Ze lopen daar echt achter, ze moeten toch echt komen met een special exclusive gtrs8 turbo limited limited edition.
agim zegt
65.000 euro voor iets lelijks en eigenlijk traag voor de pk’s ….