Nog even en dan kunnen we eindelijk kennis maken met de compleet nieuwe Honda Civic Type R.
Honda en Renault waren generatie op generatie dominant met snelle voorwielaandrijvers. Helaas hebben ze bij Renault de handdoek in de ring gegooid. Een nieuwe Mégane R.S. zal er niet meer inzitten. Gelukkig denken ze daar bij Honda anders over, de nieuwe Civic Type R staat te trappelen om gepresenteerd te worden.
De Japanse autofabrikant heeft nu een datum gecommuniceerd. Volgende week woensdag, op 20 juli, is de onthulling van de nieuwe generatie Honda Civic Type R. Het is niet geheel toevallig ook zo dat de Civic dit jaar zijn 50-jarige jubileum viert. De eerste Type R verscheen 25 jaar geleden.
Met het wegvallen van Renault is Honda koning van voorwielaandrijving. De nieuwe Civic Type R wist al een recordronde neer te zetten op Suzuka. Wellicht hebben de Japanners ook nog wat in petto voor een tijd op de Nordschleife.
Daar is het nu nog akelig stil over. Echter heeft Honda behoorlijk wat testkilometers gemaakt op de ‘Ring met een gecamoufleerde Civic Type R.
Het zal de laatste generatie Civic Type R zijn zonder bemoeienis van elektrificatie. De laatste der mohikanen, zoals zoveel modellen van autofabrikanten de laatste tijd.
e36thuglife zegt
Ja leuk kan je misschien de koning van de FWD zijn maar ben je nog steeds de poepvreter van de RWD.
krikke240z zegt
Welke RWD met zelfde aantal pk’s bedoel je dan?
e36thuglife zegt
Welke niet bro? RWD met zelfde pk en koppel en 50/50 gewicht is altijd quicker van ze plek en stuurt strakker en handelt spanger dan FWD.
Onehp zegt
Je bedoelt, een even ruime RWD weegt 300kg meer en is een stuk trager overal behalve misschien in de sprint van nul naar 80km/h.
En zowat alle rwd af fabriek sturen minder scherp en hebben meer onderstuur bij het binnenkomen van een bocht.
Rwd kan heel fijn zijn maar je onderschat duidelijk het rijplezier van deze fwd.
hondafiel zegt
Geen hybrid? Dat is dan toch wel een beetje een misser met de huidige brandstofprijzen.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat er geen Mégane RS en Focus RS meer zijn. De Focus ST loopt inmiddels ook op het eind. Er is niets mis met een S3 of Golf R, maar die kosten gewoon veel meer zonder echt veel leuker te zijn. Een fatsoenlijke Leon Cupra is er eigenlijk ook niet meer.
dare2think zegt
Er is een leemte aan het ontstaan, een gat in de markt dat nog wel even duurt om te vullen. Het zal nog wel even duren voor de eerste fun&cheap elektrische hot hatch in de showroom staat, want elektro is nu duur en de funfactor mist compleet.
Het verandert wel iets aan hoe ik persoonlijk nog autonieuws volg en hoe gaaf ik auto’s vind. Auto’s gaan steeds meer op elkaar lijken. Hopelijk sijpelt er snel wat ID.R techniek naar beneden, de markt in.
rogier_hentenaar zegt
Raar dat hier ook niet over de geweldige Hyundai i30N is gesproken, helaas ook niet meer te koop in ons land, maar gelukkig heb ik nog op een fijn exemplaar beslag weten te leggen.
civicfk3 zegt
Ik wacht nog een jaartje en ga dan proberen een facelift i30n met automaat in te voeren naar NL. De reviews zijn lovend in elk geval.