Hij komt, hij komt, die goede lieve Type R. Nog eventjes geduld, aub.
De komst van de nieuwste Civic hot hatch waar veel mensen naar uitkijken komt steeds dichterbij. Honda gooit het PR-offensief daarom een versnelling hoger, en introduceert een tweede Type R Concept, omgeven door hypefilmpjes en meer van zulks.
De nieuwsgierigheid bij het publiek is niet voor niets: Honda heeft zoch als doel gesteld de snelste voorwielaandrijver op de Nordschleife te worden, waar zowel Renault als Seat al onder de 8 minuten doken. We weten echter ook dat als er één volk is dat tot het gaatje kan gaan qua toewjiding, dat het Japanners zijn. De Nissan GT-R is hier een treffend voorbeeld van.
300+ pk?
Honda geeft aan dat de auto meer dan 280 PS (Europese pk’s) heeft, maar in de Britse pers wordt al gesproken over een vermogen van 300 bhp (304 PS). De Type R wordt daar vanaf 2015 geproduceerd, dus het zit er in dat de lokale journo’s het bij het rechte eind hebben. En op zich: om onder de 8 minuten te duiken zal er inderdaad minimaal een vermogen in de hoge 200-regionen beschikbaar moeten zijn.
Voor nu moeten we het even doen met een blauw concept, inclusief quad pipes en een enorm handvat achterop. Benieuwd wat daar van overblijft…
dondeboer zegt
Honda is de laatste jaren niet te beroerd om concepts zonder al te veel aanpassingen in de markt te zetten. Het zou me dus niet verwonderen als ‘ie er echt zo uit komt te zien. Hopelijk issie deze keer wel écht goed. De vorige Type R was te zwaar (of ondergemotoriseerd, either way) en met de besparingen aan de achterophanging wist ie minder te overtuigen dan twee modelletjes terug.
toyotafortuner zegt
Quadpipes zijn geen gezicht. Voor de rest ziet het er uit als een heerlijk dik bommetje!
Ram-G-maN zegt
@toyotafortuner: Check! Ze willen in Japan tegenwoordig allemaal quadpipes. Na de n.b. de nieuwe Subaru WRX STi nu dit. Ik wil Nismo NE-1-achtige einddempers zien!
nasty zegt
@AutomotiveDesigner: impreza en de civic? Allemaal dus…
Sracerr zegt
Sh@t ik was net uitgelogd, komt ie: Vtec Yihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa is coming……
JanJansen zegt
Krijgt spontaan zin om een petje te kopen.
Sracerr zegt
Waarom nou altijd die F@cking Slopel reclame als ik even lekker wil kijken!
knipperlichtje zegt
Ik hoop echt dat die neus en koplampen de productieversie halen
Sracerr zegt
Sorry reclame is al weer weg, wordt daar zo agressief van lijkt de A-10 wel zeg!
sebasjuhh zegt
@Sracerr: kalm aan
rob5nismo zegt
Maken zo als tie nu is
Echt een dik bommetje zo
begbers zegt
Oogt heerlijk dik! Alleen de quadpipes en die spoiler had vanmij anders gemogen.. Maar t is natuurlijk nog een concept!
Arno's zegt
Hij schreeuwt het wel uit he
reset zegt
Wedden? Het eerste wat eruit gaat zijn die koplampen en de uitgeklopte wielkasten. Eigenlijk de essentiele onderdelen van het concept. Daarna gaat de front-splitter eruit omdat dit niet practisch is. Dan blijft er, op zich, goed uitziende spoiler (mits in complete styling) van over. Helaas is dit niet het geval en lijkt de styling eerder “Bosozoku Style” japans dan het gewenste “sportief”.
imba zegt
Ik vraag me af hoe ze die prestatie voor elkaar gaan krijgen met die starre achteras.
Het blijft een teleurstelling.
w0o0dy zegt
Autocar meldt dat Honda heeft bevestigd dat de Type R een topsnelheid krijgt van 267 km/u… Dat is best hard in een halt hatch.