De Honda Civic e:HEV kan een klein hitje worden in Nederland.
Honda is af en toe een raar merk. Ze maken de meest toffe producten van erg hoge kwaliteit. Vervolgens kunnen de andere afdelingen van Honda er een potje van maken. Zo kregen ze het voor elkaar om TWEE keer commercieel te floppen met hun supercar (de Honda NSX) en koopt niemand de Honda e (terwijl iedereen geïnteresseerd was). Erg knap.
Mar deze Honda Civic e:HEV moet het tij kunnen keren. Wij Hollanders zijn namelijk gek op hybride-Civics. In 2008 en 2009 waren ze niet aan te slepen, in beide jaren werden er meer dan 6.000 van verkocht. Ter referentie, afgelopen jaar verkocht Honda in totaal nog geen 800 auto’s. Destijds lag dat overigens aan het nieuwe fenomeen van een bijtellingsvriendelijke Civic. Al die populaire imports zijn overigens vervolgens massaal geëxporteerd.
Hybride
Maar laten we even kijken naar deze Honda Civic e:HEV. Qua uiterlijk wijzigingen zijn er een paar kleine afwijkingen. Maar ook in het dit geval kun je opgelucht ademhalen, als je de vorige generatie te extravert vond.
Het is duidelijk dat de auto specifiek bedoeld is voor Europa: de hybride Civic komt alleen als vijfdeurs hatchback op de markt. Het is best een vernuftig systeem (het blijft immers een Honda). Er zijn twee elektromotoren aanwezig, die samenwerken met een 2.0 ‘Atkinson-cycle’ viercilinder. Het systeemvermogen is 184 pk en het systeemkoppel 315 Nm.
Thermische Efficiency Honda Civic e:HEV
Wat dat doet met de prestaties of het verbruik, weten we nog niet. Wel zegt Honda dat de Civic e:HEV een van de gunstigste cijfers haalt als het gaat om thermische efficiency. Je kunt kiezen uit vijf rijmodi: Eco, Normal, Sport, Individual en Verstappen.
Die laatste is verzonnen, maar zou wel leuk zijn. De hybride Civic komt deze herfst naar Europa toe en staat ook bij de Nederlandse Honda-dealers.
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2022!
Robert zegt
Fraaie techniek in een prima verpakking. Ik hoop alleen maar dat ze bij Honda dit stukje prachttechniek niet bij voorbaat al uit de markt prijzen, want ook die miskleun heeft ze, zeker bij de ICE auto’s, al menig klanten (lees: leaserijder) naar de concurrentie doen overstappen. Maar ik vrees eerlijk gezegd het ergste.
hondafiel zegt
(Rij-)Kwaliteit van en dus duurzaamheid mag wat kosten. Wil je minder uitgeven dan zijn er genoeg andere fabrikanten.
sleuteltje13 zegt
Gezien de dramatische verkoopcijfers in Nederland zullen Honda dealers dezelfde gedachte hebben.
EJS zegt
Die duurzaamheid valt in mijn ervaring wel mee. Mijn moeder heeft een Civic hybride uit 2008. Behalve behoorlijk verroest (ik bedoel, er is al een aantal keren aan gelast om hem door de APK heen te krijgen, zo oud is de auto nog niet), zijn de onderhoudskosten ook echt gigantisch. Inmiddels staat er 250k km op de klok en is de auto toe aan het 3e(!) accupakket, is de CVT bak aan vervanging toe, is de katalysator al een keer vervangen, is de hele achteras al vervangen (schijnt een bekend kwaaltje te zijn..), en ook de reguliere onderhoudskosten zijn hoog. Hij gaat er binnenkort uit en is in dermate goede staat dat hij rechtstreeks naar de sloop mag. Mijn (privé) auto’s zijn meestal ouder en hebben fors meer kilometers als ze op de sloop belanden.
Moet overigens zeggen dat ik hem wel lekkerder vind rijden dan de Prius, dat de stoelen en de zitpositie heel fijn zijn en dat ik zelden een stuur gevonden heb dat lekkerder in de hand ligt. Ik ben er een keer mee naar Italië gereden – omdat mijn toenmalige auto daar ongeveer twee keer zoveel benzine voor nodig had als die van haar – en het is echt wel een okay ding om in te rijden. Tot 150 km/u komt hij best lekker mee met het verkeer in redelijke rust, rijdt lekker stabiel rechtuit en is voor een hybride ook nog best fijn de bocht om te krijgen. Mijn moeder reed er, met goede accu, 5,3l/100km mee. Ik haalde in 2 weken vakantie naar Italië 6,2 en dan reed ik goed door.
rollingstoned zegt
Ziet er best goed uit. Strak, clean en geen achterlijk grote grille of rare voegen en vouwen 👍
smex zegt
@rollingstoned: dit vind ik dus ook. Meeste autofabrikanten ontwerpen schreeuwend ogende auto’s en dat resulteert meestal in een designbende. Deze Civic is prettig om naar te kijken.
dtwo zegt
Als de 14%-bijtellingscategorie ook terugkeert zou deze Civic best wel eens een gigantisch succes kunnen worden ja…. Positionering hier in Nederland zal wel weer een dingetje worden. Hij gaat qua maatvoering richting de Octavia maar qua prijsvoering niet verwacht ik. Dat gaan demense niet snappen, laat staan dat ze ervoor willen betalen.
dijan zegt
Vind m veel op de Audi a5 lijken.
mashell zegt
Deze auto kies je alleen als je schoonvader een Honda dealerschap heeft.
Hubert zegt
Ik zou zeggen : aanstaande schoonvader.
martingtv zegt
Een systeemvermogen van 184 pk en een systeemkoppel van 315 Nm, klinkt een beetje weinig voor 1 bezine motor en 2 elektro motoren.
EJS zegt
Heeft wat mij betreft één van de fraaiste interieurs in deze klasse!