Vraag: is McLaren daar blij mee?
De Britse renstal flirtte met Mercedes nadat bleek dat ook de nieuwe Honda-aandrijflijn power en betrouwbaarheid tekort komt. De aandrijflijn van de Duitsers was al beresterk en lijkt ook dit seizoen weer een garantie op succes te worden en dus zou McLaren gesprekken hebben gevoerd met Mercedes over een mogelijke motorendeal. Met andere woorden: de druk op Honda wordt opgevoerd, in tegenstelling tot de motoren van de Japanners.
Honda pareert door te verklaren met 100% toewijding aan hun F1-motoren te werken en dat de overeenkomst met McLaren dus ook gewoon overeind blijft. Tegelijkertijd zit McLaren met de handen in het haar want de motoren zijn niet vooruit te branden en gaan ook nog eens om de haverklap kaduuk. Stercoureur Fernando Alonso is in principe snel genoeg om mee te strijden voor het kampioenschap, maar door de gebrekkige techniek zal het weer een jaartje sappelen in de marge worden.
Voor de McLaren-fans: Honda verwacht updates mee te nemen naar Melbourne die de performance van hun aandrijflijn zouden verbeteren. In Spanje krijgt de motor een upgrade die zorgt voor de broodnodige betrouwbaarheid. Een en ander doet denken aan de fittie tussen Red Bull en Renault, maar da’s intussen weer koek en ei. Laten we hopen voor McLaren en Honda dat ook bij hen het zonnetje snel weer gaat schijnen. (via: autosport.com)
subaru555 zegt
Verschil bij Renault en Redbull en deze situatie is dat R&R niet al meerdere jaren problemen met de motor hadden
str8six zegt
@subaru555: en samen al 4 kampioenschappen binnen hadden geharkt.
rob5nismo zegt
Ik hoop dat honda snel uitvogelt wat er aan de hand is
poes zegt
McLaren moet Honda gewoon laten vallen. Prima dat je de zaken in het begin niet op orde hebt, maar dit gaat nergens over.
Echt gênant wat voor wanprestatie Honda levert. Ja, technisch is het uitermate complex, maar alle concurrenten hebben het dermate beter voor de elkaar. Dat zijn dus geen toevalstreffers.
McLaren zat er in het eerste jaar van deze generatie motoren prima bij, want een goede Mercedes unit. Nu wordt het voor het derde jaar voor spek en bonen meetuffen. Sponsors lopen ondertussen weg en McLaren is het lachertje van de paddock. Trieste zaak.
pomoek zegt
@poes: Het moet ook uitermate frustrerend zijn voor de mensen die aan het chassis van de McLaren werken. Je kunt je de tering in de rondte werken maar het maakt allemaal toch niet uit.
lekkaah zegt
@pomoek: het is zon beetje frustrerend voor iedereen.. behalve de concurrent dan
Edge zegt
@poes: Mwah, daarmee geef je McLaren teveel credit. In 2013, toen de V8’en nog achterin lagen en de verschillen qua motor te verwaarlozen waren wist McLaren ook al het hele seizoen geen enkel podium te pakken. Vervolgens kregen we in 2014 de huidige motorenformule en had McLaren het voordeel dat de Mercedes-krachtbron op elk vlak veruit de beste was. Desondanks kwam McLaren niet verder dan een dubbele podiumplek in Australië (waarvan eentje achteraf is toegekend) en waren ze vooral een middenmoter met af en toe een uitschieter naar plek 4 of 5. Het is dus echt niet zo dat de neerwaartse spiraal van McLaren 100% te wijten is aan Honda. In tegendeel, die heeft McLaren zelf in 2013 al ingezet.
Dat brengt mij wel bij een ander punt: Het is erg lastig om te schatten in hoeverre Honda nou daadwerkelijk het probleem is. Uiteraard is de belachelijke betrouwbaarheid een punt dat absoluut beter moet en uiteraard moet die motor een stuk krachtiger worden, maar door die zwakke motor wordt niet duidelijk in hoeverre de McLaren nou een goede auto is. De hele wereld doet wel alsof McLaren met een goede PU vooraan mee kan doen, maar het zou zomaar kunnen dat McLaren met een goede krachtbron niet verder dan het niveau van Williams of Force India komt.
viezefreddyw zegt
Ik vind het ontzettend treurig. Zowel McLaren als Honda hebben een geweldige geschiedenis in deze sport. Het zou zonde zijn als Honda er mee moet kappen. Ik hoop op het beste. En voor Alonso al helemaal. Vind ik een geweldige coureur.
rolov zegt
@viezefreddyw: alonso had belooft dat hij zou stoppen na Ferrari maar ging voor het geld naar McLaren terug. Thats what you get. Hij is een van de best betaalde coureurs op het veld. En hoeft er niks voor te doen.
viezefreddyw zegt
@rolov: Dat is zeker waar. Maar geen enkele zou zo’n aanbod weigeren, toch? Het enige nadeel is dan wel dat je dus totaal niet mee kan komen.
Maar ja, zoveel geld verdienen is nog nooit zo moeilijk geweest voor Alonso.
sracert zegt
Als Honda stopt in de F1 dan blijven er maar 3 schamele fabrikanten over. Dat gaat de nieuwe eigenaar uit de USA niet leuk vinden. Renault: geen binding in de USA (alleen Nissan), Mercedes only for Hiphoppende drugdealers, Ferrari Topmerk alleen voor de rijken. Honda is een goede bekende in de USA voor de werkende mensen en Chevrolet zou ook leuk zijn, net zoals in de Indy cars samen met Toyota.
johanw zegt
Precies zoals Sracert zegt dan blijven er weinig merken over.
Ik merk sowieso dat de kennis over honda op autoblog veelal beperkt is, wat de boer niet kent….
Honda is door Mclaren gevraagd een jaar eerder in te stappen dan gepland. Het eerste jaar kon dus al weg worden gegooid want te snel. Het 2e jaar kon er weinig gedaan worden door de bekende tokens. Nu dit 3e jaar is de motor op de testbank niet met deze problemen geconfronteerd, waardoor het nu een achterstand heeft. Het is uiteraard triest dat Honda dit niet op orde heeft en dit praat ik dan ook niet goed.
enkel vergeet niet dat een mercedes ook pas het 4e jaar ging profiteren en ging winnen, want met schumacher destijds reed men ook verre van voorin mee. En dat waren nog jaren dat je meer kon sleutelen tussentijds aan motoren.
Verder kijk eens naar de mclaren, er staat bijna geen reclame op. Mclaren wordt op de been gehouden door het geld van Honda, dus ze kunnen wel hard roepen wegen scheiden maar als je een 10-jarig contract hebt met honda en drijft op het geld van honda, ja wat wil je dan?!
poes zegt
@johanw: Je vergelijkt het gehele Mercedes team met de Honda power unit. Dat zijn appels en peren.
De Mercedes power unit was van meet af aan een succes. Zowel wat betreft kracht als betrouwbaarheid. Honda zit nu in jaar drie (wellicht jaar twee als je ze matst) en op beide vlakken falen ze nog steeds jammerlijk.
Oh trouwens, je weet dus ook dat het huidige Mercedes team het oude Honda team is. Het team waarmee Honda zelf nooit potten heeft kunnen breken. Nou ja, ze kwamen best ver, maar dat was het minimale wat ze zouden moeten behalen met hun staat van dienst en budget. Championship contenders zijn het nooit geweest. Ook daar hebben ze gefaald (net als Toyota overigens).
De Honda successen in de F1 waar men nog weleens naar refereert zijn van lang geleden. Te lang geleden.
mrrallycross zegt
Als Alonso daar weg gaat zal je zien dat er ineens een motor is die keihard gaat