
Het leek een gevalletje ‘stoppen op je hoogtepunt’ te worden voor Honda Racing, maar wat blijkt? Ze hebben zich bedacht.
Je kunt als Max Verstappen zijnde nog zo’n groot talent zijn, als je niet de juiste auto met de juiste motor onder je kont hebt ben je alsnog kansloos. Dat was de afgelopen jaren ook het geval, maar in 2021 viel eindelijk alles op zijn plek. Niet Lewis Hamilton, maar Max Verstappen werd wereldkampioen. Mede mogelijk gemaakt door Honda.
Op naar nog meer overwinningen met Red Bull Honda! O nee, wacht… het was het laatste jaar van Honda in de F1. De samenwerking wordt niet abrupt afgebroken, maar Red Bull moet in principe vanaf volgend jaar zijn eigen boontjes gaan doppen. Net nu het zo lekker ging.
Maar nu komt de plottwist: Honda heeft zich bedacht. De zoete smaak van overwinning zal daar vast iets mee te maken hebben. Het plan is nu dat Honda nog tot en met 2025 motoren zal blijven leveren aan Red Bull. Dat zegt niemand minder dan Helmut Marko in een interview met het Oostenrijkse Autorevue.
In eerste instantie zou Red Bull nog dit jaar met een Honda-motor rijden en daarna zelf de motor verder ontwikkelen. Het plan is nu echter dat Red Bull nog tot en met 2025 kant-en-klare motoren krijgt aangeleverd van Honda.
De nieuwe afdeling Red Bull Powertrains kan in de tussentijd dus alle energie richten op het ontwikkelen van de nieuwe krachtbron voor 2026. Dat is toch even een lekkere opsteker!
Oud nieuws
Nee, geen oud nieuws. Oorspronkelijk zou Honda de blokken alleen dit jaar nog vanuit Japan leveren, en zou vanaf volgend jaar de assemblage vanuit Milton Keynes plaatsvinden. Lang gingen er geruchten dat Red Bull Honda zover had gekregen om langer door te leveren, maar dat is nu pas bij monde van Helmut Marko bevestigd.
@Edge: had dit vorige week of week daarvoor al als bevestigd gelezen op een engelse site. Weet even niet meer waar. Je toevoegingen in comments zijn wel weer interessant, in tegenstelling tot het nogal kale artikel.
@Edge: was ook een belabberde strategie van Honda. Meer dan 1 miljard in het F1 projekt gestoken. 3 jaar lang het lachertje van de klas. Nu eindelijk succes en dan meteen de stekker eruit. Tja dan had je er beter nooit aan kunnen beginnen. Met engine freeze zullen de kosten steeds verder afnemen. Dus nu goede marketing tegen relatief lage kosten. Zou een no brainer moeten zijn.
De populariteit van F1 is enorm toegenomen de laatste jaren. En in de meeste plekken op aarde is de ICE nog minstens een jaar of 50 nog zeer relevant.
@ghini: beetje, maar wel goed nieuws!!! Go max!!
Saillant detail wat ik in dit artikel nog mis: Door deze constructie blijven het ook formeel Honda blokken in plaats van dat het Red Bull Powertrains blokken (met in licentie gebruikte Honda-techniek) worden. Dat is cruciaal met oog op het nieuwe motorenreglement in 2026, want dan is Red Bull Powertrains (al dan niet met support van Porsche/Audi) formeel een nieuwe motorfabrikant. Nu geldt dat je als nieuwe motorfabrikant in je eerste jaar één extra krachtbron per mag steken ten opzichte van de voorgeschreven aantallen in de motorenpool. Dat is al een leuk voordeel, maar daarnaast zit er ook een budgetcap voor motorleveranciers aan te komen. Hoewel de exacte bedragen nog onbekend zijn, is wel al bekend dat op verzoek van Porsche en Audi de budgetcap voor nieuwe motorfabrikanten het eerste jaar/de eerste jaren hoger zal zijn dan voor de rest van de motorfabrikanten.
Ik betwijfel nog steeds of Audi en Porsche wel de F1 in gaan, dat is niet in lijn met de concern strategie. Maar als ze dat wel gaan doen dan toch zeker onder eigen controle en onder eigen naam. Met andere woorden Red Bull powertrains gaat nooit een F1 motor bouwen.
@mashell: eigenlijk is hetzelfde toch min of meer het geval bij Honda, ook daar laat de bedrijfs strategie het in principe niet toe? Beide concerns (en wellicht nog wel andere ook) staan min of meer in een spagaat tussen de elektrische vooruitgang, of de door ontwikkeling van de ICE. Afhankelijk een beetje van welke werelddelen hun afzetmarkt is, moeten ze hun gezicht op de juiste groene kleur tonen.
En Alpha Tauri? Gaan die met dezelfde blokken rijden, of wordt dat de proeftuin voor RB Powertrains?
AlphaTauri blijft met Honda-motoren rijden, net als Red Bull. Als Red Bull Powertrains gaat experimenteren met eigen blokken achterin de AT’s, vervalt het voordeel dat ze in 2026 hebben als ‘nieuwe fabrikant’. Zie mijn reactie hierboven
Mercedes hier al protest tegen ingediend?
No Mibe no no Mibe! That was so not right!
@viggenneggiv: anders komt Lewis niet meer terug , hoor!
Het lijkt mij beter als Red Bull Powertrains even pas op de plaats neemt en Honda zoveel mogelijk ondersteunt tot en met 2025. Er zullen daarna vast wel grote merken zich aandienen die de motoren willen leveren bijv Porsche TAG, Audi of misschien heeft Ford er weer zin in.
Nog eens lekker nieuws om ‘t weekend mee in te gaan!
Ben wel benieuwd hoe het zit met de betaling (neemt Red Bull dan gewoon ‘klantenmotoren’ af?) en in het verlengde daarvan of er ook Honda groot op de staart blijft staan. Lijkt me toch niet dat die Japanners het echt opeens helemaal omdraaien.
In het oorspronkelijke plan zou Red Bull de motoren inderdaad leasen van Honda, of dat bij deze deal nog steeds zo is of de Japanners meebetalen is niet bekend. Wel heeft Christian Horner al laten weten dat iets van Honda branding te zien blijft op de auto’s, maar ik denk dan eerder aan een kleine “Powered by Honda” sticker ergens dan groot Honda Hybrid op de zijkant en Honda nog groter op de achtervleugel.
Bijzonder wat er allemaal voortkomt uit die ene laatste lap van die laatste race…