De originele Africa Twin (de XRV650) is inmiddels niet meer te vergelijken met het huidige model, voor 2020 groeit hij nog verder.
De oorsprong van de Africa Twin
De XRV650 was Honda’s instrument voor de motorrijder met een Parijs-Dakar wens. De eerste Africa Twin kwam in 1988 op het toneel, dat was 2 jaar lang een 650cc v-twin. Vervolgens kregen we de XRV750 die het volhield tot 2003 en in 2016 kwam de nieuwe Africa Twin ten tonele met een vloeistofgekoelde 998 cc parallel Twin.
Van 50pk in 1988 naar een gezonde 98pk in 2019. Inmiddels is de Honda al enkele jaren leverbaar met DCT (ja inderdaad Dual Clutch Transmission). Honda introduceerde dat in 2009 en heeft inmiddels al 100.000 motorfietsen verkocht met deze techniek. Maar terug naar specifiek de Africa Twin, Honda besloot dat de nieuwe Euro5 goedgekeurde 2020 Africa Twin nog iets meer kan gebruiken, meer cc’s, meer pk’s én meer elektronica.
Wat zijn voor modeljaar 2020 de upgrades?
De Africa Twin van de huidige generatie is er sinds 2016, sinds 2018 is de motor voorzien van ‘Ride by Wire’ daarbij werd het mogelijk om verschillende rijmodi te selecteren voor verschillende situaties. Voor 2020 komt Honda met een aantal updates voor de motor die voorheen onder de codenaam CRF1000L door het leven ging.
Kijk je naar de nieuwe codenaam dan snap je welke kant het op gaat. In 2020 zal de Africa Twin namelijk door het leven gaan als CRF1100L. Het blok is dan ook van 998cc gegroeid naar 1084cc. Het vermogen gaat bij de nieuwe versie voor het eerst over de magische grens van 100. 102PK Beweert Honda, de nieuwe motor is volgens de geldende Euro5 norm gehomologeerd. Het Japanse merk geeft daarnaast aan een gewichtsreductie van 5kg te hebben gerealiseerd. Per saldo gewoon een nette verbetering. 7% meer vermogen en 6% meer koppel en over de gehele range meer power aldus Honda.
De gewichtsbesparing is bereikt door het frame volledig opnieuw te ontwerpen. Honda claimt dat het nu verwant is aan dat van de meer dan capabele CRF450R crosser. Zo heeft de Africa Twin nu een aluminium subframe en ook de swingarm is uit aluminium vervaardigd. Maar wat als je nu een 2019 model hebt, moet je upgraden?
Wat is er nog meer veranderd?
-Smaller frame maakt een smaller zadel (4cm smaller) mogelijk.
-Veel lager windscherm op de basisversie.
-Hoger geplaatst stuur.
-Een nieuw 6,5′ TFT touchscreen met de mogelijkheid van Apple Carplay.
-Standaard cruisecontrol.
-Een extra rijmodus: ‘off-road’, toegevoegd aan de al leverbare settings: urban/tour/gravel.
-De nieuwe rijmodi geven 4 mogelijke vermogensniveaus en maken 3 niveaus van motorrem mogelijk.
-Vanaf nu ook daylight running lights in de dubbele LED koplampen.
-Nieuwe hulpsystemen: cornering ABS, 3-voudig instelbare wheelie control, rear lift control
-DCT bochtendetectie, de motor herkent dat je een bocht aan het maken bent en past het schakelgedrag daarop aan.
Africa Twin of Africa Twin Adventure Sports?
Als je scherp bent dan zag je hierboven bij de upgrades het woord ‘basisversie’. Er zijn namelijk twee uitvoeringsniveaus voor de Africa Twin en die zijn juist voor 2020 qua zitpositie naar elkaar toegegroeid. Bij beiden vind je dezelfde driehoek dus wat betreft plaatsing stuur, zadel, voetsteunen. Maar die zal je toch anders beleven want je hebt op een versie meer windbescherming dan op de anders. De versie die Honda ‘Africa Twin Adventure Sports’ noemt is de toerbuffel en de versie zonder die toevoeging zou zich lekkerder off-road moeten voelen. Het verschil in windbescherming is te danken aan een hoger windscherm (verstelbaar) en een bredere tank. Deze beschikt dan ook over een ruimere tankinhoud waar je volgens Honda wel tot 500Km ver mee komt.
De voornaamst verschillen tussen de twee versies?
-Verschillende kleurstellingen voor beide versies
-Adventure heeft een hoger windscherm (verstelbaar)
-Adventure heeft een grotere tankinhoud (zie onder)
-Adventure heeft hoger gewicht
-Adventure heeft de optie van Showa EERA (elektronische demping)
-Adventure heeft grotere protectoren voor het carter
-Adventure heeft 12v lader en verwarmde handvatten
-Adventure heeft aluminium draagrek + tubeless banden
Niet gek dat dit dan ook allemaal weerspiegeld wordt in een hogere prijs voor de Adventure Sports versie..
The Basics:
Honda Africa Twin – Africa Twin Adventure Sports
Motor: vloeistofgekoelde parallel tweecilinder
Cilinderinhoud: 1084 cc
Vermogen: 75 kW (102 pk) bij 7.500tpm
Koppel: 105 Nm bij 6.250 tpm
Tankinhoud: 18,8 Liter – 24,8 Liter
Gewicht: 226 kg (DCT 236 kg) – 240 kg (DCT 250 kg)
Leverbare Kleuren: mat zwart of rood – metallic zwart of tricolore
Prijs: € 16.858 / DCT:€ 18.158 – € 21.058 / DCT: € 22.358
Leverbaarheid: november 2019 bij de dealer!
En wat zijn de prijzen van de concurrentie?
Als we denken aan adventure/allroad fietsen rond of boven de 1000CC, dan kunnen we ons voorstellen dat onderstaand overzicht jouw verlanglijstje zou kunnen zijn. Opgemerkt moet natuurlijk wel worden dat Honda vooralsnog de enige is die in dit segment de mogelijkheid geeft om voor een ‘automaat’ te kiezen. Vanaf november kan je overigens zelf de updates aan de modeljaar 2020 Africa Twin bij de dealer gaan bekijken.
€ 15.899 Yamaha XT1200Z Super Ténéré
€ 18.399 Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
€ 20.001 BMW R1250GS
€ 21.700 BMW R1250 GS Adventure
€ 18.840 Triumph Tiger 1200 XR
€ 20.875 Triumph Tiger 1200 XRX
€ 20.399 KTM 1290 Super Adventure S
€ 16.390 Ducati Multistrada 950
€ 21.190 Ducati Multistrada 1260
€ 25.390 Ducati Multistrada 1260 Enduro
donald zegt
Wel een mooie motor, als dit genre je aanspreekt.
Front mag wat voller.
Maar doe mij maar de BMW
snorrie zegt
Leuk, maar doe mij de KTM maar.
hondafiel zegt
Wat een geld voor een brommer.
stationcar zegt
Goed, weer motor geneuzel op AB, van mij hoeft het niet, het interesseert me geen bal.
Maar als de rest het wel wel leuk vindt onderga ik het wel ?
breakingpoint zegt
@stationcar: ja dat vinden we leuk. Bedankt
stationcar zegt
@breakingpoint:
Voor jullie doe ik dat gewoon ?
racerx zegt
@stationcar: mij interesseren stationcars geen hol, maar als jij ze leuk vindt onderga ik het wel… ;-)
porker zegt
@stationcar: hey die brommer heeft wel mooi Apple
CarPlay hè.
lekbak zegt
Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van deze nieuwe Afrika twin? De oude was natuurlijk onverwoestbaar, misschien wel dè reden dat die motor zo legendarisch is.
utregcity zegt
@lekbak: het is een Honda, dus daar hoef je niet over te twijfelen hoor.
racerx zegt
@utregcity: Dat zeiden ze ook bij de VFR12000… ;-)
allesmetturbo zegt
Ktm of duc voor mij graag
jpsienen zegt
@allesmetturbo: Gezien je nick zou ik gedacht hebben dat alleen de Ghostrider-Hayabusa je kon bekoren. Maar eens, een Duc zou ook mijn keuze zijn naast de Honda
breakingpoint zegt
Voor 400 euro heb je de quick shifter op de GS. Niet te vergelijken met DCT, maar maakt opschakelen wel erg snel en leuk
menyo zegt
Leuk artikel, denk toch niet dat ze de strijd met de GS gaan winnen. BMW heeft vanuit een marketing standpunt een geniale positie in dit segment. Deze motoren worden namelijk niet gekocht door mensen die Dakar gaan rijden, maar door mensen die geld overhebben en het gevoel te willen hebben dat het zou kunnen….. Daar is de BMW mbt reputatie, dealernetwerk etc. veel beter gepositioneerd.
BaRa zegt
@menyo: Honda heeft wereldwijd iets meer in de pap te brokken dan BMW. Jouw logica gaat op voor de landen rond Duitsland. Honda verkocht vorig jaar rond de 20 miljoen motoren op deze planeet. BMW komt aan 165.600 eenheden in 2018. Niet echt “concurrentie”.
breakingpoint zegt
@BaRa: bizar groot verschil eigenlijk ^^ maar wat je zegt zal niet echt opgaan voor de Twin, denk dat deze qua verkoop wereldwijd niet representabel voor die 20 miljoen is. Eerder de 125 tot 250cc in Azië die het leeuwendeel van de verkoop is
lekbak zegt
@BaRa: die 20 miljoen zijn voor 99% brommertjes met een stuiver marge. BMW verkoopt “premium” producten met een hoge marge aan mensen die geld teveel hebben en dus ook nog eens heel veel accessoires kopen waar zo mogelijk nog meer marge op zit. Het is niet meer dan logisch dat Honda ook een stukje van die taart wil…
pa045 zegt
@lekbak: roep de naam BMW op Autoblog en er worden mensen helemaal lyrisch van de premium aaibaarheid en de pure ervaringen.
Ja. Dat doet BMW zeer goed. Lucht verkopen..
racerx zegt
Altijd een gave motor gevonden, de Africa Twin, maar op zo’n motor zou ik extreem veel kilometers maken. Dan heb ik liever cardan aandrijving, dus doe de BMW maar (of de Tiger 1200).
racerx zegt
@racerx: trouwens, zodra Ducati in 2020 hun geniale V4 blok naar de Multistrada brengt zal het me een rotzorg zijn dat er kettingaandrijving op zit. Doe die dan maar.
nikilaudaferrari zegt
Wanneer oh wanneer gaat Honda een opvolger van de VFR1200 met DTC uitbrengen waarin veel van de goodies die op deze fiets zitten (corner ABS, TFT met Apple Car Play, etc.) ook op de VFR zitten. En dan ook graag 500km range!
cabriohater zegt
Bijzonder dat ze juist een meer off-road basis versie hebben gemaakt gezien dat ik vaak hoor dat de Africa-Twin niet word gekozen omdat hij on-road verliest. Aan de andere kant wel cruise control en een hoger ruitje dus ben benieuwd.
stromae zegt
Apple Carplay integratie! Geniaal! Ik gebruik nu Quadlock+iPhone om Waze te kunnen gebruiken, maar geïntegreerd werkt net even prettiger…
schuimbekje3 zegt
Deze motoren in een woestijn zetten is net zo’n onzin als een gast uit londen met een supercar op een circuit zetten. Heel simpel, een woestijn crosser is maximaal 120kg zwaar en niet nog eens 2x zo zwaar. Dit zijn gewoon toerfietsen, en daarom zijn die blokken ook steeds groter geworden. ( ik heb zelf ook een STXTZE en een oude AT.
iannuzi zegt
Leuk, maar voor gebruik in Europa een te grote wielmaat voor.
Hebben ze nu ook twee werkende koplampen voor? Ik vind het er niet uitzien een dubbele koplamp, waarvan er maar één brand ;-(
MercMeister zegt
Dus kortom, koop een Yamaha T7
volleyrock zegt
Wat ik nooit zo goed begrepen heb aan die hele adventure modellen is juist die grote cilinderinhoud. Leuk dat hogere vermogen, maar dat zorgt er ook weer voor dat je allerhande reimodi nodig hebt (of denkt te hebben). Oftewel weer extra computertjes.
Al met al zorgt en het grotere blok en die elektronica alleen maar voor extra gewicht. Iets dat je eigenlijk niet wilt voor een off-road machine.
Maar goed, meeste off-road wat zulk soort motoren zien is het stukje gras naast de tent op de camping.
xytras zegt
@ arjanhor: je zegt het zelf al in je laatste alinea. Het zijn geen echte offroaders meer, tenzij je een aarden wegje of grindpad als offroad beschouwd. Het zijn toermotoren met een ‘offroad look’ geworden. Net zoals de moderne SUV er wel stoer uit ziet, maar strandt op de 1ste de beste molshoop…