Als het weer is zoals het deze dagen is dan wil je niks liever dan een cabrio en dat deed mij denken: zijn droomcoupés ook ooit tot cabrio omgetoverd? De eerste zoekterm was meteen raak: maak kennis met de Honda NSX cabrio.
Laat ik beginnen te melden dat het hier niet om een NSX-T met targa-top gaat zoals die door Honda zelf geleverd zijn aan het eind van de levenscyclus van de NSX, dit is een volledige conversie tot een cabriolet door NCE, ook wel bekend als Newport Convertible Engineering.
De Honda (of in Amerika Acura) NSX is legendarisch, iets wat mede te danken is aan de uitgebreide bemoeienis van Ayrton Senna bij de ontwikkeling van deze auto. De NSX wordt alom geroemd om zijn fantastische rij-eigenschappen en het zou wel eens kunnen dat juist die eigenschappen vakkundig om zeep geholpen zijn door Newport Convertible toen ze besloten de NSX van zijn dak te verlossen.
In vier weken tijd bouwde NCE je NSX om tot cabrio door een soort targa dak plus stoffen achterstuk op je NSX te sleutelen. Het dak en achterstuk pasten keurig in de bagageruimte. Het chassis van de NSX werd verstevigd. De conversie kostte ongeveer $15.000 dollar en kwam tot stand doordat een eigenaar (ene Doran Izakov) van een standaard NSX bij Newport Convertible aanklopte voor een cabrioversie van zijn geliefde Japanse supercar. Overigens was het ook mogelijk om je NSX bij hetzelfde bedrijf tot targa om te laten bouwen, die conversie kostte ongeveer $8.500 dollar. Het achterpaneel werd gemaakt van glasvezel en werd ook gebruikt als cover voor de balk die nodig was om het targadak en stoffen achterstuk aan vast te maken als, bij open rijden kon je deze steun verwijderen door hem los te klikken.
Mocht het ooit zover komen dat Acura / Honda met de nieuwe NSX komt: zelfs van de conceptversie is al een cabrioversie gebouwd, dus zo gek was het idee van Doran Izakov niet.
jweelden zegt
PRACHTIG!
moondustfocus zegt
Vind het een waanzinnig mooie auto, zolang het dak open is.
johanhummer9 zegt
@moondustfocus: indd dak dicht ziet er niet uit
fant zegt
@johanhummer9: Ach, dat gaat op voor veel cabrio’s! Je moet zo’n ding ook eigenlijk alleen kopen als je bijna alleen dakloos rijdt.
edje zegt
@fant: mx5 met hardtop is niet erg lelijk imho…
Maar dit ziet er idd niet uit dicht
fant zegt
@edje: Klopt, de MX doet het netjes, maar die is ook ontworpen als cabrio/roadster. Vaak geldt dat auto’s waar achteraf het dak vanaf wordt gehaald er niet al te mooi uitzien met dat dak erop.
ej20g zegt
Als ze nou een Targa als basis hadden genomen waren verstevigingen niet of nauwelijks bezig geweest. Daarnaast vind ik dit niet erg mooi. Als coupé en Targa is de NSX op zijn mooist, andere carrosserievormen staan in mijn ogen niet.
sjamp zegt
@ej20g: Is dat zo? Je zou verwachten dat, door het Targa dak, en niet (zoveel) versteviging van de koets noodzakelijk is. Ik ben geen kenner, want ik hou niet van cabrio’s (in het algemeen, en van sporgt-waguhs in het bijzonder niet).
ej20g zegt
@sjamp: ik bedoelde dat NCE de auto dan niet meer had hoeven te verstevigen ondat dat vanuit de fabriek al was gedaan. De Targa mist namelijk net als cabrio’s de stevigheid van het dak (wat logisch is).
sjamp zegt
@ej20g: Ah.. wacht. T-bar en Targa en T-top. (Wikipedia to the rescue)
D’r zit dus geen verbinding bij een ‘Targa’ tussen voorruit en achterruit. Maar bij een auto met een T-top of T-bar wel.
My bad.
En als ik het zo bekijk: inderdaad niet zo slim om dan een nieuw-targa tot cabrio om te bouwen.. alhoewel ik mij kan voorstellen dat de hoeveelheid benodigde versteving van een Targa minder groot is dan bij een ‘full-cabrio’.
sjaakk zegt
@ej20g: Laat ik beginnen te melden dat het hier niet om een NSX-T met targa-top gaat zoals die door Honda zelf geleverd zijn aan het eind van de levenscyclus van de NSX.
De nsx die je op de foto ziet, is nog van voor de facelift. Dus was er nog geen targa. Jij als jdm kenner zou dat moeten weten.
ej20g zegt
@sjaakk: jep, dat weet ik. Daarom vroeg ik me af waarom de klant en NCE geen Targa gepakt hebben. Overigens vind ik het model van voor de facelift een fractie mooier dan de facelift variant.
autobart zegt
Het zal wel komen doordat ik jong ben dat ik het een afgrijselijke auto vind.
alcantara zegt
Zonder dak wordt een auto er nooit mooier op, geldt dus ook voor een NSX.
Hupke zegt
@alcantara:
Er zijn sowieso verschillende voorbeelden te vinden waarbij dat wel het geval is.
De Z4 mkI coupe vs de roadster
De Jaguar E-type coupe vs convertible
Porsche cayman vs boxster
Mercedes SLS coupe vs convertible
etc. etc. etc.
En last but not least de Käfer. Des te minder er is van dat onding des te mooier.
adyton zegt
@Hupke: 3 van de wagens die je opgenoemd hebt, werden ook ontworpen als convertible. Maar ik geef je wel gelijk. Hij gaat nogal kort door de bocht daar.
alcantara zegt
@adyton: Ik ga nooit te kort door de bocht, ik probeer de ideale lijn te volgen.
alcantara zegt
@Hupke: Eens met de E-type, de rest niet. Hoewel de SLS Roadster wel mooier is dan de Coupé maar alleen als het dak erop zit. Wat betreft je etc. etc. etc., noem eens geen roadster maar een 4-zits auto op die als cabrio mooier is dan coupé? Want ik kan er zo snel geen bedenken. E93 bv doet weinig onder voor een E92 maar ook weer alleen met dak dicht, dak open ziet er niet uit imo.
adyton zegt
@alcantara: Komt op smaak aan natuurlijk, maar ik vind dat de BMW 1 serie cabrio een mooiere daklijn gekregen heeft dan de coupe. De coupe ziet er iets te gedrongen uit en het stoffen dak breekt dat.
adyton zegt
@alcantara: En dan zou ik eerder de E46 nemen. De koffer van de E93 was wat te lang door het stalen dak.
Joost zegt
@alcantara: c70 ( eerste model)
De coupe is mooi, de cabriolet nog mooier, als het dak open is……
Maar toch zou ik voor de coupe gaan, in saffraan met t5 motor…
ricksmits zegt
@alcantara: E klasse W207 Cabrio… een van de weinige auto’s ( wel weer met dak open ) die ik mooier vind als de coupe..
al zou ik de coupe ook niet afslaan..
Hupke zegt
@alcantara:
De cadillac CTS cabrio? Nu vind ik de CTS sowieso een lelijk onding (veel te dik) maar de cabrio ziet er beter uit dan de 4 deurs of de coupe.
Verder is het een hele moeilijk opgave zoveel cabrio’s van 4deurs zijn er niet die lukken.
De Saab 93 cabrio zou ik zeggen maar dat hangt ook serieus van je humeur af vermoed ik, en als je die met een aero vergelijkt verliest die sowieso.
awesome zegt
@Hupke: de Z4 en Boxster zijn goede voorbeelden ook… Allebei geïntroduceerd als roadster waar later een dak op kwam.
Dat van die Sls begrijp ik totaal niet… Die deuren zijn het USP van dat model.
griffendahl zegt
@Hupke: Z4 roadster mooier als de coupé ?? Ik ben echt een cabrio liefhebber, maar dit is een van de weinig auto’s waar ik de coupé elke dag boven de roadster zou verkiezen.
Hupke zegt
@griffendahl:
Om zelf in te rijden duh, maar als hij op de oprit van de buren staat hoop ik toch maar dat ze het fatsoen hebben van een cabrio te kopen of van hem binnen te zetten.
Hupke zegt
Heiligschennis. Sowieso dat de hele wagen verpest is erdoor en moest de wagen dat niet zijn dan is de cabrio wel verpest als cabrio.
undifined1 zegt
Bouw maar een nsx stationwagen voor mij dan
awesome zegt
@undifined1: lekker praktisch met de motor in je kofferruimte…
adyton zegt
Nee jammer dit.
Maar eerlijk is eerlijk. Dit moet NCE’s beste project zijn. Normaal ziet de uitvoering er niet uit, nu is het nog acceptabel.
bogey zegt
Onlangs nog ingehaald op de Nürburgring. Staat op mijn verlanglijstje, zo’n Japanse supercar. RX7 of Supra vind ik ook nog wel mooie wagens. De NSX steekt er nog wel bovenuit.
awesome zegt
Doodzonde dit. Sowieso kan ik me niet voorstellen dat dit nog net zo rijd als een dichte NSX.
En het staat naar mijn idee ook niet mooi.
norge zegt
Deze auto is dus zijn maker achterna gegaan, oftewel eeuwig zonde.
fant zegt
Eigenlijk een kwestie van heerlijke heiligschennis :)
jmeverts zegt
Ach, op de openbare weg kun je toch slechts 60% van de rijeigenschappen ervaren. Dan kun je er dus prima een cabrio van maken die beleving wat te versterken. Ziet er ook nog eens dik uit…
darkpluisje zegt
-edit: fixed, thanks-
Overigens verder een leuk stukje over een erg gave auto!
keesje1987 zegt
Deze dagen in een cabrio?? Neen danku… Liever airco…
toyotafortuner zegt
Nogal heel erg verneukt zo. Een legendarische auto als een NSX is van nature al mooi. 3e partijen als deze verneuken het bijna alleen maar. Hou het gewoon stock: Rood met zwarte dak bijvoorbeeld, zoals dit http://www.autojunk.nl/2013/05/honda-nsx-42
keesje1987 zegt
Heiligschennis? Het is een Honda man… kom op
imba zegt
@keesje1987: Ga je mond spoelen.
fant zegt
@keesje1987: Niet een Honda, dé Honda!
keesje1987 zegt
@fant: @imba: Diegene die zeggen dat dit een Japanse Ferrari is, die moeten de mond spoelen :-)
ej20g zegt
@keesje1987: of jij moet eens in een NSX rijden. Ferrari’s hebben het nakijken op het circuit.
keesje1987 zegt
@ej20g: Tuurlijk… :-) Hitteberoerte ofzo?
ej20g zegt
@keesje1987: nee, ik weet waar ik over praat. De NSX is niet voor niets legendarisch. Dat jij (blijkbaar?) niet kan hebben dat Ferrari’s niet superieur zijn aan een Honda veranderd niks aan de prestaties van de NSX. Als de NSX zo slecht was had Ayrton Senna zijn handen er echt wel vanaf getrokken.
keesje1987 zegt
@ej20g: Ach nee man, ga nou niet vergelijken met Ferrari en alle emotie en geschiedenis erachter. Honda heeft dat geprobeerd en is jammerlijk mislukt gezien de opvolgers van de NSX…..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
NSX is toch gebaseerd op een F1 auto? Nou, dat is ook een cabrio… Logisch dus!
martingtv zegt
Ik vind het er wel leuk uitzien. Als honda er een automaat met 4 verzetten inzet moet dit ook kunnen.
imba zegt
Heiligschennis.
bazzelijn zegt
Open ziet ie er wel heel mooi uit!