De ontwikkelingen gaan hard en dat is maar goed ook.
Het is voor veel mensen nog een belemmering om over te stappen op elektrisch rijden. Eén van de redenen waarom men blijft vasthouden aan de conventionele auto is vanwege het tijdrovende opladen van de auto. Thuis of op het werk zijn er geen problemen, maar tijdens een lange trip heb je geen zin om telkens tientallen minuten te wachten bij een oplaadpunt langs de snelweg.
Honda werkt aan snellaadtechnologie dat zal worden uitgerold op elektrische auto’s van het merk in 2022, meldt Nikkei Asian Review. Volgens de krant brengt Honda enkele elektrische auto’s op de markt die 240 kilometer kunnen rijden na een laadsessie van slechts 15 minuten. Oké, het zijn geen drie minuten zoals bij de pomp en het bereik is ook niet geweldig, maar het begin is er.
Om dit te realiseren gaat Honda niet langer gebruik maken van Panasonic-accu’s. In plaats daarvan wil de Japanse autobouwer een nieuwe type batterij gaan ontwikkelen. Er zou nog een partner moeten worden gekozen om het idee in uitvoering te brengen.
MDA zegt
“In plaats daarvan wil de Japanse autobouwer een nieuwe type batterij gaan ontwikkelen. Er zou nog een partner moeten worden gekozen om het idee in uitvoering te brengen.” Ha… ik voorzie nog wat onverwachtte setbacks in die ontwikkeling…
acizane80 zegt
@MDA: dat ook maar er is reeds sprake solid state accus waarvan enkele dagen geleden een artikel verscheen, daar spreekt men over een laadtijd van enkele minuten voor een vier voud aan range. Dan is deze toch niet zo interresant.
tjorque zegt
@acizane80: tot je het prijskaartje vergelijkt… als de solid state 4 keer (stel dat) duurder is, zal 95% kiezen voor trager laden omdat dat eigenlijk geen probleem is in normaal dagelijks gebruik…
jdeboer zegt
Of we het nu leuk vinden of niet, de toekomst is aan de EV, dat gaan steeds meer autobouwers inzien.
In Azië hebben ze dat al een poosje door, daar gaat de echte vernieuwing de komende jaren vandaan komen, mede door de druk vanuit China en dat is nu een van de belangrijkste markten.
De broem broem auto wordt een hobby artikel, net als paardrijden dat al 100 jaar is.
Leuke retro Civic ook.
desjonnies zegt
Ik vind dat zo’n leuk speels autootje, zo een Peugeot 205 kont bij de C stijl is en blijft het voor mij, laten anderen maar zwijmelen bij de ‘Hofmeister knik’ onbegrijpelijk dat Peugeot deze stijl nooit verder heeft doorgezet op de 205’s zijn opvolgers
Honda dus wel, dus !
steelfighter zegt
Zo tekenden we autootjes op de lagere school:)
viezefreddyw zegt
@steelfighter: Simpele eenvoud is vaak de schoonheid.
spykerboy zegt
Ik hoop op vele setback. In de hoop dat ook de hele sector voor elektrische autos flopt, ja ook ik ben iemand die short gaat op tesla, ophoepelen met al die elektra zooi!
rrvliet zegt
@spykerboy: Ok.
lekkaah zegt
@spykerboy: Ergens short op gaan omdat ‘ie er een hekel aan heeft – hij doet het gewoon.
spykerboy zegt
@lekkaah: niet alleen dat, maar heb ook geen vertrouwen erin, bedrijf heeft nog geen winst geboekt in zn geschiedenis maar is nu al meer waard dan een GM of ford… dat moet ooit klappen (hoop ik)
balboni zegt
@spykerboy: je hebt duidelijk geen kaas gegeten van het bedrijf Tesla en haar bedrijfsvoering/productstrategie.
WinkeB zegt
@spykerboy: gaat het wel met je, meneer Muller?
gregorius zegt
Honda, breng dit autotje nou gewoon uit. Met een 1.6 je met 140-200pk of een 40KWh batterij die misschien dan een uur aan de lader moet.
Dit autotje is zo cool, dat ze er gelijk wat mee moeten doen… en niet 4 jaar wachten en een flauwe versie er van neerzetten.
jack_abarth zegt
@gregorius:
Wel een flink zenuwachtig NA-blokje erin, gewicht onder de 900kg houden, en lekker laten snerpen zo’n ding!
rutger97 zegt
@gregorius: hun nieuwe 1.5 met 182 pk is een geweldig blok! Als ze diw hier in zouden gooien heb je een enorm hete hatchback! Ik zou m doen. De nieuwe civic sport met de 1.5 is helaas te duur voor me anders zou ik t wel weten
rutger97 zegt
@rutger97: doen is kopen…
trustmeiamanengineer zegt
Oke, en snelladen bestaat ook nog niet?! Weer een andere standaard en techniek zit al helaam niemand op te wachten. Autobouwers hier in Europa zijn juist een samenwerking begonnen om een universeel toepasbare infrastructuur aan te leggen, die in mijn ogen essentieel is voor de toekomst.
fanboy zegt
Dit is toch vreemd? Er zijn nu meerdere merken die voor 2021 en 2022 een solid state accu EV hebben aangekondigd waarmee je gewoon in enkele minuten kunt opladen?
Bovendien kun je in 15 minuten niet echt meer kilometers laden dan bijvoorbeeld de elektrische auto’s die nu uitkomen. Die raken ook niet in 15 minuten vol, maar hebben er wel meer kilometers bij getankt.
fanboy zegt
@fanboy: Neemt niet weg dat ik graag zo’n guitige Honda op de weg zie!
Of dat dit wel degelijk interessant kan zijn in 2022 als het gewoon heel goedkoop is. Maar ik ben niet echt onder de indruk van het snelladen. Volgens mij is het minder dan 150KW laden, en dat is wat Tesla nu al doet met de grotere accu packs (waardoor je dus ook sneller kan laden)
Ik hoop dat deze unit in 2022 onder de 20.000 euro kost.
Foramen zegt
Elektrisch karten is qua fun ook niet minder dan karten met verbrandingsmotor.
Koppel is van belang en laat dat nou net in overvloed beschikbaar zijn bij een elektromotor.
Ik wil er één, precies zoals het concept graag.
peug206 zegt
@foramen: de truc is juist bij karten om t koppel zoveel mogelijk te houden in de bochten… en daar maakt de echte coureur het verschil
Foramen zegt
@peug206: het ging me over de fun factor waarbij koppel en niet vermogen bepalend is.
dirkv zegt
Mooi karretje, ik zeg doen!
Edge zegt
Wanneer dat 240 praktijkkilometers zijn, is daar echt niks mis mee. Thuis aan de lader, op het werk of bij de klant aan de lader, in het winkelcentrum aan de lader. Als je je aanwent om de auto consequent aan de lader te hangen, hoef je vrijwel nooit een bewuste laadstop meer te maken. En met 240km range na 15 minuten laden kom je op één lading vanuit de Randstad naar Zuid Limburg of Groningen. Hoeveel procent van de automobilisten rijdt frequent afstanden langer dan dat, zonder dat daar een plaspauze of stop bij een klant bij komt kijken? Dat zullen er toch maar heel weinig zijn.
lekbak zegt
@edge: Niks mis mee inderdaad, mits dit dan ook de prijs krijgt die past bij een tweede auto. Want met zo’n range heb je er echt iets nodig voor erbij.
jdeboer zegt
@lekbak:
Een beetje autogek heeft minimaal 2 auto’s dus ik zie het probleem niet.
Met mijn huidige speelgoed sta ik ook elke 300km aan de pomp, daar moet ik dan nog naar toe rijden ook en die stations waar je nog 98oct kan tanken worden steeds schaarser.
Gewoon thuis de stekker erin wordt dan al snel aantrekkelijk.
lekbak zegt
@jdeboer: Met zo’n range heb je ook echt die tweede auto nodig. Ik zit zelf ook te wachten tot de (goede) tweedehands leafs onder de 10k komen en die hebben nog minder range dus ik ben niet blind voor de voordelen. Maar als ik niet nog een extra auto zou hebben zou ik er nooit aan beginnen met een range <500km.
En wat dat tanken betreft: Als ik onder 25% zit stop ik gewoon bij een goedkope pomp op de route. En als ik ver weg moet rij ik ff 100 meter om als ik het dorp uit rij en ben ik 5 minuten later ook klaar. Elke dag stekkeren is denk ik net zoveel werk.
lekkaah zegt
4 cilindertje + handbakkie.. lekker spelen
kniesoor zegt
Hoop, dat ze het lek qua range, laadtijd + prijs van de EV inderdaad uiterlijk over 3 à 4 jaar boven hebben, dan kan m’n huidige daily driver met plofmotor tegen die tijd door zo’n stofzuigerT vervangen worden.
Dutchdriftking zegt
Hoe dan ook, ik vind de Concept car er tof uit zien!
G-Ammo zegt
Leuke daily!
2 kopen, 1je zo laten voor dagelijks woon-werk verkeer, en nog 1je om er een K20 turbo in te swappen met een 5-bak. BAM!
meijer zegt
Honda10pk Dream