Wat zegt dit over de F1 kansen van het circuit in de duinen?
Keiharde nieuwe ontwikkelingen in de strijd om de Nederlandse Grand Prix? De eerste F1-race in Nederland sinds de in 1985 door Niki Lauda gewonnen GP in Zandvoort houdt de gemoederen onder Nederlandse racefans flink bezig, vooral nu Max Verstappen het animo voor de autosport exponentieel vergroot heeft. Komt de race er überhaupt en zo ja, waar wordt ‘ie dan georganiseerd? Hoewel er (meerdere) wilde plannen opdoken voor de bouw van een geheel nieuw circuit, lijken uiteindelijk de twee serieuze circuits die we al hebben de grootste kanshebbers te zijn op het verwezenlijken van de droom.
De resulterende ’tweestrijd’ heeft al geleid tot enige kostelijke moddergooierij. Circuit Zandvoort claimde eind vorig jaar, wellicht ietwat voorbarig, dat ze de race wel zo’n beetje binnengetikt hadden. Het TT Circuit Assen reageerde daar echter op door publiekelijk te stellen dat hun concullegae behalve CO2 vooral ook nonsense uitbraakten. Zo kregen we de koddige situatie dat er kennelijk in 2020 een F1 race in Zandvoort komt, terwijl Assen onlangs nog bekend maakte de financiering rond te hebben voor hun eigen Grand Prix. Plot twist: we krijgen niet één maar meteen twee Nederlandse GP’s!
Of misschien ook niet. Gisteren maakt de CFO van Zandvoort, Edwin Sibbel, namelijk bekend dat hij opstapt bij de toko van Prins Bernhard. Edwin gaf bij Grand Prix Radio aan dat hij zich ‘niet kan vinden in de visie en de werkwijze die momenteel wordt gevoerd’:
In 2016 zijn we overgenomen. Sindsdien is de visie gewijzigd. Een werkwijze waar ik me niet in kan vinden.
Sibbel benadrukt verder dat zijn besluit ‘niks te maken heeft met de F1′, maar dat is wel een beetje raar gezien het feit dat de financiële man tegelijkertijd aangeeft dat het sinds zijn aantreden in 1991(!) zijn hoogste doel was om de F1 terug te brengen naar het circuit in de badplaats. Immers houdt hij het al zo’n drie jaar vol onder bezielende leiding van vastgoedmagnaat Bernie, dus je zou zeggen dat als die race volgend jaar écht zou komen, het nog wel de moeite waard zou zijn om een jaartje extra te blijven voor Edwin. Hij zegt hier zelf over:
…dan is het best lullig dat ik het niet mee ga maken, mocht het doorgaan. Aan de andere kant: Formule 1 is slechts een weekje per jaar, maar je moet je wel het hele jaar door happy voelen. Dat was nu niet zo.
We schrijven ‘m vast op: F1 in Assen 2021.
Allroundnoise zegt
don’t stop believin
fmgarcia zegt
@allroundnoise: Deze reis zal minder vlot gaan ben ik bang..
moveyourmind zegt
Deze CFO zat sinds 2016 in een bernharde situatie en heeft het slim bekeken om op te stappen voordat het code Oranje is voor Circuit Park Zandvoort door de wilde plannen van de huidige eigenaar.
haaren zegt
Is hij al aangenomen in Zwolle? Hij zal alle in en outs wel weten…
sirprize zegt
@haaren: “concurrentiebeding”
haaren zegt
@sirprize: daar zijn genoeg manieren om daarom heen te werken, als je maar wil. Het zou ook zomaar kunnen dat er geen concurrentiebeding in zijn contract stond
dawwg zegt
@haaren: Zeker niet als meneer al sinds 1991 in dienst was, kan me voorstellen dat de zaken toen iets gemoedelijker geregeld waren …
jeroenwz zegt
Is die Edwin Sibbel de broer van Lebbis?
mark997gt3 zegt
Eigenlijk zijn beide circuits ongeschikt voor F1. Nergens plek om in te halen. Worden saaie races. Laten we hopen dat het iig niet ten koste gaat van Spa. Eigenlijk is dat toch al een schitterende thuis GP. Wel de lusten niet de lasten. En ja het duurt een tijdje voordat je van de parkeerplaats af bent maar dat is ook alles……
evdw zegt
@mark997gt3: Inderdaad, en als je dan toch gaat aanpassen dan beter dat verouderde Zandvoort compleet vernieuwen.
blackmilo zegt
@mark997gt3: was er niet een plan voor een circuit in Flevoland?
HZW zegt
@mark997gt3: Circuits verdwijnen niet van de kalender zonder reden.
Het is toch vaak een financieel verhaal.
Er zijn circuits die niet meer kunnen of willen voldoen aan de financiële eisen.
Je kan wel een F1 race willen hebben in Nederland die € 40 miljoen kost, maar die kosten moeten dan ook weer in dat weekend terug verdient worden op wat voor manier dan ook.
Anders loop je jaar na jaar financieel achter de wagen aan, en dat is zelfs een F1 race niet waard om ten koste van alles dit te proberen te organiseren.
Als je een contract tekent voor bv 5 jaar dan zal je toch 5 jaar lang het financieel rond moeten zien breien.
Lukt dit niet dan kan het al na 2 jaar klaar zijn met een miljoenen schuld als gevolg.
Ik heb nu niet het idee dat het draagvlak voor F1 in Nederland groot genoeg is om dit op een gezonden basis te bewerkstelligen.
De regering ziet er geen heil in, een gemeente kan dit niet bekostigen, uitleg naar de achterban is onmogelijk, en de circuit eigenaren kunnen het al helemaal niet bekostigen, het financieel risico is te groot.
Het zelfde geld een beetje voor de evenement sponsors, wie garandeert hun dat ze hun investering terug verdienen.
mark997gt3 zegt
@HZW: ik snap dat het om de centen gaat. Maar het business model zou zo moeten zijn dat iedereen er beter van wordt. Dus dat betekend de teams, Liberty media, de circuit eigenaren en de FIA.Zij zijn de 4 belangrijkste stakeholders. Een businessmodel werkt alleen als alle partijen er beter van worden. Dat snapt iedereen. Als ze dat voor elkaar krijgen dan is er toekomst voor de F1, liberty en de nieuwe en oude circuits.
Als ik directeur van bijv Spa zou zijn zou ik een Historic GP Association oprichten. Samen met Spa, Nurburgring, Monza, Silverstone. Allemaal races die op 1 of andere manier bedreigd worden.
chrisvis zegt
@HZW: klopt volledig. In Spa is er geen federaal draagvlak voor de GP, maar wel een gewestelijk. Dit houd in dat de Belgische politiek zich afzijdig houd(ondanks de geringe fee van maar 12 miljoen€) maar het Waalse gewest staat wel altijd garant om de tekorten van het circuit dicht te rijden. Tot voor 2 jaar geleden werden bijna elk jaar bezoekersrecords verbroken en toch lukt het maar niet om financieel rendabel te worden ondanks de geringe buy-in die destijds nog door Bernie himself is toegestaan. De Waalse regering springt hier met plezier bij om zogenaamde streekbekendheid te krijgen
sportevo zegt
@mark997gt3: gelukkig ben je in Zandvoort een stuk sneller op de snelweg..
Op Assen is wellicht beter geregeld maar ook dat vind ik een saai circuit.
mmax zegt
@sportevo: Ik weet niet of je wel eens bij het circuit van assen bent geweest de laatste jaren maar tegenwoordig zijn er 2 hoofdroutes naar de A28 waarvan de één vanaf het paddack ongeveer 1 kilometer is en de ander zal zeker minder dan 2 kilometer zijn. Daarnaast is op en om het circuit de wereld aan parkeerplaats
Kijk naar de motoGP of WSBK, tribunes stampvol, campings en alles er bij en iedereen kan op een normale manier zonder al te veel oponthoud vanaf de baan naar de snelweg komen. Kom je op een festivalletje zoals viva italia (op zandvoort) dan sta je vanaf Haarlem gewoon vast.
Als iemand die uit de noordelijke provincies komt wil ik graag de F1 hebben hier, echter ondanks dat de TT betere faciliteiten heeft en dergelijke, het blijft een circuit voor motorraces. Qua hisorie moet de F1GP natuurlijk op zandvoort
sportevo zegt
@mmax: ik race zelf op Assen alleen zonder 100000 bezoekers. Dat je daar sneller op de A28 bent dat weet ik maar niet als er een groot evenement is.
Vergeet niet dat tijdens de MotoGP en WSBK er altijd veel toeschouwers met de motor komen, meer dan tijdens een autosport evenement op F1 niveau. Dan kan de situatie wel eens anders worden.
Robert zegt
There’s a new management taking care of business…
Zelf zoiets bij m’n vorige werkgever meegemaakt. Wat begint als ‘nieuwe bezems vegen het schoonst’, draait al snel uit op een ‘reorganisatie met de botte bijl methode’. De oude garde die zich niet wil (of kan) schikken naar de nieuwe mores, vliegt eruit, goedschiks of kwaadschiks. Of pakt zelf de biezen.
Onder de streep leert zo’n ervaring overigens dat de gewenste effecten vaak ook nog jaren van ‘herstelwerk’ vergt, niet zelden totdat ook de nieuwe lichting weer is verworden tot ‘oude garde’.
Ik wens Circuit Park Zandvoort veel succes, maar voor het verwelkomen van de Formule 1zet ik ook m’n geld op Assen.
HZW zegt
@rrrobert: Ik zet mijn geld op “geen” van beide.
lekkaah zegt
Volgens mij is die bernhard precies de zakenman die je verwacht dat die is; my way or the highway
Robert zegt
@lekkaah: klopt. En die eindigen meestal met een hofhouding vol ja-knikkers, trekpoppen en angsthazen. Niet de meest ideale combo om een bedrijf te runnen.
VeniVidiVici zegt
@RRRobert: Daarom ben ik benieuwd hoelang het nog goed gaat in Amerika met die narcistische mafkees aan het roer.
Robert zegt
@venividivici: hij heeft er een heel zakenimperium mee draaiend weten te houden. Ik denk dat het land pas in een diep gat gaat vallen op het moment dat die orange face is vertrokken. En als de Democraten er niet in slagen om hem te wippen, zijn die Amerikanen nog gek genoeg om hem een herverkiezing te geven ook. George ‘Doub-ya’ Bush heeft al bewezen dat je bepaald geen hoogvlieger hoeft te zijn als president, om dit tóch mogelijk te maken.
VeniVidiVici zegt
@RRRobert: Ja, maar een eigen zakenimperium is geen land met allerlei wereldeconomieën waar je afhankelijk van bent qua handel. Alleen zo ziet die maf het wel en denkt onhankelijk te zijn. Zo denken die idioten in Engeland ook met hun Brexit (big mistake). Maar inderdaad er is niet 1 persoon in Amerika nu die zich profileert als goede en prettig presidentskandidaat. Dus die blonde narcist zal zeker herkozen worden.
VeniVidiVici zegt
@venividivici: *onafhankelijk
VeniVidiVici zegt
@lekkaah: Je hebt het juist. Alleen al die omhooggevallen uitstraling van die man zegt genoeg.
vaakbenjetebang zegt
Het is moeilijk om van buiten een oordeel uit te spreken maar het lijkt mij een teken aan de wand dat iemand die al zo lang in een dergelijke positie bij CPZ heeft gefunctioneerd (en dus ongetwijfeld allerlei goede en slechte tijden heeft meegemaakt) uit eigen beweging opstapt. Het zou mij niet verbazen als er op dat vlak nog veel meer te gebeuren staat in Zandvoort. Hopelijk blijft het circuit wel toegankelijk voor amateurs zonder diepe zakken zoals ondergetekende.
autodidact zegt
@vaakbenjetebang: uit eigen beweging opstappen gebeurt niet altijd uit eigen beweging.
vaakbenjetebang zegt
@autodidact: Een waarheid als een koe, en dat bedoelde ik ook een beetje. Het zal er vast niet heel elegant aan toe zijn gegaan.
mijnwerker zegt
Het is zijn mening. Dus we kunnen alleen gissen. Wellicht kan hij de grote ambitie en de daarbij behorende ondernemers risico’s slecht overzien. Dan wordt het tijd voor wat anders. Zo simpel kan het zijn.
HZW zegt
Zandvoort is een prehistorisch club circuit.
Er is zo goed als niets gedaan aan het circuit, na de grote baan omlegging.
Het is te smal, slechts 1 fatsoenlijke tribune, een vervallen pitstraat, dramatische infrastructuur, een drastisch gebrek aan parkeer mogelijkheden voor een dergelijk evenement.
Er had al vele jaren geleden begonnen moeten worden met een inhaal slag om het circuit aan te passen aan de hedendaagse eisen van F1, als ooit tot doel had de F1 terug te halen.
Nu heb je de faciliteiten er totaal niet voor en wil je toch proberen een dergelijk evenement binnen te halen.
Het vertrekken van de DTM van Zandvoort naar Assen zegt ook al genoeg.
Zandvoort is vergane glorie, maak er een Museum van.
kaeser zegt
Wasrom rouleren ze de GP’s niet tussen de twee circuits? Door samen te werken kom je uiteindelijk veel verder denk ik. Zo heb je dan ook twee regio’s die kunnen profiteren van een F1 weekend. De afwisseling kan alleen maar leuk zijn voor de fans. Dat modder gooien is echt nergens voor nodig, gun elkaar het licht in de ogen en maak er wat van!
chrisvis zegt
@kaeser: over rouler en gesproken… Vorig jaar verklaarde dhr. Maes(GP spa) nog dat indien er een Nederlandse gp zou komen deze dan enkel zou kunnen afgewisseld worden met een Belgische. Als verklaring gaf de beste man dat het draagvlak in de Benelux niet groot genoeg zou zijn voor 2 gp’s. Als ik me niet vergis haalde hij zelfs Duitsland als voorbeeld aan.
mashell zegt
@chrisvis: dat zou de beste oplossing zijn, om en om Belgische en Nederlandse GP, telkens op het circuit van Spa.
barat_letchkopf zegt
Bernard maakt er een zooitje van. CPZ ziet er toch niet uit man. Vervallen oude zooi net als z’n pandjes in Amsterdam. Hij wil gewoon zo veel mogelijk innen zonder wat uit te geven. Sibbel kon zich daar niet in vinden en moet nu het veld ruimen voor een onderdaan van de Oranjes. Zo hebben ze ze het liefst namelijk. Volgzame ja knikkers.
bartjeeh zegt
@barat_letchkopf: Jij weet dat al Bernhard zijn 500 pandjes er slecht uitzien?
ghost zegt
Sinds 1991, jammer om dan zo’n dinosaurus te zien vertrekken. De beste man zal de nodige kennis van zaken hebben, maar mijn vermoeden is dat Van Oranje nogal rigoureuze plannen heeft die alleen haalbaar zijn als heel zakelijk Nederland een duit toedoet..als als als…maar vooral veel gokken..ik moet die F1 nog maar aanzien, alleen de hele infrastructuur van en naar Circuit, alsmede de ruimte op het CPZ zelf, zie ik als grootste struikelblokken. Wie een keer bij een F1 race is geweest, weet zelf wat een enorm circus dat is. CPZ is dan eigenlijk maar een klein zielig kartbaantje daarmee vergeleken (met alle respect verder).
Dutchdriftking zegt
Kortom, de enige persoon met verstand van zaken welke jaren lange relaties heeft opgebouwd met de omgeving en gemeente moet het veld ruimen. Eentje in de categorie ‘we kunnen absoluut niet zonder u, maar we gaan het wél proberen.’ De man welke ons van de roze wolk kon schoppen is nu weg, dus we kunnen lekker gaan dagdromen en luchtfietsen. Ik ben benieuwd.