VAG ontwikkelde mooie dikke (en minder dikke) diesels, maar stopte deze vervolgens in een beperkt aantal modellen; een diesel-Bentley was er bijvoorbeeld nog nooit. Gelukkig zijn er altijd handige klussers die een uitdaging niet uit de weg gaan.
Wij werden via de tipmail gewezen op deze Luxemburgse Bentley met 6.0 W12 onder de kap. Een zijdezacht blok natuurlijk, alleen hij zuipt als een templier. De eigenaar was een verbruik van 1 op 5 beu, en maakt dus de switch naar diesel. Voor de ombouw werd het Nederlandse Dutch Build in de arm genomen, en zij storten zich momenteel vol overgave op het project.
De W12 gaat er uit, en hiervoor komen de motor en bak (een V6’je) uit een Phaeton in de plaats. Zodra de build compleet is gaan de rest van de Phaeton en de verwijderde W12 in de verkoop. Vandaag gaat de transplantatie van start, wij hopen jullie spoedig meer updates te brengen. Voor nu: FOTO’S!
UPDATE: We hebben een reactie van de bouwer:
Er zijn vooral veel vragen over dat het wel verstandig zou zijn, en dat is het niet natuurlijk. De eigenaar is het zat om elke dag of soms zelfs 2x per dag te moeten tanken en kreeg hier door het idee om er een TDI in te laten bouwen. Financieel gezien had deze man 200.000km kunnen rijden van het geld wat deze ombouw kost, maar daar is het hem helemaal niet om te doen. Toen ik hem vroeg wat nu de echte reden is voor deze ombouw, kreeg ik als antwoord dat hij het leuk vind om iets te bedenken en om vervolgens te laten bouwen wat hij ziet als een soort van avontuur.
Deze man is werkzaam in de kunst en heeft buiten deze motorombouw ook nog het plan om hem te laten spuiten door een bekende kunstenaar als ook dat het interieur opnieuw bekleed zal gaan worden. Ik heb deze man duidelijk laten weten dat ik mij in eerste instantie alleen focus op de motor/bak wissel omdat dit veel complexer is dan word gedacht en heel veel werk is. Er zit vooral heel veel elektronica in wat erg moeilijk is om goed te krijgen. Ook al denken veel mensen dat de basis van de Bentley gelijk is aan die van de Phaeton, is toch heel veel anders. Zo moet echt alles in de motorruimte zoals het ABS-Systeem verplaatst worden om de V6 te laten passen. Klein is deze V6 niet, al klinkt het wat minachtend. De V10 is simpelweg geen optie omdat dit een zeer moeilijke en kostbare motor is in onderhoud.
Alleen het vervangen van een Dynamo is al bijna een week werk. Deze V6 TDI heeft de turbo en alle belangrijke delen boven op de motor zitten waardoor alles makkelijker te vervangen en te onderhouden is. Deze zal nog onder andere nog wel worden gechipt natuurlijk en het gewicht van de Bentley zal ook een stuk lager uitvallen na deze engine swap.
Er is goed over nagedacht alvorens we hier aan zijn begonnen, maar ondanks alle goede voorbereiding blijft het een groot risico om een auto als deze om te bouwen. Er zijn dan ook veel meer verschillen dan gedacht tussen de Bentley en de Phaeton waar wij mee worstelen om dit alles goed te krijgen. To be continued!
Met dank aan Tjeerd voor de tip!
henkhupelschoten zegt
Zo konden toch ook gewoon de 4.2 V8 TDI uit de A8 gebruiken of die V12 TDI uit de q7 als audi die blokken nog heeft liggen? Overigens wel een gaaf project!
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: sorry, weet de oorzaak al, de w12 bestaat uit twee VR6 motoren die bovenop elkaar zijn geplaatst. tenminste dat zeiden ze tegen mij in de Gläserne Manufaktur in Dresden……
johanhummer9 zegt
@henkhupelschoten: naast elkaar*
gtwillem zegt
@johanhummer9: aan elkaar*
kennone zegt
@gtwillem: met elkaar :p
jurdespotter zegt
@kennone: door elkaar
johanhummer9 zegt
@gtwillem: ze zitten niet aan mekaar
gtwillem zegt
@johanhummer9: eentje voor en eentje achter?
jrk68 zegt
@gtwillem:
Nee, eentje links en eentje rechts….
Als ze echt humor hadden dan hadden ze er een 1.2 tdi in gehangen.
Continental Slowmotion, 45 stikker en een brommerkenteken, als je dan niet helemaal het mannetje bent bij de plaatselijke Mac of ROC….
kenner zegt
@gtwillem: lepeltje lepeltje? ?
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: @johanhummer9: @kennone: @jurdespotter:
poedem.biz/uploads/taginator/Aug-2012/w12-engine-audi.jpg op elkaar dus….
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: http://www.google.nl/search?q=w12+audi+poedem.biz&tbm=isch&oq=w12+audi+poedem.biz&gs_l=mobile-heirloom-serp.12…9833.12764.0.13755.11.11.0.0.0.0.191.1184.6j5.11.0.msedr…0…1c.1.34.mobile-heirloom-serp..8.3.451.TomPBBwnthY#mhpiv=0
Hopelijk werkt ie dus nu wel….
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: ik zie toch echt twee VR6 blokken aan elkaar, zoals @jrk68 al zegt: eentje links en eentje rechts.
johanhummer9 zegt
@henkhupelschoten: mag jij mij uitleggen hoe deze 2 cilinder banken op elkaar gemaakt zijn.
sajmun zegt
@henkhupelschoten: Ja dat zou vast wel kunnen, maar dan rijdt je nog niet zuinig…
Grappig project, ik zou zeggen, lepel die W12 in de Volkswagen!
henkhupelschoten zegt
@sajmun: die hebben ze in de goede ouwe VW tijd nog gemaakt……
bofkont zegt
@sajmun: een W12 phaeton bestaat origineel al.
http://www.gaspedaal.nl/Volkswagen/Phaeton/?trfw=w12&srt=pr
Te koop voor een appel en ei, geen mens voor te vinden.
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: dacht ik ook aan, zie mijn latere comment. Maar ik denk dat het gemak is. De Phaeton en Continental GT zijn identieke auto’s, in technisch opzicht. Dus je kunt relatief makkelijk de onderdelen uitwisselen. En in de Phaeton is nooit een V8 geleverd. Dus dit is een vrij ‘eenvoudige’ swap.
En ondanks wat er beweert word: de A8 is een heel andere auto.
Oh, en trouwens: er staat dus zo een Twin Turbo W12 te koop en een Phaeton zonder motor… Dat klinkt helemaal goed. Kun je eindelijk de Phaeton R60 bouwen die Volkswagen uiteindelijk nooit uit heeft durven brengen (een 600pk sterke Phaeton als S65 AMG concurrent, auto was al klaar om tegelijk met de Touareg R50 TDI gelanceerd te worden, is uiteindelijk niet gekomen, de Touareg dus wel).
maxx1 zegt
@gtwillem: die Phaeton is zeker wel met een V8 geleverd! Overigens ook met een W12. Dus waarom de W12 van de Bentley in de Phaeton stoppen? Phaeton’s met W12 zijn voor een appel en een ei op te halen.
henkhupelschoten zegt
@maxx1: v8 is nu een benzine, de w12 wordt niet meer geleverd wegens ”groen imago” zeiden ze tegen mij, (dit is ook de reden dat we geen passat r36, touareg r50 etc niet meer kunnen kopen), de 5.0 v10 tdi was ook nog in de eerste generatie verkrijgbaar en de 4.2 v8 tdi is maar heel kort geleverd, staan er bijna geen te koop.
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: er staat er geen een te koop, want VW heeft nooit een Phaeton V8 TDI gebouwd en verkocht. Misschien een prototype, maar vanwege die V10 was er niet echt vraag en behoeft naar een V8.
gtwillem zegt
@maxx1: V8 TDI bedoel ik.
marikoelolo zegt
@henkhupelschoten: of die Bentley verkopen…. Wil je niet dokken voor de peut, dan rij je geen Bentley.
Voor degene die beweren dat het een leuk project is, ik vind van niet. Een leuk project wordt het pas als men een dikkere motor in een auto plaatst. Bijvoorbeeld een Bentley w12 in een Golf mk1.
Zou de eigenaar van de Bentley een oud-hollandsche zuinigaard( lees gieraard) zijn die naar Luxemburg verhuisde voor de goedkopere peut en belastingen en nu nog meer wil besparen?
jpoers zegt
@marikoelolo: ik denk eerder dat die het beu is om de haverklap bij een pomp te moeten staan.
gallardogt zegt
@henkhupelschoten: Je kan de Bentley ook naar Rebbl brengen in Aduard. Misschien leuk AWD project met twee electro-motoren.
http://rebbl.com/ev-conversions/
mike0709 zegt
Klinkt net zo teleurstellend als een Mustang met een V6. Het klopt gewoon niet.
desjonnies zegt
@mike0709:
Totdat je iedere 300 kilometer aan de benzinepomp staat, dan krijg je ineens een heel ander ‘gevoel’
Mijn gevoel was destijds : weg met mijn Range Rover !
Toen ik er iedere keer 70 liter prut in kon stoppen na 350 kilometer.
Ik ben er niet voor in de wieg gelegd, auto’s die zuipen.
bofkont zegt
@desjonnies: krentekakker hoor, valt me weer tegen van je ;)
lincoln zegt
@bofkont:
tanken is kut ..
altijd op de tocht ..
altijd half gebukt half rechtop ..
bofkont zegt
@lincoln: hahaha klopt :)
En daarbij je wordt ook nog eens genaaid door Den haag ;)
w0o0dy zegt
@bofkont: ja waarom dacht je anders dat je moest bukken?
bofkont zegt
@w0o0dy: lol
gtwillem zegt
@mike0709: Mustangs zijn altijd al met zescilinders geleverd. Tuurlijk, de V8 past beter bij het karakter ervan, maar de meeste Mustangs hebben volgens mij een V6 (in de states dan).
carfreakjim zegt
@gtwillem: Mijn vaders mustang cabriolet uit 1965 heeft ook een 6 cylinder. Hij komt snel genoeg van zijn plek en hij is een stuk zuiniger dan de 66 coupe met v8 van zijn maatje. Bij een coupe vind ik dat er wel een v8 in hoort omdat dat toch meer een performence wagen is terwijl een cabrio meer een cruiser is.
crs86 zegt
Leuk project! Maar ik vraag me af hoe snel deze meneer de investering van de ombouw er uit haalt met de besparing aan brandstofkosten! En waarom dan niet meteen de 320pk BiTurbo van zusje Audi er in? Veel lekkerdere motor, veel meer power, en een heerlijk (weliswaar kunstmatig) geluid!
gregorius zegt
@crs86: omdat die Phaeton voor een prikkie te koop is, terwijl je redelijk wat kwijt bent voor een A6 met dat blok.
jrsmoke zegt
Neem dan de V8 TDI, past toch wat meer bij een Bentley dan een V6je…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Gayyyy
steiger zegt
Echt…? Omdat je te vaak moet tanken? Laat dan een grotere tank inbouwen… Ga er maar even vanuit dat het niet om de uitstoot te doen was, want dan zijn er wel betere blokken van een TDI V6 uit een pheaton.
henkhupelschoten zegt
@steiger: u heeft een eigen olieveld?
desjonnies zegt
@henkhupelschoten:
oprijlaan met shell station…..
steiger zegt
@henkhupelschoten: Nee, maar ik heb dan ook geen Bentley Continental én een Pheaton. Geloof niet dat de gemiddelde Bentley-rijder nou echt om benzinegeld verlegen zit.
gtwillem zegt
Op zicb past een diesel perfect bij het comfortabel karakter van een Bentley.
Maar een Conti GT is erg zwaar, net als de Phaeton, overigens. Dus misschien was een V8 TDI van de A8 (326pk) een betere keuze geweest. De 5.0 V10 is leuker, maar daar los je het brandstofprobleem niet mee op: die zuipt ook.
Afijn, de 3.0 TDI is een fijne motor, misschien even licht kietelen om hem optimaal te laten lopen. En met de geluidisolatie van zo’n Bentley hoor je de diesel niet eens.
Design_Driven zegt
Gaaf project, maar doe mij maar de W12, leuk voor in mijn oude Disco.
goodolddays zegt
Why?
lorddisick zegt
@goodolddays: because it can lol
ikbenmnzus zegt
@lorddisick: “because it can”?
Van Gaaltje?
tvklarenbosch zegt
Als je zo’n auto kan kopen is het verbruik toch het minste probleem lijkt me..
jandemercedesman zegt
@tvklarenbosch: het zal er ook helemaal niet aan liggen dat hij de benzine niet kan betalen. Als ik elke 300 kilometer de tank vol zou moeten gooien zou ik ook helemaal gek worden
tvklarenbosch zegt
@jandemercedesman: standaard heeft een GT een 90L tank. Daar kom je wel verder mee dan 300 km
jrsmoke zegt
@tvklarenbosch: niet als ik rij…
marinepower zegt
@jandemercedesman: dan laat je dat toch doen.
E550 zegt
@tvklarenbosch: als je ‘m nieuw koopt ja. Tegenwoordig zijn deze Bentley’s onder de €50000 te koop. De meeste mensen die ‘m nu kopen denken daadwerkelijk om het verbruik.
henkhupelschoten zegt
@tvklarenbosch: er staan hollander, dat zegt heel veel
lekbak zegt
@henkhupelschoten: Beter lezen. Hollands bedrijf dat de ombouw doet, Luxemburgse eigenaar.
camber24 zegt
@henkhupelschoten: klopt. Inventief. Creatief. Thinking outside of the box. Geen beperkingen op laten leggen. Gewoon mouwen opstropen en aanpakken. Goed opgemerkt Henk.
henkhupelschoten zegt
@camber24: ik denk ergens anders aan maar oke……
racy zegt
Kon hij zich dat niet bedenken, dat het verbruik hoog lag met een 12 cilinder.
tombe zegt
Was LPG nu geen pakken goedkoper en eervoller?
topgear zegt
Als hij het verbruik van benzine zo erg vind, zet er dan een LPG-installatie in! Is al meerdere keren gedaan volgens een korte zoektoch op het Internet.
Dan blijft de W12 en het geluid in ieder geval behouden. En de rijeigenschappen zoals Bentley die bedoeld had, blijven dan ook aanwezig.
desjonnies zegt
@topgear:
omdat je dan een driehonderd liter tank nodig hebt, die dan weer voor en achter uitsteekt…
aventadorrr zegt
@topgear: met zo’n W12 sta je al regelmatig aan de pomp voor benzine, als ie op LPG gaat rijden sta je er meer wel dan niet. Een ringtankje in plaats van het reservewiel is binnen 1 keer accelereren leeg, en om nou zo’n grote tank achterin die bentley te leggen..
ziekegeest zegt
Bentley Continental GTDi
Kvgorp zegt
1ste world problems. Waarom rij je niet gewoon je kilometers in de Phaeton en pak je je Conti voor het weekend, als je wil patsen of voor de kleine stukjes.
Dutchdriftking zegt
Het zijn Luxemburgers en geen Hollanders. Maar pak dan wel even een echte diesel!
philipf zegt
Wat een idioot! Dit doe je toch niet?!
motiondrive zegt
Niet perse tegenstander van dit soort harttransplantaties. Maar je haalt een van de fijnste motoren die er zijn uit het vooronder en legt er een nietszeggend dieselaggregaat in. Had dan een andere auto gekocht dan deze Bentley…
rikus zegt
Beide auto’s zijn saai uitgevoerd. Kleur van de lak, interieur. En dan gooien ze dat saaie motorblok van de ene naar andere saaie auto. Saai.
freeze zegt
Was het niet gemakkelijker en goedkoper geweest de Continental in te ruilen voor de versie met V8 en cilinderuitschakeling? Op Luxemburgs kenteken liggen die prijzen een stuk lager dan in Nederland
MAB zegt
@freeze: dus je wilt een oud model bentley in ruilen voor een nieuwe model bentley v8 s. Dat is volgens mij teduur voor deze meneer.
freeze zegt
@mab: Het zal niet goedkoop zijn maar het kopen van een tweedehands Phaeton en het betalen van een bedrijf om de auto om te bouwen zal ook aardig in de papieren lopen
trustmeiamanengineer zegt
Ombouwen naar LPG was inderdaad in alle opzichten veel beter geweest. En anders ernaast gewoon een Audi A6 TDI biturbo aanschaffen. Rijd nog beter ook waarschijnlijk.
swaffelaer zegt
Wat is die Bentley ineens gedateerd van binnen. Viel me nu pas op.
Rob zegt
@swaffelaer:
Is ie ooit modern van binnen geweest dan?
schellekens006 zegt
Ze hadden de V10 uit de oude touareg moeten pakken gewoon voor de leuk. Het R50 blok met chipje zo’n 400PK.
jaapiyo zegt
Die frontoverhangen van deze bakken…alleen daarom al kan een FWD gewoon niet in deze segmenten.
Maarten123 zegt
Dat de auto’s technisch identiek zijn, biedt natuurlijk mogelijkheden, maar van 560pk terug naar 224pk (en na een kuurtje wellicht 300pk) is wel een stap. Dan was ik toch voor LPG gegaan, desnoods met conventionele W12 zonder de turbo’s.
kennone zegt
Why?????
Rob zegt
Gewoon gaan rond rijden in de Phaeton was in alle opzichten slimmer geweest.
Maarja, dan heb je geen penisverlengend embleempje meer op je sleutelbos…..
gtwillem zegt
@Rob: ik denk dat de sleutel wel een VW logo gaat dragen: de motor, startmotor en bekabeling zullen allemaal van de VW motor zijn, dus zal die daar de VW sleutel voor nodig hebben.
Rob zegt
@gtwillem:
Wat een akelig logische opmerking weer, zoals gewoonlijk. Hou daar eens mee op! ;-)
bsxc2 zegt
Ik hoop dat het leer gaat scheuren door de diesel trillingen.
hondar zegt
Kon je met de meerkosten van dit project niet nog even een paar benzine betalen en die auto vervolgens inruilen voor een andere misschien zuinigere auto…?
Dev zegt
Het zijn Luxemburgers die naar Lunteren zijn gegaan. Is geen Hollander aan te pas gekomen volgens mij.
mercedesbenz63 zegt
Wahahahaha een VAG motor dit gaat te ver
ohoogeveen zegt
Dus om kosten te besparen koop je een Phaeton en huur je een garage in die de motoren wisselt? Wat mis ik hier?
mrrallycross zegt
Gewoon de w12 in de pheaton bouwen. Daarnaast zou ik nooit een w12 ruilen voor een V6 diesel.
ghost zegt
Ik kan dit soort projecten wel waarderen. Ten minste geen kuddedier die man.