Ringbabe Sabine Schmitz krijgt concurrentie vanuit eigen huis. Geen rondborstige Hollandse schone maar wel een serieus snelle Ford Transit met dieselblok die de Ring in iets meer dan tien minuten weet te bedwingen.
Nathan Sijpkes is dol op zijn Ford Transit met 140 pk-sterke 2.2 DCi in het vooronder. Die 140 pk betreft overigens het vermogen af-fabriek, want door het verwijderen van de EGR-klep en wat chiptuning ligt het werkelijke vermogen een stukje hoger. Daarnaast heeft Nathan de begrenzer, die normaliter ingrijpt bij 158 km/u, verwijderd. Volgens onze landgenoot haalt zijn bus nu circa 195 kilometer in het uur.
Zo ben je na een lange dag werken natuurlijk lekker snel thuis, maar da’s niet geheel veilig en legaal. Nathan zoekt zijn heil daarom op de Nurburgring en dat doet hij niet onverdienstelijk. Wat is dat toch met Transit’s en de Nurburgring? In een door Nathan gemaakte video zien we uiteindelijk een tijd van 10:26 op de stopwatch verschijnen, al zijn de stuurmanskunsten eigenlijk indrukwekkender dan de eindtijd.
Overigens claimt Nathan dat hij later op de dag, bepakt met tuinstoelen (voor dat welverdiende biertje achteraf) en passagier, een Bridge to Gantry-tijd heeft neergezet van 10:18. Dat is maar tien seconden langzamer dan Sabine Schmitz’ tijd die ze in een aflevering van Top Gear klokte. Ook zij reed in Transit met dieselmotor, zij het ongechipt, maar wel gestript en rijdend achter een Dodge Viper voor wat extra slipstream.
robin147gta zegt
Dit is nou leuk! Respect :-)
marc94 zegt
Ik weet zeker dat heel wat mensen zich daar na 3 keer kijken nogmaals in hun ogen hebben gewreven bij het ingehaald worden door een bus. fantastisch vermaak dit, en erg netjes gestuurd.
gtwillem zegt
Die kerel ernaast is wel serieus irritant. Hele tijd “gas, gas, gas” aan het roepen terwijl het ESP al ondersturend het ding op de weg houdt…
Nog een dingetje: automaat.. Ik ben een voorstander van de handbak, maar de hele tijd met een hand aan het stuur vind ik persoonlijk nooit prettig. Ik probeer altijd de ideale versnelling per bocht te onthouden en ruim voor de bocht al in die versnelling te zitten, zodat ik twee handen aan het stuurwiel heb, mocht de auto wegglijden of overstuur vertonen.
Verder een serieus nette tijd voor een normaal persoon in een redelijk snelle auto. In een Transit is het gewoon heel erg knap, voornamelijk doordat bedrijfswagenbanden vaak kneiterhard zijn en vrij snel de griplimiet bereiken.
Alleen gaat de bestuurder er helemaal vol voor, dat is iets wat ik eigenlijk nooit durf. Ik rijdt altijd op 70% en probeer zo vloeiend mogelijke lijnen te rijden (zodat ik nauwelijks hief te corrigeren). Als er weinig verkeer is, ben je vaak nog sneller ook en blijven je remmen en banden langer goed.
Design_Driven zegt
Haha, geweldig.
+1 voor de grijze bumpers, de witte kleur en algemeen gebrek aan optische tuning. Wat een held!
oranje123456789 zegt
Zo gaat ie goed, zo gaat ie lekker, alweer ne kilovreter
dutchneon zegt
Lachen idd maar je ziet wel dat ie naar het eind meer risico’s gaat nemen dan dat hij in het begin doet…. eerst reed ie op 70% later meer naar 95% desalniettemin respect met zo’n kolos, al lijkt het ding echt stabiel te zijn, zelfs met die halve scandinavian flicks die hij bij sommige instuurmomenten creert :D
g40freak zegt
@dutchneon: toen zo ongeveer bij de 9 minuten ofzo vooral.
Buitenom 2 porsches inhalen…man man man, je kon me opvegen.
Rijd je dan met je 911, komt een gechipte transit met twee idioten met kennis van het circuit je voorbij zetten.
GE NI AAL!!
postzegel zegt
@dutchneon: Helemaal eens: Baas, en qua stuurmanskunsten duidelijk één met z’n sik&transit. Na de inhaalactie op die Clio zie je dat ie meer ‘op de limiet’ gaat rijden. Wordt ook ineens drukker voor m. Desondanks gooit ie m strak de hoek om, waarbij je aan de stuurbewegingen duidelijk ziet dat z’n Transit zich best laat ‘zetten’ in de aanloop van de bocht.
coenh zegt
Is dat niet die kerel uit utopia?
almera-ga16det zegt
@coenh: serieus? Hoeveel mensen die hier op autoblog reageren denk je dat er naar Utopia kijken?
Dizono zegt
@almera-ga16det: Tenminste één =)
mercedesbenz63 zegt
Just a Dutch boss! Knap werk!
Dutchdriftking zegt
heerlijk dit!
kennone zegt
Baas!
atteh zegt
Alleen mist er wel 1.7 kilometer, of ligt dat aan mij? De telling begint aan het eind van het rechte stuk en eindigt bij het begin van het rechte stuk. Dus moet er nog wat bij de tijd op… Of ben ik nu weer een mierenneuker?
postzegel zegt
@atteh: BTG = Bridge to gantry.
dat mist inderdaad een stuk, maar de brug en de boog zijn nu eenmaal de punten die men al sinds de vorige eeuw aanhoud.. Immers, tijdens de toeristenfahrten kom je anders een tolpoortje tegen..
atteh zegt
@postzegel: Helemaal top, weer wat geleerd! Wist ik niet joh, dat men die punten voor de tijdwaarneming namen… Thanks!
frietjemet zegt
Volgende keer meneer gasgasgasgasgas in de pits laten, kan hij nog een paar seconden er af schaven!
g40freak zegt
@frietjemet: ik denk dat meneer gasgasgas meneer “ik rijd iedereen schijt met mijn witte transit” helpt.
Hij geeft hem heel de tijd tips, als je goed luistert.
maxidyne zegt
TOPPER, echt geweldig dit! Van genoten, goede stuurmanskunsten.
Gelukkig gebruikte hij geen Transporter, stond hij anders halverwege olie bij te vullen….
Arno's zegt
@maxidyne: Hahaha gaaaaap…..
kaasdevies zegt
Vliegende Hollander
norge zegt
Zie ik andere busjes nog niet doen…
stefanvts16v zegt
@norge: ik zeg Frank Habitz Trockenbau in z’n Opel Vivaro:
http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-allercoolste-busjesbestuurder-ooit-video-66850
MrSkyline zegt
Man ik kan de ring kruipen in 10+ minuten, 10+ betekend “meer dan 10 minuten”….
clarkson zegt
@MrSkyline: Het tempo zat er ook niet echt in nee..
63amg99 zegt
Ford heeft toch ook busjes Met een F1 motor ? Ik wil hem daar wel eens mee zien te keer gaan
Gulli zegt
@63amg99: Je haalt Renault en Ford door elkaar denk ik. Ford heeft een paar busjes met WRC-motor erin (en een met een XJ220-blok dacht ik) en Renault heeft ooit een Espace gemaakt met een F1 V10 idd, en als ik me niet vergis kun je die nog steeds bewonderen in het Atelier de Renault op de Champs-Élysées.
E34M5Touring zegt
@Gulli: Ford heeft ooit is een Transit body over hun F1 auto van dat seizoen gegooid. Optisch een Transit, in feite gewoon een F1 chassis en drivetrain met een silouette body.
Gulli zegt
@E34M5Touring: Weer wat geleerd!
clarkson zegt
@Gulli: zoek naar op transit met f1 cosworth blok
martingtv zegt
@63amg99: deze bedoel je
https://www.youtube.com/watch?v=83dDHKFeWcM
Sportiva-Italia zegt
Deze twee mannen wegen meer dan Sabine en Hamster, dus dat kun je denk ik ook al wegstrepen tegen het voordeel van het chippen van dit busje. Zet Sabine in dit busje en dan eens kijken hoeveel het dan scheelt.
Petje af voor deze bestuurder, want die geeft het busje flink op z’n donder. Komt het luie zweet ook eens uit het blok :P Wat is eigenlijk de snelste diesel op de Ring? Diesel Dag op de Ring zou wel iets zijn. Wie Sabine verslaat krijgt een maandkaart voor de Ring of zo :)
Onehp zegt
Sabines tijd, was dat dan ook BTG? Blijft goed gedaan, maar indien niet, dan is dat toch een klasse verschil.
TimD zegt
Continuïteit is hier de win factor, je ziet vaak met karten met gezelschap dat de vrouwen sneller of bijna net zo snel zijn, ze zijn wat voorzichtiger en gaan vloeiender over de baan
mrs250 zegt
@timd: en zijn meestal ook 20 – 30kg lichter….
arii zegt
Woo, wat voor dat was het dat het zo lekker rustig was op de ring? Ik wil ook zo weinig verkeer als ik daar voor het eerst erop ga
skoapie zegt
Dat is n goede tyd
Doet ie goed
sir_smokalot zegt
Ik las ‘Holleeder jaagt Transit..’
wheelerdealer zegt
Held!
mrrallycross zegt
Wat een baas, vraag mij af of hij nou echt zo goed kan rijden of dat hij gewoon grote ballen heeft.
TDI-goeroe zegt
toch best rap…moet met een IbizaTDI toch redelijk mijn best doen om onder de 10min te rijden…
philipf zegt
Wat een baasheld!