Er moet geld in het laatje komen.
Holden heeft het als Australisch automerk onder General Motors niet weten te redden om zelf auto’s te bouwen. In oktober 2017 rolde het laatste exemplaar van de band in de Elizabeth fabriek in Adelaide. Later dat jaar werd bekend dat de fabriek een nieuw leven zou krijgen. Holden is als automerk nog wel steeds actief. Ze bouwen zelf geen auto’s meer, maar importeren modellen van General Motors naar Australië en voorzien deze van een Holden-badge.
Om nog wat geld in het laatje te brengen gaat Holden een aantal auto’s verkopen. Veilinghuis Manheim zal in Australië een veiling organiseren waar negen belangrijke modellen van het merk verkocht zullen worden.
Het gaat hier om klassiekers tot de latere modellen. Het oudste model is een 1980 Commodore L met slechts 47.305 kilometer op de teller. Ook een 1995 VR Commodore Series II rallyauto zal geveild worden, net als een retegave VE Commodore.
Aan elke auto hangt een ander prijskaartje. Voor een Barina MF Hatch uit 1990 begint het bieden op 4.000 Australische dollar, terwijl de allereerste Commodore SS-V Redline Moto minimaal 65.000 AUD moet opleveren.
De veiling begint op 18 november en eindigt op 22 november. Men kan uitsluitend online meebieden. Het feit dat het automerk deze auto’s van de hand doet is geen goed voorteken. Kijk niet raar op als Holden als automerk uiteindelijk de handdoek in de ring gooit.
spacemoon24 zegt
Waar moeten de Australiërs dan hun Ute gaan kopen als Holden er niet meer is?
flatsixx zegt
@spacemoon24: Chevrolet moet gewoon een nieuwe El Camino produceren.
simppa zegt
@spacemoon24: Australiërs willen tegenwoordig geen Ute meer. Ze willen allemaal een ‘truck’ zoals de Toyota Hilux.
florisje zegt
@simppa: pickups worden hier in ANZ ook gewoon utes genoemd. Snap er geen drol meer van maarja.
simppa zegt
@florisje: de pickup truck en de traditionele ute zijn allebei ‘utility vehicles’. Aangezien Australiërs alles afkorten worden ze allebei ‘ute’ genoemd.
gandini zegt
Toch jammer, ik vond het altijd wel gave bakken. Veel te veel lomp vermogen op de achterwielen, net zoals de Amerikanen, maar op één of andere manier iets minder serieus. Het leek vooral gemaakt om er veel lol mee te kunnen trappen.
crosske zegt
Barina=Suzuki Swift
basman147 zegt
@crosske: Leuke vraag voor een spelletje automotive Triviant: Onder hoeveel verschillende merk- en modelnamen is deze Generatie Suzuki Swift verkocht? (hint, heel veel!)
pascalio92 zegt
@crosske: vind m meer lijken op t broertje de subaru justy
birdnerd84 zegt
De Monaro vind ik nog altijd een van de mooiste auto’s van de afgelopen 20 jaar
redneckdarian zegt
@birdnerd84: Heerlijk simpel ontwerp. Geen poespas gewoon mooi. Dat vind ik ook zo mooi aan de Ford Crown Victoria
Dutchdriftking zegt
Zo’n Monaro heeft toch wel wat hoor!
mark383 zegt
@dutchdriftking: onderhuids een Opel Calibra zo te zien?
krissie zegt
@mark383: opel omega laatste gen is gelijkend aan de commodore, de monaro, en ook de maloo zijn carrosserievarianten van.. de maloo, commodore zijn eindeloos gefacelift, de omega ging uit produktie. nieuste holden commodore is een buick, hier verkocht als opel insignia