Jammer dat dit ding nooit in productie is gegaan, maar ook heel begrijpelijk.
We kunnen ons tenminste niet voorstellen dat de kopers in de rij staan om een productieversie van deze heerlijke kar aan te schaffen, want wellicht is ‘ie nét een tikkie te opvallend. Desalniettemin verbaasde het Australische Holden vriend en vijand in 2005 met de Efijy. Rare naam, maar de auto is een eerbetoon aan de inmiddels klassieke Holden FJ die in 2005 alweer 50 jaar bestond.
De Efijy schreeuwt retro en lijkt vooral veel show en weinig go. Vergis je echter niet! Onder de kap ligt een vette LS2 6.0 V8 met zo’n 650 pk en 775 Nm. Voor wegligging en comfort zorgt de in hoogte instelbare luchtvering en het interieur is behoorlijk modern met een wegklapbaar scherm. Overigens werd de Efijy gebouwd op het platform van een Corvette. Geen verkeerde basis!
Het valt nauwelijks op door de bolle vormen van de auto, maar de Efijy is maar liefst 5,2 meter lang. De heerlijke dichte velgen meten 22 inch, bij een breedte van 10 inch. Zoals gezegd was het interieur aardig modern en voorzien van de laatste technieken van dat moment. Een groot verschil dus met de a:level Volga V12. Eigenlijk de enige auto die qua coolness een beetje bij de Holden in de buurt komt.
Ik wil die! Dit is toch pure schoonheid?
@forza: helemaal mee eens, hier klopt alles aan. Heerlijk!
Ongelovelijk dat hier geen business case voor lijkt te zijn; alles op basis van bestaande onderdelen en in beperkte oplage uitbrengen als halo product. Moet te doen zijn lijkt me…
@gekketurbo:
Voor een traditionele auto-fabrikant is het geen doen om zo’n ding in productie te nemen. Totaal andere tak van sport en zeer smaakgebonden: iedereen wil het nét eventjes anders.
Maar vrees niet, er zijn vele Amerikaanse customizers/hot rodders actief die dit soort creaties bouwen. Google de Zephyr Scrape. De Cadzilla, in het bezit van ZZ-top frontman Billy Gibbons. De Aquarius gebouwd door Rick Dore. De 2016 Ridler-award winnaar, een 1939 Oldsmobile Covertible. De laatste creatie van Boyd Coddington, “The French Connection”. De Mercury Coupe van David Trent. Delahaye USA.
Legio voorbeelden!
@Rob: en nog kunnen ze allemaal niet tippen aan deze holden
@janmetdelangeachternaam:
LOL .. jij bent duidelijk iemand waar je Chinese namaakbrol bij kan dumpen ..
@janmetdelangeachternaam:
Op welk vlak precies?
@Rob: helemaal gelijk. De regelgeving voor een fabrikant zijn wel zo dat dit bijna niet te doen is. Enne bij het zien van deze mooie creatie moest ik gelijk ook aan billy denken van ZZ Top
Nee hoor zeker niet vergeten, zat toentertijd ook in test Drive Unlimited. Prachtige auto jammer dat ze er niks mee hebben gedaan, denk dat er best een markt voor is
Altijd een mooie combo ouwe looks met laatste techniek. Zie Bitchin Rides op TV.
In Amerika zouden ze hem zeker goed kunnen verkopen (Ja ik weet dat het Aussies zijn ) maar na een Prowler, SSR, HHR, PT Cruiser zouden ze dat ook zelf kunnen inschatten denk ik zo. Oftewel alsnog maken !
@robusa:
Dit had zeker verkocht in de vs, hadden ze er enkel wat Chevrolet badges moeten opzetten om de Amerikanen over de streep te trekken en van rebadgen weten ze bij GM toch alles.
@robusa:
http://www.decorides.com zit bij jou om de hoek als het goed is ..
@lincoln: NJ is nog ff 15 uurtjes rijden bij mij vandaan SWFL en ietsjes out of my price range :-).
Als ik ooit nog wat geld win/krijg/verdien dan ga ik echt langs bij Dave Kindin van Bitchin Rides wat een mooi spul maakt deze man … onder de motorkap geen enkel draadje te zien alles in kleur meegespoten zooo mooi !!
Er zullen er ongetwijfelt bergen meer van dit soort gasten zijn hier maar hij komt om een paar dagen hier binnen op de buis bij mij.
@robusa:
Subsidieloze kunst .. typisch Amerikaans ..
Maken!!!!! Jammer dat dit soort concepten helaas bijna nooit in productie worden genomen… :(
@peug206:
Google anders effe “mercury 1951” of “ford shoebox” ..
Doet mij aan een Boyd Coddington denken!
Opvallend, maar heel bijzonder
Geweldig zeg! Ik snap volkomen dat dit niet in productie is gegaan bij een groot conglomeraat als GM. Maar toch, in een spin-off BV-tje met support (onderdelen, technische know-how, e.d) zou het toch moeten kunnen. Als in de UK het een bedrijf als Morgen lukt om auto’s als de Aero te maken en dan zelfs zonder de support van een grote fabrikant dan zou dit ook moeten kunnen. Als er voldoende vraag is voor Aero’s om niet failliet te gaan dan moet die vraag er ook wel zijn voor dit. Zeker als ze hem ook in de USA zouden verkopen.
@tenaci:
Onzin ..
Worden echt zat van dit soort dingen gemaakt ..
@lincoln: ik beargumenteer toch juist dat het wel zou kunnen? Wat bedoel je?
Gaaf concept.
In Europa zou niemand dit durven kopen ..
In Amerika uiteraard wel ..
En dat deden ze ook .. 60 jaar geleden ..
Gaaf concept, iets teveel rear-end overhang. Hou wel van dit soort hotrods juist wel met wielkappen :)
Herken deze uit Test Drive Unlimited, net als vele andere concept cars uit die periode.
Opvallen vinden ze hier helemaal geen probleem en daar zijn ook niet me bezig (meestal) gisteren nog een 60-70 jarige vrouw in nieuwe Corvette C7 convertible en een 16-18 jarig meisje in een zwaar opgehoogde truck gewoon minding their own business.
P.S. ook de retro looks van de Mustang/Camaro/Challanger smullen ze hier van dussss.
Ik zou hier wel voor in de rij staan, wat een schoonheid zeg! En onder motorkap, dat is gewoon kunst. Jammer dat deze er niet is gekomen.
Ergens denk ik dat dit prima kans van slagen zou hebben. Genoeg merken die een retro model voeren. Zou het graag op de weg gezien hebben, deze brute bak!
Ik denk dat als RR met een dergelijke coupe zou komen dat helemaal zo gek nog niet zou zijn. Een beetje terug naar de coachbuilders uit de jaren 20 en 30 met hun Art Deco stijl koetsen op bestaande rollende chassis.
@gulli:
Voor goede plaatwerkers en ambachtslui moet dus niet in Europa zijn ..
@lincoln: in het VK heb je anders behoorlijk wat van die lui!
Dit is wel serieus gaaf!!
Het beste van de 50ish en de moderne techniek mooier wordt het niet
Toen ik nog een jochie was, was dit ding tijdenlang de achtergrond van mijn bureaublad op de computer :)
Mag zo voor de deur gezet worden.
Btw, de ’48 Cadillac “Madam V” van de Ring Brothers mag er ook zijn, ook heel erg gaaf.
Old meet new.
Kindig zou dit toch zo voor je willen/kunnen bouwen?!
Pffff als dit te koop was… wat een schoonheid
Bizarre wagen met puike looks
Maken die bak! Wat een mooi gebakje