De overstap naar een elektrische auto is niet zo vanzelfsprekend.
Als leaserijder overstappen op een EV is min of meer omdat er weinig anders mogelijk is. Als particulier heb je nog wel zelf de vrije keuze, maar men staat nog niet te popelen om elektrisch te gaan rijden. Ten eerste is de aanschaf van een EV een stuk hoger in vergelijking met een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. En dan zijn er nog de laadkosten, die door hogere kosten voor elektriciteit enorm is toegenomen.
Hoge energiekosten vormen drempel
Juist die hogere kosten voor elektrisch rijden vormen nu een drempel voor vier op de tien Nederlanders (41%) om de overstap te maken. Dat blijkt uit een onderzoek van Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht, onder 1.000 respondenten. Toch zegt een groot deel (44%) te overwegen om binnen vijf jaar de overstap te maken naar een elektrische auto. 18% geeft aan dit al binnen één jaar te overwegen.
Een nieuwe EV zit er voor het meerendeel niet in. Met aanschafprijzen van 30.000 euro of meer voor een al niet te deftig model is een nieuwe EV onbereikbaar. Men is op de tweedehandsmarkt aangewezen. Deelnemers aan dit onderzoek gaven aan als eerste een elektrische auto als occasion aan te schaffen, mochten ze de overstap maken.
Overstap elektrische auto
De hoge aanschafprijs en de hoge energieprijzen zijn niet de enige factoren die een nadelig effect hebben op de transitie naar elektrisch. Ook het feit dat een EV doorgaans duurder is in de autoverzekering helpt niet mee, zegt Hans de Kok, directeur van Pricewise.
Aanbod
Om die Nederlander in een EV te krijgen moet het aanbod gebruikte elektrische auto’s nog flink gaan toenemen. Die markt is nu nog heel jong. Daardoor liggen de aanschafprijzen nog altijd hoog. De elektrische auto subsidie op een occasion is ook vaak een schijntje in vergelijking met een aanschafprijs. Dat gaat het verschil dus niet maken. Pas over een paar jaar zal het aanbod flink gegroeid zijn, met ook meer betaalbare opties voor consumenten.
William zegt
Misschien hebben Toyota / Honda het goed gezien dat ’t voor veel consumenten nog niet haalbaar is? Zowel qua prijs als qua problemen bij het laden en het rijbereik.
Nog even wachten op solid state kan verstandig zijn.
fanboy zegt
@William: Toyota gaat nu alsnog vol inzetten op EVs en dat is een gevaarlijke strategie.
Opzich wel handig om te wachten met allerlei uitgave totdat je zeker weet dat de markt er is of ontstaat (makkelijker dan 10 jaar terug)
Echter, is het ook een gevaarlijke strategie. Toyota was laatst al lyrisch over de Tesla bouw methode nadat ze er een gestript hadden.
Als je dan ziet dat Tesla beter kan bouwen, veel simpeler en goedkoper, veel meer winst behaalt.
En dan nu ook nog met de LFP accu’s daar prijsverlaging in ziet (of meer rijbereik), dan zie je dat de gevestigde orde het moeilijk heeft, terwijl Tesla keihard doorgroeit.
Ik hoop van harte dat wat meer van de reguliere automakers een dergelijke aanpak doen, want wat we echt nodig hebben is goedkope EVs, zelfs al lukt dat nog niet in het A segment.
En Toyota kan wel innoveren, dat hebben ze al heel vaak laten zien.
gregorius zegt
Ik denk dat Toyota het handig heeft gedaan. Zolang ze de kunde al in huis hebben, hebben ze de afgelopen 5-10 jaar nog niet vol EV’s hoeven bouwen waarvan we allemaal weten dat ze vergeleken met de modellen die nu zo’n beetje op de markt zijn, toch minder zijn. (Wie wil nou een 2e hands Zoe of een 2e hands MB GLB EV?).
Nu weet Toyota dus welk soort modellen rendabel zijn en op welke markten.
Ze zullen altijd ook ‘ouderwedse’ auto’s blijven produceren voor de rest van de wereld en dus EV’s voor landen die dat graag kopen. Ik riep het toen en roep t nog steeds; handig gedaan.
basman147 zegt
Toyota is ook nooit een fan geweest van Lithium Ion Batterijen vanwege veiligheid, die gaan waarschijnlijk pas vol gas geven als ze klaar zijn met het testen van hun Solid-State accu’s.
fanboy zegt
@gregorius: Dat weet ik zo net nog niet. Op dit moment missen ze marktaandeel.
Toyota is echter zo groot en wereldwijd bezig, dat ze zo een paar jaar 10 of 20% verkopen kunnen missen, het is een heel gezond bedrijf wat dat betreft.
En het is ook niet zo heel erg merkbaar op die grootte dat men her en der wat marktaandeel laat liggen.
Ik zie het een beetje als VW, die zelfs beter op weg is met EVs dan Toyota. VW maakt bijvoorbeeld ID3s, helemaal prima, maar inmiddels worden ze zelfs in eigen land dik voorbij gestreefd door Tesla. Die leveren 4x zoveel Model 3s voor vergelijkbare prijs inmiddels.
Wederom, dat is niet direct merkbaar op het totale bedrijf, maar je ziet de tendens. Tesla groeit keihard, en de Duitse fabrikanten vrezen een krimp.
Toyota zal er geen auto minder door verkopen in Afrika, maar in US, Europa en China zal het flink merkbaar worden. Gaat uiteraard niet alleen over Tesla, maar ook over BYD, NIO etc.
CYBRTRK zegt
Het probleem is alleen dat ze die kunde nog niet in huis lijken te hebben: https://www.teslarati.com/tesla-model-y-teardown-forced-toyota-inconvenient-truth/
racerx zegt
Ik vind het gewoon nog niet praktisch genoeg. Laden bij huis gaat niet en wachttijden bij een laadpaal zijn me te lang. Voor mn maandelijkse roundtrip van 450km zonder overnight laadmogelijkheid zou het met de meeste EV’s ook knijpen worden, ook zijn er weinig modellen die me aanspreken (fatsoenlijke station is een must).
kas_par zegt
Er zijn inderdaad te weinig modellen en ze zijn te duur. Simpel zat.
Rij zelf al jaren elektrisch en wil niet anders meer voorlopig, maar dat kan omdat het lease is…
rwdftw zegt
Het zal vanzelf recht trekken. Er zijn nu al energiemaatschappijen die onder het prijsplafond zitten (45 cent/kWh) wat de kosten voor thuisladen lager maakt.
Ik verwacht een grote boost als de salderingsregeling voor zonnepanelen eraf gaat. Als we dan nog steeds thuiswerken is het opslaan van de zonnestroom in je auto natuurlijk ideaal.
Als je alleen publiek kan laden dan heb je wel een uitdaging. Hoge tarieven, drukte bij de laadpaal of de paal is stuk, zoals bij mij om de hoek. Ze weten ervan maar reparatie duurt nu al een maand.
fanboy zegt
Tja, je kunt ook je auto voor lage uurprijzen laden en echt goedkoop rijden, soms zelfs geld toe krijgen. Dat kan allang.
Mits je thuis kan laden.
monteur zegt
De elektrische auto moet nog veel beter worden. Nu alleen leuk voor zakelijk rijden gesponsord door overheid door mensen die op eigen erf kunnen laden. En hoeveel mensen kunnen dat? Bij de grote meerderheid niet
Veel te duur voor alleen maar saaie auto’s die alleen snel kunnen optrekken. (als de zon goed staat, het 21,33 graden is en er geen regen valt na 20 minuten opwarmen accu met verlies van volledige rijbereik). Wegligging beperkt door hoge gewicht, topsnelheid foetsie. en op reis elke 2 uur verplicht aan de snelweg koffie bah. Maar wel tijd zat om vakantievrienden op te doen.
Tweede hands zeer weinig aanbod en ook duur voor een auto die eigenlijk dan al voor helft op is. Een verbranding motor kan tegenwoordig vele tonnen en jaren mee.(en energie tanken in 3 minuten). De accu in een elektrische auto is na 10 tot max 15 jaar volledig op. Kan je elke 50 km laden. Kan je nog meer laad-vrienden op doen, maar slecht voor maag al die snelweg koffie
mashell zegt
Zo jij ratelt even de hele doos aan ongefundeerde vooroordelen op. Een moderne verbrandingsmotor met directe inspuiting en turbo houdt het meestal ook geen vele tonnen vol, bij 3 ton is het wel op. En reparaties aan turbo, uitlaatgasreiniging zijn altijd duur. En gerepareerd moeten ze want het zijn slijtage onderdelen.
Doordat een EV een zware batterij onder in de auto heeft, is de wegligging juist veel beter. Want voor een goede wegligging heb je gewicht nodig, brede banden heb je ook nodig vanwege het hoge koppel dus een EV rijdt gewoon heel goed.
Accu degradatie blijkt voor actief gekoelde accu’s niet echt een probleem. Een nachtje openbaar laden om weer 250km verder te kunnen is geen probleem. Om de twee uur stoppen tijdens een lange reis is al jaren het advies.
Dus wat mij betreft ben je een oude zeurpiet. En als je echt monteur bent dan weet je dat we in de toekomst daarvan minder nodig hebben dus als je je aan wilt behouden is mijn advies je achterhaalde ideeën door te spoelen en je snel te laten bijscholen.
CYBRTRK zegt
Een elektrische auto kan ook vele tonnen en jaren mee hoor, bij Tesla bijvoorbeeld is de accudegradatie gemiddeld 10% na 320.000 km
schuimbekje3 zegt
ja en die van een nissan leaf mk1 was 90% degradatie in 3 jaar..
dus 1 vogel maakt nog geen zwerm.
fanboy zegt
@monteur: Wat een complete onzin. Lees je eens in.
petroldrinker zegt
Dat het nog lekker lang mag duren met die inferieure techniek! Zo zie je maar weer, het is puur price driven om zo een ding te kopen, en dus niet omdat mensen het beste willendoen (wat nog altijd een wassenneus is), anders zouden ze ze nog kopen ondanks de prijzen
CYBRTRK zegt
Efficiency ICE: 15%
Efficiency BEV: 75%
dus een ICE is net zo goed inferieure techniek, en beiden hebben gewoon hun voor- en nadelen.
steephh zegt
@petroldrinker
Natuurlijk is het kopen van een auto voor het overgrote deel van de Nederlanders price-driven. In de hogere segmenten zie je daarom nu al dat een steeds groter wordende groep mensen kiest voor een BEV.
Wanneer dit uiteindelijk ook doorsijpelt in de lagere én tweede/derde/vierdehands segmenten en mensen er achter komen dat onderhoud steevast goedkoper is en beter voorspelbaar dan koopt 99% van de Nederlanders gewoon zo’n auto met een accupakket erin!
Deze groep consumenten boeit het type aandrijving namelijk 0,0, zolang ze maar veilig, goedkoop en betrouwbaar van A naar B kunnen. :-)
maotje zegt
Wat denk je dat de reden van aanschaf is geweest bij al die koekblikjes op wielen met een 1.0 3 cilinder? Daar rijden er heel wat van rond tegenwoordig.
gregorius zegt
Ik ben er al lang uit wat voor auto ik wil rijden. Een dikke stationwagon met luxe. SUV’s vond ik niks en ik wil graag in luxe zitten tijdens mn forensen. Hoeft niet, maar ik heb het er voor over.
De SUV’s vind ik niet lekker rijden; ook al rijd ik niet vaak sportief; het rijdt gewoon als een container.
Er is nog altijd geen mooie EV stationwagon. Zelfs al zou die dan 5-10 cm hoger moeten zijn omdat er batterijen onderin zitten: prima.
Zo’n Taycan SportCrossBack ziet er stationwagonish uit, maar is niet ruim en voornamelijk groot van binnen; dus die valt ook af.
Dus nog maar even wachten; zal dus nog wel even duren.
marcomanta zegt
Een mooie gedachte dat “men” wil overstappen, maar ik durf te wedden dat het gros van de mensen gewoon veel langer in brandstof auto’s blijven rijden. 80% van de Nederlanders wonen in huizen waar je geen laadpaal kunt plaatsen en zelfs het geld hebben om een (gebruikte) EV te kopen.
Gulli zegt
Ik mag volgend jaar weer een nieuwe leasert uitkiezen maar met de hogere bijtelling en de huidige stroomprijzen is het geen interessant alternatief meer en vraag ik me af of ik EV blijf rijden. Jammer want ik vind elektrisch echt fijn rijden, en die twee weken per jaar dat ik wat langer moet wachten bij de snellader zullen dan wel, de rest van het jaar kan ik in de straat laden dus geen problemen mee. Maar de vaste kosten zijn zo hard gestegen dat ik weer teruggejaagd ben naar ICE denk ik.
demoder zegt
Niet alleen de hogere energiekosten zijn voor mij de doorslag om een accubak te gaan rijden!! Ik wil gewoon het gestamp van een motor horen en ruiken. Geen emotieloze stofzuiger!!
steephh zegt
@demoder
Helemaal prima toch! Niemand verplicht je om een BEV te rijden, fijn hè. ;-)
Protip: om je motor echt goed te ruiken kan je wat gaten in je spruitstuk maken. Dan ruik je de weëige geur van utilaatgassen goed in de cabine! Om de motor nog iets beter te horen haal je gewoon wat geluidsisolatie weg.
demoder zegt
Volgens mij word je min of meer verplicht om een accubak in de toekomst te gaan rijden. En daar heb ik moeite mee. En wat betreft je andere opmerking. “Zucht” ga maar weer met lego spelen.
steephh zegt
@demoder
Nee hoor, dat je verplicht wordt om batterij-elektrisch te rijden is echt dikke onzin. FCEV is natuurlijk ook een optie (maar dat is naar mijn worst of both worlds).
Wanneer jij het geluid en getril van eeen motor graag wil dan is H2ICE ook een prima oplossing: https://www.youtube.com/watch?v=SOvTx5dCJNc De geur van benzine en uitlaatgassen zal je dan moeten missen, maar is dat echt zo’n big issue?
mc96 zegt
Wat vaak onderbelicht blijft is dat elektrische auto’s ook gewoon heel fijn rijden. Voor sportieve modellen zou mijn keuze nog steeds een benzine auto zijn, maar voor een confortabele reiswagen kies ik zondermeer een elektrische.