Nog hogere brandstofprijzen zijn een mogelijk scenario voor de komende periode. Laten we het hopen van niet.
Misschien doe je er verstandig aan om deze week de auto vol te tanken. Ondanks het wegvallen van de accijns is de brandstof nog altijd peperduur (daar heb je hem weer). De landelijke adviesprijs voor Euro95 ligt vandaag op 2,241 per liter. Dat kan dus op gaan lopen, daarover bericht De Telegraaf.
De krant schrijft dat de hogere brandstofprijzen kunnen komen als Brussel overweegt Russisch olie te boycotten. De boycot betekent dat er per 1 januari 2023 een verbod komt op het importeren van olie uit Rusland naar EU-landen.
Zenuwachtige ontwikkelingen met betrekking tot de olie betekent hogere prijzen aan de pomp. Ontwikkelingen die je vaak al de volgende dag na een gebeurtenis te merken zijn.
Er zijn sowieso geen indicaties dat de prijzen aan de pomp binnen afzienbare tijd gaan dalen. Over een paar maanden is de zomervakantie een feit. Vakantiegangers die met de auto op reis gaan zullen qua brandstofkosten flink meer kwijt zijn in vergelijking met een jaar geleden. Over de grens is het nog altijd een stuk voordeliger tanken dan in Nederland, maar van goedkoop kun je niet spreken.
Robert zegt
Och, over een kleine maand gaat er in Duitsland weer 30 cent aan accijnzen van de benzine af. Dan is het prijsverschil in een klap zo’n 35-40 cent per liter, en gaan weer massaal over de grens tanken (en gelijk de boodschappen doen).
Het Centraal Planbureau zou dáár eens onderzoek naar moeten doen om te becijferen wat dát onze schatkist weer gaat kosten…
Diesel Rocks zegt
Ach, alles wordt altijd duurder. Toen ik begon met autorijden was de dieselprijs omgerekend 50 eurocent per liter. En dat was destijds extreem duur in vergelijking met andere landen. Hoe kleiner de afstanden in een land, hoe duurder de brandstoffen. Gewoon omdat het kan.
B4R7 zegt
Fijn die globalistische wereld…
sportabgasanlage zegt
Hoeveel olie komt er in Nederland uit de grond dan?
dedon zegt
@sportabgasanlage: Zo’n 1 miljoen kuub per jaar, hoezo?
petroldrinker zegt
Zo fijn dat onze voor ouderen gekozen hebben om dat achterlijke EU in leven te brengen, wat hebben we daar veel goeds aan te denken gehad in al die jaren…NOT, laat lekker de landen zelf kiezen, ik ben pro russische olie, alles om de prijzen laag te houden
mashell zegt
Heel Nederland dankt haar bestaansrecht aan die EU. De haven van Rotterdam? Schiphol? Onze diensten sector, onze transport sector het bestaat allemaal dankzij de EU. Vergeet niet dat we een heel klein land zijn met behalve kiloknallerfabrieken (sommigen noemen dat romantisch nog boeren) bijna geen maakindustrie. En dat wat we aan maakindustrie hebben bestaat ook grotendeels dankzij de EU. Dus als je gaat klagen ga dan klagen over Den Haag, die oorlogszuchtigen leveren wapens aan Oekraïne en kopen tegelijkertijd Russische olie en gas en zijn dus netto met maar één ding bezig: deze oorlog zo lang mogelijk te laten duren. Humanitair totaal onverantwoord, economisch onverantwoord, er kleeft bloed aan de handen van Rutte en co. Dus richt je klachten over de hoge prijzen maar richting Den Haag in plaats van richting Brussel.
tuutertuuter zegt
En hoe werden we 1 van de rijkste landen op de wereld in alle geschiedenis voor 1950? Wat een totale onzin. Zwitserland, landlocked, nauwelijks natural resources steekt met kop en schouders boven de rest van Europa. Maar zij hebben die EU dan ineens niet nodig of wel?
mashell zegt
Voor 1950 was er helemaal geen EU. Nederland deed natuurlijk meteen mee aan de EEG omdat ze als handelsnatie het voordeel van vrije handel inzagen.
En Zwitserland als voorbeeld, haha. Zwitserland is door de EU omgeven, handelt ook vooral met de EU. Heeft daar allerlei verdragen voor (https://www.europa-nu.nl/id/vjdepsf5hkz7/relatie_eu_zwitserland#:~:text=Zwitserland%20onderhoudt%20een%20unieke%20relatie,deel%20uit%20van%20de%20EU.) het houdt zich aan EU regels zelfs het bankgeheim is aan het verdwijnen onder druk van de EU. Netto is Zwitserland gewoon een EU land maar dan zonder stemrecht. Politiek was Zwitserland altijd al een beetje achtergebleven en het is meer een waarschuwing waar nationalisme toe lijdt dan een voorbeeld ergens voor.
DeWitteCondor zegt
@mashell: ik denk dat dit wat overtrokken is. De voorbeelden die jij noemt, schiphol en haven r’dam, zijn veel ouder dan de EGKS. Zonder EU waren we ook een doorvoerland en semi kenniseconomie geweest. Het is natuurlijk kolderiek om te stellen dat NL enkel bestaat dankzij de EU.
frank2b zegt
Je bent even de economische ellende van 1970-1980 vergeten?
Vroeger was niet alles beter.
frank2b zegt
Ga maar ff op vakantie naar Zwitserland.
Alleen de prijzen steken met kop en schouders overal bovenuit….
Pascal zegt
@mashell “Heel Nederland dankt haar bestaansrecht aan die EU”? Wát een onzin. Check anders de geschiedenis even, Nederland handelde al werkelijk met alles en iedereen lang voordat de EU werd opgericht en zou daar keihard mee doorgaan wanneer de EU ooit wordt opgedoekt. Doe mij anders even wat bronnen waaruit blijkt dat Rotterdam, Schiphol, onze kennis en de rest een succes ‘dankzij’ de EU zijn. Spoiler alert: Dat wordt lastig. De EU heeft belangrijke voordelen, en het heeft handelen makkelijker gemaakt ja, da’s een ander verhaal, maar laten we niet overdrijven. Verder moeten we de EU ook vooral niet verwarren met Europa. De andere Europese landen zijn we inderdaad van afhankelijk voor onze handel, en van de macht- en expansie wellustige moloch die EU heet: not so much. Er zijn zelfs grapjassen die beweren dat we onze veiligheid aan de EU hebben te danken, terwijl we toch echt al een heel tijdje in de NAVO zitten.
mashell zegt
De EU doet meer voor onze veiligheid dan de Navo. De EU zorgt voor goede onderlinge samenwerking waardoor er geen redenen voor oorlog ontstaan, de Navo komt pas aan zet als het misgegaan is.
En hoe waarom zou het moeilijk zijn te bewijzen dat we bestaan dankzij de EU? Zie:
https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2022/04/economische-betekenis-zeehavengebieden.pdf
pagina 25 Nederland wederuitvoer- en doorvoerland. Doordat we binnen de EU geen heffingen hebben is het gebruik van de Rotterdamse haven interessant. Met een Nederland buiten de EU zouden er heffingen zijn en wil niemand meer de Rotterdamse haven gebruiken omdat die in Antwerpen en Hamburg dan interessanter zijn voor wederuitvoer en doorvoer. Het is echt zo simpel.
dedon zegt
@mashell: Lastig hè je ongelijk moeten toegeven?! Hamburg en Antwerpen zijn helemaal niet interessanter. Heffingen zouden dan overal gelden, en voor Antwerpen moeten ze telkens Zeeland en de Schelde door. En Hamburg moeten ze telkens eerst de Waddenzee om en de Elbe af. Nederland met z’n Rotterdam ligt mooi centraal, wordt serieus op geïnvesteerd, dus de EU is voor ons beslist niet nodig. Uitstappen daarentegen is niet iets wat er ons kunnen permitteren. Maar als het op zou houden te bestaan, dan zit het met Nederland prima doorgaan. Altijd al een handelsland geweest en dat zal het daarom net zo makkelijk blijven!
bmwzcsi zegt
@mashell: je begon zo goed aan je verhaal. Vanaf het klagen Den Haag raakte je mij kwijt…
jarnobakker zegt
@mashell: ik ben het met je eens over Den Haag. Dat zijn een stel geldwolven bij elkaar. Als ik ontslagen word krijg ik geen wachtgeld waar de gemiddelde nederlander maar van kan dromen. Nederland deed voor de EU al veel handel. Door de euro is dat alleen maar makkelijker geworden. Helaas ook voor de oostblokcriminelen
Diesel Rocks zegt
Onze voor ouderen? Je bent dus een jaar of twintig? Geen wonder dat je geen idee hebt wat de EU allemaal voor ons heeft betekend. Zonder de EU was Nederland een soort Albanië, voor wie de jaren 80 nog kan herinneren. Als je in die tijd een nieuwe auto had dan kwam de hele wijk kijken. Kleren maakten we zelf. Toen was er een kloof tussen arm en rijk, en rijk is wat we nu de middenstand noemen. We telden dubbeltjes en kwartjes. Nu rijdt vrijwel iedereen een jonge auto en heeft de vrouw er ook een, iedereen heeft een enorme kleuren TV, een volle koelkast, 4 elektrische fietsen, een scooter en gaat drie keer per jaar op vakantie, eet twee keer per maand buiten de deur, regelmatig een dagje wellness. Toen wisselde je nog je guldens in Duitse marken of Franse franken, en stond je bij de grenscontrole te wachten en hoopte je dat je 20 jaar oude kever niet oververhit raakte.
petroldrinker zegt
Wat een onzin zeg, er zijn genoeg landen wereldwijd die geen open grenzen hebben etc, en daar zitten ze niet zonder al die luxe die wij hebben…..
frank2b zegt
@petroldrinker: Dankzij de EU is onze welvaart per persoon flink hoger dan zonder EU. En dat alles met open grenzen, wat trouwens een Schengen-dingetje is….
Het CPB heeft hier een studie over gepubliceerd: https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Notitie-Handelsbaten-van-de-EU-en-de-interne-markt.pdf
“Dankzij de EU zijn de handelskosten verlaagd. Dit leidt tot meer handel binnen de EU, waardoor het bbp van Nederland 3,1% hoger ligt. ”
Feiten, feiten, feiten. Lastig hè?
Ot92 zegt
@petroldrinker Precies. Zelensky of hoe ie ook heet roept van alles en laat ons nu lekker een minder goed leven leiden, omdat ie zo nodig zo stoer moest gaan doen. Nu mag ie ook op de blaren zitten, hoe vervelend dat ook klinkt.
frank2b zegt
Misschien moet je je gram even op Poetin richten, die het zonder enige aanleiding nodig vond het land van de buren binnen te vallen.
Ot92 zegt
@frank2b Actie leidt tot reactie. Je moet het probleem bij de oorzaak aanpakken, in welke situatie dan ook. Waardoor is dit hele gebeuren ontstaan? Juist… Doordat Oekraïne de NATO wilde betreden. Als je daarna als NATO ook nog eens zegt dat je achter ze staat enz. Dan gooi je hout op het vuur.
Dat Rusland een ander land is binnengevallen is ook verkeerd. Ergens snap ik het wel.
Waarom is de NATO opgericht? Puur tegen de Sovjet Unie/Rusland. Vervolgens wil de NATO een nieuwe lid erbij nemen die pal naast de ”vijand” staat.
Wat is er uiteindelijk gebeurd? Oekraïne stemt in om niet meer tot de NATO toe te treden, konden ze dit niet vanaf het begin doen? Dan was dit ons allemaal bespaard gebleven.
Maar goed… Uiteindelijk profiteren de Amerikanen weer hiervan zoals gewoonlijk.
RiKe zegt
@Ot92: Ach ja, Rusland wil de NATO niet aan hun grenzen hebben. Gelukkig hadden ze dat nog niet toch? Ach wat stom, we vergeten even heel Letland en Estland wat NATO landen zijn en aan Rusland grenzen.
frank2b zegt
En strakjes gelukkig ook Finland.
Ja, Rusland is er enorm mee opgeschoten, met dat binnenvallen bij hun buren.
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: Iedereen wil lage prijzen, maar het is wel heel kort door de bocht om te denken dat niet lid zijn van de EU jouw benzine per definitie lekker goedkoop maakt. Zie bijvoorbeeld de prijsontwikkeling in de UK: https://www.racfoundation.org/data/uk-pump-prices-over-time Ja, het is daar in absolute zin iets minder duur dan hier, maar de ontwikkeling in de tijd rond de Oekraïne-oorlog is niet significant anders dan die we hier zien. Of neem voor mijn part Zwiserland: https://www.mylpg.eu/stations/switzerland/prices/ Let ook even op dit detail: in Zwitserland is de prijs van benzine tussen maart 2016 en de piek in 2022 op een haar na verdubbeld (CHF1,05 naar CHF 2,03)! Als dat in Nederland ook was gebeurd, was de prijs aan de pomp op de piek zomaar 3 euro per liter geweest (https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/brandstofprijs-historie.asp# , en dan even goed in de grafiek kijken, dan zie je dat de literprijs in maart 2016 in Nederland rond de €1,55 ligt).
De trend ligt in beide gevallen dus minstens in lijn met de trend hier, in de vervloekte EU die er op uit is om jou straatarm te maken. Of zo.
Overigens: vind je het niet een heel kleine prijs om te betalen, een paar tientjes meer aan de pomp, als je het hele plaatje overziet? Toegegeven, dit is een aaname: maar ik ga er van uit dat jij in een huis zit met stromend water, elektriciteit, muren en een dak, wat niet zomaar gebombardeerd wordt met clustermunitie, en dat niemand van je naasten al maanden in een bedompte kelder onder de Hoogovens hoeft te wonen. Als ik sta te tanken denk ik ook steeds: “$#^%$^@, dat is duur”, maar er zijn ergere dingen in de wereld. Echt waar.
petroldrinker zegt
Het gaat mij niet zozeer alleen om het feit dat het goedkoper moet worden (tuurlijk hoe goedkoper hoe beter laat ik dat even voorop stellen), waar ik erg tegen hik, is dat de EU maar vind alles voor ons te mogen beslissen, dat is waar ik mij het meest aan erger. Laat lekker die goedkope olie komen als er landen zijn die Rusland zijn olie en gas willen (iets waar ik overigens geen moeite mee heb).
De sancties moeten niet ons leven ook aantasten in mijn ogen, omdat iemand weet ik veel hoever hier vandaan iets doet waar 99% vd mensen niet mee akkoord gaat, moeten wij maar meteen ons leven (in mijn ogen) van kwaliteit minderen, omdat een soort overheids orgaan het niet “oke” vindt…… beetje raar niet
frank2b zegt
De EU beslist helemaal niets.
Democratisch gekozen leiders van 27 autonome landen nemen gezamenlijk een besluit.
Als één minister-president tegen stemt, dan gaat het plan niet door.
Je kunt wel boos zijn op de EU, maar lees je eerst eens even in. Kijk hoe het allemaal écht werkt.
Pascal zegt
@frank2b de EU beslist niks? Oh prima, kijk jij dan even deze recente tweet van Guy Verhofstadt? https://mobile.twitter.com/guyverhofstadt/status/1520336571945426945
“Conference on the Future of Europe approves radical overhaul of the EU: end of unanimity, abolishment of veto’s, launch of Joint Armed Forces of the Union, transnational lists and many other reforms…”
De EU doet helemaal niet geheimzinnig over hun agenda. Voor wie nog zit te slapen: de EU zal net zolang doorgaan totdat het een ‘United States of Europe’ heeft bereikt en vervolgens álles kan beslissen.
frank2b zegt
@Pascal: zullen we de feiten laten beslissen en niet meteen vanaf de heup schieten obv één tweet? Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.
Al die nodeloze angst steeds. Elke keer dat er Europees iets gecoördineerd wordt gaan alle alarmbellen af. Elke keer blijkt er weer helemaal niets aan de hand te zijn. Daar hebben we het dan niet meer over, want er is weer de volgende ‘verontrustende’ ontwikkeling. Zóóó vermoeiend, elke keer…..
Pascal zegt
Ik deel aangekondigde hervormingen die jouw bericht tegenspreken, rechtstreeks vanaf de bron.
Maar noem dat gerust ‘vanaf de heup schieten’ en steek dan meteen je kop nog ff wat langer in het zand.
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: Je zult me toch vergeven als ik denk dat het je wel degelijk om ‘goedkoper’ gaat op basis van deze quote uit je originele posting: “laat lekker de landen zelf kiezen, ik ben pro russische olie, alles om de prijzen laag te houden”
En daarbij is de EU geen monolitische, autocratische entiteit die iets kan vinden en vervolgens de facto van het ene op het andere moment kan opleggen (zoals bijvoorbeeld een Putin dat wel kan). Het is een aartslog apparaat waar de besluitvorming langzaam gaat, allerlei lobbyisten via de lidstaten emaar ook in Brussel zelf een dikke vinger in de pap hebben en waar vrijwel altijd compromissen uitkomen omdat er een meerderheid van 353 stemmen op 705 parlementsleden gehaald moet worden om een stuk wetgeving aan te nemen. In die zin mag je gek genoeg denk ik nog van geluk spreken dat Nederland in de EU zit. Om maar eens een voorbeeld te noemen: als het aan Nederland ligt, zou een nieuwe auto met verbrandinsmotor al vanaf 2030 niet meer moeten mogen worden verkocht, en Nederland heeft daarvoor dan ook (samen met een antal andere landen zonder waarneembare auto-industrie) een voorstel gedaaaan de EU. Verrassend genoeg zijn onder andere Duitsland, Frankrijk en Italië natuurlijk tegen en gaat die datum dus niet gehaald worden. En of het dan uiteindelijk 2035, 2040 of wat dan ook wordt – dan kun je nooit zeggen dat de EU dit aan Nederland heeft opgelegd. Zou best kunnen dat Nederland het alsnog in 2030 niet meer toelaat, maar dat staat dan toch echt los van de EU.
Overigens denk ik ook dat de levenskwaliteit van de meeste mensen veel meer geraakt wordt door de energierekening voor het wonen dan door de benzineprijs. Als je de EU daar al iets kunt verwijten, is dat ze de energietransitie niet een beetje voortvarender hebben aangepakt…
grandmasterb zegt
@petroldrinker: Je denkt wel erg kortzichtig. Rusland kan alleen oorlogvoeren door hun inkomsten uit olie en gas, de rest van hun export stelt heel weinig voor. Rusland bedreigt de vrijheid en democratie in Ukraine door daar binnen te vallen en veel burgers te vermoorden, verkrachten en te intimideren. Worden ze daar niet gestopt, dan zullen ze spoedig andere landen binnenvallen om het Groot_Russche rijk te herstellen wat Putin wil bewerkstelligen en dan komt het steeds dichterbij.
monsieurleloure zegt
@petroldrinker
Ik rij een 5,7 V8 die amper 1 op 5 doet maar ik betaal liever 3 euro per liter dan dat er geld gaat naar die verwausde Putin met zijn tyfusbek
petroldrinker zegt
ik ook zoiets, maar ik zie liever 1 eur pl en dat alles naar Putin gaat dan dat ik 3x zoveel moet betalen dat niet naar Putin gaat….
Ot92 zegt
@monsieurleloure Jij wel chef
grandmasterb zegt
Petroldrinker: je bent pro russische olie? Je klinkt erg als een landverrader. Er is meer dan genoeg olie in de wereld, de prijs wordt kunstmatig hoog gehouden door de OPEC en de overige olielanden.
petroldrinker zegt
dus omdat ik voor goedkope olie ben, ben ik een land verrader? prima, toch. Ik heb overigens toch niks met Nederland behalve dan dat ik hier geboren ben…. zo geweldig is dit land niet, al helemaal niet als het om het eigen volk gaat, maar dat is een andere discussie
Prijs aan de pomp word niet zo hoog gemaakt door de OPEC landen, maar puur door die dieven in den haag met hun belastingen
Pascal zegt
Toch vind ik zo’n 4-coupe er echt wel lekker uitzien zo. In San Remo Grun graag, u hoeft ‘m niet in te pakken ik neem ‘m zo wel mee.
neymar zegt
@Pascal: Wat een prachtbak is het toch de nieuwe 4 Serie! 😍
Pascal zegt
@neymar in het echt vind ik ‘m nog mooier! Ik was laatst even de dealer binnengelopen, gewoon heerlijk; interieur ook trouwens.
LaLancia zegt
Is de EU een samenwerking met De Speld aangegaan of zo? Lijkt de Partij tegen de Burger wel.
AudiRS zegt
En dat terwijl een vat olie gewoon weer op 100 dollar ligt. En dat is al meer dan 150 dollar geweest. Iemand wordt verne*kt en iemand wordt heel rijk…
sportabgasanlage zegt
@AudiRS je geeft zelf het antwoord al: olie wordt afgerekend in dollars, en wij betalen onze benzine/diesel in euro’s. Kijk voor de grap eens naar de dollarkoers van het afgelopen jaar en je snapt dat wij aan de pomp nauwelijks iets merken van de goedkopere olie. Daar komt nog bij dat onze auto’s niet op olie, maar op benzine/diesel lopen. Olie moet dus geraffineerd worden. Door de oorlog in Oekraïne houden raffinaarderijen grotere reserves aan, wat ook weer de prijzen stuwt. Daarnaast zie je nog een zichzelf versterkend effect en dat is dat de prijzen van raffinage (kost veel energie) en transport van olie en benzine/diesel gestegen zijn door hogere brandstofprijzen, en die worden ook weer verrekend aan de pomp.
bmwzcsi zegt
@sportabgasanlage: jij snapt het 👌🏻
vaakbenjetebang zegt
@sportabgasanlage: En zo is het maar net. Het is makkelijk om op Den Haag te schelden, en nog makkelijker om dat op Brussel te doen (en vaak ook terecht), maar in dit geval hebben we dan toch te maken met cognitieve dissonantie. Op de piek was de gemiddelde adviesprijs voor Euro95 volgens United Consumers (https://www.unitedconsumers.com/tanken/informatie/brandstofprijs-historie.asp#) €2,502 per liter. Vervolgens is daar eind maart 17 cent aan accijns vanaf gegaan, plus navenant BTW. Da’s ongeveer 21 cent, dus dan houd je €2,29 over. Wederom volgens United Consumers is de adviesprijs nu €2,245, wat (als ik het wel heb) een cent of 10 à 12 meer is dan het voor de oorlog was. Als je dan kijkt naar de ontwikkeling van de dollarkoers en het feit dat de oliemaatschappijen één en ander in Rusland versneld zullen moeten afschrijven, is er hier dus helemaal niets raars aan de hand.
Op de piek van de coronacrisis lag de benzineprijs overigens een heel stuk lager, volgens mij in verhouding ook een stuk lager dan hij nu hoger ligt. Je mag dus in zekere zin blij zijn dat Den Haag er toen niet als de wiedeweerga 20 cent accijns bij heeft gedaan…