Victor Muller eiste een behoorlijke schadevergoeding voor het blokkeren van de verkoop van Saab aan een Chinese partij. Was dit de laatste strohalm van Spyker?
Dat de overname van Saab door Spyker niet zo’n hele slimme zet was, kreeg Muller niet al te lang na de aankoop in 2010 in de gaten. Hij kreeg de boel niet op de rit en zocht in 2011 alweer naar een nieuwe eigenaar. Die dacht hij te hebben gevonden in een Chinese geïnteresseerde, maar zover kwam het niet.
Muller had namelijk een licentie voor het gebruik van voormalig Saab-eigenaar General Motors en dacht die licentie te kunnen verkopen aan de Chinese partij. GM trok de licentie daarop in, omdat de Amerikanen niet wilden dat hun techniek in China terecht zou komen. De deal mislukte en Muller bleef achter met een failliete autofabrikant.
Dat nam hij hoog op, want Muller eiste 3 miljard dollar schadevergoeding van GM, omdat zij de verkoop zouden hebben geblokkeerd. De rechter ging daar eerder al niet mee akkoord en bleef ook in hoger beroep bij die beslissing. Spyker en Muller hoeven er dan ook niet meer op te rekenen dat eventuele schade te verhalen valt op de Amerikanen.
Dat is slecht nieuws voor Spyker, want de Nederlandse fabrikant verkeert in zwaar weer en had een miljardeninjectie goed kunnen gebruiken. De productie ligt al tijden stil, eht ziet er dus slecht uit. Of zou Muller alsnog een konijn uit zijn enorme hoed toveren?
kogando zegt
Victor is onsterfelijk, die staat net zo lang op nieuw op tot je zijn kop eraf haalt zoals in Highlander.
jordy14 zegt
@kogando: en dan groeit er zoals een mythische draak een nieuwe kop;)
stephane8200 zegt
@jordy14: oei, en de (veronderstelde) toevallige link naar TVR vind ik heel subtiel.
jordy14 zegt
@stephane8200: hahah, nu je het zegt XD
Design_Driven zegt
@kogando: ik dacht eerder aan deze:
https://www.youtube.com/watch?v=zKhEw7nD9C4
gerjan zegt
Iedereen heeft wel een mening over die man. Maar ik dank hem hartelijk!! Wat een mooie auto’s zijn die spijkers!!! Staat zeker hoog op mijn lijst!
Jochempie zegt
@gerjan: Daar moet je Maarten de Bruijn en Simon Koop voor bedanken.
lincoln zegt
@Jochempie:
heb jij die aluminium doos van Maarten de Bruijn wel eens in het echt gezien ??
Jochempie zegt
@lincoln:
Iemand moet toch met de basis komen?
lincoln zegt
@Jochempie:
zo .. helemaal trots op Dutch design nou zeker ..
kom op man .. toch regelrechte troep .. creatief met aluminium ..
Leepu zijn debiele neefje van 6 doet het nog netter ..
Jochempie zegt
@lincoln: De verhoudingen van de Silvestris zijn totaal niet hoe je ze van een supercar verwacht, maar de designtaal is 1 op 1 overgenomen in het “snellere” model van de C8..
406_v6 zegt
@lincoln: Afzeiken is makkelijk, ik zou zeggen ga de uitdaging aan en verras de Autobloggers met jouw creatief en technisch vernuft. Alhoewel ik er van uit ga dat je met de staart tussen de benen afdruipt.
Robert zegt
@Jochempie: Grappig om deze “Silvestris” nog eens in het RDW register op te zoeken:
Handelsbenaming 2 AXLE RIGID BODY COUPE
Datum eerste toelating 30-06-1988
Datum eerste afgifte Nederland 15-10-1998
Vervaldatum APK 19-12-2003
Cilinderinhoud 0 cm³
Aantal cilinders 8
Aantal zitplaatsen 0
Afstand voorzijde voertuig tot hart koppeling 0 cm
406_v6 zegt
@gerjan: VM heeft weinig goeds gedaan voor Spyker, geestelijk vader Maarten de Bruijn des te meer, maar werden door VM aan de kant geschoven… het resultaat is bekend.
lincoln zegt
@406_v6:
LOL .. Spyker is succesvoller dan ooit met V.Muller ..
fejjie zegt
@lincoln: Succesvoller dan ooit = productie ligt stil, nood aan miljardeninjectie?
lincoln zegt
@fejjie:
mwah .. historisch gezien valt het wel mee hoor ..
406_v6 zegt
@lincoln: Historisch? tsss…. verdiep je eerst in de geschiedenis en de feiten. Hoeveel winst heeft Spyker gemaakt sinds de oprichting? Nada, nop. De investeringen in de fabriek zijn niet eens terugverdient, het enige wat is gevuld zijn de zakken van VM.
norge zegt
@406_v6: Dan heeft tie het toch goed gedaan?
406_v6 zegt
@norge: Spyker werd er niet beter van…
lincoln zegt
@406_v6:
LOL .. jouw historische kennis gaat niet verder dan 15 jaar ..
406_v6 zegt
@lincoln: Waar leidt je dat uit af dan? Ik heb HELEMAAL NIKS met het “nieuwe” Spyker, wel met het echte Spyker van Jacobus en Hendrik Spijker. Ik was al bezig met auto’s toen jij nog uit de puddingbuks van je pa moest komen. ;)
lincoln zegt
@406_v6:
joh .. en Maarten de Bruijn net nog geestelijk vader noemen ..
granlusso zegt
Ik hoop dat ze binnenkort spijkers met koppen kunnen slaan, anders wordt het eerder koppensnellen voor Spyker…
Ik gun het ze van harte. Ook voor Victor, wat ze ook over ‘m zeggen, het is en blijft een passievolle auto-ondernemer die het respect van velen verdient. En ja, hij is weleens tegen de muur gelopen, maar ja, hoe heet dat ook al weer, ondernemen toch? ;)
gregorius zegt
@granlusso: Ach, zo kan je de discussie wel aangaan. Termen zoals duurzaam ondernemen. Denk toch echt dat VM in de race was voor een grote uitbetaling en niet voor de langdurige voortzetting van een merk met een mooie historie.
Dat mag, maar als dat niet lukt, mag je hem, als werknemer, zeker wel wat kwalijk nemen.
Ik zou nog altijd graag horen van een oud werknemer van Spyker over wat daar allemaal is gebeurd! Anoniem, natuurlijk. En natuurlijk geen kopien van tekst hier laten plaatsen: het management (wel of niet onder leiding van VM) is wel zo achterbaks om elke tekst een beetje anders te maken zodat het te achterhalen is wie er wat aan het lekken is.
En ik gok zomaar dat niet voor alle (ex)werknemers bij Spyker de beslssing om voor Spyker te worden financieel positief heeft uitgepakt; maar ik gok ook zomaar dat VM’s bankrekening tijdens de afgelopen 10 jaar er niet op achteruit is gegaan.
Design_Driven zegt
@granlusso: beetje spykers op laag water zoeken. pada bam!
jagmaseratiferrari zegt
Eerlijk gezegd kan die Victor Muller mij geen moer schelen, jammer dat Saab de dupe is geworden en failliet is.
Na de doorverkoop is het een succes geworden met Jaguar/LR en Volvo, waarom lukt het met Saab niet vraag ik mij af.
zanzibar zegt
@jagmaseratiferrari: Geld. Tata en Geely hebben flink geinvesteerd. Spyker heeft alleen een weken de fabriek opengehouden, en wie zit er nog op een oude 9-3 te wachten?
jagmaseratiferrari zegt
@zanzibar: Juist dat, het verbaast mij dat er geen andere bedrijven of families zoals Tata of Geely zich hebben gemeld om Saab over te nemen.
Robert zegt
@jagmaseratiferrari: Saab is de dupe geworden van wie? Victor Muller heeft de levensweg (lijdensweg) enkel verlengd; GM heeft simpelweg de stekker er uit getrokken zoals ze dat al eerder deden met Hummer, Saturn, Pontiac, etc. Parallel daaraan, wilden ze de Hummer-productielijnen ook onder géén beding aan een Chinese partij verkopen, terwijl vanuit die contreien er zeker interesse was. Waarschijnlijk om dezelfde redenen als dat ze de GM technologie uit de SAAB’s ook niet wilden delen.
En dát is nu precies de reden waarom het met Saab niet en met Jaguar, Landrover en Volvo (v/h moederbedrijf Ford) wél is gelukt. Ford wist namelijk: verkopen ze technologie in de modellen niet méé met de merken, dan verkopen ze deze merken waarschijnlijk helemaal niet en dan leggen ze uiteindelijk zelf misschien wel het loodje.
cthijs zegt
@jagmaseratiferrari: heb je die modellen van saab al eens goed bekeken? Die stammen nog uit de 80 er jaren
rolov zegt
Vast wel.
Carreza zegt
Some say that he almost immediately goes bankrupt when playing Monopoly but in the end he always wins the game.
All we know is, he’s called The Vic.
piquet1986 zegt
K had helemaal niks met Saab, todat de laatste 95 kwam, wat een prachtige wagen is dat. Elke keer als ik die zie rijden denk ik; “jemig, wat jammer dat het daar gestopt is…”
Mika_Hakkinen zegt
@piquet1986: Precies, heel af en toe zie je er een.. anders dan anders.
Jammer, dat hij niet meer gemaakt wordt
jagmaseratiferrari zegt
@piquet1986: & @mika_hakkinen: Gelukkig dat er ook mensen zijn die Saab een warm hart toedragen
lincoln zegt
tis omdat Zweden zo,n armlastig derde wereld land is ..
anders was er vast wel een Zweed die Saab had willen “redden” ..
riddertevoet zegt
Het runnen van een automerk als Saab bleek bij nader inzien toch lastiger te zijn dan het monteren van Audi motorblokken achterin kitcars.
rd1991 zegt
Oh, de stumper… laat hem eens in college gaan bij Horacio Pagani en Cristian von Koenigsegg zodat die de beste man kunnen leren hoe het wél moet…
lincoln zegt
@rd1991:
idd .. dat zijn tenminste charlatans die het wel goed doen ..
rd1991 zegt
Joop Donkervoort is ook een goeie, kunnen ze lekker Nederlands lullen. Kan Victor hem in ieder geval niet de schuld geven dat hij hem niet begrepen heeft. (mbt. taalbarrière)