Helaas voor de mensen die geen laadplekje meer hebben voor hun eigen auto. Laadpaalkleven is niet strafbaar…
Het is een van de grote ergernissen van de moderne automobilist; laadpaalkleven. Je wil na een dag hard werken jouw elektrische auto aan een openbare paal hangen om hem te voorzien van een nieuwe lading stroom, staat er al een andere auto aan.
En op zich is dát niet eens zo’n ramp (tenzij het een Plug In Hybrid is, die gewoon met z’n verbrandingsmotor overal kan komen), het wordt pas echt vervelend als het lampje op de laadpaal groen is en niet blauw.
Dat betekent namelijk dat de berijder van de auto aan het laadpaalkleven is. Met andere woorden, hij houdt een oplaadplek bezet met zijn auto, terwijl deze allang vol zit. Ronduit asociaal en veel gemeentes beboeten deze mensen dan ook.
Maar dat mag dus niet meer…
Laadpaalkleven niet strafbaar
De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat laadpaalkleven niet strafbaar is. Als er gewoon is betaald voor de parkeerplek, mag de gemeente geen boete uitschrijven. Dat kwam naar voren tijdens een zitting die de bestuurder van een hybride BMW had aangespannen tegen de gemeente Rotterdam, schrijft het AD.
Zonder de hele zaak hier over te nemen, kwam het er in het kort op neer dat de man geen boete kon krijgen voor het laadpaalkleven. Als je netjes parkeergeld betaalt, mag je er gewoon staan, aldus de Hoge Raad.
En dat zorgt voor een bom onder het beleid van veel andere gemeenten. Want ook die deelden boetes uit als een bestuurder aan het laadpaalkleven was met zijn of haar (X) auto.
Uitspraak zorgt voor meer vragen
Op zich is het ook wel logisch dat je als gemeente geen boetes kunt uitdelen aan laadpaalklevers. Want stel nou dat je echt van goede wil bent, maar je auto niet hebt weggezet nadat deze 10 minuutjes eerder vol was. Dan krijg je ook een boete, terwijl je niet iedere minuut kan gaan kijken of de auto nog laadt.
Maar het roept ook andere vragen op. Nu dus blijkt dat je een laadplek bezet mag houden als je keurig je parkeergeld hebt betaald, mag je daar ook staan met een niet-elektrische auto, toch? Ik bedoel, je gebruikt de laadplek in beide gevallen niet en je betaalt wel gewoon parkeergeld met je wettelijk goedgekeurde auto…
Voer voor de gedachten, zullen we maar zeggen. De conclusie is vooral; als je iemand betrapt die staat te laadpaalkleven en je wil hem een flinke boete laten bezorgen, hoop dan dat hij geen geld in de meter heeft gestopt.
Anders ben je volstrekt kansloos.
pomoek zegt
Logisch. Het is ergerlijk maar terecht. Bovendien: Stel dat iemand die zijn hele accu leeg rijdt en dan zijn auto aan een laadpaal hangt voor een hele dag. Dan voldoet hij in feite aan de “eisen” van de gemeente. Zijn accu is immers zolang die niet is opgeladen niet vol.
Waarom niet gewoon een maximale parkeertijd hangen aan een laadpaalplek? Dat gebeurt toch ook op andere plekken in een stad?
okdoei zegt
Dat argument van je kunt niet iedere 5 minuten kijken of ie vol is, is dikke kul. Heb zelf een Nissan Leaf en die heeft een ontzettend crappy app, maar wat deze wel doet is consistent live melden dat het laden klaar is. Je krijgt gewoon een notificatie, dus verwacht dat andere auto’s dit ook hebben.
madhatter zegt
Dus je moet wachten tot je auto vol is om hem direct te verplaatsen?
Moet je dan als je bijvoorbeeld in een restaurant zit snel naar huis om je auto te verplaatsen?
Je kan inderdaad zien dat de auto vol is, maar je bent niet altijd in de buurt om hem te verplaatsen.
okdoei zegt
Nee, je kunt instellen hoe lang je wilt laden (per 10 minuten). Als dat klaar is geeft ie een notificatie. Als je eerder die stekker eruit trekt, notificatie. Valt die paal uit voor 1 of andere reden, notificatie. En het gaat me niet om of je in de buurt bent ja/nee. Het argument “ik kan niet iedere 5 minuten checken of ie vol is”, is kul. Over het andere zeg ik niets dus dat erbij halen heeft geen zin.
koeberg zegt
> dus verwacht dat andere auto’s dit ook hebben.
Je weet wat ze zeggen over aannames hè?
Mijn Hyundai Ioniq heeft geen crappy app. Ook geen goede app trouwens. Naar de auto toe lopen is de enige manier om te weten of die vol is. En als dat niet zo is en ik wil weten hoe ver hij is, dan moet ik zelfs instappen en hem starten.
e36thuglife zegt
Ja dit is dus fd up voor mensen met echte waggies want de gemeente die kijkt van oh die laadpaal is altijd bezet dan zetten we er nog 3 naast want dat is nodig en dan kan je daar je normale waggi ook niet meer zetten en uit eindelijk mag je nergens meer een benzine waggi parkeren van de gemeente met hun groenlinks bullshit en dan is parkeren alleen nog voor tesla lease kakkers en gewone mensen kunnen in de stront zakken.
theghost zegt
Als er veel laadpalen staan hoeft zo’n plek ook niet meer exclusief voor EV’s te zijn, is het probleem dus ook opgelost.
Wat wil je dan? “Je staat met je EV niet bij een laadpaal! Dat mag niet?”
e36thuglife zegt
Nee vriend kan je niet lezen of zo ik bedoel dus dat ze gewoon moeten zeggen deze plek is alleen voor laden en dan opdonderen. Dan zijn er dus minder palen nodig en kunnen echte autos ook nog parkeren. Waar zie jij een laadplek waar je ook met een echte auto mag staan? Dat gaan die gemeente GroenLinks auto haters van 020 en 030 nooit doen!!!
William zegt
Zouden al die Fisker Karma’s zijn geexporteerd? Destijds alleen populair vanwege de subsidie’s, maar ik zie ze nu nooit meer rijden.
por100 zegt
Dan voeren die progressievelingen toch gewoon een progressief tarief in? Je begint in Adam op 7,50 per uur en na 2 uur laden, of vanaf het moment dat je auto vol is kost de parkeerplek 75 per uur.
Lange leve de belastingheffer
dalmore zegt
Dit is al jaren zo bij de superchargers/snelladers
rwdftw zegt
De meeste bestuurders rijden dat ding zakelijk, en hebben een pasje. Die merken helemaal niets van een extra duur tarief. Dat betaalt de werkgever wel. Je kan het ook met je Tesla frustreren. Daar kan je namelijk de laadsnelheid instellen. Als je het aantal amperes terug zet dan duurt dat langer.
Je doet er als overheid dus helemaal niets aan, de enige optie is om meer paaltjes neer te zetten.
kamikaz3 zegt
Gewoon geen speciale rechten! Indien je bestuurders van elektrische wagens gelooft is dat laden langs de snelweg toch zo gezellig, dan had die maar daar moeten laden vooraleer de stad in te rijden!
banderas zegt
Jij snapt het concept niet…
dalmore zegt
Hoe zit dat s nachts? Stel je zet de auto s avonds laat aan de lader omdat je de volgende dag een flink stuk moet rijden. Dan is die misschien 04:00u vol, moet je dan een wekker zetten om de auto te verplaatsen?
por100 zegt
Jouw vraag is veel te logisch voor deze tijd. Foei
bitd zegt
Sowieso pauper als je natuurlijk geen eigen oprit met zonnepanelen hebt en gedurende de dag aan het thuiswerken bent om vervolgens je auto te laden, je vraagt is alleen relevant voor 75% van de Nederlanders, waarom zou je daar de elektrische rijders mee vermoeien?
banderas zegt
Terecht. Ik vind alleen als je de volgende dag alsnog de hele dag de auto eraan laat hangen dat je dan een lul bent en dan wel strafbaar moet zijn.
Al zegt
Gewoon een “idle fee” gebruiken van bvb 50 cent per minuut, dat na een uur verdubbelt tot 1€ per minuut.
De gebruiker mag zijn auto zo lang laten hangen als hij wil.
De opbrengsten gebruiken om meer laadpalen te plaatsen.
welkom101 zegt
Eigenaar van de laadpaal moet de prijs verhogen per minuut als de stekker niet ontkoppeld wordt
welkom101 zegt
Eigenaar van de laadpaal moet de prijs verhogen per minuut als de kabel niet ontkoppeld wordt terwijl de auto vol is