Uit brekend onderzoek blijkt dat vehikels met hoge motorkappen verantwoordelijk zijn voor dode voetgangers.
De auto is uiteraard een geweldige uitvinding die de mensheid extreem veel gebracht heeft. De wereld is een stuk kleiner geworden en mogelijkheden om jezelf te ontplooien juist veel ruimer. Maar, auto’s hebben natuurlijk ook enkele nadelen. Als je ermee in aanraking komt terwijl je zelf niet in een auto zit bijvoorbeeld, kan dat vervelend aflopen.
In de loop der jaren is er natuurlijk veel gedaan om dat te voorkomen dan wel de impact te verzachten. Elektronische hulpsystemen verminderen tegenwoordig de kans op een touché. En motorkappen die iets hoger liggen zorgen ervoor dat je hoofd niet rechtstreeks op een gietijzeren motorblok dreunt als je toch geschept wordt. Jaguar ontwikkelde zelfs een systeem om de motorkap de voetganger als het ware te laten opvangen bij een crash. Alleen wel jammer natuurlijk dat het een Jaguar is en op dat moment dus waarschijnlijk niet werkt…
Flauwe grappen daargelaten: er blijkt nu juits een nadeel te zitten aan al die hoge motorkappen. Justin Tyndall, assistent professor aan de universiteit van Hawaii, heeft namelijk een onderzoekje uitgevoerd. Daaruit blijkt dat de hoogte van de motorkap een grote risicofactor is voor een fataal ongeluk. Groter dan het gewicht van een auto, wat doorgaans vaak gebruikt wordt in dergelijke onderzoeken om de factor ‘grootte van de auto’ te meten.
Uit de regressieanalyse blijkt dat voor elke 10 centimeter dat de motorkap hoger ligt, de kans op fataliteit voor de voetganger in geval van een ongeval met 22 procent stijgt. Geen lekker nieuws in een tijd waarin iedereen om onverklaarbare redenen rond wil rijden in een SUV. Tyndall vat het samen:
Front-end height was found to be the strongest predictor of pedestrian death of the size measures studied. The finding suggests that regulatory changes that discourage high front-end designs could improve pedestrian outcomes.
Justin Tyndall, zit op een vrijdagavond liefst achter een laptop met SPSS
Waarvan akte. Iedereen dan maar verplicht in een lage sportwagen? Of pak jij volgend weekend de INEOS Grenadier in plaats van de Lotus Emira mee naar je schoonmoeder, puur ‘voor het geval dat’? Laat het weten, in de comments!
Gulli zegt
In ander nieuws; water is nat.
Aan de andere kant, met zo’n hoge motorkap zie je ook niet wie je aan het platrijden bent dus voor de bestuurder is het een stuk minder traumatisch.
por100 zegt
Totdat je ziet wat je hebt aangericht;
De mevrouw in de X4 zag mijn zoontje op loopfiets niet, reed over het voorwiel van zijn fietsje en het fietsje haalde zijn been tot op het bot open (gaat inmiddels weer helemaal goed).
De lieve vrouw zat ook zeer zeker in de stress en durfde voorlopig ook niet meer te rijden.
Heb haar maar uitgelegd dat bijna alle moderne auto’s gewoon veel minder overzicht geven direct rondom de auto en dat ze misschien weer eens een wat oudere auto moest proberen, en dat ze niet zo hard voor zichzelf moest zijn.
Ik ben blij dat zulke studies worden gedaan, want 12 jaar geleden werd de prachtige motorkap van de E90 nog ingeruild voor de hogere motorkap van de F31 omdat het veiliger zou zijn. Behalve dat het gewoon lelijker is, is het dus juist voor de allerzwakste verkeersdeelnemers (jonge kinderen tot een jaar of 4) gevaarlijker.
Recent hebben wij een grand voyager erbij gekocht. We hebben voor het model 2000-2007 gekozen. Bij zo’n grote auto is overzicht extra belangrijk en in vergelijking met het latere (hoekigere) model heb je veel meer overzicht (vooral door lagere ramen). Inderdaad wel onveiliger voor inzittenden.
Het nieuwere model is gewoon te onoverzichtelijk om in nederland comfortabel te kunnen rijden.
barchettadriver zegt
Fiat barchetta for the win. Lage motorkap en zo’n lange neus dat het hoofd vermoedelijk niet op de voorruit klapt maar ergens op de parafaan klapt, die een stuk flexibeler is.
drdre1 zegt
Idd, denk dat ze met kleine Italiaanse dummies hebben getest. Die kwam niet voorbij de koplamp.
moveyourmind zegt
Dat voetgangerssysteem van de Jaguar werkt juist bijzonder betrouwbaar.
Nog ruim voordat de voetganger die je anders aan zou rijden in beeld komt sta je met pech langs de weg, of kom je stil te staan zonder brandstof en anders is de stroom wel voortijdig op.
sportevo zegt
Zonder brandstof komen te staan is niet echt een USP van Jaguar maar meer een vorm van incapabiliteit van de bestuurder.
rwdftw zegt
Vroeger hoorde je niemand over dit soort issues dus we moeten terug naar de lage lange neus. Dat is ook niet fijn om mee geraakt te worden maar het is nog altijd beter dan vol in je borst geraakt worden door een oversized BBQ rooster op zijn kant. Het eerste kan je misschien nog navertellen, het tweede niet meer.
Iets als de 850i maar dan zonder de klapkoplampen, want dat doet ook zeer. Hoe je dat dan combineert met de gewenste hoge zit en ruimte voor 5 kinderen plus baggage is een uitdaging voor de ontwerpers.
O plaat zegt
Die hoge zit is gewoon nergens voor nodig.
drdre1 zegt
Ouderen vinden dat fijn. Gezinnen met kleine kinderen ook (hoef je niet zo diep te duiken om de gordel vast te maken). Dat gezegd hebbende: hydraulische vering er onder en ’t probleem is opgelost. Omhoog wanneer je instapt, lowrider wanneer je gaat rijden.
Johanneke zegt
Ik roep het hier al tijden: terug naar de MPV. In ieder opzicht een betere auto dan de crossover. Wel de normale motorkap met betere aerodynamica, veiliger voor voetgangers en fietsers, je hebt je hoge zit, en ze zijn ook nog eens veel ruimer dan crossovers.
Ik heb een oude Mitsubishi space star gehad. Ding was belachelijk ruim voor een auto van net 4 meter lang.
cossiekiller zegt
Hoge motorkappen never killed anyone… It’s the impact at high speed that gets you.
Flutterbear zegt
Dus de Cybertruck is wél een stuk veiliger dan een F150?
vetnek zegt
Hoe zit dat met vrachtwagens? Die hebben geen motorkap.
drdre1 zegt
Daar kun je gewoon veilig door worden doodgereden. 👍🏻💀
vetnek zegt
Hahahahaha!
fanboy zegt
@vetnek: Als de snelheid niet te hoog ligt (en je dus niet onder de vrachtwagen verdwijnt) dan zou het me niet veel verbazen als de klap minder erg is dan bij een SUV. Want je hoofd en nek maken niet zo’n rare klap/knak beweging.
Maar goed, de snelheid zal vaak te hoog liggen waardoor je meestal het onderspit delft.
auto62 zegt
Als je hoog zit heb je een beter overzicht ;)
Johanneke zegt
Denk dat veel mensen op de maan moeten zitten gezien huj rijstijl, ookal zitten ze in een crossover.
fanboy zegt
@auto62: Je hebt niet meer overzicht in je SUV als de auto voor je ook een SUV is.
Daarnaast hebben de rest van de normale / lage auto’s minder overzicht.
En je hebt zelf ook minder overzicht als je achteruit rijdt of andere bijzondere verrichtingen, en er lopen een paar kleine dreumesen in de buurt van je auto.
Johanneke zegt
Ik heb ook nog nooit in een auto gezeten dat ik dacht, oeh ik heb echt te weinig overzicht. Heb toch ogen. Kijk toch rond.
kilum zegt
Helaas is het tegenovergestelde waar. Want juist dicht bij de auto heb je meer blindspots. Je kan iets verder kijken maar daar heb je niet zoveel aan.
gezondverstand zegt
Als voetgangers de verkeerslichten zouden respecteren zou dat al heel veel schelen.
En beter uitkijken. Als er iemand de tijd en het uitzicht heeft om gevaren te waarnemen dan zijn het voetgangers.
Het eerste geldt zeker ook voor fietsers. Rood of groen door rijden zullen ze :(
Flutterbear zegt
Je hebt fietsers verkeerd geschreven.
potver7 zegt
Misschien moet je eens wat vaker gaan wandelen of fietsen. Dan ontdek je tot je schrik dat er ook zat automobilisten zijn die niet snappen waar zo’n rood verkeerslicht voor is.
e36thuglife zegt
Dus met een lage motorkap wint de voetganger…. Waar kan ik me motorkap laten verhogen?
faalhaas zegt
Hoe meer aangereden voetgangers, hoe hoger de motorkap staat.
vbarchetta zegt
Goh, dat er een professor dat moet ontdekken… 1+1=2, water is nat, gras is groen…..
fanboy zegt
@vbarchetta: Zeker open deur, maar wel goed als de resultaten op papier staan, daar kunnen wetgevers wat mee.
vriend_van_de_show zegt
Wie verongelukken vaker fietsers of voetgangers? Ik vermoed dat het voor fietsers prettiger is om aangereden te worden door een wat hogere motorkap.
jaapiyo zegt
In beschaafde landen hebben burgers gewoon een auto, geen stalen ros.
vriend_van_de_show zegt
Toch vind ik dat je fietsers en voetgangers niet op een hoop moet gooien. Dat is ongenuanceerd.
V8Vantage zegt
Dus iedereen terug aan de FIAT Multipla? Wel in kekke kleurtjes aub!
misterBo zegt
Waarom ga je dan ook voor een auto lopen????
Jurgen zegt
Volgens mij zijn er heel veel voetgangers ook zelf verantwoordelijk, gewoon niet voor een auto gaan staan, scheelt een hoop
kilum zegt
Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen kunde achter het stuur dat je voetgangers verboden wil maken? Of is een voetganger of rolstoelgebruiker die op het zebrapad wordt doodgereden door een auto ook zelf verantwoordelijk?
mustang750supersnake zegt
denk eerder dat snelheid en impact er iets mee te maken hebben maargoed…..