Alles wordt duurder en dan met name energie, BMW gaat je echter helpen met je energieprobleem.
Maar dan moet je wel een BMW hebben, dat is logisch. De autofabrikant heeft een proef gedaan met Eneco eMobility. Dat werkt als volgt: je gebruikt je auto als batterij om je huis te voorzien van stroom. Zo simpel is het en kan het (hopelijk) zijn. Als het optimaal werkt kan dit je wel tot 850 euro per jaar besparen. Zeg maar wat nu je maandelijkse energierekening zonder hulp van de overheid is.
BMW en je energieprobleem
De overheid helpt een handje mee om de kosten van energie te temperen. Veel Nederlanders komen in de financiële problemen als er niks aan gedaan wordt. BMW in elk geval mee en komt met bi-directioneel laden aan huis. Dat ook nog eens goed is voor het klimaat, laten we dat ook niet vergeten.
Met bi-directioneel laden kan je zowel een auto opladen als stroom terug leveren. Dit kan aan het elektriciteitsnet, maar ook aan je huis. Hierdoor kan jij weer lekker de oven onbezorgd aanzetten. BMW test dit op dit moment en het maakt deel uit van een internationaal project. Niet alle BMW’ s kunnen meedoen, in deze proef hebben we het over een i3. Deze auto is aangepast en Eneco leverde de laadpaal. Het bekende probleem van rendementsverlies is volgens BMW minimaal gebleken. Tijdens dit soort laadtechnieken gaat er altijd energie verloren. Bij deze proef bleek echter dat het er een gemiddelde efficiency is van boven het gemiddelde van 90%. Hoeveel het nou echt is, daar spreekt BMW niet over.
Resultaten
De testen zijn succesvol verlopen. De automobilist kon de batterij uit de BMW als energiebuffer gebruiken. Gebleken is dat de i3 met een capaciteit van 37,9 kWh een huis twee dagen kon voorzien van gebruiksstroom. Hier is van een gemiddeld verbruik uitgegaan van 11 kWh per dag. Een klein ritje is dan ook nog mogelijk, maar stelt niet zoveel voor. Als je dan ook nog eens je batterij vol gooit tijdens de goedkopere uren (in de nacht), dan kan je 850 euro besparen per jaar. Of dit in de praktijk ook echt haalbaar is, dat is de vraag.
Oh ja, het klimaat helpen we hier ook bij. Maar dan moet je wel zo groen mogelijk opladen, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Over het derven en vervangen van accu’s, daar hebben we het voor het gemak maar even niet over.
w0ut zegt
Door de dag laden op kosten van het werk.
En ’s avond thuis de warmtepomp alles laten opwarmen. Yeah!
dare2think zegt
Het zal niet lang meer duren dat het ook buiten Eneco om kan. Dan is het dus mogelijk gratis op het werk te laden, het ritje naar huis te rijden en de inhoud van de accu naar het net te salderen. De wet loopt hier ver op achter. Het bijzondere hieraan is dat het echt stabiliserend werkt op het elektriciteitsnet omdat al die EV’s overdag bij de laadpaal staan te niksen en ’s avonds de stroom leveren die nodig is voor koken en andere apparaten die aan staan in de vrije tijd.
Om er maar wat getallen aan te geven: aangenomen dat de figuurlijke EV ongeveer 75 kWh heeft, is er 83 kWh nodig om deze vol te laden. (Wat vaak niet vermeld wordt, is dat een laadpaal laadverliezen heeft, je moet ook voor deze stroom lappen!). Met de huidige prijzen zal dit zakelijk €0,5 per kWh kunnen kosten. Gesteld dat je 50 kWh teruglevert – vanwege de heen en terugrit naar werk en reserve- zijn er dus 45 kWh die uiteindelijk via je meterkast het stroomnet ingaan (10% verlies weer). Je zult hiervoor 4 uren nodig hebben omdat het gebruikelijke systeem 11 kW aan kan. Met €0,80 per kWh en volledig salderen levert dit dus €36 per dag op. Met 21 werkdagen per maand is dat €756 per maand. Toch leuk. Gewoon netto.
Note: die 45 kWh per werkdag is 11.340 kWh per jaar en dat is veel meer dan de meeste huishoudens gebruiken. Die kWh’s uit je werk EV mag je tot je eigen verbruik salderen, daarna krijg je een ‘vergoeding’, dus de totale winst zal afhankelijk zijn van je eigen verbruikers. Een hoog eigen verbruik is onder de huidige wetgeving en met de juiste hardware dus gunstig (!!). Een warmtepomp en een tweede EV in eigendom zorgen vaak wel voor een jaarverbruik >10.000 kWh.
rutgerg zegt
Ja alleen lijkt mij dit gewoon diefstal van de baas? Zelfde als de auto van de vrouw voltanken met de tankpas van je zakenauto. Of de brandstof savonds met een rietje in de auto van de buurman stoppen en hem de benzine voor minder verkopen…
dare2think zegt
Je hebt gelijk hoor. Ik heb het voorgerekend om te laten zien dat het kan. Of het mag, dat is een discussie, en of het legaal is, dat is nog weer een andere discussie.
vpowert zegt
Leuk, maar V2H kon de Mitsubishi i-Miev al en de Leaf trouwens ook .Volgend jaar hebben alle Volkswagen IDs het standaard.
ffw88 zegt
Ja maar het is bmw dus nieuwswaardig.
krisp zegt
Wanneer komt deze functie beschikbaar voor bestaande i3-rijders? Want vooralsnog is het veelal mooie marketingpraat, maar er is nog geen fabrikant die het daadwerkelijk levert.
fanboy zegt
Het kan allang met de Nissan Leafs en andere EVs met de oude Chademo. En dan bijvoorbeeld met zo’n apparaat van Wallbox.
Nu pas komt het op de CCS standaard erbij.