De Toyota Aygo: zullen we alle cliché’s erover even op een hoop vegen? Truttenschudder, burgerbak en ga zo nog maar even door. Op zich is dit logisch, want met 1 liter motorinhoud, 65 peekaas, en drie cilinders is de Aygo weliswaar een heel handig stadsauto’tje, maar het hart van een echte petrolhead gaat er niet sneller van kloppen. Gelukkig kan het beter: Toyota maakte de ‘Aygo Crazy’, met een middenblok uit een MR2, goed voor 197 pk.
Het slechte nieuws is dat er slechts één van gemaakt is, en daar blijft het ook bij.
De in het midden geplaatste 1.8 liter turbomotor en het gewicht van 1050 kg zorgen ervoor dat de Aygo binnen de 6 seconden naar de 100 trekt. De topsnelheid ligt rond de 200 kilometer per uur.
Het is een echte rijdersauto, mét achterwielaandrijving en zonder stuurbekrachtiging, ABS of traction control. Binnenin vinden we een rolkooi, vierpuntsgordels, en een Sparco-stuur om ons te laten zien dat het menens is met de sportieve ambities van de kleine Toyota.
Waarschijnlijk rijdt het allemaal wel lekker sportief, maar zolang Toyota besluit er niet meer dan een te maken, dan hebben we hier niet zoveel aan natuurlijk.
De kosten voor deze one-off Aygo bedroegen een dikke 125.000 euro. Hiervoor kunnen ze mooi pronken met een mini-racertje, dat ze helemaal voor zichzelf kunnen houden. Als wij stervelingen iets dergelijks willen, zullen we moeten uitwijken naar bijvoorbeeld een Clio RS-Cup. Het leuke is, dat je voor het geld dat de Aygo heeft gekost, vijf pittige Cliootjes kunt kopen (maar ook een leuk aangeklede C63 AMG).
geun zegt
mooi,
lijkt me aardig karre in zulk een wagen
Stancke zegt
Haha, wat ze tegenwoordig allemaal uitvinden!
Alec zegt
Er was ook ooit een cup racer (volgens mij dan van de C1) met een 1.6 motor…. deze was al leuk….. maar dit is echt pure fun….. achterwielaandrijving…. kwijl….
Trouwens, de standaard aygo heeft al een extreem hoge fun factor….. echt een proefrit waard!
guzmann zegt
Leuk bakkie, alleen die neus kan me nog steeds niet bekoren….
mpower zegt
he? hoe kan dat nou dat deze auto zoveel kost? de basisversie is nog niet eens 15000 euro…… en een mr2 motor er in proppen kost toch echt geen ton?
kyanite zegt
Een midden-motor in een Aygo? Waar moet je dan zelf zitten? Volgens mij zit je als bestuurder al in het midden van deze mini.
Benjamin1 zegt
Ik heb idd ook gehoord dat die driecilinder best leuk is. Zelf nog nooit in gereden.
Jammer dat ze geen dikkere motor plaatsen in de normale aygo…..
RobertJ zegt
hmm, ik kan mun aygo nog ombouwen dus!! :)
(nee hoor, ben zo ook wel tevreden, 1:19 ondanks pittige rijstijl)
RobertJ zegt
overigens, geen 65 maar 68 pk AB!
clijde zegt
Hier wordt ik niet warm of koud van…om een vergelijking te maken : in het begin van de jaren negentig, was er de civic crx v-tec, uitgerust met 160 pk, en onder de 1000 kg. Die blies toen alles wat maar in hun weg kwam, weg. Met een rolkooi en wat verstekringen aan de carrosserie, kom ik nog steeds mee voorin in het verkeer.
Deze v-tec heb ik dus nu nog als 2e auto, na al die tijd. :)
Luc Jagers zegt
Mijn moeder heeft zo een aygo om rond de kerktoren te rijden, het geluid is wel leuk. In begin verschiet je van de ruwheid ervan maar op de snellere wegen hield ik er van om hem te laten ronken, gelijk je zou strelen over een kat.
he Godfather zegt
197pk en maar 200 max snelheid??? Is dat een fout? Een golf met 105 pk heeft een topsnelheid van plusminus 220km/u.
F1-freak zegt
Cool bakkie! Jammer dat ze er maar een van hebben gemaakt. Hier kunnen ze bij Top Gear nog beter mee voetballen, denk ik.
Maarten zegt
Alec, dit is die c1 gt
Midas zegt
Fantastische naam, Aygo Crazy! Volgende misschien Aygo Insane met 250PK?
Corrado vr6 slc zegt
@ He Godfather, een golfje met 105pk gaat geen 220km/h, (alleen met teller tuning) eerder 180/190.
En in deze aygo zou ik best wel eens op een krapbochtig circuitje willen rijden!
Maar hij ziet er nog steeds niet uit…
VantageR zegt
Gewone Aygo’s kunnen ook heel leuk zijn: http://nl.youtube.com/watch?v=flKzjuDhFDs
Tomsns zegt
Waarom worden niet meer van deze autos gemaakt? Kleine autos zijn automatisch voor vrouwen. Mini, C1, 107, Aygo, Twingo, … whatever.
Wie droomt er nu niet van een kleine achterwielaangedreven COOLE auto?
Yep, een mannenbak! Is dit nu zo moeilijk te maken? In theorie heb ik niet meer nodig dan een smart … maar komaan …
XytraS zegt
Ik vraag me af hoe handig die achterwielaandrijving is in combinatie met die wel heel korte wielbasis^^
CSL zegt
Ik had eerder zo’n 700kg verwacht dan 1050?
kyanite zegt
@XytraS
Zoek maar eens een filmpje op over de Ford RS200 (twéé honderd niet twéé duizend), dan zie je het effect van een korte wielbasis met veel vermogen.
Tomsns zegt
@kyanite
RS200 door JC:
http://nl.youtube.com/watch?v=_hJZ9-jvfaI
@CSL
mja, nog moeilijk een wagen te vinden -1000kg jammer :-(
Bezitter van een CSL? Zo ja, proficiat! S54 op z’n best
@XytraS
De Clio V6 was ook zo’n prachtig voorbeeld.
http://nl.youtube.com/watch?v=12MqNE2ni7o
Michel zegt
mr2 heeft nooit de 197pk motor gehad.. de Celica Tsport wel… da’s de 2ZZ-GE motor. De MR2 had de 140pk motor (1ZZ)
bozewolf zegt
^^ Ze hebben de standaard NA 1.8 geturbocharged denk ik zo.
Wel een bruut karretje. En lol @ Midas. Lijkt me wel wat, zo je modellen noemen. Top of the line Aygo “Ballistic” met 300 pk? :)
XytraS zegt
@ kyanite & Tomsns:
wel, ik was me wat aan het baseren op die Golf met achterwielaandrijving en W12 motor die Clarkson eens heeft getest in Top Gear (was in feite showcar, maar hij reed wel), dat ding ging geen enkele bocht door.
De clio is idd een goed vb, maar stond toch ook niet direct bekend als heel handelbaar hoor ;)
Windhoos zegt
Supergaaf bakkie, met supergeile 0-100 specs!
akie zegt
W8.. vroegen ze nou waarom een aygo saai was??
Als ik die wagens alleen al zie is mn hele dag verpest. Ze zijn echt veel te klein en te hoog en je zou ze eens in een vierdeurs uitvoering moeten zien.
Mn vader rijdt al 7 jaar lang in een corolla e11 en die vind ik nog mooier(met booskijkertjes dan:D)
w0o0dy zegt
Autocar heeft met de AYgo Crazy mogen rijden en het was een serieus leuk rijijzer!
http://www.youtube.com/watch?v=YmSlLAV2SN0