Jaja, dat worden lekker warme zomers. Plant die palmbomen maar vast in Cadzand en Zandvoort. We verstoken met zijn allen namelijk veel meer benzine in Nederland. Wat een benzinehoofden zijn wij ook.
BPM, accijns, kwartjes van kok, BTW, MRB, provinciale opcenten, prohibitief hoge boetes; de ouderwetse melkkoe van de overheid wordt harder uitgeknepen dan die melkkoe uit de reclame van de dierenbescherming. Je zou zeggen dat iedereen murw geslagen afdruipt naar een stinkende trein. Maar niets is minder waar. Wij Nederlanders hebben een harde kop. They can take our lives, but they will never take our freedom!
Vrijheid is immers een volgetankte Mercedes auto. En daar gaan wij allemaal massaal voor. Volgens kwaliteitspublicatie RTL hebben Nederlanders vorig jaar 180 miljoen liter benzine méér getankt dan in 2019. Dat was uiteraard het laatste jaar voor Corona. Het klinkt als veel liters peut, maar het is slechts een stijging van 3,1 procent.
Het is dan ook lang niet allemaal hosanna, want diesel wordt wel degelijk veel minder getankt dan voorheen. Satansap boekte een min van dertien procent. Daarmee is de CO2 uitstoot van het Nederlandse wagenpark als geheel in vier jaar tijd dan ook met 6,6 procent gedaald. Fors, maar lang niet zo fors als onze overlords voor ogen hebben.
BOVAG verklaart benzine behoefte
BOVAG heeft wel een ideetje waar de cijfers door veroorzaakt worden. In de Coronaperiode, wilde echt níemand meer met het dure Nederlandse OV reizen. Dat wil natuurlijk toch al niemand, maar destijds nog minder dan niemand. Het Nederlandse wagenpark is in die periode met 600.000 units gegroeid. Uiteraard grotendeels tweedehandsjes uit omliggende landen, want door hoge belastingen kan niemand meer een nieuwe auto kopen in Nederland zelf. Zo zijn er veel diesels en benzineauto’s bijgekomen.
Nu, na die hachelijke periode, zijn veel mensen gewend geraakt aan persoonlijk vervoer. Openbaar vervoer gaat immers per definitie altijd van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet wil zijn in een stinkende omgeving. Daarom gebruiken bewindslieden zelf ook altijd een vies dikke BMW of Audi. Dus ja, we liggen krom voor de accijns, maar de liters blijven vloeien tot de laatste snik. Wat een heroïek op deze mooie zaterdag…
qmdb zegt
Ik snap niet dat je hier vrolijk van wordt. Laat de stijgende zeespiegel je dan echt helemaal koud?
jaapiyo zegt
Stijgt een beetje, daalt een beetje. Wij doen daar he-le-maal niks aan door insecten te eten en onszelf op allerlei andere manieren in de voet te schieten. China stoot in 4 dagen net zoveel CO2 uit als Nederland in een heel jaar. Dus deze 180 miljoen liter, is helemaal niks.
K. R. zegt
Dat is dus niet waar. Mensgedreven versnelde klimaatverandering is al sinds jaar en dag bewezen, en we zien de bewijzen zowat wekelijks in het nieuws.
En als je met cijfers gaat strooien, vertel dan wel even het hele verhaal. China stoot nog steeds, ondanks alle groei, minder co2 uit per inwoner dan Nederland.
Tijd om wakker te worden
https://www.google.com/amp/s/eenvandaag.avrotros.nl/amp/china-stoot-in-4-dagen-meer-co2-uit-dan-nederland-in-heel-jaar-maar-dat-is-niet-het-hele-verhaal/
waterisnat zegt
:-) :-)
En tegelijk :-(, dat zo veel mensen zo mee kunnen gaan in collectivisme/religie en het begrip wetenschap corrumperen voor eigen gewin. Treurig in vele vormen.
ako6 zegt
Is inderdaad bewezen, en gaat waarschijnlijk voor ons mensen een hoop ellende opleveren, maar denk ook dat onze inspanningen niet echt een verschil gaan maken. Gezien de toenemende vervuiling in andere landen, de onwil en onmacht om daar iets aan te doen, en alle andere stomme acties als oorlogen, denk ik dat er niet veel anders op zit dan ons voor te bereiden op veel ellende door global warming.
Komende jaren zullen we veel moeten investeren in verhogen van dijken, geld wat we liever ergens anders voor hadden gebruikt, en op langere termijn zullen we waarschijnlijk moeten accepteren dat we zelf asielzoekers gaan worden in een wereld waar mensen zullen gaan vechten om te overleven. Wordt nog wel een mooi drama. Geniet zolang het nog kan, en waardeer wat we nu hebben. Veel beter gaat het de komende tijd niet worden.
Vraag is voor een ieder, wat ga je aan je kleinkinderen vertellen? “Ja ik wist dat we de wereld aan het verpesten waren voor jullie, maar dat boeide me niet.”?
jaapiyo zegt
Awake not woke.
rogerzz zegt
En hoevaak stapt u zelf in het vliegtuig? En laat u zelf vaker de auto staan?
De ‘wij moeten als Nederland’ insteek snap ik wel, maar verzoeken of de buurman zonnepanelen moet nemen, een EV, minder vaak moet vliegen en de verwarming lager moet zetten is wat makkelijk. Niet alleen naar een ander wijzen, het begint hoe cliché het ook is, grotendeels bij de individuele doeners ipv de predikanten.
acavs zegt
Jaapiyo, a true man of culture
alloallo zegt
Hoeveel liters zouden over de grens zijn getankt?
mjpamsterdam zegt
Relevantie van de foto ?
Hubert zegt
Who cares
ghost zegt
“Een dikke reet is nog geen volle tank”
JelmerS zegt
doet je wel de brandstof prijzen vergeten
wjeurs zegt
Het artikel gaat over benzine, naar het Spaans vertaald is dat ‘gasolina’. Het gelijknamige nummer van Daddy Yankee heeft een videoclip waarin vrouwen met hun billen staan te schudden. Vandaar de foto. Ze staat overigens bij een tankstation maar dat is puur toeval.
tommycooker zegt
En dan gaat dat OV gestaag verder met dalen in kwaliteit en ook nog weer duurder gemaakt worden en dan is men verbaasd dat we met zijn allen in de auto stappen. Zucht.
mashell zegt
Laatst was er een bericht dat de leegstand in kantoorruimte nog nooit zo hoog geweest is, want veel bedrijven zijn in kleinere klantoren getrokken omdat veel werknemers thuiswerken. En toch zijn de files helemaal terug, de vraag is hoe dan? En in dit artikel staat het antwoord, we vermoeden het eigenlijk al wel, er zijn 600.000 extra auto’s op de weg van mensen die eigenlijk in het openbaar vervoer thuis horen. Zij veroorzaken de files!
MarcoM zegt
Doei EV.
Bart-Jeroen Jansen zegt
Fijne billen
baf07 zegt
Zeker! Wat een mooie ronde billen
S zegt
Ik rijd een Peugeot 308 1.6 Bluehdi 2016 en betaal €60 per maand meer aan wegenbelasting dan een zelfde Peugeot in benzine. Maar ik rijd 1000 kilometer per maand en rijd zomaar 1000 kilometer op een volle tank. Een benzine versie rijd je tussen de 500 en 600 kilometer. Als je dan weer benzine moet tanken ben je met een diesel nog steeds goedkoper uit.