Een bizarre business.
In het Verenigd Koninkrijk is het doodnormaal om een dure auto te financieren. Je ziet het vooral onder YouTubers. De bijkomende kosten die bij een financiering komen kijken, worden in het geval van een YouTuber weer terugverdiend met het maken van filmpjes. Zolang de auto nog niet volledig is afbetaald, behoort het voertuig toe aan het financieringsbedrijf.
Die bedrijven zijn de sjaak als er zaken niet in orde zijn met de auto’s. Het komt vaak genoeg voor dat er dingen verkeerd gaan, aldus The Crushwatch initiative van HPI. Als bijvoorbeeld blijkt dat de verzekering niet in orde is en de auto wordt in beslag genomen, dan bestaat er de kans dat het voertuig naar de sloperij gaat. Een auto die op financiering is gekocht mag namelijk niet geveild worden. De juristen van The Crushwatch initiative komen dan in het spel. Ze zijn hard nodig, ieder jaar weer.
In de eerste helft van 2018 heeft het bedrijf voorkomen dat supercars met een totale waarde van grofweg 60 miljoen euro naar de sloperij gingen. Alleen al afgelopen maand nam de politie voor 10 miljoen euro aan auto’s in beslag. Het gaat onder meer om Lambo’s, Audi R8’s, maar bijvoorbeeld ook Range Rovers. The Crushwatch initiative brengt na een juridisch gevecht de auto’s weer terug bij het financieringsbedrijf. Het record van vorig jaar moet nog gebroken worden. In heel 2017 werd voor meer dan 100 miljoen euro aan auto’s voorkomen dat ze naar de sloop gingen. (via Motor1)
dray zegt
Vreemd dat het blijkbaar gebruikelijk is dat de financieringsmaatschappij, die als ik het artikel goed lees de feitelijke eigenaar is, moet vechten om zo’n auto terug te krijgen.
Design_Driven zegt
@dray: Omdat als je bijvoorbeeld onverzekerd rondrijdt of grove overtredingen maakt je auto in het VK inbelslag genomen wordt en wordt vernietigt. Jammer maar helaas als het jouw auto is.
Het probleem is natuurlijk dat de eigenaar (financieringsmaatschappij) daar in zo’n constructie geen controle over heeft en er de dupe van wordt. Dit zou opgelost moeten worden maar de politiek en een beetje druk met andere dingen waardoor dit en andere nog belangrijkere zaken blijven liggen.
mashell zegt
@sketcher: ik kan me zo voorstellen dat de regering, die het misschien helemaal niet zo goed vindt dat er in het VK zoveel op basis van financiering gekocht wordt dit niet als een echt probleem ziet. Dit ongemak, het risico dat de financiers lopen berekenen ze wel door aan de klanten waardoor gefinancieerde wagens duurder worden en dus minder aantrekkelijk.
Design_Driven zegt
@mashell: Misschien maar dit zou de eerste keer dat de Britse regering een stro in de weg van de financiële wereld zou leggen. Hun lobby is machtig. Ik denk dat ze vooral geen tijd hebben met Brexit.
potver7 zegt
@dray: De financieringsmaatschappij is toch niet de eigenaar van de auto? Die verstrekt alleen een lening.
ghost zegt
Nu snap ik hoe een bedrijf als Altijd Raak Penders in Vlaardingen zoveel Engelse exootjes heeft staan. Lekker slopen en onderdeeltjes doorverkopen voor wat een gek ervoor geeft.
JvT zegt
Wat een ‘bijzondere’ manier van omgaan met dit soort problemen. Moet het crushen van dure auto’s een soort afschrikeffect hebben voor de financieringsmaatschappij? Een boete is niet genoeg? Dit is pure kapitaalvernietiging waar geen van de partijen beter van wordt.
desjonnies zegt
@jvt:
Angelsaksische wetgeving tegenover onze Napoleontische wetgeving..
cloverleaf zegt
@desjonnies: Angelsaksen zijn ook meer geneigd om schulden aan te gaan voor afschrijvende goederen. Ze hebben ook de hoogste BMI en tienerzwangerschappen van West Euopa. Dit tezamen met de erbarmelijke tandheelkunde maakt het VK, op een paar pareltjes na, een apenland… heeft verder niks met het artikel te maken. Al waarvoor excuus
lippie zegt
@cloverleaf: amen
Design_Driven zegt
@jvt: Regel is niet naar financieringsbedrijven gericht maar naar personen die of niet verzekerd zijn of grove overtredingen maken. Dat de financieringsbedrijven daar het slachtoffer van zijn is bijzaak.
mashell zegt
@sketcher: ik geloof niet dat financieringsbedrijven ooit eerder een slachtoffer genoemd zijn… Die maken normaal gesproken juist slachtoffers.
Design_Driven zegt
@mashell: Ik heb dan ook geen medelijden met ze.
potver7 zegt
@sketcher: Die bedrijven calculeren het risico gewoon in.
beamdoubleyoufan84 zegt
@JvT: de algehele Britse economie wél. Effect is namelijk ook dat er nog meer geleend en uitgegeven wordt… Beetje zelfde principe heeft de VS ook al jaren.
Bestaan nogal wat maatschappijen die cashback acties hebben op uitgegeven geleend geld via creditcards.
Bizar, maar waar helaas.
realhustler zegt
Lijkt mij in strijd met het basis principe van eigendom. Als ik in iemand anders zijn auto rijd, en deze wordt in beslag genomen (wat hier niet snel gebeurd precies om deze redenen), dan wordt de eigenaar benadeeld en niet ik. In Nederland kan de rechtmatige eigenaar dan zelf de auto ophalen.
Lang geleden, maar een vriend reed op mijn opgevoerde brommer, werd aangehouden, maar ik mocht, weliswaar lopend, de brommer gewoon ophalen op het bureau. Hij kreeg een boete.
fordnut zegt
@realhustler: Dit had ik vroeger moeten weten, had ik gewoon mijn brommer op naam van een kameraad gezet.
moveyourmind zegt
Zoiets kan alleen maar in Engeland.
Ik heb eens gehoord dat er zelfs een heel departement zich hiermee bezig houdt…
het Ministerie van Rare Sloopjes
alfapeter zegt
@moveyourmind: +1 voor de Monty Python referentie!
lippie zegt
@moveyourmind: sloopjes?
weijs zegt
Spijt me zeer maar als financieringsmaatschappij moet je zorgen dat je producten in zekere zin risico mijdend zijn toch?
Als je dan toch een financieel product hebt wat een hoger risico met zich medebrengt, maar mogelijk ook hoger rendement, moet je niet gaan lopen mauwen.
Blijkbaar zijn de voorwaarden niet streng genoeg of worden de YouTube sterretjes niet goed genoeg gescreend en nemen ze dus het risico.
‘Pull your socks up mate’
Design_Driven zegt
@weijs: Ze mouwen ook niet maar huren dus dit bedrijf in om hun schade te beperken, lijkt me heel verstandig en het werkt dus kennelijk. Eigenlijk zou de overheid wel iets aan deze hiaat in de wetgeving moeten doen maar ze zijn een beetje druk met andere onzin.
Design_Driven zegt
@sketcher: Mouwen? Echt…..mauwen. Waar is de edit knop?
vroaaar zegt
Ik neem aan dat de Youtubers de auto nog steeds moeten afbetalen, gecrusht of niet… dus financieringsmaatschappij krijgt z’n geld wel.
bakingmynextbenz zegt
@vroaaar: waaruit maak je op dat auto’s van youtubers gecrushed zijn? Of op zijn minst in beslag zijn genomen? Dat blijkt niet uit dit artikel in ieder geval..
vroaaar zegt
@bakingmynextbenz: LEZEN!!! “In het Verenigd Koninkrijk is het doodnormaal om een dure auto te financieren. Je ziet het vooral onder YouTubers.”
mashell zegt
@vroaaar: Maar het zijn twee zinnen. Het eerste zegt dat heel veel Britten op financiering kopen, het tweede dat je dat aan Youtubers kunt zien. Er staat niet dat er wagens van Youtubers geplet werden. De meeste Youtubers zijn alle schaamte voorbij en zouden dat ook graag filmen.
bakingmynextbenz zegt
@vroaaar: wellicht moet je zelf eens lezen, want dat stelt dus niet dat wagens van youtubers in beslag zijn genomen, enkel dat zij ook gebruik maken van financiering.
Design_Driven zegt
@vroaaar: Ja als je gefinancierde auto wordt ingenomen en vernietigd omdat je onverzekerd rondrijdt of een grove overtreding maakt dan betaal je de rest van je leven die auto af. Met rente. Die contracten timmeren dat heel goed af.
desjonnies zegt
Volgens mi j is dit zo te voorkomen: als leasemaatschappij ( want dat is het uiteindelijk) de wagens zelf verzekeren en dit verdisconteren in de verhuur cq leaseprijs.
Nu zijn auto verzekeringen in het VK schrikbarend idioot hoog, voor een oude Impreza STI betaal je zo maar 4000 Euro per jaar voor een WA verzekering.
Design_Driven zegt
@desjonnies: Verzekeren is duur hier maar het hangt ook heel erg af van wie de verzekering afsluit. Een jonge gast met geen schade vrije betaald zo 8000 voor een jaar met hoog eigen risico. Ik, met 18+ schadevrijejaren, 37 met kinderen betaal rond de 500. Ook postcode maakt een enorm verschil.
Mijn Discovery kost me maar £200 All risk+. Mijn Alfa 159 iets van 350 omdat ik daar minder schadevrije jaren voor kan claimen (kun je maar voor 1 voertuig gebruiken)
barry355gtb zegt
@sketcher: ik had juist verwacht dat de financieringsmij de voorwaarde kontraktueel zou vastleggen, dat de ondertekenaar van de overeenkomst moet kunnen aantonen, dat de auto is verzekerd en wel all-risk.
Design_Driven zegt
@barry355gtb: Ja maar je doet dat hier per jaar, dus als je het een jaar later niet vernieuwt ben je dus zonder verzekering. Dan zijn er ook nog 100 manieren om je verzekering te verliezen. Premie niet betalen, modificaties niet melden, andere mensen er in laten rijden die niet verzekerd zijn (auto is in het VK niet verzekerd maar de persoon + auto) grove overtredingen begaan etc.
barry355gtb zegt
@sketcher: dat is echt heftig en geeft dan aardig de volksmentaliteit van de Britten weer