En laat het maar aan VAG over om ook dáár weer een one-off van te maken.
Na 450 exemplaren komt er eindelijk een einde aan de productie van VAG’s ultieme techniek showcase: de Bugatti Veyron. De hype rondom deze kar, die lange tijd bekendstond als de snelste productieauto ter wereld, was richting het einde van z’n leven redelijk gedoofd, maar middels verschillende special editions lukte het Bugatti toch om alle exemplaren aan de man te brengen.
De ‘La Finale’ (Ferrari brengt z’n advocaten vast in stelling) wordt getoond op de show in Genève en is een speciale uitvoering van de Grand Sport Vitesse. 1.200 pk in een cabrio: je toupet verliezen was nog nooit zo leuk. Aan wie het speciaaltje is verkocht weten we niet, Bugatti rept slechts over een klant in het Midden-Oosten.
theblackstig zegt
Ik heb rumoeren gehoord dat er nog een reeks speciale Veyron Speedsters zouden komen om de tijd tussen de Veyron en de opvolger Chiron op te vullen…
berlinetta zegt
@theblackstig: Ssssssjt, breng ze nou niet op ideeën.
Author zegt
Klopt, hebben we een tijdje terug ook over geschreven. Check deze link.
theblackstig zegt
@mauritsh: Helemaal niet gemerkt dat jullie er ook over hadden geschreven. Bedankt!
meneer zegt
Ahh net te laat!
donvincenzo zegt
@meneer: Ja, had ik net het bedrag *bijna* bij elkaar gespaard… Bummer!
Edge zegt
Mooi, dan laat nu die Chiron maar komen!
ettie zegt
@Edge: lelijk bedoel je?
uncivilsum zegt
Nu naar hopen dat we niet pagani zonda situatie krijgen waarbij eerder geproduceerde wagens special editions worden van special editions (we weten het maar nooit met VAG)
Author zegt
@uncivilsum: maar bij Pagani worden die speciale versies op bestelling gebouwd. Bij Bugatti was ’t meer een foefje om de geplande productieaantallen te kunnen verkopen. Maar we gaan ’t zien inderdaad :)
fmgarcia zegt
@uncivilsum:Ik denk dat ze nog wel wat chassis hebben liggen. Over twee jaar Veyron uncivilsum geen probleem hoor, compleet in rood wit blauw!!
gtwillem zegt
@uncivilsum: het is precies het tegenovergestelde. De Zonda is uit productie, maar als je heel lief kijkt en de benodigde pecunia meebrengt, bouwt Horacio een one off Zonda, speciaal voor jou.
Bij de Veyron moesten ze met wannabe one offs komen om ze te kunnen slijten.
Aan de andere kant, Pagani bouwde vanaf 1999 tot 2015 zo’n 135 Zonda’s. De Veyron is wel een beter verkochte auto!
fmgarcia zegt
@gtwillem: thanks!
Dutchdriftking zegt
Zo,opgeruimd staat netjes.
imaginenl zegt
Wel grappig dat deze geweldige wagen er jaren over moet doen om dezelfde verkoopaantallen te halen waar de concurrenten maar weken voor nodig hebben. Blijkbaar is de behoefte om de snelste ter wereld te zijn toch niet zo groot.
amgc63 zegt
@imaginenl: hahah goeie
appelvis zegt
@imaginenl: We leven inmiddels in een andere tijd. Als een fabrikant nu een gelimiteerde ‘hypercar’ uitbrengt, is ‘ie gewoon binnen een paar maanden uitverkocht. Als de Bugatti vandaag geïntroduceerd werd, zou ‘ie (voorspel ik) ook zo uitverkocht zijn.
imaginenl zegt
@appelvis: dat denk ik dus niet. De Veyron is volgens mij merendeel verkocht aan mensen die graag laten zien dat ze de snelste en de duurste (of de langste, vul maar in) hebben. Ik vind het absoluut geen liefhebbersauto. Dit itt het hypercartrio wat we nu hebben waar de markt toch blijkbaar een stukje groter voor is.
bofkont zegt
@imaginenl: Slap verhaal, gaat op voor elke hyper sport auto.
bofkont zegt
@imaginenl: En de Veyron is absoluut wel een liefhebbers auto, zeer hoogstaande techniek en prachtig design, al is dat laatste uiteraard persoonlijke smaak.
imaginenl zegt
@bofkont: liefhebbers als mensen (of pubers) die m niet kunnen betalen en mensen die het zeker wel kunnen betalen en dat ook graag willen laten zien. Posers dus.
bofkont zegt
@imaginenl: idd waar, net als elke sportwagen dus.
krokant zegt
Haha, ik werd vanochtend serieus wakker met de gedachte “Zou de laatste Veyron al verkocht zijn?”
Grappig dit.
pudi zegt
hopelijk zien we de veyron nu minder, want o wat is ie toch lelijk
lambo4all zegt
@pudi: mathematisch gezien heb je nu een grotere kans er eentje te zien dan ooit tevoren..
jrmpower24 zegt
Het is maar goed dat je ze niet aan elke hoek van de straat ziet. Man, wat zijn ze lelijk
jordip zegt
Aan al het moois komt een einde. Dus ook aan de veyron. Ben wel echt benieuwd naar de chiron
pindakoning zegt
Zo dan! Die dingen zijn snel verkocht
trolle zegt
van die rommel zijn we ook af
Mika_Hakkinen zegt
Eind goed, al goed. Tijd voor een nieuwe Concorde auto
norge zegt
En het totale verlies komt op?
Rob zegt
@norge:
Volgens dit artikel (http://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-de-meest-verliesgevende-autos-uit-europa-61969) €4.617.500, per auto.
Maal 450 stuks zou dat uitkomen op €2.077.875.000……….
w0o0dy zegt
@Rob: marketing lulkoek net als die 3000pk quote
bofkont zegt
@norge: totaal niet relevant en van te voren al bekend.
autoriteit zegt
@bofkont: klopt hoor en dat wil maar niet tot sommige mensen doordringen hier.
mrrallycross zegt
Kunnen we dan eindelijk de opvolger eens gaan zien?
mrcarfreak zegt
Je mag zeggen wat je wil maar de veyron is nog steeds exclusiever dan de LaFerrari of de Enzo, twee legendarische auto’s.
jansuh87 zegt
@mrcarfreak: o ja? Van de Enzo zijn 400 stuks geproduceerd. Ik lees hierboven van de Veyron 450 stuks
noshit zegt
Eindelijk dat werd ook een keer tijd lelijk ding
thezonda zegt
Waarom zit iedereen toch te zeggen ze ze blij zijn dat ze er vanaf zijn en dat het een lelijk ding is… 2 jaar geleden was iedereen nog blij als er een nieuwe was en kon niemand dromen over iets anders en stonden te springen als ze er een in het echt zagen. Beetje graaf doen dit. Dat is toch wat ik ervan denk. Mensen kunnen natuurlijk een andere mening hebben.
jansuh87 zegt
De laatste te verkopen was niet zo moeilijk, die was namelijk al gereserveerd voor iemand die meer auto’s heeft welke als laatste de productielijn verlaten heeft. De eenna laatste zal lastiger zijn geweest.
bofkont zegt
Ach gut aandoenlijk al die zogenaamde echte autoliefhebbers die de veyron weer komen afzeiken.
autoriteit zegt
@bofkont: jij en ik snappen elkaar, die mensen willen populair zijn en bij het groepje horen. Erg aandoenlijk inderdaad of eigenlijk meer sneu. Ik durf er wel gewoon voor uit te komen dat ik de Veyron wel nog steeds een superbijzondere en indrukwekkende auto vind. Of je de auto mooi vindt of niet is uiteraard persoonlijk.
Ik heb diep respect voor dit meesterwerk en op dit moment is er nog steeds geen andere auto die luxe, comfort, stabiliteit en een topsnelheid van meer dan 400 km/u zo combineert als de Veyron. De nieuwe hypercars zoals de 918 Spyder, P1, Laferrrari en One:1 zijn weliswaar wel erg snel, maar niet zo luxe en comfortabel en dus niet volledig vergelijkbaar. Ik vind ze net zo bijzonder en indrukwekkend, maar op een iets andere manier.
De Veyron heeft alweer 11 jaar geleden de autowereld op z’n kop gezet en nieuwe maatstaven gezet. Deze auto verdient het dus om de lof en het respect te krijgen die het verdient.
bofkont zegt
@autoriteit: helemaal juist, ach en weet je het is een VAG product dan is het ineens kut.
Was het van een ander merk geweest hadden ze gejuicht die zogenaamde selecte groep autokenners/liefhebers hier, tenminste dat roepen ze van zichzelf.
autoriteit zegt
@bofkont: inderdaad ja, zo is het precies.
MaartenD zegt
Wordt het niet tijd voor een speciale.versie van de bugatti? ;-)
toyotafortuner zegt
Eindelijk! Hé hé! * taart kopen en vieren doet*
lamborghinipower zegt
De Veyron is en Blijft een Beauty…………..
bofkont zegt
@tupperware
Zo’n kart als een lotus elise zal de veyron nooit zijn idd, maar wat ik ervan gelezen rijdt hij niet eens onaardig gezien het gewicht.