Jaguar gaat de beste motor van de wereld fabriceren.
Als dinosauriër leef ik dezer dagen tussen hoop en vrees. Hoe lang gaat het nog duren voordat de epische plofmotor een ding van het verleden is? Door moderne technieken wordt de pijn van het potentiële verdwijnen van de ICE wel steeds makkelijker te dragen. De gemiddelde verbrandingsmotor van tegenwoordig is immers een 1.0 driecilinder met een turbo en een stuk of zes partikelfilters. Vervolgens is die motor ook nog gekoppeld aan software die het laatste beetje ‘karakter’ uit de motor haalt op het altaar van de uitstootbeperking. Gaan we dit echt missen als dadelijk ‘alles elektrisch is’?
Waarschijnlijk niet. Maar ja, dan denk je weer aan de juweeltjes. Hoewel heftig bedreigde diersoorten, zijn er nog steeds. De V12 van Ferrari, de zespits boxer van de GT3, de V10 van Lamborghini, de LS V8 van de Corvette. Atmosferische juweeltjes met een pure vermogensopbouw en een heerlijke soundtrack. Ja, dat gaan warmbloedige benzinehoofden zeker missen.
Ook de zes-in-lijn hoort in bovenstaand lijstje thuis, maar zonder kunstmatige ademhaling is ‘ie al verdwenen uit nieuwe auto’s. Vruuuuuger kende we de krachtbron natuurlijk van talloze merken, waaronder BMW, Toyota, Mercedes, Aston Martin en Jaguar. De zes pitten zorgen voor een intrinsieke balans die smeuïger is dan een pot Calvé pindakaas in een kuiltje jus.
Voor liefhebbers van de motor is er nu goed nieuws. Jaguar gaat ‘m namelijk weer maken. Er is helaas wel een caveat. Ze maken ‘m alleen voor mensen die een klassieke Djèk hebben. Het gaat om de XK motor met een inhoud van 3.8 liter. Je moet bewijzen dat je een auto hebt waar dit blok bij past voordat je ‘m mag kopen. In dat geval bedraagt de prijs 14.340 Pond. Een jaar garantie is bij de prijs inbegrepen.
De verwachting is dat niet alleen mensen met een stilstaande Jaaaaaaag interesse hebben in de motor. Ook mensen die een auto hebben die wel loopt (alle oude Jags werken toch?) zouden weleens kunnen opteren voor de nieuwe oude krachtbron. Zo kunnen ze hun originele motor sparen en toch rijden met hun auto. Klinkt een beetje omslachtig, maar ja, klassiekers zijn geld waard. Voor de matching numbers snobs geeft Jaguar klanten verder nog de optie om de motor te voorzien van hetzelfde nummer als hun chassis. Althans, niet helemaal natuurlijk: naast het nummer staat een asteriskje in het metaal gekerfd. Koop dan?
ericd zegt
Straight Six is zo Brits als Marmite, de Big Ben en lauw bier. TVR, Aston en Jaguar die nu nog zitten te hannesen met een V8, logenstraffen hun eigen heritage. Maar ja, JLR is er wel erg laat mee, nu we tegen elektrisch zitten aan te hikken. Aston kan AMG lief aankijken. Jaguar had hetzelfde met BMW kunnen doen. TVR kan opdoeken.
markos78 zegt
Wat een achterlijk bedrag! Dan laat je toch je eigen originele motor reviseren? Is nog goedkoper ook en dan heb je echte matching numbers.
laptom zegt
@markos78: Waar kan je ergens een originele XK 3.8 motor reviseren voor £14k? De officiële bedrijfjes beginnen pas rondom €25k voor zo’n motor. Het is geen VW 3 cilinder….
wimof zegt
Revisie door een degelijk bedrijf met opmeten en rectifiëren van ALLE onderdelen, en dan bedoelen we alle, vervangen wat wel en net nog niet aan de orde is, motorblok en cilinderkop afpersen, eventueel lassen, klepgeleiders vervangen, in-uitlaatpoorten en klepzittengen bewerken, laat staan vervangen, wel dat soort werk vaag je niet uit met 10.000€
O plaat zegt
Wist niet dat de prijzen zo absurd zijn. Heb een paar jaar geleden een vastgelopen Ford 289 V8 gereviseerd naar GT specificaties samen met mijn neef (werkte jaren lang als motor specialist bij het Opel raceteam) ik heb 400 euro betaald voor het aflakken van de koppen en het honen van de cilinders bij een bedrijf. 2000 aan edelbrock stukken en ik heb hem 2 bakken Duvel gegeven voor alles in elkaar te steken.
jpoers zegt
@shiva: maar alleen een leuk kleurtje op de kop gaat die niet beter van rijden. Laat staan ie lekvrij is gemonteerd ;)
993carrera4s zegt
@markos78: dat valt toch wel mee. Zullen ook geen grote series van gemaakt worden ook. Porsche rekende destijds ook zo’n 10000 voor een ruilblok voor de slechte 996 en 997 motoren. Dat was alleen een kaal onderblok.
jvthof zegt
@markos78: daarbij, zorgen dat de waarde hoger blijft door de “marching numbers” in de hoek te leggen en te rijden met een nieuw blokkie
jvthof zegt
@jvthof: blokkie
sabrerator zegt
Zojuist terug van een expeditie met een rolmaat onder de motorkap, maar helaas.
Die gaat niet passen onder de kap van mijn 2006 S-Type.
Misschien ruilen voor een jaren ‘60 S-Type….
elemento zegt
Co2 emmisie ja gaat zeker lukken
tjorque zegt
Ik denk idd dat dit ding er zeer goed zal in slagen veel CO2 in de atmosfeer te pompen.
993carrera4s zegt
@elemento: dat hoeft ook niet. Is een los onderdeel, geen nieuwe auto die aan alle regels moet voldoen
moveyourmind zegt
Laat dit alsjeblieft niet waar wezen…
Straks krijgen we hier nog tot vervelends toe reclames van één of andere zelfgenoegzame Roderick die je oude Jááág voor veel geld weer fabrieksnieuw kan maken met dit fabrieksnieuwe blok dat speciaal door hem ontwikkeld is in samenwerking met de fabrieksnieuwe klassiekerafdeling van Jaguar.
duder zegt
Fantastisch…. zelfgenoegzame Roderick :D
wimof zegt
Beter dit nieuwe blok dan een oud, voor 3/4 versleten maar nog draaiend blok.
Anderzijds bij zo een blok hoort de in en uitlaat accesoires er ook nog bij, trek misschien toch maar 20.000€ uit.
rwdftw zegt
En niemand leest en begrijpt de tekst volledig. Heren, het gaat hier puur om een onderblok. Geen hele nieuwe motor voor je Djek maar alleen dat wat je op het plaatje ziet. De rest moet je dus nog even regelen. Lagers, krukas, drijfstangen, zuigers, cilinderkop, the whole shebang.
Nu kan je je originele blok verbussen, er is vlees genoeg. Maar als dat echt niet meer te redden is of je hebt een niet-numbers matching blok, dan is dit ideaal om weer te rijden en weer numbers matching te worden.
Ik denk dat je die 14K zo mag verdubbelen voor je een blok hebt wat je weer kan monteren.
a_buis zegt
@rwdftw: idd goed gezien. Alles bij elkaar dure grap maar maakt niet uit voor doelgroep. Een stokoude JAG hou je niet rijdend met je laatste centen maar met je “surplus”
koeberg zegt
Als je liefhebber bent van mooie motoren, dan hoef je je echt geen zorgen te maken over elektrificatie, als je liefhebber bent van 1.0 driecilinders met een turbo wel. Er zullen altijd liefhebbers zijn voor klassieke auto’s met verbrandingsmotor. En die liefhebbers gaan echt niet een 1.0 driecilinder met een turbo vertroetelen.
Dus straks is iedere verbrandingsmotor die je ziet er een echte motoren met een heerlijke soundtrack.
mashell zegt
@koeberg: is dat wel zo? Aan de ene kant zien we de echte klassiekers nu al onbetaalbaar duur worden voor de liefhebbers. Aan de andere kant zien we een youngtimer beweging die wagens die eigenlijk helemaal niet zo interessant waren nu met veel werk rijdend houden. Ik denk dat de liefhebbers dus over dertig jaar wel degelijk de 1.0 turbo’s van nu zullen vertroetelen, ze hebben geen keus want dat is het enige wat beschikbaar en bereikbaar is.
O plaat zegt
De Ferrari GTO, Lamborghini Muira en Ford GT zijn belachelijk gestegen. De prijs van een gen 1 Mustang, Kever of mini is amper gestegen in de laatste 10 jaar. Dus het valt best mee hoor. De enige ‘betaalbare’ wagens die stijgen zijn exclusief JDM spul, E30s en VW bussen. Ik kan jou ook zeggen dat onderdelen geen probleem zijn voor Duitse en Amerikaanse klassiekers. Het zijn enkel Volvos en Italiaanse wagens waarbij stukken vinden dramatisch is.
HyperTeHK zegt
Wow dit is de allereerste keer dat ik het eens met je ben Jaapiyo.
Vergeet het gemopper op elektrische autos die eco motortjes vervangen.
Zelf kom ik ook van een 6 in lijn af. En geloof me beter 110pk electrisch dan een 150pk eco motortje.
De 4 cilinder die hier naast de EV staat neem ik als laatste optie keuze. Maar mijn oude 6 in lijn BMW mis ik af en toe nog wel.
xander62 zegt
Ik heb diverse MK II en Etypes gehad en dus behoorlijk thuis in de jag wereld.Je hebt een perfect gereviseerde XK motor want daar hebben we het over voor minder dan 10.000euro.
Laat ze maar weer eens fraaie sedans bouwen wellicht gaan ze dan weer wat verdienen