Een premium Brit met een zes-in-lijn van BMW? Yes please…
De Brexit ten spijt wordt de Britse auto industrie nog Duitser dan die al is. Niet door grote overnames dit keer, maar wel doordat Jaguar Land Rover (JLR) en BMW nauwer met elkaar gaan samenwerken. De twee partijen hadden al eerder aangekondigd dat ze de handen ineen slaan op het gebied van elektrificatie. Maar dat is kennelijk zo goed bevallen dat BMW volgens Autocar nu ook ‘gewoon’ verbrandingsmotoren aan JLR gaat leveren.
Dit heeft natuurlijk al enig precedent. Sterker nog, ooit was Land Rover kortstondig van BMW en waren BMW-motoren in Land Rovers en Range Rovers de normaalste zaak van de wereld. Dat werkte toen best aardig, dus we zien geen reden waarom dat nu niet het geval zou zijn. Volgens Autocar zal BMW sowieso vierpitters en zes-in-lijns gaan leveren, met en zonder assistentie van elektropower.
BMW kan door de deal hun ontwikkelingskosten spreiden over een groter aantal auto’s/motoren en JLR krijgt een aantal top aggregaten zonder die zelf te moeten ontwikkelen. Voor kleinere fabrikanten is zoiets namelijk een financiële aanslag van jewelste. Bij Volvo bijvoorbeeld kan je daardoor alleen nog drie- en vierpitters krijgen. Lijkt ons een topdeal in alle opzichten dus. Kijk jij al uit naar een Jaguar XE met de zes-in-lijn uit de Supra?
Image-Credit: BMW V8 met een ander logo via deze obscure website
basman147 zegt
Dus is het na 1 generatie nu al afgelopen met de Ingenium motoren? Dat was prijzig, hoop dat ze een andere bestemming hebben voor de fabriek.
stephane8200 zegt
@basman147: inderdaad. Ik heb in die regio, Coventry, gewerkt en heb diverse mensen gesproken die 2 jaar geleden met fabrieken voor die motoren bezig waren. Heb de fabrieken in aanbouw gezien. Dat is wel heel snel afschrijven zo!
lekkaah zegt
@stephane8200: you win some you lose some
joostdetaalnazi zegt
@basman147: Wellicht gaan ze die motoren wel in die fabriek maken.
jajeroenja zegt
B58 for everyone!
fmgarcia zegt
Ja ik kijk daar zeker naar uit! Heerlijk sturende auto. Dat blok past ook waanzinnig goed bij een kleine Jaaaag.
desubjectievepurist zegt
Ondanks dat ik de B58 een fantastisch blok vind, heeft de supercharged V6 uit de xe s volgens mij een pak meer karakter en een veel betere sound. Dus die B58 mogen ze houden van mij!
marinepower zegt
@desubjectievepurist: sound komt uit de motor, maar wordt door het uitlaattraject bepaald.
dirkv zegt
@marinepower: Of door de speakers zoals bij een aantal modellen van BMW.
futse zegt
@desubjectievepurist: Supercharged V6 wordt alleen al effe niet meer geleverd in JLR producten. Enkel nog in de F-Type voorlopig…
v60polestar zegt
Jammer, kan het altijd wel waarderen als fabrikanten hun eigen motoren ontwikkelen en gebruiken. Zo word uiteindelijk alles hetzelfde.
nopetrolnofun zegt
Dat meen je toch niet, als er iets niet klinkt is het een 6 cilinder van BMW, die motor klinkt echt alsof hij er geen zin in heeft.
itiswhatitis zegt
@nopetrolnofun: de 5.0 sc zal er dan helaas ook uitgaan voor een saaie 4.4….
lekkaah zegt
@itiswhatitis: als je mazzel hebt, wordt wss gewoon ook de 3.0 6 in lijn
gove zegt
@nopetrolnofun: maar het werkt wel, en gaat niet zo snel stuk, daarom lag er in de defende ook geen landrover motor maar 1 uit een transit (volgens mijn), die engelsen kunnen geen auto’s bouwen
sr20det zegt
JLR heeft net dit jaar hun eigen Ingenium 6cyl lijn motoren gelanceerd.. dus dit lijkt me sterk..
Ingenium 4cyl blokken zijn trouwens ook prima, behalve die verschrikkelijke 150pk diesels dan.
mrjlr zegt
De ingenium motoren blijven gewoon bestaan. De lijn wordt zelfs uitgebreid met 3 cilinders. De 6 cilinder 3.0 wordt inmiddels al geleverd in de Range Rover Sport HST. En in kwartaal 1 2020 komt de de 3.0 lijn-6 diesel in productie. De samenwerking met BMW gaat over de V8 motoren. Daarvoor is de markt te klein voor een eigen ontwikkeling. Ook BMW heeft meer volume nodig. Een logische samenwerking dus. De mooie 5.0 V8 supercharged loopt op zijn einde qua ontwikkeling en uitstoot.
tjorque zegt
@mrjlr: met 3 cilinders?
6+3= 9?
4+3= 7?
Of müsli blokjes?
Dutchdriftking zegt
Levert dit ook Alpina varianten van Jaguars op?
intimrasiert zegt
Prima als BMW het voortaan lekker bij motoren houdt, en het ontwerpen van auto’s aan andere clubs overlaat.
vondudenstein zegt
Jeej. Als de F-Type opvolger maar niet een saaie Z4 wordt met andere kap er overheen.
No offense tov de nieuwe Supra, want het is volgens mij eem toffe bak. Maar die Z4 connectie blijft teleurstellend.