Hoop sterft het laatst.
Het zijn pittige tijden voor BMW. Na een glorieuze periode van epische producten en commercieel succes, is de oude concurrent Mercedes (Daimler) de Münchenaren weer voorbij gestreefd, zowel qua verkoopcijfers als qua marktwaarde. Tegelijkertijd krijgt het merk van verstokte fans veel kritiek.
Op zich is dat ook wel logisch. Alsof BMW het erom doet worden alle heilige huisjes met de grond gelijk gemaakt. De legendarische zespitters zijn grotendeels vervangen door vierpitters. De nieren sluiten nu aan op de enorm gegroeide grille. Het simpele, elegante design van weleer heeft plaatsgemaakt voor 4.963 lijnen over de flanken. Ja, zelfs aan de Hofmeister-knik wordt steeds meer getornd. En dan is er ook nog die nagel aan de doodskist: de 1-serie met FWD.
Sommigen zeggen dat deze kritiek alleen iets is voor conservatieve zeurpieten. Dinosauriërs met een grote waffel die te negatief zijn en toch niet horen bij BMW’s beoogde klantenkring. Of dat de harde waarheid is zullen we nooit weten. We kunnen simpelweg niet bepalen of BMW, als het door was gegaan met de kernwaardes van weleer, per jaar 2,5 of misschien maar 1,5 miljoen units had weggezet in plaats van de kleine twee miljoen die ze nu doen. Noch kunnen we zeggen wat dan de winstmarge was geweest.
Wat we inmiddels wel weten, is dat er in de hoogste regionen van BMW kennelijk ook een paar van die verlichte geesten/dino’s (vul in wat je zelf wil) zitten, die de huidige koers van het merk niet zien zitten. Huidig CEO Harald Krüger (53) poetst namelijk na 30 april 2020 de plaat. Dat wil zeggen: hij stelt zich niet beschikbaar voor een nieuwe vijfjarige termijn als head honcho. Lees: hij wordt vriendelijk naar de uitgang geëscorteerd. Een man in regenjas genaamd Reuters heeft ons namelijk ingefluisterd dat Der Harald het vertrouwen van de board al een tijdje kwijt was en de eer maar aan zichzelf houdt.
Hoe dan ook opent dit de deur voor een nieuwe grote leider om onze Adrian een beetje in toom te houden. Een man die alle schetsen ziet en die als hij iets ziet wat niet op een E46 lijkt ze in de prullenbak gooit, terwijl hij gepassioneerd ‘NEIN!’ exclameert. Of die held er ook daadwerkelijk komt is de vraag, want de frontrunner voor de baan is momenteel Oliver Zipse (55).
Net als Krüger en diens voorganger Norbert Reithofer deden, bekleedt Zipse nu de functie van hoofd productie binnen BMW. Meestal betekent dat dat we te maken hebben met een bonenteller. Geen verrassing, daar BMW eerder dit jaar een plan lanceerde om keihard in de productiekosten te snijden. Meestal wordt het product daar niet veel spannender of beter van…
UPDATE: Zipse is inmiddels officieel benoemd als opvolger van Harald Krüger. Vanaf 18 augustus neemt hij de post over.
dunhozzie zegt
Als die bonenteller nu eens een €10 per Lijn telt. Dan krijgen we mooiere rustigere auto
ab1963 zegt
Gewoon de turbo’s van de 6 cilinders afhalen, is leuker en scheelt veel geld!
willeme zegt
Simpel. China, India, Midden-Oosten, Verenigde Staten en dergelijke zijn nu veel belangrijker. Daar houdt men van bling en duur. Niet van ingetogen en duur. Ergo: BMW’s zijn bling. Meer dan ooit. Dus we zullen het wel degelijk weten. Ingetogen design werkt helaas niet.
560pk zegt
@willeme: we kunnen wel altijd de smaak van de Aziaten de schuld geven, maar feit is dat bv Mercedes met z’n C, E en S klasse, en Audi met z’n A6, met een behoorlijk ingetogen design, veel meer succes hebben , ook in Europa. De huidige 5 serie heeft een mislukt hoge hoed design van voren gezien. Terwijl de vorige 5 op z’n thuismarkt Duitsland gehakt maakte van de A6 en de E, vallen de verkopen van het huidige model vies tegen. De nieuwe 1 serie is imo al vóór introductie absoluut kansloos tegen de MB A. De 3 is misschien goed, maar veel te duur voor de beoogde kopersgroep. Bij BMW kan ik voor tig-duizend euro lazerkoplampen op m’n auto bestellen, leuk in het stikdonker, maar beperkt bruikbaar in NL, maar het briljante, dagelijks voordeel opleverende, koplampsysteem van MB vinden de knopentellers te duur op een auto van (veel meer dan) 60K. Een Mini is inmiddels bijna zo groot als een VW bus en kost bijna even veel als een, ook al te dure, 3 serie.
Tel daar bij op dat ze met bijna ieder nieuw model zo’n beetje iedere vaste klant bruuskeren, en je hebt een fabrikant in problemen. Hoog tijd om de bezem er door te halen, en dat heeft de familie Quant in het verleden dan ook meermaals gedaan als hun aandelen begonnen te kwakkelen.
willeme zegt
@560pk: Mercedes vind ik niet echt het toonbeeld van ingetogenheid.
Audi doet het aanzienlijk minder goed dan Mercedes en BMW qua verkopen.
560pk zegt
@willeme: verkopen op de belangrijke thuismarkt (Duitsland) in eerste 5 maanden 2019 (bron AMS heft 14): BMW 5 14303, A6 19354, E klasse . 20760. Dat noem ik “gehakt maken van”. En hoewel er een heleboel MB’s rondrijden die inderdaad niet ingetogen zijn, is het design van de “normale” C, E en S wel degelijk klassiek elegant.
560pk zegt
@willeme: en volgens dezelfde bron: totale verkopen in Duitsland eerste 5 maanden: MB 137109, Audi 124438, BMW 114224. Hoezo doet Audi het aanmerkelijk minder goed?
shogun zegt
@560pk: @willeme komt met een verhaal wat gaat over alles behalve europa (duitsland), en dan kom jij met cijfers uit.. europa (duitsland)?
560pk zegt
@shogun: oké, maar wel één van de belangrijkste markten! (Duitsland alleen koopt meer 5 series dan totale BMW verkoop USA) en het verhaal ging over de totale problemen van BMW wereldwijd. Ik probeerde dit alleen te duiden. BMW verkoopt bijna een kwart van ál z’n auto’s in Duitsland. Ik heb geen cijfers van Azië, maar wel USA verkoop: BMW passenger cars Year To Date 2018: 98732, 2019 YTD 84467, -14,5%.
Mini sales 2019 tov 2018: -22%.
Ik zou als Raad van Toezicht, hoofdaandeelhouder of vergelijkbaar, echt ingrijpen.
willeme zegt
@560pk: wereldwijd staat Audi duidelijk op nummer 3
dwfc zegt
@Willeme: zelfs op 1, op de beurs is Audi een onbekende !
dwfc zegt
@560pk: ook in pers is er een verschil in kwaliteit … AMS is top 3 in de autobladen !
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Wat betreft de Mercedes-interieurs ben ik het met je eens, maar een niet ‘ver-AMG-de’ E-klasse sedan bijvoorbeeld, is bij lange na niet de opzichtige wirwar van lijnen, vouwen, contrasterende (nep)roosters en hockeysticks die een 5-serie is. Of je de ‘banaan des doods’ aan kunt zien is een tweede, maar het ontwerp an sich is naar moderne maatstaven toch behoorlijk clean en ingetogen.
freshlife2 zegt
Als iemand nog een mooie E46 coupé zoekt (ik heb er zelf op dit moment geen ruimte voor): In duitsland staat al een tijdje een E46 coupé (320) te koop met mooie KM-stand en alle fijne opties (xenon/sportstoelen) en in een geweldige individual kleur: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=271147755&utm_source=sharedAd&utm_medium=android
lincoln zegt
@freshlife2:
Ja maat ..
Die dingen staan constant altijd en overal te koop voor een scheet en 3 knikkers ..
Komt waarschijnlijk omdat ze zo “mooi” zijn ..
freshlife2 zegt
@lincoln: ja met 3 ton op de teller zonder opties. Deze vind ik gaaf, en met een individual kleur ga je ze sowieso niet vinden. Heb jaren een 320Ci gereden en weinig problemen mee gehad. Met wat TLC blijven het super auto’s
lincoln zegt
@freshlife2:
Koop je bij jetcars en Z3 coupe voor ..
Maar dan wel met een begrijpelijke km stand ..
freshlife2 zegt
@lincoln: jij liever dan ik
freshlife2 zegt
@lincoln: in Duitsland staan genoeg benzine auto’s met lage kilometerstanden. Als je eraan twijfelt lees je de auto toch even uit bij de proefrit? Obd reader kost 2 tientjes, scheelt weer speculeren
lincoln zegt
@freshlife2:
Hoeveel van die dingen heb je staan dan ??
autopetje zegt
@freshlife2: dan weet ik in Spanje een veel mooiere voor minder. Alleen die is blauw met grijs leder. Werkelijk vlamnieuw met 115.000 km bj 1999. Daar vragen ze €4500 voor.
freshlife2 zegt
@autopetje: vet! Merk dat veel mensen neerkijken op de ‘oude bakken’, maar de mooie parels zijn er nu nog tussen uit te vissen, al worden ze nu al wel zeldzaam. (Leuk kleurtje, zescilinder, lage km-stand, xenon, sportstoelen). Met wat criteria hou je bijna niks over, ook niet in Duitsland
autopetje zegt
@freshlife2: zijn die dingen zoveel waard dan ?
freshlife2 zegt
@autopetje: nee, maar dat beweer ik ook nergens. Zijn gewoon erg leuke beginnersauto’s, rijdt erg mooi en blijven (zonder rare optische tuning) erg mooi.
pa045 zegt
@freshlife2: prachtig met die zwarte nieren, USB radio en ‘slechts 112000 km’. Een Duits pareltje..
gelukkig is er altijd wel een Nederlander die er in trapt.
freshlife2 zegt
@pa045: dat zijn kleine dingen, met 200 euro heb je dat verholpen. Moet je soms even doorheen kijken. Vergeet niet dat veel mensen minder geven om origineel, en er gewoon voor een klein prijsje een beter klinkende radio inbeuken
jeroenwz zegt
Of misschien komen mensen er eindelijk achter dat priemijum een verzonnen iets is door een stel marketing boys & girls.
hollow zegt
@jeroenwz: ahja. Welke Renault biedt u me aan met een 6 in lijn motor en RWD? Of wat is het equivalent van een 7 of 8 reeks bij Kia? Het is niet omdat bmw ook een kale 114i verkoopt, dat de rest niet premium is.
retetikker zegt
@hollow: Misschien is dat juist de illusie…
Door een model te verkopen voor meer dan een ton, wek je de illusie dat alle modellen iets speciaals zijn (naast natuurlijk de véél betere afwerking!) en kan je een middenklasser voor een paar duizend meer verkopen.
Stel je voor dat Ferrari een eenvoudige middenklasser op de markt brengt, het zal je verbazen wat mensen ervoor over zouden hebben.
vaakbenjetebang zegt
@retetikker: Die logica wordt feilloos geïllustreerd door het feit dat men Porsche nog steeds een sportwagenfabrikant noemt. Natuurlijk, ze maken (soms zelfs briljante) sprotwagens, maar het overgrote deel is SUV’s. De illusie bij de eigenaars dat die SUV’s dan vermomde sportwagens zijn, daar zit hem de crux.
dwfc zegt
@retetikker: 100 % juiste analyse, bijkomend hebben de Duitse grote 3 hun wagens zo op elkaar doen lijken dat een c klasse rijder zich kan associëren met een S klasse eigenaar, kwestie van een leuke voldoening op te wekken … goede marketingtruk ! En het werkt. Een deels vergelijkbare anekdote, Sergio Herman heeft in Antwerpen een 3 sterren restaurant met als benaming The Jane, en heeft ook zijn naam verbonden aan Frites Atelier in centrum Antwerpen, moraal van het verhaal, Jan met de Pet zegt nu, ik ben bij de Sergio gaan eten …. psychologie is een groot onderdeel van de verkoopstrategie !
lincoln zegt
Dat lelijke design is de schuld van iedereen ..
behalve van de designer ..
Want dat is een NLertje ..
't Peugje zegt
@lincoln: Precies, ik schaam mij eerder voor die clown.. Of beter gezegd; acrobaat..
BaRa zegt
@straatzakelijk: Die clown, of die acrobaat, doet ook gewoon wat de board wil. Het komt niet allemaal uit zijn koker, hij vertaalt de lijnen die goedgekeurd worden naar straat-ontwerpen.
Mars2 zegt
@560k: wat een larie. De 5 serie verkoopt prima wereldwijd.
arias zegt
@mars2: Maar in Europa & VS wel minder dan de F10 deed. De hogere wereldwijde 5 Series verkopen zijn vooral te danken aan China, Zuid-Korea, Midden-Oosten en India. Waar luxe sedans een statussymbool hebben. En men zich graag laat chaufferen.
racerx zegt
@arias: de F10 is naar mijn mening ook een veel geslaagder ontwerp en ziet er nog steeds fris uit.
sulobb zegt
RIP BMW. Ik vrees dat we de komende jaren weinig spannends van BMW kunnen verwachten. Zolang ik niet als crimineel wordt geacht omdat ik een ‘oude’ auto rij kan ik ermee leven…
trustmeiamanengineer zegt
Gelukkig heb ik nog een échte van de hand van Bangle voor de deur staan. Met heerlijke atmosferische zespitter. Dus het interesseert met eigenlijk niet wat ze in de toekomst gaan doen. Ik blijf wel lekker oude meuk rijden.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Echte Alfascisten rijden tenslotte een ouwe BMW bij gebrek aan leasecontract ..
vaakbenjetebang zegt
@lincoln: Die neiging heb ik nog steeds kunnen onderdrukken. Wel meerdere malen deeltijdeigenaar van een BMW geweest maar nog nooit heel sterk de aandrang gevoeld om er echt helemaal zelf eentje te kopen.
lincoln zegt
@vaakbenjetebang:
Als het zover komt !!
Van voor 2000 (jaar) ..
dwfc zegt
bijhouden en zuinig op zijn !
thomasthomas zegt
Ben wel benieuwd waar de uitdaging straks zit in bij elektrisch autos. Achterwielaandrijving, 6 cilinders en misschien M producten zijn dan vergeten.
jaapiyo zegt
@thomasthomas: koetsen en interieurs bouwen.
Dutchdriftking zegt
Bling bling M pakketten voor de spleetogen, en Alpina’s voor de oude wereld. Iedereen z’n zin!
dwfc zegt
Ik vraag me af hoe de top zoals Ferrari / Lambo / Porsche hun wagens zullen profileren eens een belangrijk verkooptool als de motor uit de koets verdwenen is. Ik lees dat er momenteel maar 2 fabrikanten van elektromotoren zijn …..
racerx zegt
@dwfc: exact wat ik me ook afvraag, het zal voor veel mensen een reden zijn om met auto’s als liefhebberij te stoppen. Tenzij je een oud beestje ernaast hebt…
silenro zegt
@dwfc: heel veel onderdelen, of ze nou in een auto, graafmachine, motorfiets of boot zitten, komen bij leveranciers vandaan die de gehele markt bedienen (bijvoorbeeld ZF, Siemens, Bosch, etc). Zolang de fabrikant zijn eigen sausje over het geheel kan schenken blijft dat hetgeen wat hun USP is.
dwfc zegt
@silenro: idd. Dit is geweten hoor, een Cayenne met en diesel motor van Audi en een ander logo erop …. daarom het ook samenstellen is van een product. Maar Silenro, klanten van de opgesomde kopen juist deze om de exclusiviteit , de prestaties van de wagens gekoppeld aan een historische verleden rontstaan in de autosport enz. , Een Ferrari zonder zijn exclusieve motor aanschaffen …. mmmm daar gaan toch fanaten op afkicken.
bugboy zegt
Zo’n 316 met 3 pitter helpt ook niet echt voor het imago.
camber24 zegt
@bugboy: *318i
bugboy zegt
@camber24: Nog triester dus. Een 1.5l met 3 cylinder en dan 318 op de badge. Dan nog meer respect voor een Dacia. Dat pretendeert i.i.g. niet iets te zijn dat het niet is.
barat_letchkopf zegt
Wel mooi dat jullie als foto mijn auto gebruiken. Next best thing na e46 m3
mopar zegt
Tijd dat ze Bangle daar terug nemen. Vergeleken met de huidige verchroomde hockeysticks op de deuren en gigantische nieren lijken zijn creaties bijna elegant…
De huidige 5 en 7 hebben zo’n non-descript uiterlijk meegekregen dat je bijna terug gaat verlangen naar de E61 en E65/66. Toen kwam er tenminste nog echt iets aanrijden.
e1000bmw zegt
@mopar: helaas heeft Bangle de auto-industrie vaarwel gezegd.
Uit de oude doos:
https://youtu.be/NUHBM4RSaR8