Het bedrijf uit Lelystad is naar Brussel afgereisd en heeft een deel van onze torenhoge afdracht aan Europa teruggehaald.
Onlangs berichtten we nog over Donkervoort, omdat ze met een speciale Donkie op de proppen gekomen zijn ter ere van het veertigjarig jubileum van het merk. Zoals altijd bij Donkervoort, is toegevoegde lichtheid een van de kernpunten van de auto. Dit wordt onder andere bewerkstelligd door de in eigen huis ontwikkelde EX-CORE koolstofvezeltechnologie.
Donkervoort was al trots op deze tech, maar de trotsheid zal nu vast pauw-achtige niveau’s bereikt hebben. De EU heeft Donkervoort er namelijk voor beloond met een beurs in het kader van Horizon 2020. Voluit heeft de toelage de korte en bondige naam European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies.
Maar dat kan jou uiteraard gestolen worden. Wat je wil weten is om hoeveel knikkers we het hebben. Wel, volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland moet Donkervoort samen met de andere Nederlandse bedrijven Avantium en MediaDistillery 5,1 miljoen Euro verdelen. Nog meer goed nieuws: er worden in de polder momenteel zo’n twintig mensen gezocht om EX-CORE verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. Dus, mocht je bereid zijn naar Lelystad te emigreren…
volvo-s60-adept zegt
Beter, nu kan ik ‘m ook betalen!
Denk ik. Niet.
granlusso zegt
Da’s best een fors bedrag. Leuke opsteker voor de betreffende bedrijven.
Ram-G-maN zegt
Ontwikkel maar eerst herbruikbaar koolstofvezelcomposiet voordat je dit soort “innovaties” gaat subsidiëren…
DCG zegt
@AutomotiveDesigner: En wat heeft u zoal ontworpen? (Afgaande op de nickname)
panam1 zegt
@dcg: twee zeepkisten met 5 wielen
moveyourmind zegt
@dcg: Hij heeft wel een punt.
Koolstofcomposiet is tot op heden slecht te recyclen. De methode die er nu is is niet bepaald milieuvriendelijk en de grondstoffen zijn slecht herwinbaar.
Het voordeel voor het milieu door een lager brandstofgebruik door toepassing van dit lichtgewicht materiaal wordt daarmee tenietgedaan.
slipstreamer zegt
@moveyourmind: Gelukkig worden composieten vooral gebruikt voor high performance auto’s, welke vele malen langer op de weg blijven dan een willekeurige Fiesta of Polo. Tevens is lager verbruik voor Donkervoort klanten geen eis, die willen gewoon een heftig apparaat
pomoek zegt
@slipstreamer: ik gun iedereen zijn hobby. Donkervoort maakt prachtige auto’s. Maar ze zullen vrijwel nooit voor woon werk verkeer worden gebruikt. De brandstof die deze auto’s verbruiken wordt dus puur voor de lol verbrandt. Daar kun je van alles van vinden maar duurzaam is het zeker niet.
f31bmw320d zegt
@pomoek: en calorieën verbranden op de fiets is dan wel milieuvriendelijk? Zolang mensen recreëren is dat hoe dan ook een belasting op het milieu, ‘deal with it’.
pomoek zegt
@f31bmw320d: en een appel smaakt hetzelfde als een zak friet. Met.
slipstreamer zegt
@pomoek: Tja.. Sta je liever 1.5 uur in de file of een fun ritje op de zondagavond? Die brandstof raken we toch wel kwijt, als jij het niet verbrand doet een ander het wel voor je
pomoek zegt
@slipstreamer: het avondritje wordt natuurlijk onbetaalbaar als je niet voor je centen af en toe in de file staat.
maxtuio zegt
@slipstreamer: Beste argument ever. Als ik dat vlees niet eet doet een ander dat wel. Als ik niet mijn lampen heel de nacht laat branden doet een ander dat wel.
dare2think zegt
@slipstreamer: Een enorm voordeel van het lichter maken van diezelfde performance auto’s is dat veel van de lichtere materialen (aluminium, koolstofvezel) niet roesten. Daarmee gaat de ‘levensduur’ flink omhoog, (of: de kosten voor onderhoud gaan flink omlaag). Met de voorwaarde dat je het niet crasht, want dan is het onmogelijk weer terug te buigen…
205zonderdak zegt
Potverdikkie wat goed zeg!
pomoek zegt
Nu ome Joop ook aan de Europese geldkraan hangt wil ik hem nooit meer op de radio horen zeuren over de ladtige overheid.
pomoek zegt
@pomoek: ladtige: lastige
harrie zegt
Stomme subsidiebakken!1!!!1
Waarom moet ik meebetalen aan andermans Tesl…. ehhh Donkervoort!!1!!!1
tstile zegt
Die carbon troep is amper afbreekbaar in het milieu. Raar dus dat hier subsidie voor is.
Los daarvan vindt ik dat een bedrijf dat al zo lang bestaat zelf wat spek op de botten moet hebben om te investeren in hun toekomst.
Om dan nog aan te kloppen voor steun….
ikleesookoverautos zegt
@tstile: waar staat het dat die subsidie voor de ontwikkeling van mileuvriendelijke materialen bestemd is? European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies.
henkhekje zegt
Bijzonder dat ze subsidie geven op een fabrikant die Audi blokken verkoopt.. al die onverbrande olie in de natuur…