Net zoveel als in de garage van een flinke villa, dat kan ik je alvast verklappen.
Afgelopen maand was het een feest op Schiphol, zowel voor de auto- als vliegtuigspotter! En niet alleen voor hen, ook voor de piloten van deze Jumbo was het een bijzondere dag. Die kregen een leuke verrassing toen ze in hun briefing te horen kregen wat ze moesten vervoeren. Er moest namelijk een stel Rolls-Royces van Amsterdam naar Johannesburg worden gebracht. 8 stuks in totaal, totale waarde ruim 4,5 miljoen euro. Dat is geen probleem, in de buik van zo’n Jumbo passen makkelijk 13 Phantoms, groot genoeg. En aangezien er niet alleen Phantoms meegingen, maar ook Ghosts, Wraiths en de nieuwe Dawn, weet je zeker dat het paste.
De kostbare vracht begon zijn reis in Engeland, bij de fabriek in Goodwood. Daar waren de acht ‘bespoke’ Rollers even daarvoor in elkaar gezet voor een leuke bijeenkomst in Zuid-Afrika. De wagens zijn vervolgens op de truck geladen en naar Schiphol gereden. Overigens mogen auto’s niet zomaar worden ingeladen. Allereerst mag de benzinetank niet voor meer dan een kwart zijn gevuld en als tweede moeten de accu’s worden losgekoppeld, om vonken te voorkomen. Toen dat was gebeurd werden ze op pallets geladen en hup de buik van de vliegmachine ingeschoven. Net zo makkelijk.
De auto’s waren bedoeld voor een persbijeenkomst in Stellenbosch, alwaar een stel ontzettend gelukkige journalisten er mee mochten stoeien. Dat gold helaas niet voor een simpele blogger, die er alleen maar over mag schrijven. Maar ach, da’s ook best leuk eigenlijk!
In de gallery staan nog wat extra foto’s van dit bijzondere tafereel.
lazia zegt
Als er nog één over blijft, rij ik hem met veeeeeeel plezier naar de klant toe!
misterdrogba zegt
Vast wel een stressy dagje voor de beste man die ze zonder krassen in het vliegtuig moest krijgen.
phaeton zegt
@misterdrogba: Als het drie Gallardo’s zijn is het net zo moeilijk/makkelijk. Het zal wel meevallen.
cadrez zegt
Johannesburg. Een van de gevaarlijkste steden ter wereld. Dan rij ik daar toch liever rond in een brakke starlet zodat ik wat onder de radar kan blijven? .
205GTI16 zegt
@cadrez: valt ook wel weer mee. Zijn genoeg steden die gevaarlijker zijn….
capogbe zegt
@205GTI16: 8 om precies te zijn… In de hele wereld
205GTI16 zegt
@capogbe: LOL…. Ik weet niet waar jij je op baseert, maar er zijn complete landen met al hun steden die gevaarlijker zijn dan Johannesburg. Mijn leven loopt meer gevaar in Nigeria, Tsjaad, Egypte, India, Pakistan, Afghanistan, Brazilië, Colombia om zo maar even wat landen te noemen. Kan het rijtje nog veel langer maken en ja allemaal bezocht omdat ik voor mijn werk op bijna elke plek op deze wereld kom. Ben in Joburg zelfs in de townships geweest 3 weken lang met een nieuwe wagen en er is geen zak gebeurd. Vergeleken met de landen die ik net al noemde is Joburg een verademing….
fmgarcia zegt
@205GTI16: Ik denk niet dat warzones worden meegerekend.
fmgarcia zegt
@205GTI16: Al ben ik het 100% met je eens.
cadrez zegt
Wel blijft die phantom een voiture hors categorie. Echt. Wat voor een lekker enorm bakbeest is dat.
dutchcorvette zegt
Doe mij maar die Dawn
gerjan zegt
Ze hebben vast wel is duurdere lading aan boort en vast ook wel is mooiere. Echt mooi kan je deze auto’s niet noemen.
nicolasr zegt
@gerjan: Eens. En dan bedoel ik niet dat ik het met je eens ben…
cadrez zegt
@nicolasr: boord* . Nu we toch bezig zijn.
janmetdelangeachternaam zegt
@gerjan: zo moeilijk is het toch ook weer niet
baworm7 zegt
Dat zou pas echt de ultieme roadtrip zijn, met acht gloed nieuwe Rollsen naar Johannesburg scheuren vanuit Amsterdam
janmetdelangeachternaam zegt
@baworm7: ik doe dat gedeelte door Afrika toch liever in een 30 jaar oude hilux dan in een auto van 6 ton
baworm7 zegt
@janmetdelangeachternaam: Kijk, zo lang het niet mijn auto is…
babybenzer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
henkhupelschoten zegt
Je zou zeggen dat er in GB genoeg vlieg velden zijn om te vliegen met die krengen, raar dat ze dan naar Schiphol gaan.
Donstil zegt
@henkhupelschoten: Zo vreemd is dat niet. Schiphol is een belangrijke overslag luchthaven voor vervoer naar het oosten en westen.
thefmanl zegt
@henkhupelschoten: Schiphol is ook thuisbasis van Martinair (nog wel) staat op plek 15 van grootste cargo maatschappijen van de wereld. Mijn vader heeft ook vaak genoeg dit soort auto’s gevlogen, zelfs een keer de wtcc waggie van Tom coronel. Dus zo gek nog niet
henkhupelschoten zegt
@thefmanl: Bestaat martinair nog? Dacht dat langzaam ingeslapen zou worden. Kom eigenlijk ook nooit op Schiphol dus zal wel aan mij liggen. Laatste keer was vorig jaar mei en daarvoor was het alweer 7 jaar geleden. Weer wat wijzer !
thefmanl zegt
@henkhupelschoten: ze worden ook langzaam in slaap gebracht weer 37 man eruit. Mijn vader op tijd vrijwillige vertrek regeling genomen en kon gelukkig terecht bij Qatar airbags, en daar zit intussen de helft van martinair
rydodrive zegt
Verrassing? Ik denk dat piloten wel meer dan alleen Rolls-Royces vervoeren bij de cargo?
Dutchdriftking zegt
Gave foto`s! De Rolls heb ik dan weer wat minder mee.
thefmanl zegt
Alleen er klopt hier iets niet. KLM cargo?? Dat bestaat niet meer. Die kut KLM’ers en vnv zitten Martinair alleen maar verder de grond in te stampen. (Dat moest er ff uit)
insurgent zegt
@thefmanl: Als KLM zegt dat het door het KLM Cargo Team is uitgevoerd, dan zal dat wel zo zijn toch?
thefmanl zegt
@insurgent: nope, KLM cargo bestaat niet meer. Ze hadden alles van cargo aan Martinair gegeven en Martinair alles dat over was van de passagiers aan KLM. Zitten waarschijnlijk gewoon Martinair piloten in. Je hebt namelijk speciale training nodig voor cargo.
papa zegt
Een volle tank is minder gevaarlijk dan een tank waar maar een kwart in zit
lekbak zegt
@papa: een volle tank lijkt mij niet wenselijk in een vliegtuig wat in een zeer lage druk gebied gaat vliegen.
gregorius zegt
Toch een appartte route. Er gaat een hoop cargo heen en weer tussen UK en Zuid Aaf. KLM zal wel de goedkoopste zijn geweest met AMS – Joburg en die hadden waarschijnlijk weer een andere vrachtje klaar staan in Joburg. Stellenbosch 1400km van Joburg airport; Kaapstad luchthaven ligt om de hoek; waar ook de grootste vliegtuigen kunnen laden.
thefmanl zegt
@gregorius: standaard route. Martinair vliegt altijd direct naar joburg. Meestal hebben ze bloemen mee naar joburg, maar nog nooit mee gemaakt dat ze indirect vliegen
gregorius zegt
@thefmanl: Probeerde meer te zeggen dat het interessant is dat het dus een stuk goedkoper was om ‘de normale cargo route te voeren’ en de extra moeite er voor te doen om 13 Rollsje verder weg naar Ams te sturen en ook weer van Joburg naar Stellenbosch te vervoeren.
thefmanl zegt
@gregorius: je moet ook realiseren dat martinair/klm geen rechten heeft om van UK naar joburg te vliegen. het ziet er allemaal heel onlogisch uit maar het is juist het meest logisch. dat is de cargo wereld zo goed koop mogelijk met de middelen die je hebt.
lowlow zegt
@gregorius: intterresantte spelling van appartte
gregorius zegt
@lowlow: heb weer eens een nieuwe laptop gekregen op werk. Deze keer hebben ze geblokkeerd dat ik talen kan installeren en NL zat niet in het pakket.