Ze zijn vaak te herkennen aan de wit-grijze kop, de matchende ANWB-regenjacks en hun wat dubieuze autosmaak: de 65+’er. Maar hoeveel procent van de nieuwverkopen hebben we in Nederland eigenlijk te danken aan deze leeftijdsgroep?
Vriend van de show Jasper Verwij van VWE zocht het uit en kwam tot de schokkende conclusie dat 65+’ers goed zijn voor liefst 29 procent van alle nieuwverkopen! Nu ligt de gemiddelde leeftijd van de autokoper, anders dan de meeste autoreclames je willen doen geloven, sowieso vrij hoog op bijna 57 jaar, maar het aandeel gepensioneerden onder autokopers is de laatste jaren explosief gestegen: in de periode 2007-2012 was dat aandeel nog ca. 20 procent.
Daar moeten we voor de eerlijkheid wel bij vermelden dat het aantal 65+’ers in ons land sowieso de afgelopen jaren flink is toegenomen. Vorig jaar becijferde het CBS nog een toename van 36 procent over de periode 2000-2014. Kijken we naar de absolute aantallen, dan is de leeftijdsgroep ten opzichte van 2007 zelfs iets minder auto’s gaan kopen. De daling is alleen het kleinste van alle categorieën. Opvallend is ook de piek van 56-65 in de crisisjaren, waarin zij tot wel twee keer zo veel auto’s kochten als in 2007.
Sinds kort is de groep 65+’ers weer de belangrijkste leeftijdsgroep, de 46-55- en 56-65-categorieën naar een derde en tweede plek verwijzend. Daardoor is de rangschikking weer keurig op orde: hoe jonger je bent, hoe kleiner de kans dat je een nieuwe auto zult kopen. Blijft nog over de vraag: welke automerken doen het goed onder de bejaarde medemens? Doe eens een gokje…
Foto: daanvdschepop op Autojunk.nl
jrk68 zegt
I.t.t. wat men hier graag wil geloven hebben de senioren een voorkeur voor premium Duits, het is dat die enkele grijze dakduif in die Alto of Meriva zo opvalt door zijn/haar trage rijgedrag.
Dus sec genomen zijn dat de ouwelullen bakken, niet zo gek als je bedenkt wat die dingen kosten?
audicoupe84 zegt
Tegen de tijd dat mensen richting hun pensioen gaan, komen ze tot de ontdekkeng dat ze bij hun auto keuze niet meer gehinderd worden door zaken als gezinssamenstelling of verantwoording hoeven af te leggen tegenover de maatschappij. Daarom schaft deze groep eindelijk hun zo begeerde Harley of cabrio, danwel een Jeep etc aan. Het kan ook dat ze vanwege die fijne lade in het dashboard voor de Captur vallen. Voor deze groep zijn 2 zitplaatsen meestal genoeg. Veel “jongeren” auto’s als de Porsche e.d. worden door deze groep gereden. Ikzelf (62jr.) rij Daihatsu Terios 4×4, gewoon omdat het kan!
jrk68 zegt
@audicoupe84:
Waarom denk je dat ik (47) 2 cabrio’s heb?
Nothing beats a good mid-life?
Het leven begint bij 40 en keer van dat soort clichees…. ?
lambo4all zegt
@jrk68: volgens mij kopen ze allemaal een traag lelijk hok, suzuka alto, opel corsa, subaru jimny, hyundai i10, renault people carier dinges, etc. Hordes rijden er tegenwoordig rond, lekker met 70 over het b weggetje en bij elke rotonde compleet tot stilstand komen en dan pas kijken of er wat aankomt.
jrk68 zegt
@lambo4all:
Klopt, meer kan de gemiddelde jongere niet betalen….
70 is trouwens best hard op de fiets, of bedoelde je dat níet?
parker zegt
@jrk68: “grijze dakduif, ouwe lullen”… Echt joh..!? Wat een haat weer! ?
jrk68 zegt
@parker:
Mag ik mezelf zo niet meer typeren, sinds wanneer is zelfspot hier verboten?
parker zegt
Allemaal Toyota Yarissen, Auris, Aygo, Opel Meriva, Corsa, Ranault Scenic. That’s it. Saai, saaier, saaist, niet één petrolhead te bespeuren terwijl het geld er uit klotst bij die groep. De fijne hoge instap van een mpv is hoogst haalbare voor ze.. Allemaal Toyota rijden omdat ze denken dat die minder stuk gaan, want stuk kost centjes, boehoeeee
jrk68 zegt
@parker:
Kom eens onder je steen vandaan en ga eens in de echte wereld kijken.
Misschien dat je dan wel een fatsoenlijk beeld van de realiteit krijgt.
Altijd die blinde ongefundeerde haat, ik vraag me zolangzamerhand af wat voor fabeltastische auto jij wel rijdt.
Een Aixam met boombox?
parker zegt
@jrk68: maar ik rook niet!!!
jrk68 zegt
@parker:
Grote knul,
Naast dat ik niet rook, drink ik ook niet, krijg ik nu ook een stickertje?
faalhaas zegt
@jrk68:
Wat zal jij een dorst hebben !
jrk68 zegt
@faalhaas:
Alcohol, Haas.?
Pallas zegt
@jrk68: Wees een bink, rook en drink!
jrk68 zegt
@Pallas:
Dat dacht ik vroeger ook, maar er komt een tijd dat je een beetje volwassen gaat doen.
Of om het anders te stellen, ik heb meer gemorst dan jij gezopen ?.
desjonnies zegt
@jrk68:
Dames en heren, hij is WEDEROM gevallen : De Opmerrrrkring van de week
” Of om het anders te stellen, ik heb meer gemorst dan jij gezopen ? “
ter zegt
@desjonnies: Badum tssss… :)
e1000bmw zegt
@pallas: hou het ff leuk en n…! In jullie geval twee van 20 à 25 jaar…
imdoctorbob zegt
@jrk68: Precies, want iedereen die 25 is rijd al in een dikke 6-in-lijn BMW, natuurlijk heeft iedereen bergen geld over zodra ze met pensioen gaan om een Bentley aan te schaffen en als ik 80 wil ik nog steeds elke bocht vol pakken want ik ben een echte petrolhead…
Sommige mensen vergeten wel eens dat niet iedereen autofanaat is, dat je soms een auto kan kopen door praktische redenen en dat een “simpele” Audi A6 2.0 bijvoorbeeld ook voor het gros van de mensen een luxe bak is.
e1000bmw zegt
@imdoctorbob: mwah, ik heb de zes-in-lijn inderdaad gekocht in het jaar dat ik 25 werd (op moment van koop was ik 24). Daarvoor reed ik een 5-cil. diesel…
desjonnies zegt
@parker:
Het geld klotst eruit bij die groep.
En lieve schat, ze zitten er idd op, omdat ze maar al te goed weten hoe verrekte moeilijk het is om dat geld te verdienen !
Dit is de groep waar twee banken in de auto zitten de voor en de achterbank en geen ABN AMRO bank als derde bank
Dit is de groep die niet meer hoeft te bluffen met hun auto
Je leven verandert Parker, je prioriteiten ook, gezondheid en fit zijn is met ouder worden een steeds belangrijker issue, goed eten is belangrijk en die k*t auto wordt het steeds minder.
Mijn buuv van ver in de tachtig heeft de Rover Vandenplas -ooit nieuw gekocht door haar man- nog in de garage staan, uiteraard UG keer stoerder dan de meeste rijdende staafmixers waar ouderen zich van bedienen en ik, ik hoop net als Oom Jacob te eindigen : Ver in de tachtig en een Alfa Romeo in de garage, en als het regent werd er een taxi gebeld, want ’t was zonde van het Alfaatje.
Maar aan de andere kant, als ik met de Twingo 1 uit begin deze eeuw van mijn vrouw rijd met nog ggen 35000 kilometer achter zijn hoeven, een “dikke” 16 klepper met airco, leer en automaat, dan vraag ik me serieus af wat je als toekomstig pensionado eigenlijk nog meer nodig hebt, snel, praktisch, zuinig, luxe en goedkoop.
Vergis je niet, mijn held en eigenlijk enige echte James Bond, Sean Connery reed prive met een Berlingo Dieseltje, een oud dingetje omdat het zo makkelijk was voor de golfclubs en om boodschappen te doen, “You just pleur it in the back and close the door “
e1000bmw zegt
@desjonnies: @parker: rijk/welvarend wordt men door het geld dat men niet uitgeeft, niet door het geld dat men uitgeeft dat men in de lease steekt…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@parker: Bullshit. Zeker niet alleen dit. Heel veel Venga’s, nóg meer Capturs, maar ook Q5, X3, XC60, Evoque. En zeker ook X5, Range Rover, etc. En ik zie ook nooit iemand van 18 in bijvoorbeeld een Z4, 911 of A5 cabrio hoor!
parker zegt
@svenska_aeroplan_ab: ok, maar een Kia Venga? Wat doe die in dat lijstje?
Jochempie zegt
Ik snap dat autofabrikanten graag jongeren aan zich willen binden, omdat die nog 60 jaar lang auto’s kunnen kopen… Maar ze hebben het geld niet om een nieuwe auto te kopen, dus waarom zou je de groep die wel geld heeft negeren bij de ontwikkeling?
robskilov zegt
@Jochempie: senioren worden niet genegeerd bij de ontwikkeling.. ze worden alleen niet benadrukt in de aspecten die het imago van een merk bepalen, zoals de marketing. Want ook veel senioren komen graag jong over.
lambo4all zegt
@Jochempie: als ik zie wat de ontwerpafdeling van bmw allemaal heeft uit uitgekotst de afgelopen jaren, en dan jij durft jij nog te zeggen dat er geen rekening wordt gehouden met bejaarden?
Man het brult tegenwoordig van de misvormde hoge instap halve cross over fwd suv’s. Daar zit geen 20er op te wachten hoor!
Jochempie zegt
@lambo4all: :D
jrk68 zegt
@lambo4all:
Klopt, de gemiddelde 20er wil ee Aventador met 2500 trappelende paarden voor ongeveer evenveel euries en vindt het raar dat er geen fabrikant is die dat voor hem kan regelen.
Dus wordt het een 20ste hands Golfje dat ooit door een bejaarde nieuw werd uitgezocht.
Daar rijden er immers veel van dus moeten het wel goede auto’s zijn.?
lekbak zegt
@jrk68: dat laatste zinnetje, zo herkenbaar…
garp zegt
Daarnaast leasen veel jongeren. En zijn verse pensionado’s, net van hun lease auto af, in de markt voor iets nieuws. Het is ook een generatie die het financieel aardig goed gedaan heeft. Flink overwaarde in het huis en een goed pensioen.
parker zegt
Ik vergeet de Niksan Quashqiaao, ook heel populair bij grijsaards vanwege de hoge instap en de gebruikelijke japanse kleurloosheid
jrk68 zegt
@parker:
Laat die Cashcow nou net een auto zijn die het heel goed doet bij jonge hoogopgeleide gezinnen met kindertjes.
Want hoog, ruim en mamma heeft het gevoel dat haar kroost veilig zit.
parker zegt
@jrk68: klopt, maar juist bij laagopgeleide ouders: je ziet ze vooral in tokkie vinexwijken en juist niet naast het hockeyveld, Nissan was en is nog steeds bovenal een paupermerk..
freezzr zegt
@parker: niet iedereen schaft een type wagen aan met het oog op wat een ander daarvan vindt…
lekbak zegt
@parker: dus jij noemt iemand die een auto nieuw kan kopen een pauper? Man word wakker.
Iedereen die een nieuwe auto kan kopen is vermogend. Heb je enig idee hoe lang normale mensen moeten werken om überhaupt het aankoop bedrag van een cashcow netto te verdienen? Laat staan sparen (of per maand aflossen)
e1000bmw zegt
@lekbak: het punt is dat die nieuwe auto’s door die jongere generatie niet gekocht maar geleast wordt…
parker zegt
@e1000bmw523i: ja, private lease joh, iedereen ken een niewe auwtoo koopuh!!
e1000bmw zegt
@parker: …met doekoe van een ander. Je weet zellufff, jonguh.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, de meest koopkrachtige groep is al jaaaaaren de babyboomers. En die zijn inmiddels 65 plus.
pa045 zegt
@svenska_aeroplan_ab: enige juiste reactie! De babyboomers is de enige generatie die overal van geprofiteerd heeft en daardoor nu geld over heeft. Ik werk in de autobranche en heb vaker gezegd: als deze generatie dood is, koopt geen 1 particulier meer een auto. Nieuw verkopen buiten babyboomers bestaat uit lease en zakelijk. “Onze” generatie houdt geen geld over voor een nieuwe auto. Al werk je met 2 man.
Dutchdriftking zegt
Ja ze doen het goed de oude van dagen. Is ze nog gegund ook. En ze rijden praktische auto’s. Dat ook.
mercedestwan zegt
Mijn ouwe van 75 rijdt nog in een amg..
parker zegt
@mercedestwan: jouw ouwe for president!
faalhaas zegt
@mercedestwan:
Same here, 71 en nog wel eens het gas indrukken van zijn C36
ter zegt
@faalhaas: Die is geen faalhaas… ;)
ronaldddvos zegt
Mijn opa heeft net een nieuwe mercedes benz B klasse gekocht
jrk68 zegt
@ronaldddvos:
Jouw opa is een intelligent Mensch.
imdoctorbob zegt
Ik snap het bericht niet zo goed, en het is een beetje telegraaf statistiek. Bijvoorbeeld: procentueel is het aandeel van de 65+ers flink gestegen, maar zo te zien is de totale verkoop gewoon best constant. Kijk je even naar de grafiek dan komt dat simpelweg doordat de andere groepen minder kopen. Logisch want je bent als 65+ toch een stuk minder afhankelijk van alle economische toestanden in de wereld. Daarnaast als je zo oud bent, wil je gewoon zekerheid en koop je gewoon nieuw.
Zoals de meeste hier ook al aangeven, gek he dat de meeste autos worden gekocht door mensen boven de 50, als je 25 bent heb je natuurlijk al dik geld opgepot en stroomt het geld binnen…
Daarnaast rare opzet van de leeftijdgroepen 18-25 (8 jaar), dan elke groep van 10 jaar, en daarna 65+ (meer dan 10 jaar).
Dutchdriftking zegt
@imdoctorbob: Inderdaad, er wordt een beetje gegoocheld met de cijfers.
norge zegt
Wat zijn de leasers weer jaloers op de kopers zeg…
mrrallycross zegt
Dat zijn de enige mensen in Nederland die nog enigzins geld hebben
w0o0dy zegt
Laatst weer een mooi voorbeeld… Dikke cls en wie stapt er in? Een vrouw van achterin de 70 die moeilijk loopt en een oude man.. Niks 3 cilinder, niks SuV of MPV of Crossover… Gewoon lekker laag en moeilijk instappen met dat stramme lijf want “ik rij al 20 jaar Mercedes en deze vond ik wel mooi…”
reistje zegt
Buiten het feit dat 65+ een grote groep is en die voor degelijkheid gaan. Komt het ook voort uit dat een deel uit een betere tijd komen, toen er nog geld zat was en alles flink groeide. Bovendien gaan ze vaak erg zorgvuldig met hun auto’s om, en worden ze bij de dealer onderhouden.
Mijn opa kocht iedere 3 jaar een nieuwe auto, rustig rijgedrag, om de 5.000 kilometer nieuwe olie, als het regende moest hij overduidelijk gepoetst worden. En als hij dan bij de dealer kwam lagen alle monteurs in een deuk over dat zelfs de motorruimte perfect schoon was. Iedereen die ooit van die man een auto heeft gekocht heeft echt geluk gehad. En een nieuwe auto kopen ging niet zonder zich eerst te verdiepen in de techniek.
En voor de mensen die zeggen “alleen Toyota’s” moeten eens kijken wie er rijd als er een S/A8/7 serie rijd, heel vaak zijn dat oudere mensen. Hoewel er wel veel de verstandige keuze maken en voor een Toyota gaan.
O plaat zegt
Natuurlijk kopen oudjes veel auto’s, elke tweedehands wagen die ik in mijn leven al bezichtigd heb was gebruikt door een oudje die er enkel mee rond de kerk reed….
ter zegt
@shiva: En dat is weer een voordeel voor de jongeren.