Die prangende vraag wordt binnenkort beantwoord, want Geely brengt Volvo naar de beurs. We hebben nu alvast een indicatie.
Volvo is een ijzersterk merk, waar weinig negatieve associaties aan kleven. Het is hooguit een tikkeltje saai, maar er zijn genoeg mensen die dat geen enkel bezwaar vinden. Volvo lijkt ook (mede met Polestar) redelijk goed voorgesorteerd te zijn voor een elektrische toekomst. Ook niet onbelangrijk bij het bepalen van de waarde van het merk.
Dat laatste is nu aan de orde, want moederbedrijf Geely wil het Zweedse merk (ja, Volvo is nog steeds Zweeds) op de beurs brengen. Dat is nog niet officieel, maar Reuters heeft het van drie bronnen vernomen. Dan moet het dus wel waar zijn.
Het interessante is dat er nu dus ook een waarde geplakt wordt op het merk Volvo. Er wordt gesproken over een waardering van 20 miljard dollar (omgerekend 17 miljard euro). Om een idee te geven: daarmee zou Volvo ongeveer op hetzelfde niveau zitten als Nissan en Suzuki.
20 miljard is overigens best veel als je het ten opzichte van de winst bekijkt. Volvo noteerde vorig namelijk slechts een winst van €768 miljoen.
Overigens is de Volvo Group al lang een beursgenoteerd bedrijf, maar daar maakt Volvo Cars al sinds 1999 geen onderdeel meer van uit. Goed om te weten, voordat je de verkeerde aandelen gaat kopen.
De beursgang van Volvo zou nog deze maand plaats moeten vinden op de beurs in Stockholm, aldus Reuters. Wat overigens een passende locatie is voor een beurs.
Bron: Reuters
Met dank aan Fons voor de tip!
Robert zegt
De vuistregel voor het bepalen van de (beurs)waarde van een bedrijf is meestal dat een bedrijf zo veel waard is als 10x de bruto jaaromzet. Dus als de beurswaarde à 20 miljard is afgeleid van een jaaromzet van (10x) 2 miljard, dan is een bruto winst van 768 miljoen (≈ 35%) echt heel netjes. De meeste autofabrikanten nemen genoegen met veel kleinere marges.
=edit=
correct me if I’m wrong, natuurlijk.
flutterby zegt
@RRRobert: meestal kijk je naar de winst en niet de omzet. Het lijkt erop dat Geely alle relevante kennis overgenomen heeft en nu met name de ICE productielijnen wilt afstoten. Een Lync&Co is namelijk praktisch een Volvo in een Chinees jasje.
Verder vraag ik mij af of Polestar ook onderdeel uit maakt van de boedel of dat ze daar zelf mee de Europese markt willen blijven veroveren.
Robert zegt
@flutterby: om je laatste vraag eerst te beantwoorden: Polestar is een volle dochter van Volvo en ook gevestigd in Zweden, dus ga er maar van uit dat diens cijfers meetellen.
Overigens is ‘winst’ zelden de indicator voor de waarde van een bedrijf; eenmalige investeringen, afschrijvingen, onvoorziene kosten en baten maken dat een heel instabiele indicator. In de afgelopen 12 jaar heb ik twee werkgevers gediend die beiden tussentijds werden overgenomen en in beide gevallen werd er naar de omzetcijfers gekeken om een waardebepaling op te stellen. Vandaar mijn eerdere aanname.
flutterby zegt
@RRRobert: klopt maar je moet de omzet wel juist waarderen. Één miljoen aan auto’s verkopen is heel anders dan één miljoen aan apps.
ttr6 zegt
Er zijn verschillende manieren om een bedrijf te beoordelen: x maal de EBIT (vaak 5 tot 6 bij gewone bedrijven) of de netto contante waarde bij sterk groeiende bedrijven. Of tig keer het verlies bij zeepbel bedrijven (= pl;atform toko’s als Uber en zo).
garp zegt
“Volvo noteerde vorig namelijk slechts een winst van €768 miljoen.”
Was dat de winst of de operationele winst? De laatste is regelmatig (veel) interessanter om te weten.
gregorius zegt
Ik vind dit soort dingen altijd gevaarlijk.
Volvo is een merk met een goede reputatie. Maar niet alle beslissingen die van toepassing zullen zijn op Volvo, liggen in handen van de mensen die deze aandelen zouden kunnen kopen.
Voorbeeld: Volvo moet technology van Geely afnemen, Geely rekent Volvo hier een aardig hoog bedrag voor. Geely kan zo de winst bepalen die Volvo kan gaan maken en als groep van aandeelhouders (van de aandelen die naar de beurs gingen) zal het lastig zijn om hier ook maar iets over te zeggen te hebben.
Het idee van aandelen, ooit, was dat er een link zit tussen de aandelenkoers en de prestatie van het bedrijf.
Nou is die link de laatste jaren steeds meer aan het vertroebelen; maar in dit soort gevallen is die link er met opzet ook niet.
thjvanvlerken zegt
Altijd leuk dat mensen naar de winst kijken terwijl het helemaal niets zegt. Omzet en cashflow zijn vele intressanter. Niet te vergeten dat je over winst belasting mag betalen en dat heeft impact op je cashflow, dus die winst kan je beter zo laag mogelijk houden.
supertjeduc zegt
@thjvanvlerken: goh een groot bedrijf dat belasting betaald , dat zou best een unicum zijn
thjvanvlerken zegt
@supertjeduc: doen er best veel, btw enzo, Winst belasting en weet ik nog wat meer. Maar ja beter om die centen natuurlijk te investeren als het kan.
wza1979 zegt
Volvo is toch alleen op papier Zweeds? Er zitten toch alleen nog wat tekenaars en een brievenbus , is de productie niet allemaal in China ?
piebepost zegt
Daar had je jezelf best even in kunnen verdiepen voor je je aannames plaatste.
jannemaneke zegt
Net zoals hun auto’s zal de beurswaarde ook zwaar overrated zijn.
Flatsix zegt
10 jaar geleden Heeft Geely Volvo gekocht voor 1,4 miljard. Doen ze niet slecht!
Wolflow zegt
Volvo is net zo Zweeds als Land Rover
driftkicker zegt
@wolflow: Land Rover is Indisch.
Wolflow zegt
@driftkicker: Dat weet ik, halve UK wordt opgekocht door haar voormalige kolonie