Minstens vijf vakbekwame stekker-deskundigen, een paar verlengsnoeren en het eerste laadpunt in Nederland kwamen er aan te pas om een pre-productiemodel van de Nissan Leaf te voorzien van stroom. Oké, hier moeten we dus aan gaan wennen?
Gisteren werd bij pompstation De Lucht (goeie koffie daar) een Leaf op Spaans kenteken uit een vrachtwagen geladen om daarna ingeplugd te worden aan een stroompaal. Het testteam van Nissan kwam daar om het elektrische oplaadpunt (EOP) even uit te proberen. Wat de laadtijd was is onbekend. Daarna werd het elektrische Japannertje weer ingeladen en reden ze -waarschijnlijk- verder naar een volgend oplaadpunt.
Aan het einde van dit jaar komt-ie ook in Nederland op de markt. Voor de forse prijs van 32.839 euro mag de Leaf worden afgehaald, maar de vraag is of het überhaupt wel een succesnummer gaat worden. Anyway, met een volle accu kom je er 160 km ver mee. Ruim voldoende voor een doorsnee forens. We zijn benieuwd, tot die tijd kunt u in de reacties alvast afscheid nemen van benzinedampen en plastic handschoentjes.
Foto HIER in high-res.
Mark zegt
wat een moeite…
E320cdi zegt
damn, dat moet je niet willen…
Sheep zegt
Die foto’s wil je niet in hd hebben, dit ding is bijna nog lelijker dan de prius….
Arnold zegt
Zo zag ik vandaag zo;n honda ik dacht dat die CR-z heette
maar nog veel mooier een oude Ferrari een ford harley davidson en een c63 AMG :D
Frankypanky zegt
@Ricardo,
Heb ik toch even een interessantere vraag voor je?
“Hoeveel vrouwen zou je nodig hebben, om een Leaf op te laden”?
:mrgreen:
Ik lees het wel, als men het antwoord wil weten…
BaySideBlueBoy zegt
@FrankypankyV8:
Amen!
On-topic: Ik zie toch meer heil in een E85 Plug-in Hybrid met een meer dan fatsoenlijke range en verbruik.
Amos Montgomery zegt
Heb ik toch even een interessantere vraag voor je?“Hoeveel vrouwen zou je nodig hebben, om een Leaf op te laden”?
+1
s zegt
Ben benieuwd of de accuduur beloftes meer waard zijn dan die van laptopfabrikanten:)
spykerboy zegt
sukkels… wie wilt er nou electrisch aleen maar gevaarlijker voor kinderen omdat je ze niet hoort, ik merk het al met die electrische scootertjes….
Ramon zegt
Dan ben je echt niet goed bij je hoofd, als je zoveel geld gaat neerleggen voor zo’n lelijk shit-autootje. Dan maar een polo gti en dan hou je nog aardig wat over ook.
Erwinowicz zegt
inderdaad lekkere koffie daar, ben er gisteren nog geweest voor een dubbele espresso.. ik heb alleen wel de leaf gemist…
Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind het een mooie ontwikkeling; stukken goedkoper dan een conventione verbrandingsmoto, hoger rendement, veel meer koppel (vanaf nul meteen volledig koppel), minder slijtende delen dus waarom niet?
ze mogen het alleen wel in een mooiere verpakking steken, want dit ding is net een rijdende roeiboot…
ik stel voor: laat die fisker een paar tekeningen maken en verdeel ze onder die jappaners zodat ze eens een MOOIE,auto afleveren…
RickB zegt
@Erwinowicz:
Inderdaad, je schaamt je de ogen uit je kop als je er in rijdt :S :P
racerx zegt
Ik blijf lekker benzinedampen inhaleren, zonder plastic handschoentjes uiteraard. Wie dat verzonnen heeft…
Verder vind ik het maar een lelijk hok en denk ik dat ik bij zo’n elektro-auto de loopkarakteristiek en het geluid van een goede verbrandingsmotor ga missen. Toch een stuk ‘emotielozer’, om het beestje maar eens een afgezaagde naam te geven.
Laurens zegt
160 km, nog nergens een internet site gevonden die dat serieus neemt.
OT: de Avantime was een beter ontwerp, ook geflopt.
Ikke_ferrari zegt
Gelukkig is dat ding niet HONDSLELIJK?!
Frankypanky zegt
@spykerboy, Ikke_ferrari & KaChing:
Dat is toch juist een voordeel? Omdat dat ding zo lelijk is, roept iedereen dat ding na…Waardoor je nooit verrast kunt worden door het gebrek aan geluiden.
En dove/blinde mensen?
Iemand die doof is, heeft vaak ogen als een adelaar.
En iemand die blind is, heeft een ontzettend goed gehoor!
;)
Poll zegt
Eh, ja. Wat dacht je van: lege accu’s d’r uit, volle d’r in? Moeilijk he.
mashell zegt
@Poll: “lege accu’s d’r uit, volle d’r in? Moeilijk he.”
Waarschijnlijk wel, want die accu’s zijn natuurlijk loeizwaar.
Laten we de fout met verwisselbare batterijen nou niet nog een keer maken. Als je met verwisselbare accu’s gaat werken bij auto’s kun je geen gebruik maken van vooruitgang in accu techniek, en daar zit nou net een hele hoop vooruitgang aan te komen.
Northwestern zegt
Dachten zeker het koffieapparaat ook aan te kunnen sluiten?
KaCh1ng zegt
design trekt op niets!
mashell zegt
Dus deze electrische auto ging van oplaadpunt naar oplaadpunt in een vrachtwagen? Ik geloof dat iemand daar bij Nissan het idee achter de Leaf nog niet helemaal begrepen heeft.
xilver zegt
lacheeuuuun :p
Potver7 zegt
En waar gaat dat haspeltje links heen? Hebben ze er nog een, of staat-ie eigenlijk alleen maar voor de show bij dat paaltje en wordt-ie in werkelijkheid opgeladen door een aggregaat in de Nissan-truck die ook in de buurt was?
Poll zegt
@mashell
En die ontwikkeling gaat zo snel dat je die Leaf binnen de 5 min. opgeladen hebt? Want ik ga natuurlijk niet langer dan dat bij ‘De Lucht’ staan te koukleumen. Nee, ik denk echt dat verwisselbaar een stuk beter is, hoef je ook geen nieuw netwerk te maken, maar zorg je dat elk pompstation ’n paar volle accu’s heeft (desnoods met wieltjes d’r onder). Zo kun je juíst met accu-ontwikkelingen meegaan, anders moet je steeds ’n nieuwe auto kopen.
Jordi zegt
electrisch kan de toekomst tog niet worden want als iedereen zn auto gaat opladen, dan verbruikt men veel meer stroom -> centrale stookt meer -> meer co2 uitstoot.
Een oplossing voor het olie-op-raak probleem is het natuurlijk wel.
Dimglor zegt
Hoeveel man is zo dom om zo’n lelijke wagen te kopen?
Dat is pas een goeie vraag ;)
lambo4all zegt
5 bekwame stekker deskundige? dan kost het ongeveer 15 vrouwen om zon ding normaal op te laden. en het was al niet rustig bij de pomp….
Cantago zegt
Dat ding is LELIJK! Hij is DUUR! En hij komt NIET ver! En er kan niks in… Opladen duurt ook een eeuw, en zo te zien zijn er te veel mensen voor nodig:P Waarom zou je zo’n stom ding dan willen?