Veel auto voor weinig veel geld.
De Silver Seraph is een bijzondere Rolls. Deze statige Brit deelde het koetswerk namelijk nog met de toenmalige Bentley Arnage. Onder de kap van de RR lag echter een 5,4 liter V12 van BMW. Het Duitse merk had toen al de rechten van het merk Rolls-Royce in handen gekregen, later zou de Phantom de eerste echte Rolls worden die onder toeziend oog van BMW werd ontwikkeld. Diezelfde Phantom is nu na 14 dienstjaren met pensioen gegaan, daarover schreven we onlangs.
Toen de Silver Seraph nog in productie was, diende je minimaal 650.000 gulden mee te brengen voor een nieuw exemplaar. Alleen de Corniche, de open versie en het equivalent van de Bentley Azure, was nog duurder. Op andere kosten kun je dan weer besparen, want met een relaxte auto als deze wordt het bijna lastig om snelheidsboetes te pakken. Het ding gaat met z’n 326 pk’s in ongeveer 7 tellen naar 100 km/u, de topsnelheid ligt ergens rond de 225 km/u.
Deze occasion uit 2000 heeft intussen 336.036 km gereden en volgens de verkoper is ‘ie nog 39.500 euro waard. Over de onderhoudskosten en het verbruik hoeven we het verder niet te hebben, maar dit is natuurlijk wel de laatste Rolls van de oude stempel. Hierna werd het allemaal wat meer in your face, zachtjes uitgedrukt. Meer lezen over de Silver Seraph? Check dit artikel.
Dank aan Rachid voor het tippen!
lincoln zegt
Zo een ding koop ik vandaag of morgen ..
Vind het echt een grappig ding ..
Lekker kitscherig en op elk vlak onzinnig ..
(Niet voor dit soort prijzen natuurlijk) ..
e1000bmw zegt
@lincoln: Same here! Alleen dat gewicht van die krengen…
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: @lincoln: dit specifieke exemplaar heeft voor mij ook nog eens de ideale kleurstelling; blauw van buiten, licht van binnen.
lincoln zegt
@e1000bmw523i:
Paars/aubergine staat em nog fouter ..
Spirit ding vergulden ..
Dingen zijn allemaal licht van binnen .. of (50 tinten) blauw ..
Jochen zegt
@e1000bmw523i: ik prefereer lichtbruin van buiten en zachtroze van binnen
thomasthomas zegt
Kijk maar goed naar de foto met de oude facturen. Die kun je straks zelf maken.
kilum zegt
@thomasthomas: De prijs is niet zichtbaar. Maar als ik goed kijk naar de hoeveelheid nummertjes (die ik niet precies kan lezen) en onderdelen die vervangen zijn denk ik dat het zo rond de 3000 euro zit voor een onderhoudsbeurt.
thomasthomas zegt
@kilum: mijn oom heeft een verhuur bedrijf met diverse Rollsen en oude Bentley’s . Beurtjes bij een specialist van 10 tot 30k zijn geen uitzondering.
berlinetta zegt
Voor deze kilometerstand vind ik het bedrag aan de hoge kant, maar de V12 kan wel wat hebben neem ik aan. Deze auto kan dus nog wel wat jaartjes vooruit. Toch zou ik voor 40k iets anders leuks zoeken.
viezefreddyw zegt
Ik vind het wel een erg mooi en statig ding. Voor zijn gereden kilometers ziet hij er nog erg goed uit ook. Wel is hij natuurlijk belachelijk duur. Ik ben benieuwd of hier nog klandizie voor zal zijn.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Voor 10% van de prijs heb je een 750i ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Klopt. Of een W140 S600. Toch wel een beetje mijn natte droom.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Ik spaar nog effe door voor deze kermisattractie ..
Heb best wel een paar %tjes extra over voor onnodige ballast en een badge ..
e1000bmw zegt
@lincoln: @lincoln die badge-geil is? Moet niet gekker worden hier…
viezefreddyw zegt
@lincoln: Snap ik heel goed. Het is ook zeker een leuk ding en rijdt bijzonder comfortabel. Ik wens je succes. Nog wel ruimte voor zo’n bakbeest dan naast je 11 anderen?
bmwalpina zegt
Wat was eigenlijk het verhaal van deze ‘kloon’ cq. liefdesbaby van aartsrivalen Bentley en Rolls Royce? Wellicht leuk om te belichten in een nieuw artikel?
siebren zegt
@bmwalpina: Het werden toch pas rivalen toen het werd opgesplitst door VAG en BMW? Ik kan er naast zitten, ik ken de geschiedenis niet precies maar kan me herinneren dat ze een soort van gefuseerd waren voordat ze overgenomen werden door de Duitsers.
mashell zegt
@bmwalpina: hoezo aartsrivalen? Bentley en Rolls Royce waren in deze tijd gewoon hetzelfde bedrijf. Een Seat Alhambra, VW Sharan verhaal.
danmar zegt
@bmwalpina: Lijkt mij ook een interessant artikel op te kunnen leveren. Hoe zijn Rolls Royce en Bentley zo tot elkaar gekomen? Waarom is ervoor gekozen ze (voor de overnames door BMW en VW) feitelijk gelijk te laten zijn? En bijzonder dat de clientèle dat heeft gepikt.
Feitelijk hetzelfde voor Jaguar en Daimler. En waarom is het dan Daimler Benz?
Lijken me leuke onderwerpen voor artikelen met diepgang.
pinut187 zegt
Vind het een hoop geld nog. Koop ik liever iets anders voor..
schreute01 zegt
Als je dan zo’n Rolls wil verkopen voor veel geld, zorg er dan in elk geval voor dat de sierstrip op de motorkap goed vast zit. Dat ziet er toch niet uit op de foto?
e36m3gt zegt
Deze Rolls is zoveel mooier dan de Phantom!
gerjan zegt
@e36m3gt: helemaal mee eens.
misterdrogba zegt
40k € om hem te kopen, endan ook nog eens 40k € opzij houden om de komende jaren leeg te lopen op onderhoud. Naah.. ik pas.
g40freak zegt
Kan autoblog niet gewoon een “getipt door rachid” topic maken?
Die gast heeft een talent voor het vinden van de leukste dingen.
poursuivant zegt
Als je een beetje stijl hebt (en geld) dan koop je zoiets als dit en laat je de nieuwere patseredities lekker links liggen. Ik zou het doen (ware het niet dat ik geen stijl heb) Een ding: die radio vind ik zelf voor een RR van eind vorige eeuw een beetje goedkoop aandoen. Wat dit standaard of is dit een after market ding?
't Peugje zegt
@poursuivant: Zo te zien een after market ding. Ik weet dat hij origineel geleverd is met cd-speler en dit ziet er uit als een cassette.
flippiez06 zegt
‘T interieur ziet er echt smetteloos uit na al die kilometers
goodolddays zegt
Waarom ziet deze er zo erg als een arnage er uit? Was dit wen tandem-ontwikkeling tussen rolls en bentley? Zou ik vreemd vinden aangezien die twee nogal concurrenten van elkaar zijn…
poes zegt
@goodolddays:
Je reactie is best komisch, gekeken naar je username… :-)
Zoals hierboven ook al beschreven; de merken Rolls Royce en Bentley zijn decennia eigendom geweest van dezelfde organisatie. Is het je nooit opgevallen dat de auto’s van beide merken wel erg veel op elkaar leken tot aan de Phantom?
Dutchdriftking zegt
In geen 39.500 jaar.
Design_Driven zegt
Doe mij de Arnage maar, mooier, en blijkbaar goedkoper
http://www.ebay.co.uk/itm/BENTLEY-ARNAGE-6-75-ROLLS-ROYCE-V8-TURBO-RED-LABEL-54K-MILES-T-R-RL-Mulsanne-/222280922457?hash=item33c0f9b559:g:D4EAAOSwqfNXirMc
roberto zegt
@sketcher: Engelse uitvoering, stuur aan de verkeerde kant, moet nog invoerrechten en BTW + (transportkosten, maar dat kan je zelf) betaald over worden, dan gaat hij ook al snel richting 34K/35K.. mwa weet het zo zeer nog niet. Overigens kan je voor het zelfde geld ook een fraai exemplaar in NL kopen: http://www.autotrader.nl/auto/bentley-arnage/2000/huizen/7qwtb/bentley-arnage-red-label/
Design_Driven zegt
@roberto: Nee hoor niet voor mij ik woon in het VK :)
Het was bedoeld als een voorbeeld. De Bentley’s van hetzelfde jaar met minder KM’s/miles zijn een stuk goedkoper dan een vergelijkbare Rolls Royce. Neem aan dat dat in NL ook zo is.
roberto zegt
@sketcher: Tja, dan zal ik sowieso niet in de Nederlandse markt rondneuzen ;-)
autoblaag zegt
Bij ons op de zaak staat eenzelfde Rolls in nieuwstaat met 70k op de klok. Sluitende historie en zelfde kleurstelling. Vraagprijs 55.000. Ik begrijp niet helemaal waar de vraagprijs van de bovenstaande auto vandaan komt.
kaeser zegt
Voor dat geld wil ik wel een infotainment systeem erbij hebben die uit de plek van de 90’s radio klapt, anders hoef het niet.
schaap zegt
Voor 20000 euro zou ik er al eens over beginnen na re denken om dan 50 % van de prijs af te dingen.
toeter11 zegt
Geen schuifdak, ik pas
mrrallycross zegt
Lijkt wel op een bentley aan de achterkant
toyotafortuner zegt
Prachtig ding, maar kost ondanks zijn tellerstand nog steeds erg veel!
jorden zegt
Sir perfect.