Het zal je nog verbazen.
Het gebeurt niet iedere dag dat we een bijna volledig nieuwe, doch vrij verouderde auto te zien krijgen. Gelukkig is het vandaag weer raak, dankzij een zeer scherpe tip van een lezer. Op een Oostenrijkse website voor Gebrauchtwagens stuitte hij deze week op een net ingereden, eerste generatie Ford Mondeo uit 1996.
Het is bijna vanzelfsprekend dat de Ford Mondeo in kwestie niet een of ander doorsnee uitvoering is, maar een zeer net onderhouden exemplaar van een topmodel. In het specifiek praten we over de zogenaamde Ghia-uitvoering van deze eerste generatie Mondeo. Daar houdt het echter niet op, want de Mondeo Ghia is daarnaast ook nog eens voorzien van de 132 pk sterke tweeliter vier-in-lijnmotor, in plaats van de minder krachtige 1.8 Zetec. Jammer genoeg heeft de oorspronkelijke eigenaar niet voor de 2.5 V6 gekozen, dan had hij liefst 170 pk tot zijn beschikking gehad. Aan de andere kant, diezelfde persoon heeft vierwielaandrijving weer wél aangevinkt, dus alle hoop is zeker niet verloren.
Het is niet duidelijk hoe het leven van de auto er precies uit heeft gezien, maar duidelijk is in ieder geval wel dat de eigenaar (of eigenaren) er weinig mee naar buiten is geweest. In totaal heeft de auto slechts 662 kilometer afgelegd, in ongeveer 22 jaar tijd. Tevens blijkt zowel uit het interieur als het exterieur van de Mondeo dat hij een goed maar weinig avontuurlijk leven heeft gehad.
Nu, wat dien je zoal te betalen voor een Ford Mondeo in deze staat? Volgens de Oostenrijkse dealer een flinke klap geld: 12.800 euro, om precies te zijn. Is dit een eerlijke prijs, of zit er daar iets verkeerds in het water?
Met dank aan Lukas voor de tip!
Robert zegt
De eerste wereldauto van Ford (hence the name). Volgens mij stond deze generatie bekend als redelijk onverwoestbaar, dus dit exemplaar moet je toch redelijk ver de 21ste eeuw in kunnen brengen. Of de milieuwetgeving moet hier alle goede intenties om zeep helpen.
JanJansen zegt
@rrrobert: Gewoon LPG erin, dat is beter voor het milieu en je portemonnee. Deze generatie Mondeo houdt het op gas echt wel 2 a 3 ton vol. Rij je hem als youngtimer dan wordt het nog leuker voor de maandelijkse lasten. Laten taxeren op 1000 euro en je betaalt nauwelijks bijtelling en is de LPG nog goedkoper. Volgens mij de enige manier om tegenwoordig nog betaalbaar auto te rijden. Tenzij anderen nog goede tips hebben, dan hou ik me van harte aanbevolen!
pielemuis zegt
@janjansen: ben je gek. Stempel achter de stoel, plaat op de deur. Fijn ding voor de cross.
schoen85 zegt
Poeh wat een bak geld voor een verouderde auto. Hopelijk krijg je dan wel een setje nieuwe banden er bij, anders trillen je tanden uit je bek door de vierkante banden!
rolov zegt
@schoen85: hij is nieuw?
boomhauwer zegt
@rolov: nieuwe banden van 22 jaar oud zijn niet nieuw.
rolov zegt
@boomhauwer: klopt kan je vervangen he. Maar een bak van 22 jaar met 1000 km erop is in principe nieuw. Op alle rubbers na. Leuk hobby project . Jammer van de kleur dat wel.
techniekmeneer zegt
@rolov: Een nieuwe auto van 22 jaar oud is niet nieuw. Wel een bak ellende. Los van de verotte banden, wat denk je van keerringen in de motor, rubber cupjes van het remsysteem etc.. Allemaal vergaan.
Citrofieleviltwin zegt
Soortgelijk verhaal hier. Buurvrouw (84j) tuft rond in een Renault Laguna van de eerste generatie. Heb sinds kinds af aan altijd geweten dat die auto op zon en feestdagen eens buiten mocht komen en zodra het regende mocht hij direct weer de garage binnen om mooi afgedroogd te worden. Het interieur is kraaknet en ik denk dat ze amper op al die jaren nog maar 10.000 km’s heeft gereden. Het verste dat ze denk ik heeft gereden is de lokale Delhaize 2 straten verder en voor langere trajecten stapte ze bij de dochter in. Zalig.
pindakoning zegt
@citrofieleviltwin: verstandig om weinig te rijden met een Laguna ;)
Loek zegt
@pindakoning: staat zo vaak in de garage omdat er elke keer dat ie erbuiten is iets kapot gaat ;)
Citrofieleviltwin zegt
@720s: @pindakoning: Haar heup werd eerder vervangen dan iets aan haar auto dus ik denk dat de betrouwbaarheid wel snor zit.
enjoypunani zegt
@citrofieleviltwin: misschien is zij ook pas net ingereden en nu al is haar heup aan puin, ik zou die auto laten staan! ;-)
kruimel zegt
@enjoypunani: zou die dochter wel zijn ingereden?
enjoypunani zegt
@kruimel: haha, denk ’t wel, die heeft immers de langere trajecten al achter de rug..
blo3to3t zegt
@pindakoning: inderdaad, dit zou je met alle franse auto’s moeten doen.
phevtreb zegt
@citrofieleviltwin: mijn oma heeft een Golf IV, in 1999 nieuw gekocht door mijn wijlen opa. De eenvoudigste uitvoering met een standaard 1.4, wieldoppen, 2 deurs en geen radio.
Helaas was mijn opa geen beste chaufeur meer in zijn laatste jaren en heeft de carrosserie links en rechts flinke beschadigen opgelopen, (voor en achter trouwens ook) mijn oude oma rijdt nu de golf nog af en toe om familiebezoeken af te leggen of om naar “de stad” te gaan. (Ze woont op het platteland)
Elk jaar wordt de auto thuis opgehaald door de dealer die hem ook nieuw geleverd heeft, hij krijgt een beurt en apk en wordt weer keurig gewassen teruggebracht. De onderhoudskosten bedragen meestal ruim €1,00 per gereden km en als er eens banden oid vervangen moeten worden dan wordt het ook zo €2,00 per gereden km.
Dit komt niet doordat de dealer zulke exorbitante bedragen berekend, maar doordat er de laatste jaren vaak niet meer dan 500km per jaar wordt gereden met de Golf.
Behalve de schades verkeerd de auto in nieuwstaat, heeft nog geen 25.000km gelopen en ik zal me zeker over de Golf ontfermen als m’n oma uit de tijd raakt.
phevtreb zegt
@phevtreb: ik zie hier en daar een taalfoutje, ik heb het verhaal tussen het koken en de kinderen naar bed brengen geschreven, met enkele onderbrekingen..
bischero zegt
@citrofieleviltwin: het is dat je een Belgische super aanhaalt, anders had je zo bij in de straat kunnen wonen .. mij. Buuf van in de tachtig net zo’n verhaal en dito auto. Champagne kleur, welke anders? ?
evdw zegt
Wat een vreselijk saaie auto is dit zeg.
Doe mij deze maar voor datzelfde bedrag:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-a4-1-8-tfsi-pro-l-bns-benzine-grijs-f6f9e971-9d38-9061-e053-e350040a99e9
13 jaar jonger, 28 pk meer én het is een Audi A4 ipv een Ford Mondeo.
mout zegt
@evdw: Een A4 omdat je geen saaie middenklasser wilt. Echt?
evdw zegt
@mout: @posthumus: Niet spannend inderdaad maar wel ook een benzine sedan uit het D segment voor hetzelfde geld die ik dan liever zou willen rijden.
monsieurleloure zegt
@evdw: Ik weet niet of ik hierom moet lachen of huilen…
evdw zegt
@monsieurleloure: Wat is er zo hilarisch?
bischero zegt
@evdw: ik zit inmiddels te janken van het lachen. Man, hap toch niet zo.
jaapies zegt
@mout: hahaha, ik lig echt in een deuk… Een grijze Audi A4 en dan blijkt dat ie het niet ironisch bedoelde!!
posthumus zegt
@evdw: en een grijze Audi is niet saai??
abdoelklapstoel555 zegt
@evdw: 1.8 TFSI en Multitrauma bak, jaja daar kom je heel ver mee
jaspervdwinden zegt
@evdw: ze zeggen dat je een auto niet moet kopen obv de velgen. Deze kun je gerust laten staan om zn velgen… ??
blo3to3t zegt
@evdw: oftewel wat kun je kopen voor dat bedrag?
pa045 zegt
@evdw: spannend.. als dat een weerspiegeling is van jouw leven, is dat begrijpelijk. Hoe kom je erbij om deze 2 auto’s met elkaar te vergelijken?
evdw zegt
@pa045: Prijs
skinnybmw zegt
Waarom zou je dit kopen? Na 50-100000km is hij niks meer waard…en echt een collector’s item voor in een museum is het ook niet. Weggegooid geld dus, als je het mij vraagt.
posthumus zegt
@skinnybmw: netto schrijf je niet veel meer af dan met een nieuwe auto lijkt me.
skinnybmw zegt
@posthumus: Maar dan rij je wel een nieuwe auto? Ik ben gek op youngtimers etc. dat staat buiten kijf maar deze, voor mij niet zo veel zeggende Mondeo is geen 12.800 euro meer waard, ondanks z’n km. stand. Mocht hij 50-100.000km. gelopen hebben en ik betaal er een fractie van deze prijs voor terwijl hij dan ook nog als nieuw kan zijn…dan weet ik wel wat ik kies.
rolov zegt
@skinnybmw: youngtimer?
JanJansen zegt
@skinnybmw: als je hem als youngtimer gaat gebruiken. Met LPG er in kan je niet veel goedkoper dan dit rondrijden.
skinnybmw zegt
@JanJansen: 12.800 euro vind jij goedkoop?
granlusso zegt
Ja ik vind dit geweldig. Als ik een verzamelaar zou zijn, zou ik zeker overwegen zoiets te kopen. Juist als ik al het geld van de wereld hebt.
Dit soort auto’s is een soort guilty pleasure voor mij.
In zulke goede staat verkerende auto’s uit de jaren tachtig en negentig, en dan met name auto’s uit het D-segment en hoger. Mondeo’s, Scorpio’s, Sierra’s, een Opel Omega of een Vectra, een Mercedes- Benz W140 of R129. Heerlijke auto’s. En ik kan niet eens benoemen waarom.
dondeboer zegt
@granlusso: Helemaal mee eens. Tijdje terug reed ik achter een puntgave Toyota Carina II Station. Gaaf toch. Ooit 13 in een dozijn, en nu aparter dan een Aston Martin. Mooi? Nee. Cool? Absoluut.
skinnybmw zegt
@dondeboer: Nee, niet gaaf en een verschrikkelijk hok…vind ik. Al zou hij zo nieuw uit de fabriek rollen, ze doen me niks.
dondeboer zegt
@skinnybmw: Zo zie je maar weer. Autoliefhebbers komen in soorten en maten. En dat is maar goed ook, anders reden we allemaal hetzelfde.
mennok zegt
Leuk man. Mijn vrouw heeft ooit eenzelfde Mondeo van haar opa gekregen met iets van 30k op de teller na 20 garage jaren. Onwijs leuk om in rond te rijden. Voelt echt als een kleine reis terug in de tijd. Of ik het dat bedrag waard vind weet ik niet, maar leuk is het wel.
evdw zegt
Elke kilometer die je er mee rijdt is wel erg duur want zodra er wat km’s op staan gaat de waarde heel snel naar 2-3 duizend max.
ikleesookoverautos zegt
Mijn vader had er 1 in een hele aparte groene kleur. Dat was het enige. 1.8 diesel, niet vooruit te branden. Wel comfortabel
Loek zegt
Toen ik nog héél klein was, had een bekende van mijn ouders zo’n Mondeo. Een station in Ghia uitvoering in de kleur ‘Midnight Green’. Leek zwart, maar in de zonneschijn kwam er een groene tint doorheen gaaf was dat. En de auto was enorm vanbinnen.
Hij sneeuwde toch een beetje onder. Hij moest een Rover Montego opvolgen, wat een zeldzame auto aan het worden was, en de vervanger voor de Mondeo was een Citroen DS20 Pallas. Daardoor werd het toch een beetje een vlees noch vis auto, maar de Ghia uitvoering was geweldig.
schoen85 zegt
@720s: geestig, mijn vader had vroeger ook een Austin Montego en daarna een Rover Montego. Die werd opgevolgd door een Ford Modaal. Frans heeft ie nooit gereden, dus we hebben het niet over dezelfde ;-)
nikk zegt
Je mag vragen wat je wilt. Best kans dat iemand / een partij en meer dan 10K voor wil neertellen.
tjongejongejonge zegt
Wie koopt er nu zo n lelijke auto?
dondeboer zegt
@tjongejongejonge: destijds hele volksstammen
stationcar zegt
Dat lijkt me bijna duurder dan dat hij nieuw ooit was. De prijzen lagen toen nog heel anders in autoland… Oja en inflatie.
garp zegt
M’n pa had ooit de V6. Zo’n lijzig, Amerikaans aandoende boterzachte 6 cilinder. Hij wilde eigenlijk alleen lekker klinken. En pas als het écht moest, kwamen die pk’s hun werk doen. En bleef dan heerlijk klinken. Misschien daarom dat hij er in een jaar of 5 drie ton mee heeft gereden.
escort77 zegt
Stel dat je een nieuwe auto wilt, niet veel kilometers maakt, budget hebt van 10-15 duizend. Ga je dan voor een Hyundai i10 of een Dacia Logan, of deze Mondeo?
fordgek zegt
Als ik geld genoeg zou hebben, is dit wel iets wat ik zou kunnen kopen. Al is het alleen maar vanwege de 4×4, rete zeldzaam op zo’n Mondeo.
tazmania zegt
@fordgek: in NL was dit iig nooit leverbaar.
dondeboer zegt
Kan me niet herinneren dat ik dit model recent nog heb zitten rijden. Bizar, want ze reden echt overal.
Gulli zegt
Heb met deze in wagon-versie flink veel plezier gehad nadat ik mijn rijbewijs had gehaald. Ik was altijd de BOB maar dat vond ik niet erg. Reden echt heerlijk, al was hij wat zwaar in de neus. Het échte sportieve rijgevoel kreeg de generatie hierna volgens mij pas. Het boompje in de buitenbocht waar de neus van onze versie omheen gevouwen zat kan dat beamen. Jeugdig enthousiasme he :)
E550 zegt
De Amerikaanse tegenhanger van de Mondeo, de Contour, is IMO een stuk leuker om te zien.