Aston Martin DB6’en die in concoursstaat bij de veilingboer verschijnen zien we regelmatig, doorgaans voorzien van astronomische prijzen. Maar wat geven we voor een witte DB6 Vantage Sports Saloon?
De Brit werd onlangs opgeduikeld in de schuur van een Schot die hem in 1982 heeft aangeschaft, maar er sinds het begin van de jaren negentig niets meer mee heeft gedaan en dat is terug te zien. Kun je nagaan wat deze DB6 allemaal heeft gemist. Flippo’s, de Nintendo N64, de opkomst van gabber, de verfilming van Schindler’s List, enzovoort. Maar de auto is inmiddels weer tot leven gewekt en in barnfind-status bij veilinghuis Bonhams geparkeerd.
Onder de kap ligt een zes-in-lijn met 3.995cc inhoud, gevoed door drie SU-carburateurs. Doorgaans levert deze motor 285 pk, maar omdat dit een Vantage betreft werd het vermogen naar 325 pk getild, en profiteert de auto ook van zoiets nieuwerwets als stuurbekrachtiging.
Enfin, Bonhams dacht voor dit hoopje afgebladerde verf en spikkelroest tussen de €71.000 en €106.000 te vangen. Ze zaten er ietwat naast, want hij leverde vorige week €156.881 op. Klassiekers = handel.
rufctr01 zegt
Daar zit nog een hoop werk aan! Schitterende auto!
bofkont zegt
Echt geweldig dit soort vondsten, de perfecte basis voor een restauratie, hier is tenminste nog niets aan verkloot wat vaak gebeurd bij slecht uitgevoerde projecten.
escort77 zegt
@bofkont: zonde om te restaureren tot een klinisch museumstuk… Bumpertje rechtzetten, roestplekjes lokaal behandelen om verdere roest te voorkomen, stofzuiger door het interieur, remmen en banden nalopen en vervolgens MOT erop en rijden!
bofkont zegt
@escort77: Nee ben ik niet met je eens, zo is het maar een armoedig ding wat er niet uitziet.
Zie al dat aangetaste metaal interieur / carrosserie.
Weer in oude glorie herstellen, en dan puur genieten op een mooie droge zomerdag.
6cylinder zegt
Kan me echt niet voorstellen dat je zo’n mooie auto in een schuur zet en die dan zomaar vergeet.
Freewarefreak zegt
@6cylinder: Die was ook niet vergeten. 156.000 euro = oude dag voorziening.
batman zegt
wow, 325 pk dat is echt veel voor zon oude auto!
bofkont zegt
@batman: Vergeet niet het zijn wel Engelse Pk’s, vallen in de realiteit altijd wat tegen.
Arno's zegt
@batman: Ja en zeker in deze staat! DAN heb je pas een snelheidsbeleving.
rob68 zegt
Een oude roestige Engelse auto? Heb nog een paar guldens liggen ergens…
Freewarefreak zegt
Mooi uitgangspunt voor een restauratie. Over een paar jaar blinkt die weer.
mashell zegt
@Freewarefreak: als je het zelf doet, in je vrij tijd, als je die hebt naast je werk, je vrouw, de kinderen, etc. Maar besteed je dit uit aan professionals (bij zulke auto’s altijd doen) dan is het binnen een maand geregeld.
bofkont zegt
@mashell: Binnen een maand zal je tegenvallen, reken eerder op minimaal 3 maand als je het goed wil laten doen.
Lotus zegt
@bofkont: en dan heb je het zelfs nog snel voor elkaar. 12 maanden of meer bij een echt goed adres ben je zo kwijt. Zeker als de onderdelen niet gemakkelijk te verkrijgen zijn.
bofkont zegt
@lotus: Heb je idd gelijk in, heb meerdere projecten gevolgd, en sommige zijn zo 1.5 jaar onderweg, alles valt en staat met de onderdelen.
eddythedriver zegt
De “opkomst van de gabber” heeft ie vast niet gemist hoor, dat is ‘m eerder bespaard gebleven.
sanderm3 zegt
@eddythedriver:
Speak for yourself please
lincoln zegt
deze auto behelst alle “kwaliteiten” van de auto industrie van deze periode ..
productie is massaal voor AM begrippen ..
gewicht is Amerikaans ..
plaatwerk is Brits ..
techniek is bij elkaar geraapt ..
mechaniek is Italiaans ..
chrome is Oostblok ..
vormgeving Russisch ..
een mondiale auto dus ..
met alle slechte kwaliteiten die toen voor handen was ..
leuk voor badge-geilers ..
bofkont zegt
@lincoln: En toch zoveel geld waard.
Er zal dan toch wel iets goeds aan zijn of niet dan ;)
lincoln zegt
@bofkont:
noem eens 1 ding dan ??
bofkont zegt
@lincoln: Ten eerste om te zien is het een geweldig mooie wagen!
Maar dat is natuurlijk smaak gebonden.
Net wat Deladude al aangeeft jij vind het niets en kraakt het daarom gewoon af.
lincoln zegt
@bofkont:
bla bla bla ..
gewoon proberen objectief 1 ding te noemen ..
bofkont zegt
@lincoln: tja als je elke auto met zo’n zure instelling als jij bekijkt mankeert aan alles wel iets of niet dan.
Gelukkig kijken liefhebbers anders naar een wagen.
lincoln zegt
@bofkont:
je kan natuurlijk net als je vriendje @deladude jezelf verlagen door mij proberen te betichten van onkunde ..
maar je kan ook gewoon 1 kwaliteit opnoemen ..
kijk maar hoe laag je wil gaan ..
bofkont zegt
@lincoln: ach meneer wil interessant overkomen, wie heeft het over onkunde?
Uiteraard zijn Engelse oldtimers niet betrouwbaar ook is de bouwkwaliteit niet geweldig.
Wat ze wel kunnen is een prachtige wagen vol emotie neerzetten, en de vraag is enorm naar dit soort wagens als je ziet wat voor prijzen ze opbrengen.
Lijkt me een stuk belangrijker dan die feitjes die jij neerzet.
lincoln zegt
@bofkont:
ach ja .. geld .. had het kunnen weten ..
ik heb met een echte “autoliefhebber” te maken ..
veel lager gaat het niet worden ..
of wel ??
bofkont zegt
@lincoln: Tja jij bent wel erg laag bezig inderdaad.
Het is wel heel erg duidelijk dat je dit soort auto’s niet leuk vind.
Geen probleem, maar stop aub eens te zeuren als een wijf ;)
lincoln zegt
@bofkont:
echt .. het maakt me niet uit wat jij van mij vindt ..
hoef het niet te weten en vraag er ook niet om ..
noem gewoon 1 enkele kwaliteit van dat ding ..
bofkont zegt
@lincoln: Dat bedoel ik, doorzeuren als een wijf ;)
Deze wagen heeft voor jou geen kwaliteiten, nou we zijn klaar.
E34M5Touring zegt
@lincoln: Het zonnedak. Ziet er nog aardig uit. Stukje kwaliteit.
deladude zegt
@lincoln: Of je bent sarcastisch, of deze wagens zijn gewoon niet jouw kopje thee.
Dit soort wagens koop je niet omdat ze zo betrouwbaar zijn nee..
lincoln zegt
@deladude:
en waarom dan wel ??
deladude zegt
@lincoln: “heritage”. Blijkbaar geef jij geen zak om het feit dat het een stuk automobiele geschiedenis is. En dat is prima, ik neem hem graag uit je handen.
lincoln zegt
@deladude:
LOL ..
AM heeft helemaal geen “heritage” van enig belang ..
domme marketing prietpraat voor/van/door badge-geilers ..
deladude zegt
@lincoln: Noem mij maar een badgegeiler dan. Vind het een pracht van een apparaat.
lincoln zegt
@deladude:
jammer ..
had je graag door horen blerren over “heritage” ..
en over “feiten” ..
deladude zegt
@lincoln: Heb het nooit over feiten gehad. Voorgaande was slechts mijn nederige mening. En jij mag een andere toegedaan zijn.
lincoln zegt
@deladude:
nee hoor ..
tis de mening van de AM marketing-afdeling en van een filmmaatschappij ..
tupperware zegt
@lincoln:
Objectieve feiten kan ik je niet geven, maar ik vond dat ding al mooi voordat ik besefte wat AM nu echt was.
Nu ben ik een kind van de 70’s en in die jaren kwam er weinig goeds van dat eigenwijze eilandje aan de andere kant van de plas. Dus badgegeilheid was het niet.
Wat het dan wel was, geen idee.
Misschien was het wel iets zweverigs als “emotie”, om er maar een jeuk term in te gooien.
lincoln zegt
@tupperware:
yep .. tis me er eentje hoor .. die James Bond ..
boygeorge zegt
@lincoln: Als investering. Nu €156.881. Plus [minder dan] €50.000 aan materiaal en tijd. Over 5-10 jaar op de veiling. Verkoopprijs ergens tussen de €250.000 en €300.000. Verwachte winst is minimaal €50.000 [belasting vrij]
lincoln zegt
@boygeorge:
ach .. weer zo,n “autoliefhebber” ..
sluit maar aan hoor ..
O plaat zegt
@lincoln:
Ik vind hem wel nog een mooi ontwerp hebben, Ik zou hem boven een nieuwe DB9 kiezen.
Heeft nog een emotie die al jaren bij nieuwe auto’s weg is.
Maar ik zou voor geen enkele auto zo veel geld over hebben voor 150.000 koop ik bijna al mijn “dream cars”
lincoln zegt
@shiva:
likewise dude ..
introductie jaar is 1965 !!
en is gemaakt tot 1971 !!
als het 10 jaar ouder had geweest was het misschien nog wel wat geweest ..
maar dit was al een oudbakken hok toen die uitkwam ..
sjon zegt
@lincoln: hahaha jij hebt echt een leuke zondag gehad zeker? Boehoehoe AM marketing, blablablabla
swaffelaer zegt
@lincoln: onze zure azijnzeiker is weer terug om alles wat mooi is af te zeiken. Wat een treurig schepsel ben je toch. Ik begrijp wel waarom je een ouwe vrijgezelle man bent.
Hupke zegt
@boygeorge:
Haha €50 000 aan materiaal… zelfs als je alles volledig zelf doet en in het bezit bent van en kan werken met draaibank, freesmachine, lasautomaat, engels wiel,… dan ga je waarschijnlijk nog moeten pitsen om met 50K rond te raken.
En als je je eigen werkuren gaat rekenen dan kom je helemaal bedrogen uit.
Zoiets koop je omdat het een hobby is als je dacht er geld op te kunnen gaan verdienen ben je gek.
bmwpowerm5 zegt
Prachtige auto ik zeg niet teveel aan doen
Maar hij zal wel weer over de top in nieuwstaat gerestaureerd worden
wat erg jammer zou zijn krijg er een beetje het Marijke Helwegen gevoel van en dat is niet goed
het is een oud beestje je mag best wat gebruiksporen zien
mashell zegt
@bmwpowerm5: er zijn vele woorden gebruikt om Marijke Helwegen te beschrijven, maar “als in nieuwstaat” hebben we nog niet eerder gehoord. Wat is er mis mee om deze auto in de staat te brengen zoals deze de fabriek verliet. Dat is toch zoals de wagen hoort te zijn.
Alfarobert zegt
Had ik maar zoiets in de schuur staan.